Als ZZP'er bedrijf opstarten in het buitenland

jannetje

New member
Hallo beste Airworkers,

Ik kijk al langere tijd mee op airwork, maar nooit zo de behoefte gehad om een bericht te plaatsen. Maar nu zit ik met een vraag, waar ik niet echt antwoord op kon vinden op airwork. Dit terwijl ik wel verwacht dat een hoop mensen mij hier mee kunnen helpen, aangezien er ook een hoop Ryan Air ZZP'er zijn.

Binnenkort mag ik ook beginnen op de B737, maar helaas dus ook als ZZP'er.
Hoewel hier natuurlijk een aantal nadelen aan kleven, probeer ik het glas half vol te zien en ben dus opzoek gegaan naar de voordelen hiervan.

Nu Begreep ik dat het mogelijk is om een BV buiten Nederland op te richten.
Om op deze manier in een aantrekkelijker belasting klimaat terecht te komen dan dat van Nederland. Nu ben ik benieuwd of mensen hier ervaring meer hebben en misschien tips in hebben.
 
Het hangt er vanaf in welk land je je werkzaamheden uit gaat voeren. Naar mijn weten ben je belastingplichtig - in ieder geval voor sociale contributies - in het land waar je werkzaam bent en daar zet je dus een BV/ limited company op. In mijn tijd bij FR was dit in ieder geval de normale gang van zaken onder contracters.

Mijn advies is om een accountant in de hand te nemen om het een en ander uit te laten zoeken. De regels verschillen namelijk nogal per situatie en als achteraf blijkt dat je ergens niet (genoeg) hebt afgedragen kan je van een koude kermis thuis komen..
 
Als je bij FR komt te werken en niet in NL belastingplichtig
bent wordt je geen ZZPer maar DGA én werknemer van je eigen ltd...
Sociale contributies hebben niets met belasting te maken en bepalen dus niet waar je je ltd op moet/mag opzetten; je betaalt je contributie in het land waar je gebaseerd bent. Belasting betaal je in je woon- óf werkland, bepaald adv "dubbele belastingverdragen". Ik zou een hele goede adviseur in de arm
nemen, helaas ken ik er geen. Succes!
 
Een DGA zonder ander personeel is nog steeds een ZZPer. ZZP is geen rechtsvorm, dat kun je onder andere uitoefenen vanuit een eenmanszaak of BV. Verder kan een eenmanszaak ook gewoon personeel aannemen. Rechtsvorm en bedrijfsvoering moet je dus los van elkaar zien :)
 
Ik meen dat er voor zelfstandigen en DGAs verschillende categorieën zijn in double taxation treaties, vandaar mijn opmerking. Weet het alleen niet meer zeker.
 
Back
Top