Amerika of Nederland?

A

a$x

Guest
Hey,

Waar kun je het beste je vleigopleiding gaan doen (tot ATPL), in Nederland of in de Us. Ik hoor vaak positieve reacties over amerika, vooral omdat het daar goedkoper is. Maar laatst sprak ik weer een piloot die mij vertelde dat je het toch beter in Nederland kon gaan doen.

Wat denken jullie?

Naud
 
Last edited:
OK pak ik de handschoen wel op.
Met mijn laatste bezoek aan Nederland is het nog steeds erg duidelijk dat de opinie tegen de Amerika-route is.
De opinie van de training providers dus.
Ik heb alle vooroordelen gehoord van NL'se Instructeurs en vlieg school eigenaren;
-vliegen is te makkelijk in de VS
-het weer is te goed in de VS
-piloten die terug komen uit de VS zijn te instrument afhankelijk, ze navigeren met VOR/ADF en GPS, dat doen we hier niet met VFR vliegen..:eek!:
(eerlijk waar, uit de mond van een chef vlieg instructeur in NL)

En dan alle drama's over mensen die hun PPL in de VS gehaald hebben en nu een check-out in NL willen doen.
..." ze kunnnen niet goed vliegen, gebruiken de verkeerde radio procedures ..blah blah blah blah....:passed: "

Wat ze duidelijk vergeten is dat als je een kunstje in 4 weken leert, vervolgens 2-3 maanden niet vliegt vanwege werk/familie/ geschikte club zoeken etc etc etc. niemand meer op solo status is, waar je het ook geleerd hebt.
Daarom komen ze bij jou voor een check-out.
Een verse NL'se PPL die drie maanden niet heeft gevlogen krijgt hier in de VS de eerste 10 uur ook geen kist mee zonder instructeur. Lijkt me vrij logisch, maar dat wordt altijd als argument gebruikt tegen training in de VS.

Als je verder wilt dan PPL, ik zal altijd de Amerika route aanraden.
Ten eerste is het de helft van de prijs zelfs met ticket en verblijfskosten.
Als je naar een beetje goede school gaat kom je met ervaring terug die je in NL nooit krijgt, grote vliegvelden.
Om een extreem voorbeeld te noemen, ik ken iemand die met 250.4 uur zijn FAA CPL haalde.
120 uur cross country
70 uur nacht
60 uur IFR
De volgende velden in zijn logboek: Tampa, Orlando,Miami, Atlanta, Houston, Memphis.
Dat krijg je nergens in Europa. En nee, hij vloog niet met een instructeur, hij vloog alleen.

Daarna je conversies in Europa en je bent dual rated met een hoop kwalitatief goede ervaring.
Afijn, zo kan ik nog wel een paar uur doorgaan, wat wil je weten?
 
Last edited:
imo apita said:
Afijn, zo kan ik nog wel een paar uur doorgaan, wat wil je weten?

Ten eerste bedankt voor de informatie.
Ik vroeg me af waar de meeste airliners hun voorkeur voor hebben.

Naud
 
Doe wat je wil doen en kijk naar je eigen centen en laat je niet op de kast jagen!!
Als je naar Amerika wilt "gewoon" voor de ervaring en de uitdaging, gewoon doen!!
Aan het einde van de rit (na een JAA conversie) sta je er hetzelfde voor als je collega die alles daar in 'Olland gedaan heeft.

Oh ja, zodat je het maar weet: als je je opleiding niet in NL volgt maar ergens anders (USA, Canada, down under of waar dan ook) dan ben je voor eens en voor altijd een "outlaw" in de nederlandse vliegelarij, maar daar moet je het scheit aan hebben.
Succes!!
 
imo apita said:
-het weer is te goed in de VS

Haha! Hoorde laatst van een collega dat een nieuwe FO bij ons tijdens de lijntraining voor het eerst in z'n leven een wolk in is gevlogen! Vliegopleiding praktisch in Portugal gedaan. Zal wel even spannend zijn geweest :)
 
Only in Europe...

Krijg je een 73 te vliegen zonder een wolkje gezien te hebben. Good for him, maar god behoede mij van de dag dat mijn familie daar achterin zit en hij in zn eentje hardball IMC part. pannel moet vliegen.

(flame away boys)

Mijn eerlijke advies :

Ben je beneden de 25 en wil je meeste kans bij de KLM hebben ?

KLS

Ben je beneden de 25 en wil je meeste kans bij een Nederlandse maatschappij hebben?

Kies een school met mooie plaatjes in hun folder voor 130K in Nederland.

Is je doel een baan in europa?

Goedkoop JAR land uitzoeken, basic papieren halen + goedkoop 73/A320 type scoren.

Voor de rest hangt het van het individu af zoals je hier vaak kunt lezen. En er kleven overal risico's aan.

Carpe diem.
FD
 
Naudjuh, om niet te veel te katten;
Er zijn een hoop mensen die vinden dat een opleiding in het buitenland (daarna conversie) je een bredere ervaring geeft.
En dan bedoel ik niet een vlucht naar Belgie.

Een paar vragen voor de mensen die het er niet mee eens zijn:

-Waarom leidt Sabena op in de VS?
-Waarom leidt Lufthansa op in de VS?
-Waarom heeft PanAm Flight Academy het KLS contract?
-Waarom leidt Swissair op in Vero Beach, Florida (Flightsafety)
-Waarom heeft Japanese Airlines en Eva Air hun opleiding uitbesteed aan
een vliegschool in Bakersfield, Californie?

Omdat ook iedereen op zijn centjes let; het kan goedkoper, beter en sneller.


Even iets heel anders, by the way,blij dat ik niet de enige ben die problemen krijgt met Nederlandse spelling.
Na iedere post ben ik altijd 10 keer aan het spellchecken;

vliegelarij
= vliegerij

= schijt

Ik kan niet eens meer een emailtje aan mijn moeder sturen zonder fouten.:1855:


Peace Touch and Go...:D




Reden for edit....spellcheck
 
Last edited:
imo apita said:
-Waarom leidt Sabena op in de VS?
-Waarom leidt Lufthansa op in de VS?
-Waarom heeft PanAm Flight Academy het KLS contract?
-Waarom leidt Swissair op in Vero Beach, Florida (Flightsafety)
-Waarom heeft Japanese Airlines en Eva Air hun opleiding uitbesteed aan
een vliegschool in Bakersfield, Californie?

Dit had toch ook iets met de weersomstandigheden te maken? :rolleyes:
 
Wolken zie ik hier wel tijdens mijn PPL :rt: :p:
Haha, nee ik snap wat jullie bedoelen.
 
imo apita said:
Even iets heel anders, by the way,blij dat ik niet de enige ben die problemen krijgt met Nederlandse spelling.
Na iedere post ben ik altijd 10 keer aan het spellchecken;

= vliegerij

= schijt

Ik kan niet eens meer een emailtje aan mijn moeder sturen zonder fouten.:1855:


Peace Touch and Go...:D
Reden for edit....spellcheck

Hahahhahaha,
Goeie!!!
Vliegelarij was echt zo bedoeld.
Scheit, scheiten & scheitte was inderdaad de ouwe spelling
Speltjekken doe ik niet aan in de nederlandse taal (behalve officiele documenten naar de oppermachtige RLD (=ouwe spelling))
Ciao my friends
PS. IK heb scheit aan de dikke van Dale!!!!

reden voor edit: 1 haha teveel
 
KLS en KLM hebben het liefst de hele opleiding in Nederland, maar zoals al gezegd is, dan worden de kosten nóg hoger...

KLS heeft overigens niemand meer in opleiding bij Pan Am...
 
Hoezo worden de kosten dan hoger? SAA heeft ook alles in Nederland en dat kost inclusief wonen 130.000 das ongeveer dezelfde kosten als kls. Het kan dus wel.
 
krijg je die bij de nls/kls wel? en dat terwijl die 2 praktijk in het buitenland doen... 130K in NL is aardig de norm vandaag de dag (klink oud he).
 
Bij kls krijg je een bridge course (24 vluchten Airbus A310) die je toegang geeft tot de selectie procedure bij KLM. Bij SAA doe geloof ik een mcc op een King Air.
 
Back
Top