Amerika of NL? (heli en fixed)

Steen bak

New member
Geachte heren en dames,

Als een echte wannabe ben ik al een tijdje aan het meelezen op dit BB. Ik heb hier al veel opgestoken maar heb toch nog een specifieke vraag.

Eerst even een kleine samenvatting van mijn vorderingen; leeftijd 23, Ik ben door de selectie bij een kleine school, heb nu een paar losse lessen in lelystad gevolgd op zowel vliegtuigje als een heli, en heb sinds gister mijn medical classe 1 mogen ontvangen. oke vliegen leuk (leuk genoeg om mijn baan op te geven), maar hoe nu verder...

mijn voorkeur gaat eigelijk niet uit naar een van de twee (heli of fixed) uiteindelijke doel (wat mij tot nu toe het meest trekt) is voor fixed zakelijke vluchten op een jet, en voor de heli al het doelgerichte werk (van zakenvluchten tot vliegen van cargo). dit is uiteraard een beeld om naar toe te werken en ik verwacht dan ook niet dat ik hier gelijk in kan beginnen (sterker nog).

Na gezocht te hebben naar scholen voor de heli kwam ik uit op HAI uit florida omdat je daar het Jaa brevet kan halen. voor fixed ben ik in de us geen school tegengekomen die tot een jaa brevet opleid.

Mijn vraag aan u is;

- Zou ik eerst in de us heli jaa kunnen halen en daarna één extra examen kunnen maken om ook atpl jaa fixed binnen te halen, en dan in de us de uren te maken om deze geldig (in iedergeval de cpl jaa) te maken?

- Welke keuze is beter (qua werkgelegenheid, kans op werk in de eu enz) heli of fixed (zowel in de us (krijg je een visa?) als in de eu).

Graag advies.

Steen bak :rt:
 
Last edited:
Wat betreft een visum en werken in de US: check met HAI of ze nog steeds het J-1 visum uitgeven. Dat visum stelt je in staat om na je opleiding een beperkte tijd (ongeveer een jaar) in de US te werken om ervaring op te doen. Er zijn ook fixed-wing scholen die met dit visum werken. Er was (is?) sprake van dat het J-1 visum wordt afgeschaft, dus als je de kans hebt om er nog een te krijgen is dat misschien de moeite waard.

Er is veel werk voor beginnende helikopter piloten als instructeur bij een heleboel vliegscholen door het hele land. Je zult zeker een baan vinden als je bereid bent om bijvoorbeeld in Noordoost Vermont te gaan wonen en veel van Ramen Noodles en spaghetti in blik houdt.
 
rotorusa said:
Je zult zeker een baan vinden als je bereid bent om bijvoorbeeld in Noordoost Vermont te gaan wonen

Ahummmm,..........................
Wat bedoelen we hier mee te zeggen ;)

Oh, by the way.
600.000 duizend mensen in een staat 2/3 de grootte van NL!!! De laatste keer dat ik in de file stond; stonden er 3 auto's voor mij..
 
Oookay dan... Zuidwest Nebraska of Noord-midden Idaho. Maar wat echt belangrijk is, of je nou in Idaho zit of Vermont, en of je nou beginnend heli- of vliegtuig instructeur bent, is dat je niet van biefstuk houd maar erg veel van Ramen Noodles, en dat je beter slaapt op een uitklap bank dan op een echt bed... Touch and go, back me up here...
 
Kijk dr is dus licht aan de horizon... (slapen doe ik overal, dus das geen probleem ;) )

Op amerika ben ik me nu serieus aan het richten, met een visa-j kan je 2 jaar wonen, leren, werken. maar de vraag is wat nu na de 2 jaar. ik heb (nog, doe me eens n link) geen school gevonden die voor fixed een jaa brevet atpl opleid. Als je dan FAA (fixed) doet, sta je dan na die 2 jaar met (hopenlijk wat uurtjes) en je brevet maar dan moet je terug naar de eu? en dan tellen de uren minder mee, en moet je opnieuw atpl theorie doen.

right?
 
Last edited:
Rotorusa, you've got it just right!
En je weet pas echt dat je vlieg-instructeur bent als je goed bent in het "lenen" van kwartjes uit de laundrymat.
 
"En je weet pas echt dat je vlieg-instructeur bent als je goed bent in het "lenen" van kwartjes uit de laundrymat."

"Maar wat echt belangrijk is, of je nou in Idaho zit of Vermont, en of je nou beginnend heli- of vliegtuig instructeur bent, is dat je niet van biefstuk houd maar erg veel van Ramen Noodles, en dat je beter slaapt op een uitklap bank dan op een echt bed.."


Hahaha so true... In een FBO pitten is overigens dikke luxe. Kun je ook af en toe overwegen..

You know who you are, als je in de ochtend in je boxer naar de popcorn hoek loopt om popcorn en koffie te jatten voor je onbijt.

FD
 
Popcorn met koffie voor het ontbijt, voor lunch de halve sandwich en de coldcuts die door een corporate flightcrew in een styrofoam box zijn achtergelaten in de crewroom, en dan voor diner een Snickers met als toetje een zak M&M's uit de automaat. Doorspoelen met een Mountain Dew, rinse, repeat... Ik heb toch zo'n heimwee naar die dagen...
 
HAHA so true,

Heb er (nog) geen heimwee naar omdat ik er net een jaartje vanaf ben!

Tegenwoordig ben ik de aardige guy die een halve sandwich en de coldcuts achterlaat voor mn hongerige collega's.

Bij deze wil ik mijn dank uitspreken aan al mijn vrienden bij;

Netjets, Flight options, Citation shares en alle Corporate gigs die mij in leven hebben gehouden de afgelopen 3 jaar. :grijns:

FD
 
Als je een US fixed wing CPL hebt hoef je maar 50 uur Heli te doen voor je CPL rotorcraft add-on.
Scheelt een heleboel geld.
(c) For a helicopter rating. Except as provided in paragraph (i) of this section, a person who applies for a commercial pilot certificate with a rotorcraft category and helicopter class rating must log at least 150 hours of flight time as a pilot that consists of at least:

(1) 100 hours in powered aircraft, of which 50 hours must be in helicopters.

(2) 100 hours of pilot-in-command flight time, which includes at least—

(i) 35 hours in helicopters; and

(ii) 10 hours in cross-country flight in helicopters.

(3) 20 hours of training on the areas of operation listed in §61.127(b)(3) of this part that includes at least—

(i) 10 hours of instrument training in an aircraft;

(ii) One cross-country flight of at least 2 hours in a helicopter in day VFR conditions, consisting of a total straight-line distance of more than 50 nautical miles from the original point of departure;

(iii) One cross-country flight of at least 2 hours in a helicopter in night VFR conditions, consisting of a total straight-line distance of more than 50 nautical miles from the original point of departure; and

(iv) 3 hours in a helicopter in preparation for the practical test within the 60-day period preceding the date of the test.

(4) 10 hours of solo flight in a helicopter on the areas of operation listed in §61.127(b)(3) of this part, which includes at least—

(i) One cross-country flight with landings at a minimum of three points, with one segment consisting of a straight-line distance of at least 50 nautical miles from the original point of departure; and

(ii) 5 hours in night VFR conditions with 10 takeoffs and 10 landings (with each landing involving a flight in the traffic pattern).

De link is hier
http://ecfr.gpoaccess.gov/cgi/t/tex...text&node=14:2.0.1.1.2&idno=14#14:2.0.1.1.2.6

Je kan bij verschillende scholen een distance learning studie doen voor je fATPL
Het zal een harde dobber zijn om dit te combineren met een baan als heli instructeur.
Misschien beter om eerst 1000 uur les te geven en dan je fATPL full time te doen.
 
Het is beter om eerst Helicopter te leren vliegen. Het kost veel tijd om een vleugel piloot 'slechte' gewoontes af te leren.

Je zult bovendien een keuze moeten maken en je serieus op een ding richten. Helicopter of vleugel is een wereld van verschil.

Als je naar de States gaat is er voor helicopter maar een school en dat is HAI, ook tevens de beste helicopterschool. Via HAI kun je op een J-1 visum.

Na het behalen van je FAA/CFI kun je inderdaad uren gaan bouwen als instructeur. Het is zeker niet makkelijk een baan te vinden en het is zoals bovenstaande schrijvers al melden geen vetpot. Wat vervelender is is dat de meeste scholen niet de hoogste eisen aan het materiaal stellen, en dat verhoogt de risico's aanmerkelijk.

Piloot zijn is niet een romantisch beroep, je geniet zeker in de USA geen enkel aanzien. Neem eerst een flink aantal lessen in Nederland, voordat je echt veel geld gaat uitgeven. Overigens 'selecties' bestaan niet, want je betaalt het namelijk zelf en elke school neemt je aan.

Heli piloot
 
Flyer, goede post. Ben het helemaal met je eens. Heb jij je opleiding bij HAI gedaan? Ik was in 1997 student, toen de school nog in Concord, Californie zat.
 
Beetje arrogant Flyer.
Je bent er zelf net vanaf, sept tot maart en dat geeft je al die wijsheid?
Van hun eigen website:
300CB/300CBi/R22 Dual Instruction VFR
$230.00
300CB/300CBi/R22 Solo Rental VFR
$194.00
300CB/300CBi/R22 Instrument Instruction
$255.00
300CBi/R22 External Load Instruction
$240.00
300CB Mountain Instruction
$265.00
Bell 206B Jetranger Instruction
$810.00

Fixed wing single engine is de helft van wat dit kost.
Fixed wing PPL = de helft van een heli PPL
Heb je toch nog een hoop geld over om later je fouten af te leren dacht ik zo.
Heb een vriend die eerst fixed wing CPL heeft gedaan daarna heli add on.
Vliegt nu Bell 412 in Nigeria.
 
Allereerst heb ik zelf een vleugelbrevet en heb dus een aantal 'slechte' gewoontes aan den lijve ondervonden.

Vervolgens ben ik sinds maart instructeur en heb een aantal PPL add-ons gedaan. De meeste hadden gewoon meer tijd nodig dan anderen terwijl de aanleg in principe hetzelfde of beter was.

Ik heb mijn opleding FAA PPL/CPL/CFI gedaan in 5 maanden en daarna ben ik direct instructie gaan geven. En in januari ben ik klaar met m'n JAA CPL

HAI heeft ongeveer 250 studenten, het is veruit de grootste school ter wereld. Er wordt natuurlijk veel gepraat en je hebt contacten welke je onderhoud ook na je HAI verlaten hebt.

De helicopter theorie is overigens nogal wat moeilijker dan vleugel. Onderschat dat niet.
 
Jahaa imo apita maar die vriend van je is met z'n paar honderd uur heli copiloot op de 412. En die ouwe knakkers die offshore gezagvoerder zijn hebben nog nooit van CRM gehoord, dus het enige wat die vriend van je aan mag raken in de cockpit is zijn PTT knopje;)

Wat Flyer bedoelde is iets wat hier in Amerika altijd gezegd wordt tegen vliegtuig piloten die in de Robinson helikopter les willen nemen: de vaste vleugel gewoonte om, als je snel hoogte wilt verliezen, de neus omlaag te duwen kan in deze helikopter fatale gevolgen hebben.

Door het wip-wap ontwerp van de rotorbladen (ik kan even geen betere vertaling bedenken voor 'see-saw') kun je, in een low-g situatie de macht over het stuur verliezen, bij wijze van spreken. Pushovers zijn dus met name die 'slechte' gewoontes waar Flyer het over had, niet je gewoonte om altijd een pre-flight te doen, of je gewoonte om nooit door een onweerswolk te vliegen of zo!

Niet arrogant, gewoon onhandig geformuleerd.

Het is mijn ervaring dat de meeste vliegtuig piloten sneller helikopter leren vliegen dan anderen, vooral omdat ze zich kunnen concentreren op de vliegtechnieken en niet worden afgeleid door navigeren, radio werk enzovoort. De uitzondering zijn ervaren vliegtuig piloten die denken dat ze door hun godgegeven talent wel even door de opleiding heen fietsen. Flyer, misschien heb je tot nu toe gewoon pech gehad met je studenten omdat ze in de tweede categorie vallen.
 
Last edited:
Dank je Rotorhead.

Ik wilde ook niet teveel in detail gaan.

Wat erg belangrijk is in wat je ook wilt gaan doen. Maak een plan en hou je daar aan en bedenk hoe jezelf ziet over een aantal jaren. Helipiloot is gewoon anders als vleugelpiloot.

Overigens kijk niet naar het kostenplaatje van een PPL. Een PPL is niks. Je moet zeker bij vleugel kijken naar PPL/CPL/IR/CFI/CFII/ME/MEI/ATPL, dan blijkt dat vleugel duurder is. In de helicopterwereld kom je met PPL/CPL/IR/CFI een heel eind.....

Overigens geld voor alle opleidingen de tijd welke door de scholen genoemd worden zijn altijd minimum eisen. Tel er gerust 20% bij op en vergeet niet alle kosten van examens, stagechecks, boeken etc.
 
Je hebt gelijk rotorusa hij is inderdaad co.
Hij is begonnen bij een bedrijf op de S76 met een NL chief pilot die hem inderdaad niets liet doen.
Hij vliegt nu bij dat andere bedrijf, naam even ontschoten.
Maar het is niet verbazend dat hij met 300 uur eerst co is natuurlijk.Dat is vrij heftig vliegen daar in Nigeria.
PPL maakt inderdaad niet uit Flyer, het gaat om CPL.
Mijn standpunt blijft dat het goedkoper is om eerst PPL-IR-CPL fixed te doen.
Vervolgens een add-on.
Geeft je minder heli tijd maar spaart een heleboel geld.
De Robinson 22 is de enige heli met een eigen sectie in de FAR's. Mast bumping schijnt vlot te gaan.
Ooit gelezen dat Robinson de 22 nooit heeft ontworpen als trainer meer als persoonlijk vervoer.
Zou zelf liever de Schweizer vliegen dan de 22, ziet er gewoon te iel en dunnetjes uit.
Vlieg je nog steeds in Titusville?
Ben er zelf een paar jaar geleden geweest, eerlijk gezegd niet zo onder de indruk, beetje rommelzooi binnen en we moesten erg lang wachten voordat iemand met ons kon spreken terwijl we een afspraak hadden gemaakt.
Grootste school is niet altijd de beste.
Die maat van mij is naar Tropical Helicopter in Leesburg geweest. Hij was er erg tevreden over.
Eigenaar is capt. voor UPS of FEDEX dus zelf ook combi fixed/heli.
Blijft een voordeel als je dual rated bent.
Zou het zelf ook graag doen als ik ooit geld over heb.
Maar sinds ik van mijn hobbie mijn werk heb gemaakt ben ik broke:grijns:
 
Ik vlieg nu sinds een paar weken in Engeland. Tot die tijd zat ik in Titusville. HAI was tot een paar maanden rommelig en zag er niet uit als een Academy. Dat is dus nu veranderd ze hebben een prachtig nieuw hoofdgebouw met keurige classrooms en de flightops is ook aangepakt.

Ik ben het met je eens dat de grootste niet altijd de beste hoeft te zijn. HAI hecht echter bijzonder veel aandacht aan het theoretische gedeelte, ze doen een echte groundschool dit is verplicht en dat maakt de kwaliteit zowieso erg goed. Het vlieg onderricht is in mijn ogen sterk verslechterd in de laatste maanden omdat de ervaren instructeurs bijna allemaal weg zijn. De meest ervaren instructeurs zijn jongens die begonnen met intructie geven toen ik kwam. Zij geven nu CFI instructie!!! Ik heb nog instructie gehad van een oude rot met 30.000 uur, en daar ben ik zeer gelukkig mee.

Het grote probleem is echter als je een J-1 visum wil of JAA wil doen, je kunt dan alleen naar HAI.

Als je een M-1 visum neemt kun je op heel veel scholen terecht maar dan kun je niet lang werken. Je mag de helft van je Visum tijd werken, het visum is max. 12 maanden, dus als je 8 maanden over je opleiding doet kun je nog 4 maanden werken. In praktijk neemt vrijwel niemand je aan als je maar 4 maanden mag werken.
 
imo,

De dynamiek van de werkplaats is hier anders dan in Europa. Het probleem in Amerika met eerst je fixed wing ratings doen en daarna een helikopter add on om zo goedkoop helikopter te gaan vliegen is dat er niet, zoals in Europa of Afrika, banen beschibaar zijn als copiloot voor mensen met slechts een paar honderd uur ervaring. De ervarings eis voor copiloten in de offshore en voor corporate is meestal minimaal 1500 uur helikopter.

Als je van tevoren een goede indicatie hebt dat je als copiloot offshore in de Noordzee of in Afrika aan de slag kunt met minimale heli ervaring dan is het zeker de moeite waard om eerst fixed wing te doen. Aan de andere kant, als je denkt dat de kans op zo'n baan klein is, zou je kunnen overwegen om in Amerika je helikopter opleiding te doen met het J-1 visum, ongeveer duizend uur ervaring op te doen, en dan naar Europa terug te komen en een baan te zoeken als piloot bij een vliegschool of een charter bedrijf.

Om kort samen te vatten: alle voordeel hep ook weer se nadeel.
 
Back
Top