Als Europees ab-initio werken bij Aziatische Airlines?

Airprox

New member
Best leden,

Zoals de meesten onder ons gaan we dus naar Europese FTO's, om bij een Europese Airline te werken ...

Dit is natuurlijk ook mijn doel maar als ab-initio om wat ervaring op te doen lijkt Azië me ook wel interessant, veel airlines daar maken gebruik van de A320 family. Waarmee je later dus mooie DEP kansen hebt bij EU airlines zoals Iberia, BA, ...

Hoewel ik zelf wel rond zou kunnen kijken op sites van Aziatische carriers zou ik toch graag willen vragen in hoeverre dit mogelijk is voor Europese ab-initio's, en of dit wel zo'n goed idee is.

Het is alleszins mooi om de cultuur op te doen, te vliegen in een relatief mooi land en om zo dus met toch heel wat 'cultuur en levenservaring' bij een EU carrier aan te kloppen.

Kortom, is het mogelijk om als EU ab-initio te soliciteren bij Airlines zoals JAL, Air China, ANA, China Souther, Dragonair ... Hoewel dat relatief "grote namen" zijn natuurlijk.

En tjah ... Wie wil er nu niet zo'n stewardessen ? *Points at FD* :grijns:

2777500277_0cc4ce5f62.jpg
 
Ik weet niet of ik je post serieus moet nemen?

Als je in het verre oosten werk gaat zoeken als AI wens ik je veel succes. Je kan het vergeten bij airlines als: JAL, Air China, ANA, China Southern en Dragonair. Daar kom je alleen binnen met heel veel uren.

Veel vliegscholen komen met hele mooie verhalen aanzetten van als het in Europa niet lukt, dan ga je toch gewoon naar het Midden/Verre oosten en kom je dan terug met heel veel geld in je zak plus veel ervaring. Het is allemaal bullshit! In heel veel landen mag je niet eens werken als buitenlander omdat ze local jobs willen beschermen.
 
Aangezien U piloot bent en ik niet veronderstel ik dat je wel gelijk zal hebben, hoewel ik enkele kerels ken die via Oxford Aviation bij Air Asia terecht gekomen zijn. Ze moesten natuurlijk wel hun eigen rating betalen. ;)

Maar dat het als AI bijna onmogelijk is heb ik op Pprune al gelezen but then again, daar moet je altijd een korreltje (lees: zak) zout bij nemen.

Ik heb dit idee ook niet via vliegscholen gekregen die studenten proberen te lokken met mooie verhalen, kwam zelf in me op als serieuze vraag.
 
Alles is mogelijk in de luchtvaart.
Maar er zijn wel enkele barrieres die je moet (willen) overbruggen voor je de sprong naar het verre oosten maakt.

Zo heb je ten eerste te maken met andere regulations en heb je dus voor verschillende landen verschillende licences. Zo moet je om in aanmerking te komen voor een Chinees ATPL voldoen aan de eisen van het CAAC en om daarvoor in aanmerking te komen moet je worden omgeschoold, de tijd voor omscholing varieert van 2 maanden tot een half jaar in Japan, waar je overigens weer een andere licence voor nodig hebt (JCAA). Daarnaast kan de taal een grote barriere vormen.

Er is in het verre oosten een grote vraag naar ervaren captains vanwege de vergrijzing, zo zie je steeds meer oud klm vliegers die met pensioen zijn (55jaar), maar die nog willen vliegen, naar landen zoals china verhuizen, waar de pensioen grens nog op 65jaar ligt en daar de laatste pagina's van hun logboekjes vol pennen.

Airlines zoals ANA en JAL trainen haar eigen piloten, ze vullen lege plekken binnen het bedrijf aan met contract pilots die ze aannemen met renewable contracts die een termijn hebben van een jaar of 3. meer daarover lees je op: http://japanpilots.19.forumer.com/

kortom; om "even" wat ervaring op te doen moet je niet naar het verre oosten trekken.
 
mooie DEP kansen hebt bij EU airlines zoals Iberia

Wellicht mik je niet direct op Iberia. Maar even ter info: Iberia heeft al sinds 2001 geen vliegers aangenomen. En zelfs als ze zouden aannemen dan maakt ervaring weinig uit. Het gaat om de ´enchufe´ die je hebt. Vader is bijv. president van Banco Santander en speelt soms golf met Fernando Conte. Zelfs als je vader A340 captain/instructeur is maak je geen schijn van kans.
Succes.
 
Beste Sander,

Ik mik inderdaad niet op Iberia, hun naam kwam in me op toen ik over elke airlines die voornamelijk met de busjes vliegen dacht.

Eigenlijk zou ik ooit wel voor BA willen werken, maar had die een beetje achteruitgeschoven en een willekeurige airline als Iberia voorop geplaatst ;)
 
Dit is wat ik er zover van begrepen heb;
Aziatische airlines gebruiken ex-pat piloten omdat ze zelf een tekort hebben aan ervaren vliegers.
Bij de meeste moet je met een paar duizend uur jet aankomen.
De kansen om daar aan de bak te komen met (te) weinig ervaring zijn heel klein.
Onervaren piloten hebben ze genoeg.

Bron; Maatje van mij die Capt. is bij een Chinese maatschappij
 
Dan zal het misschien een avontuurtje worden voor na m'n pensioen als ik er dan nog zin in heb.

Air Asia is volgens mij dan toch wel de enige uitzondering voor AI's aangezien ze onlangs 6 OAA grads gerecruit hebben
 
Air Asia is volgens mij dan toch wel de enige uitzondering voor AI's aangezien ze onlangs 6 OAA grads gerecruit hebben

En Tiger Airways, Singapore Airlines, Gulf Air en Jetstar Asia zo te zien: http://en.wikipedia.org/wiki/Oxford_Aviation_Training . En ik hoorde ook dat iemand naar Malaysian was uit een EPST klas van vorig jaar (zie die niet in het rijtje echter). Kleine getallen, dat wel. En voornamelijk Singaporees, opvallend genoeg.
 
Wellicht mik je niet direct op Iberia. Maar even ter info: Iberia heeft al sinds 2001 geen vliegers aangenomen. En zelfs als ze zouden aannemen dan maakt ervaring weinig uit. Het gaat om de ´enchufe´ die je hebt. Vader is bijv. president van Banco Santander en speelt soms golf met Fernando Conte. Zelfs als je vader A340 captain/instructeur is maak je geen schijn van kans.
Succes.

Heb je ooit naar de NLS gekeken, ik ken hoogst persoonlijk een meisje dat in 2005 van nls naar iberia is gegaan. Dus dat ze sinds 2001 geen vliegers meer aannemen, geen idee waar je dat vandaan hebt.

En Airprox, voor je graag het verre oosten wil proberen, zou je niet eerst is kijken wat er HIER allemaal op je pad terecht komt? wie weet heeft Ryanair nog een stoel voor je, dan is er toch geen reden om naar de andere kant van de wereld te verhuizen? En cultuur en taal mogen als piloot nooit een probleem zijn, maar ik zou het toch wat dichter bij huis zoeken als ik jou was:)
 
Heb je ooit naar de NLS gekeken, ik ken hoogst persoonlijk een meisje die in 2005 van nls naar iberia is gegaan. Dus dat ze sinds 2001 geen vliegers meer aannemen, geen idee waar je dat vandaan hebt?
TAP zou ook kunnen via NLS, ze leiden tenslotte op bij de TAP luchtvaartschool zeg maar (TLS?). Wel effe Portugees leren :D. Die hebben alleen maar busjes.
 
TAP zou ook kunnen via NLS, ze leiden tenslotte op bij de TAP luchtvaartschool zeg maar (TLS?). Wel effe Portugees leren :D. Die hebben alleen maar busjes.

ik weet wel waar die vriendin vliegt, of zou ze de foto's waar ze bij Dash 8 van de regionale iberia dochter staat hebben vervalst en liegt ze me al jaren voor over haar baan? En die foto in iberia uniform was zeker gefotoshopt!
:kerst:
 
Heb je ooit naar de NLS gekeken, ik ken hoogst persoonlijk een meisje dat in 2005 van nls naar iberia is gegaan. Dus dat ze sinds 2001 geen vliegers meer aannemen, geen idee waar je dat vandaan hebt.

En Airprox, voor je graag het verre oosten wil proberen, zou je niet eerst is kijken wat er HIER allemaal op je pad terecht komt? wie weet heeft Ryanair nog een stoel voor je, dan is er toch geen reden om naar de andere kant van de wereld te verhuizen? En cultuur en taal mogen als piloot nooit een probleem zijn, maar ik zou het toch wat dichter bij huis zoeken als ik jou was:)

Natuurlijk krijgen Europese aanboden voorrang, de vraag omtrent Azië was slechts een hersenspinsel voor het geval dat. ;)
 
ik weet wel waar die vriendin vliegt, of zou ze de foto's waar ze bij Dash 8 van de regionale iberia dochter staat hebben vervalst en liegt ze me al jaren voor over haar baan? En die foto in iberia uniform was zeker gefotoshopt!

Dat heet Denim Air, en daar hebben ze meer dan genoeg piloten op dit moment.
 
Iberia vliegt geen Dash 8 beste RockyG, dat is inderdaad Denim Air die wetleast voor Air Nostrum de onafhankelijke Iberia regional, zeg maar. Waarschijnlijk blaast die vriendin van je dus erg hoog van de toren, want no way dat je bij Iberia terecht komt als non-echufe zoals Sandertje al zegt, heb het zelf ook geprobeerd en ze hebben inderdaad sinds 2001 geen vliegers meer aangenomen ;)

En Airprox, buiten Europa kom je als AI niet aan de slag bij major carriers. Europa is een van de afzonderlijke delen van de wereld waar AIs een goede kans hebben om direct te beginnen bij een legacy. Misschien kan 19of77 je wat info geven, hij vliegt voor Sri Lankan Airlines dacht ik in Colombo.

Enne beste Airprox, er gaat niets boven een Franse brunette hè :eek:fftopic:
 
Heeft met senioriteit te maken, dat van cityhopper is geïntegreerd bij KLM, dat van Air Nostrum niet, moet je vergelijken met Régional, Britair, Cityjet an AF. Je werkt ook niet bij AF als je voor die bedrijven werkt.

Maargoed, neem vooral niets aan van anderen.
 
Back
Top