Algemeine Hochschulreife, Abitur, Etc. vraagje..

Naar aanleiding van de discussie hier heb ik in de kennisbank e.e.a. samengevat. http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?p=247570#post247570 Graag hier in deze thread discussieren als iets niet klopt, dan pas ik het aan.

Wat nog ontbreekt is welke documenten Düsseldorf wil zien, als iemand daar nog wat weet dan voeg ik het nog even in.

Verder wil ik nog het volgende toevoegen aan wat ik bovenstaand beweerd heb. Voor de allgemeine Fachhochschulreife schijnen de duitsers zich dus aan hun eigen Fachabitur te orienteren, en wat minder aan de NL eisen om naar het HBO te gaan. Dit heeft tot gevolg dat ze een heel specefieke voorstelling hebben van het HAVO-vakkenpakket voor de allgemeine Fachhochschulreife. Hierbij kan je natuurlijk wel aanmerken dat je in NL ook niet met elk vakkenpakket elke HBO-studie kan doen, veel beta-studies willen bijv. wiskunde B zien.

Mbt Cityline en fachgebundene Fachhochschulreife: Het staat zo nergens op het web, maar als ze het zelf zeggen is dat waarschijnlijk wel zo. Je hebt hier wel meer kans dat ze het ooit weer veranderen omdat de vakbond hier niet zoveel medenzeggenschap heeft als in het Konzern. Het is misschien een optie om Cityline te proberen te overtuigen dat je in NL ook bijv naar de HTS zou mogen, ook als je maar 1 vreemde taal en geen economie hebt.

Voorbeeldtekst:
Grund für die Anerkennung einer fachgebundener Fachhochschulreife statt eine allgemeine Fachhochschulreife durch die Bezirksregierung Düsseldorf ist das Fehlen einer zweiten Fremdsprache und das Fach Volkswirtschaft, wodurch ich in Deutschland keine Wirtschaftswissenschaften oder Tourismus studieren könnte. Für die Zulassung zu einem technischen Studium erfülle ich jedoch sowohl in den Niederlanden als auch in Deutschland alle Voraussetzungen. Deswegen möchte ich Sie bitten, meine Zulassung zum Auswahlverfahren erneut in Betracht zu ziehen.
 
Last edited:
Hallo Cpt Oveur,
super dat je alles zo op een rijtje hebt gezet. Mag ik nog twee grammatikale verbeteringen voorstellen in je voorbeeldtekst?

"zu" + 3. naamval, dus "Für die Zulassung zu einem technischen Studium..."

"bitten" + 4. naamval, dus "Deswegen möchte ich Sie bitten,..."

nogmaals, niet om te zeuren, maar omdat we allemaal "highly trained proffesionals" zijn (citaat van mijn eerste instructeur :)),
 
Spitzenklasse!!! :)

Cpt Oveur, enorm bedankt voor je input. Heeft zeker geholpen bij mijn verzoek aan Düsseldorf. Ik ben ruim 8 weken bezig geweest om met mijn afgeronde HBO Elektrotechniek studie en Ing. titel een Anerkennung te krijgen voor "Fachgebundenen Hochschulreife". Dat zou ik ook al na mijn Propedeuse gehad hebben maar goed, het is voldoende voor de Duitse firma's (als het goed is tenminste!).

Ter aanvulling, wat Düsseldorf van mij wilde hebben is het volgende:
- Diploma
- Verklaring van de school dat ik aldaar 4 jaar gestudeerd heb
- Overzichten van alle behaalde studiepunten (240 volgens de Europese norm)
(al deze documenten moeten als officiële kopie per post aangeleverd worden)

Dat laatste had ik (en ook de school overigens) enkel voor het Propedeuse- en het examenjaar. Uiteindelijk na een hoop heen en weer mailverkeer en postverkeer is een verklaring van de school dat ik alle 240 studiepunten behaald zijn geaccepteerd als bewijsvoering. Het diploma is blijkbaar onvoldoende bewijs voor Düsseldorf dat alle studiepunten behaald zijn... :1855:

Tot slot kwam ik er na die 8 weken achter dat die Bezirksregierung Düsseldorf enkel gericht is op de inschaling van een vooropleidingen t.b.v. een vervolgstudie in Duitsland. Wanneer een academische graad of titel gelijkgesteld moet worden dan wordt men doorverwezen naar een ander loket. Om volledig te zijn:
das Ministerium für Innovation, Wissenschaft und Forschung des Landes Nordrhein-Westfalen, Referat 415, Völklinger Str. 49 in 40221 Düsseldorf, Tel.: 0211/896-04, www.innovation.nrw.de

Groet,
PH-FLY
 
Last edited:
Tot slot kwam ik er na die 8 weken achter dat die Bezirksregierung Düsseldorf enkel gericht is op de inschaling van een vooropleidingen t.b.v. een vervolgstudie in Duitsland.

Daar kwam ik onlangs ook achter ja.... :) Maar goed, ik heb de volgende zaken verstuurd naar Düsseldorf:

- CV
- Gewaarmerkte kopie VWO diploma
- Gewaarmerkte kopie HBO diploma + cijferlijst
- Kopie paspoort
- En natuurlijk het aanvraagformulier.

Levert op: fachgebundenen Hochschulreife.
 
Goedenavond allemaal!

Ook ik heb sinds kort het bericht gehad van Lufthansa Cityline en Condor om mijn VWO diploma te laten erkennen door een Duits instituut. Heb inmiddels alles opgestuurd en hopelijk krijg ik het snel binnen! Echter nu vroeg ik mij af, betekent het feit dat ze willen dat je je diploma laat erkennen dat ik ook spoedig een uitnodiging voor de DLR kan verwachten of is dit niet altijd zo??
 
Goedenavond allemaal!

Ook ik heb sinds kort het bericht gehad van Lufthansa Cityline en Condor om mijn VWO diploma te laten erkennen door een Duits instituut. Heb inmiddels alles opgestuurd en hopelijk krijg ik het snel binnen! Echter nu vroeg ik mij af, betekent het feit dat ze willen dat je je diploma laat erkennen dat ik ook spoedig een uitnodiging voor de DLR kan verwachten of is dit niet altijd zo??

1. Snel binnen: dat verschilt nog al, 3 weken duurt het zeker wel.
2. Vaak krijg je dan wel een uitnodiging voor zover mij bekend is.
3. Je hebt VWO, dus Germanwings is ook een mogelijkheid maar dat wist je waarschijnlijk al.

Mvg
 
Een vriend van mij heeft zelfs de uitnodiging ontvangen vóórdat hij zijn 'anerkennung' binnen had.
Bij mij kwam de uitnodiging vrij snel (kleine week) na het invullen van de 'Datenfreigabeerklärung'.
 
Oke, dat is goed nieuws. Dat Germanwings ook een mogelijkheid is wist ik inderdaad, maar ik dacht dat je pas kan switchen na de GU? Wat betreft die Datenfreigabeerklärung, is dat iets wat interpersonal je toestuurt om in te vullen? Zat namelijk op de site te zoeken en kon het nergens vinden.
Grt,
 
Ze sturen een mail waarin dit duidelijk in genoemd wordt. Daarnaast raden ze je ook nog aan een 'Anfrage beim KBA' in te vullen, maar dat heb je pas later in je selectie nodig.
Volgensmij kwam deze email 'spontaan', heb ik er zelf niets voor hoeven doen, behalve geduldig wachten.
 
Ik heb HAVO met NT gedaan en een 2de vreemde taal,en ik vroeg me af of dat voldoende is voor cityline?

Kijk even op de volgende link:

www.anabin.de

Dan kiezen: Niederlande > Zeugnisbewertung.

Hier kun je precies zien wat er gelijkgesteld wordt. Met jouw HAVO met NT en 2e vreemde taal geef je te weinig info. Je hebt volgens mij in dit geval ook economie in je pakket nodig voor de gelijkstelling Allgemeine Fachhochshulreife (minimaal voor toelating CityLine). Met een Fachgebundende Fachhochshulreife kom je niet binnen.
 
Ik heb HAVO met NT & NG gedaan..ofwel gewoon NT profiel met bio in het vrije deel. Op dat moment het 'zwaarst' mogelijke op de HAVO, en hoog genoeg om piloot te worden dus ik vond het allemaal wel prima..2 vingers in de neus..

Gelijkgesteld met Fachgebundene Fachhochschulreife :traantjes..
Dus zoals ze ongeveer zeggen in die oude reclame met die olifant; Bedenk goed..wat je met je vooropleiding doet ;)
(Okeej misschien ging die reclame iets anders..)

Misschien pakt het met economie of een 2de vreemde taal anders uit! Aanvragen en afwachten.

Dan ga ik misschien nog maar eens kijken voor een P-tje... :bwah:
 
Hallo Richie,

Heb jij de gelijkstelling in Dusseldorf laten doen? Ik ken meerdere mensen die daar de fachgebundene fachhochschulreife hebben gehad.

Ik heb mijn gelijkstelling in Berlijn laten doen (die je via Condor aanbevolen krijgt).

Mijn HAVO NG met natuurkunde 2 in het vrije deel is daar gelijk gesteld (zie, ik kreeg vrijstelling tot een x aantal studies). Het resultaat is vrijdag de DLR voor CLH.

Een beetje rondkijken en vragen kan geen kwaad. Een aantal mensen die in Dusseldorf de Fachgebundene hadden gekregen, kregen in Berlijn wel de goede gelijkstelling. Ik weet niet waar ze het verschil maken, weet wel dat Berlijn van de regering is (senatsverwaltung ...........)

mvg

P.
 
Hee P.,

Thx voor je info. Ik heb het inderdaad via Dusseldorf gedaan.

Was er al mee bezig om uit te zoeken waar het aan ligt. Vandaag met m'n 'schoolmentor' gesproken en hij vertelde mij dat dit bij andere studenten nog nooit eerder een probleem heeft gevormd..en ook die hadden het gewoon naar Dusseldorf opgestuurd. Hij gaat het ook uitzoeken.
Die van jou is dus gelijkgesteld aan Allgemeine Fachhochschulreife?

Maar denk dat ik dan maar eens Berlijn probeer! Beetje jammer dat ik dan weer nieuwe vertalingen moet regelen van m'n diploma's maar goed..dat is het ergste niet.

Weet ook niet wat CLH doet als ik opnieuw mijn spulletjes toe stuur..?

Succes met je DLR man!
 
Back
Top