Alternatieve beroepen

Koning Lucht

Well-known member
Vanwege de eerder geplaatste poll, waarbij je je pilotenleven een cijfer kon geven, heb ik dit topic geopend.

Uit de poll blijkt dat maar liefst 33% van de piloten zijn beroepsleven met een 6 of lager beoordeeld. 10% maar liefst zou willen dat hij/zij wat anders was gaan doen.

Zelf heb ik een 4 gegeven in de poll. Ik heb het niet slecht getroffen in luchtvaartland en je zou zelfs kunnen stellen dat ik behoorlijk succesvol ben. Het vliegen zelf geeft me ook nog steeds enorm veel voldoening. Toch zijn er een heleboel, vooral externe, factoren die ik de laatste tijd heel erg zwaar vind drukken op mijn beroepsleven. Ik zal ze hier noemen in de voor mij belangrijkste volgorde:

1) De terms and conditions die achteruit blijven hollen. Mijn salaris gaat voortdurend naar beneden. Ook het respect dat naar vliegers getoond wordt, is de laatste tijd alleen maar ver te zoeken. Ook baanzekerheid bestaat niet meer in deze sector.

2) Vermoeidheid. Natuurlijk is dit persoonlijk, maar zodra je iedere 28 dagen meer dan 90 uur draait, gaat dit gewoon een rol spelen. Het ziet er helaas niet naar uit dat dit beter gaat worden, met de EASA kneuzen, die vanuit een 9 tot 5 baan gaan bepalen dat jij straks effe een nachtdienst van 12 uur over 6 tijdzones mag gaan draaien.

3) Er wordt voortdurend flexibiliteit van jou verwacht, maar als het een keer andersom is, hoef je niets te verwachten. (inderdaad, deze maand WEER mijn aangevraagde vrije dagen niet gekregen)

4) Er wordt steeds meer macht uit handen van de gezagvoerders genomen, maar ze blijven wel verantwoordelijk. Denk hierbij aan de inzet van airmarshalls, waarbij je als captain niet eens WEET dat ze aan boord zijn. Alcohol controles, waarbij je je toch al drukke pre flight planning moet onderbreken, om een blaastest te ondergaan. Denk hierbij ook aan de idiote securityregels. Maar ook aan overijverige officieren van justitie, die, zodra er een incident is, als eerste ter plaatse zijn, om te kijken wat je allemaal 'fout' gedaan zou kunnen hebben.

Deze factoren zorgen voor het naar beneden halen van het cijfer in de poll.

Nu de vraag: Wie heeft er een aantal goede alternatieve beroepen voor vliegers?
 
Punt 3. is een oude truuk uit de VOC tijd had je kunnen weten KL...Kijk eens wat een mooi zeilschip/jet brengt je over de heeele wereld teken ff hier...Zeker als je weet dat de zandbak vol met slavendrijvers zit.

- Dokters werken ook via checklisten en procedures...ook niet altijd 9-17 mischien
Alternatief..Geen stressen maar zusters die koffie brengen

Nadeel geen glimmende Jet maar wel een leuke Porsche o.i.d. die glimt
 
Ondanks het feit dat ik het wel grotendeels met je eens ben, vraag ik me toch af of het allemaal aan het beroep ligt. Ik denk dat een groot deel van de zaken die je aanhaalt heel afhankelijk zijn van de maatschappij waar je werkt. De perfecte baan bestaat niet denk ik en zelfs al zou je die hebben dan verveelt dat op termijn ook weer....

Als er werkelijk iets mis is met de condities zou ik zelf eerder eens bij een andere maatschappij gaan kijken in plaats van me te oriënteren op een ander beroep :stapelge:
 
Hey Koning Lucht. Goede post!

Ik wil er nog een punt bijzetten:

5) De enorme baan onzekerheid. Ik vlieg bijna dagelijks met mensen die al 3 of meer keer gedwongen zijn ontslagen. Bij mij staat de teller op 2 na 7 jaar vliegen. Ik heb gisteren weer bericht gehad dat mijn baan weer op de tocht staat. Here we go again.

Over alternatieve beroepen:

1) Laatst ging er een captain weg bij ons (begin veertig) die een patat zaak ging openen.
2) Ken een nu ex B777 captain die makelaar is geworden.
3) Ikzelf ben bijna klaar met mijn accountancy studie en dan ..... dan kan een P2F cadet mijn job straks overnemen. Lekker goedkoop voor de maatschappij. Iedereen blij.

Prettig weekend.

FC
 
Goed punt FC!

Luchtvaart is erg conjunctuur gevoelig en ik heb dezelfde ervaring. De meeste mensen met wie ik vlieg hebben ook al een aantal banen achter de rug. Voor mij gelukkig maar 1 keer een faillissement.

Aan de andere kant, zo zijn er nog wel een paar beroepen met hetzelfde probleem. Ik weet niet hoe goed het ging met de accountants tijdes de financiële crisis?
 
Ik ICT-er heb al diverse reorganisaties/outsource momenten gehad (in totaal 4) in 7 jaar tijd. Mijn werkgever verwacht dat ik zonder morren overwerk doe indien de klant dat wil. Dit geldt ook op de zaterdagen en zondagen. Wanneer een systeem uitvalt op kerstdag dan wordt er van mij verwacht dat ik binnen uur onsite ben om het probleem op te lossen. Bobo's zijn van plan om uitbetalen overwerk te ontmoedigen en daarvoor in de plaats tijd voor tijd. Ik heb al 3 jaar geen loonsverhoging/bonus gehad. Mijn salaris per maand is 3000 euro BRUTO per maand (al 3 jaar hetzelfde gebleven).

Wat ik ermee wil zeggen is dat het niet overal koek en ei is buiten de luchtvaart. Overal heb je wel gezeik en een steeds verminderde terms.....

En omdat ik (nog) geen piloot ben blijf ik nog steeds jaloers op jullie... En nu back on topic :)
 
Een vraag aan de mensen die reageren op dit topic; wie van jullie heeft er een normale baan gehad? En dan bedoel ik niet je zaterdagbaantje op de middelbare school, of een baantje die je tussen / na je opleiding hebt gedaan, maar een echte baan zoals iedereen die niet vliegt heeft.

Ik ben benieuwd. Wat betreft mijzelf heb ik 3.5 jaar een grondfunctie bij een luchtvaartmaatschappij gehad voor ik besloot te gaan vliegen. En mijn slechtste dag met vliegen is nog altijd beter dan mijn beste dag daar, en dan had ik nog best leuk en interessant werk.

De reden waarom ik hier naar vraag is omdat als ik om me heen kijk naar vliegers die klagen, dat vrijwel altijd mensen zijn die alleen maar hebben gevlogen en verder niet. Totaal geen referentiekader, en daarom niet in staat de negatieve aspecten van ons vak te relativeren. Eens even kijken of dat idee klopt.

Ik ben benieuwd....

Trouwens, waarom hebben we nu twee topics over hetzelfde onderwerp?

Groeten,

Q-Nimbus
 
Heren/Dames,

Bedankt voor de reacties zover. Dit was niet helemaal de bedoeling van dit topic.

Ik ben het met Q-nimbus eens dat het in de niet-luchtvaart sector ook niet altijd koek en ei is. Wat mezelf aangaat; de manier waarop ik nu mijn geld verdien is de makkelijkste manier, waarop ik OOIT geld verdient heb. En JA, ik heb behoorlijk wat dingen buiten de luchtvaart gedaan.

Ik zie alleen verschillende trends in de luchtvaart die er over tijd, misschien voor zorgen dat het een stuk minder gezellig kan worden in de luchtvaart.

Nogmaals de vraag: wie heeft er alternatieven voor vliegers die mettertijd misschien iets anders zouden willen gaan doen
 
Ben zelf momenteel Flight Dispatcher en dat is best wel leerzaam. De gehele OCC-operatie bij KLM is sowieso interessant (connections) en daar zitten functies tussen die ik graag had geambieerd als ik niet mn vliegbrevetjes had gehaald (Duty Manager Flight)
 
20 jaar, 9 werkgevers, 2 zijn er nog in business maar de vraag is hoelang nog. Veel bedrijven komen in handen van investeringsmaatschappijtjes die maar 1 doel hebben: zichzelf op zo kort mogelijke termijn verrijken tenkoste van iedereen: medewerkers en alle creditors zoals hotels, cateraars, brandstofboeren, groundhandeling, ATC, taxibedrijfjes en ga maar door.

Als ik wist wat ik buiten de luchtvaart kon gaan doen, dan zou ik het zeker overwegen. Maar ook daar is geen zekerheid meer. Zie bijv in Wisconsin waar de staat gewoon alle vakbonden van overheidspersoneel de deur heeft uitgeknikkerd.
 
Ik denk dat het ook hele erg afhankelijk is van wat je vooropleiding is geweest.
Als je gelijk na het VWO naar een FTO bent gegaan en geen enkele beroeps/universiteits diploma hebt en geen enkele werkervaring dan rest iemand niet meer dan koffers sjouwen op het platform denk ik.

Als je je beroepsdiploma of universitaire studie en ergens wat specifieke werkerarving (dus geen vakkenvullen bij de Appie) hebt dan vergroot dat je kansen natuurlijk veel meer.

Ik las dat iemand hier accountancy doet. Erg knap! Vraag me af of er nog veel anderen zijn die er een studie naast doen? Lijkt me toch redelijk zwaar met de huidige werkuren bij de meeste toko's??
 
Klopt helemaal denk ik Thermal. We hebben nu eenmaal een redelijk specialistisch beroep dus zonder iets anders op de CV valt er weinig te doen. Daarom snijdt het best hout als er in de beginners fora wat tips worden gegeven om eerst een fatsoenlijke beroeps opleiding of studie te doen en daarna wellicht de gok te wagen om piloot te worden.

Dan een antwoord voor Koning Lucht .... ik zou het werkelijk niet zo snel weten. Het hangt ook best wel heel erg af van de persoon in kwestie met zijn of haar voorkeuren en afhankelijk van of je nog iets hebt gestudeerd. Maar als ik dan echt een antwoord zou moeten geven; het lijkt mij wel leuk om een klein hotelletje te openen op een goede toeristische lokatie .... ga ik waarschijnlijk niet rijk van worden ....
 
Kwam laatst een flyer tegen voor een boek, "e-learning in aviation".

Omdat er een grote aannamegolf gaat komen en de markt de hoeveelheid vliegers maar met moeite gaat kunnen leveren, zal het hele leersysteem van elke mij zwaar overbelast worden.

Daarom is het u de tijd om te investeren in e-Courses (moet je wel eerst even dit boek lezen)

Misschien daar carriereperspectieven?
 
Heren,

Voordat ik begon met mijn vliegopleiding heb ik een economische studie gevolgd en een jaar in de USA een internationaal study jaar ervaren.

Het vliegen was altijd al een droom en met ruime ervaring op een B737, A320 en B777 zou je zeggen dat ik nu comfortabel op mijn pensioen kan wachten....

Sinds het vliegen van enkel long haul, het meemaken van het gevecht tegen kanker van een goede vriend van me (welke z'n medical sindsdien heeft verloren en dus z'n license) icm een karakter welke o.a. bestaat uit een ruime creative geest, ondernemend en het zoeken van uitdagingen heb ik in 2007, na 5 jaar beroepsvliegen, mijn eerste "nevenactiviteit" ontplooit. De hoofdreden was om mij niet afhankelijk te maken van het goede maar volatile beroep als vlieger en ten tweede om mijn geest te blijven prikkelen.

Inmiddels heb ik twee goed lopende eigen bedrijfjes opgezet naast het vliegen.
De eerste is hoofdzakelijk luchtvaart gerelateerd, het geven van instructie, selecties voor vliegers, coaching en consultancy voor zowel bedrijven actief in de luchtvaart als bedrijven als de LVNL, Barclays bank en time-critical ondernemingen.
In 2009 heb ik de Nederlandse & Belgische vestiging voor een Engelse onderneming opgezet welke niets met luchtvaart heeft te maken en opereert in een gebied waarin ik voorheen nog geen ervaring had.

Ondanks dat ik er altijd voor zorg dat ik de dag voor en na een vlucht vrij houd voor m'n rust blijven er in mijn long haul rooster nog genoeg dagen over bovenstaande zaken goed draaiende te houden. (uiteraard dankzij het personeel) Internet toegang overal ter wereld geeft je al een zee aan mogelijkheden.

Mijn werkgever is hiervan op de hoogte en elk jaar vul ik dan ook netjes mijn declaration of outside interest in om het legaal te houden.

Ik kan jullie verzekeren dat wanneer je naast het vliegen andere bezigheden "ontplooit" je snel gaat inzien wat voor een geweldig beroep het vliegen is en ook je rating voor het beroep snel zal toenemen. (helemaal wanneer je inzet vs inkomen vergelijkt)

Nee ik ben nog geen gesettelde man en heb ook nog geen kinderen echter kan ik ten alle tijden mijn twee nevenactiviteiten staken of overdragen om hier wel plaats voor te maken of wanneer het mij teveel zou worden.

Nu ben ik zeker geen uitzondering op de regel, ik heb zat collega's die naast het vliegen andere zaken ondernemen. (Zo kende ik ook een part time tandarts & piloot bij een voormalige low cost waar ik vloog )

Momenteel staat bedrijf nr 3 in de startblokken en liggen hier op mijn bureau zelfs de inschrijfformulieren voor een MBA Aviation Management, kortom...er zijn genoeg zaken welke je kunt doen naast het vliegen, met of zonder voorkennis of ervaring.

Het heeft echter meer te maken met spirit en "verantwoordt" ondernemen als piloot...je blijft tenslotte nog steeds de best betaalde veredelde buschauffeur met een grote verantwoording en een luxe vrijetijdsleven, wees daar zuinig op en geniet ervan...
 
Naast een full time baan als vlieger ben ik ook 75% parttime huisvader.
Levert financieel geen ene r**t op maar is toch een verrijking.

Die MBA aviation management, daar wil ik meer over weten. Zou een mooi vervolg zijn op mijn HEAO. Ik ga je bellen basicT.......
 
Vriend van me heeft het zojuist afgerond in London.

Kermit; Reverse70 (aka P. B. ) en ik hebben het er laatst in R'dam nog over gehad. Regel even die tripswap en dan hebben we het er op de piste over a.s. zondag! ;)
 
Nogmaals de vraag: wie heeft er alternatieven voor vliegers die mettertijd misschien iets anders zouden willen gaan doen

Juridische sector? Ik heb zelf in rustig tempo de studie rechten begin dit jaar opgepakt. Doe het er naast en heb dus niet de intentie om er 20u per week er aan te zitten om zo binnen 4-5 jaar klaar te zijn. Alles op mijn gemak en leuk als ik er uiteindelijk wat mee kan doen en anders is het gewoon een interessante bezigheid.
 
Hi Basic T,

Ik bedoel niet wat je vriend net afgerond heeft maar waar jij de inschrijvingspapieren van op je bureau hebt liggen. In welk instituut ben je geïnteresseerd?
 
Back
Top