OK pak ik de handschoen wel op.
Met mijn laatste bezoek aan Nederland is het nog steeds erg duidelijk dat de opinie tegen de Amerika-route is.
De opinie van de training providers dus.
Ik heb alle vooroordelen gehoord van NL'se Instructeurs en vlieg school eigenaren;
-vliegen is te makkelijk in de VS
-het weer is te goed in de VS
-piloten die terug komen uit de VS zijn te instrument afhankelijk, ze navigeren met VOR/ADF en GPS, dat doen we hier niet met VFR vliegen..:eek!:
(eerlijk waar, uit de mond van een chef vlieg instructeur in NL)
En dan alle drama's over mensen die hun PPL in de VS gehaald hebben en nu een check-out in NL willen doen.
..." ze kunnnen niet goed vliegen, gebruiken de verkeerde radio procedures ..blah blah blah blah....
assed: "
Wat ze duidelijk vergeten is dat als je een kunstje in 4 weken leert, vervolgens 2-3 maanden niet vliegt vanwege werk/familie/ geschikte club zoeken etc etc etc. niemand meer op solo status is, waar je het ook geleerd hebt.
Daarom komen ze bij jou voor een check-out.
Een verse NL'se PPL die drie maanden niet heeft gevlogen krijgt hier in de VS de eerste 10 uur ook geen kist mee zonder instructeur. Lijkt me vrij logisch, maar dat wordt altijd als argument gebruikt tegen training in de VS.
Als je verder wilt dan PPL, ik zal altijd de Amerika route aanraden.
Ten eerste is het de helft van de prijs zelfs met ticket en verblijfskosten.
Als je naar een beetje goede school gaat kom je met ervaring terug die je in NL nooit krijgt, grote vliegvelden.
Om een extreem voorbeeld te noemen, ik ken iemand die met 250.4 uur zijn FAA CPL haalde.
120 uur cross country
70 uur nacht
60 uur IFR
De volgende velden in zijn logboek: Tampa, Orlando,Miami, Atlanta, Houston, Memphis.
Dat krijg je nergens in Europa. En nee, hij vloog niet met een instructeur, hij vloog alleen.
Daarna je conversies in Europa en je bent dual rated met een hoop kwalitatief goede ervaring.
Afijn, zo kan ik nog wel een paar uur doorgaan, wat wil je weten?