Koning Lucht
Well-known member
Vanwege de eerder geplaatste poll, waarbij je je pilotenleven een cijfer kon geven, heb ik dit topic geopend.
Uit de poll blijkt dat maar liefst 33% van de piloten zijn beroepsleven met een 6 of lager beoordeeld. 10% maar liefst zou willen dat hij/zij wat anders was gaan doen.
Zelf heb ik een 4 gegeven in de poll. Ik heb het niet slecht getroffen in luchtvaartland en je zou zelfs kunnen stellen dat ik behoorlijk succesvol ben. Het vliegen zelf geeft me ook nog steeds enorm veel voldoening. Toch zijn er een heleboel, vooral externe, factoren die ik de laatste tijd heel erg zwaar vind drukken op mijn beroepsleven. Ik zal ze hier noemen in de voor mij belangrijkste volgorde:
1) De terms and conditions die achteruit blijven hollen. Mijn salaris gaat voortdurend naar beneden. Ook het respect dat naar vliegers getoond wordt, is de laatste tijd alleen maar ver te zoeken. Ook baanzekerheid bestaat niet meer in deze sector.
2) Vermoeidheid. Natuurlijk is dit persoonlijk, maar zodra je iedere 28 dagen meer dan 90 uur draait, gaat dit gewoon een rol spelen. Het ziet er helaas niet naar uit dat dit beter gaat worden, met de EASA kneuzen, die vanuit een 9 tot 5 baan gaan bepalen dat jij straks effe een nachtdienst van 12 uur over 6 tijdzones mag gaan draaien.
3) Er wordt voortdurend flexibiliteit van jou verwacht, maar als het een keer andersom is, hoef je niets te verwachten. (inderdaad, deze maand WEER mijn aangevraagde vrije dagen niet gekregen)
4) Er wordt steeds meer macht uit handen van de gezagvoerders genomen, maar ze blijven wel verantwoordelijk. Denk hierbij aan de inzet van airmarshalls, waarbij je als captain niet eens WEET dat ze aan boord zijn. Alcohol controles, waarbij je je toch al drukke pre flight planning moet onderbreken, om een blaastest te ondergaan. Denk hierbij ook aan de idiote securityregels. Maar ook aan overijverige officieren van justitie, die, zodra er een incident is, als eerste ter plaatse zijn, om te kijken wat je allemaal 'fout' gedaan zou kunnen hebben.
Deze factoren zorgen voor het naar beneden halen van het cijfer in de poll.
Nu de vraag: Wie heeft er een aantal goede alternatieve beroepen voor vliegers?
Uit de poll blijkt dat maar liefst 33% van de piloten zijn beroepsleven met een 6 of lager beoordeeld. 10% maar liefst zou willen dat hij/zij wat anders was gaan doen.
Zelf heb ik een 4 gegeven in de poll. Ik heb het niet slecht getroffen in luchtvaartland en je zou zelfs kunnen stellen dat ik behoorlijk succesvol ben. Het vliegen zelf geeft me ook nog steeds enorm veel voldoening. Toch zijn er een heleboel, vooral externe, factoren die ik de laatste tijd heel erg zwaar vind drukken op mijn beroepsleven. Ik zal ze hier noemen in de voor mij belangrijkste volgorde:
1) De terms and conditions die achteruit blijven hollen. Mijn salaris gaat voortdurend naar beneden. Ook het respect dat naar vliegers getoond wordt, is de laatste tijd alleen maar ver te zoeken. Ook baanzekerheid bestaat niet meer in deze sector.
2) Vermoeidheid. Natuurlijk is dit persoonlijk, maar zodra je iedere 28 dagen meer dan 90 uur draait, gaat dit gewoon een rol spelen. Het ziet er helaas niet naar uit dat dit beter gaat worden, met de EASA kneuzen, die vanuit een 9 tot 5 baan gaan bepalen dat jij straks effe een nachtdienst van 12 uur over 6 tijdzones mag gaan draaien.
3) Er wordt voortdurend flexibiliteit van jou verwacht, maar als het een keer andersom is, hoef je niets te verwachten. (inderdaad, deze maand WEER mijn aangevraagde vrije dagen niet gekregen)
4) Er wordt steeds meer macht uit handen van de gezagvoerders genomen, maar ze blijven wel verantwoordelijk. Denk hierbij aan de inzet van airmarshalls, waarbij je als captain niet eens WEET dat ze aan boord zijn. Alcohol controles, waarbij je je toch al drukke pre flight planning moet onderbreken, om een blaastest te ondergaan. Denk hierbij ook aan de idiote securityregels. Maar ook aan overijverige officieren van justitie, die, zodra er een incident is, als eerste ter plaatse zijn, om te kijken wat je allemaal 'fout' gedaan zou kunnen hebben.
Deze factoren zorgen voor het naar beneden halen van het cijfer in de poll.
Nu de vraag: Wie heeft er een aantal goede alternatieve beroepen voor vliegers?