AIS Flight Academy??? iemand hier ervaring????

3500 bruto :grijns: komen daar captains voor opdraven??
Lijkt wel een belediging...
AIS Airlines zoekt nog steeds Jetstream captains voor die 3500 euro bruto...

https://www.aisairlines.com/jobs/
Er is een reden waarom die advertentie al een paar jaar non-stop online staat :grijns:.

Wat AIS doet is absoluut niet slecht, ze bieden een mogelijkheid om wat commerciële ervaring in multicrew omgeving op te doen. En het is voor je persoonlijke ontwikkeling zeker goed. Maar zolang het op de Jetstream is betaal je veel geld voor iets wat je niet veel verder helpt qua carriere. Zodra ze het in een meer nuttig type kunnen aanbieden zou het top zijn.
 
Op een paar uitzondringen na moet je op dit niveau iedere baan aannemen die je kan krijgen en dat zijn er niet veel.
Of dit op een Jetstream is of een L410 of een KingAir vind ik persoonlijk minder belangrijk dan de mogelijkheid van het bouwen van je ervaring in een professionele omgeving.
Denk dat vergelijkbare ervaring bij een volgende werkgever belangrijker is.
Dit soort banen zijn ook niet degene waar je tot aan je pensioen blijft werken.
Zodra je in aanmerking kont voor de volgende stap...gaan!
 
Op een paar uitzondringen na moet je op dit niveau iedere baan aannemen die je kan krijgen en dat zijn er niet veel.
Of dit op een Jetstream is of een L410 of een KingAir vind ik persoonlijk minder belangrijk dan de mogelijkheid van het bouwen van je ervaring in een professionele omgeving.
Denk dat vergelijkbare ervaring bij een volgende werkgever belangrijker is.
Dit soort banen zijn ook niet degene waar je tot aan je pensioen blijft werken.
Zodra je in aanmerking kont voor de volgende stap...gaan!

Ben ik helemaal met je eens wat betreft eerste vliegbaan etc... Maar je gaat dus wel even ~€20.000 voor een typerating Jetstream betalen... De integrated course was voorheen €110k en nu dus €133k. Zelfs met inflatie betaal je dus zo'n beetje je eigen loon.

Mijn punt is meer dat je voor zulke bedragen het jezelf iets makkelijker kan maken in de eerste stappen van je carrière.
 
Ben ik helemaal met je eens wat betreft eerste vliegbaan etc... Maar je gaat dus wel even ~€20.000 voor een typerating Jetstream betalen... De integrated course was voorheen €110k en nu dus €133k. Zelfs met inflatie betaal je dus zo'n beetje je eigen loon.

Mijn punt is meer dat je voor zulke bedragen het jezelf iets makkelijker kan maken in de eerste stappen van je carrière.

Ze bieden volgens mij bij AIS ook banen aan bij SunExpress voor mensen die de Turkse nationaliteit hebben dacht ik. Ik weet niet hoe de typerating voor de 737 dan wordt geregeld.
 
Ze bieden volgens mij bij AIS ook banen aan bij SunExpress voor mensen die de Turkse nationaliteit hebben dacht ik. Ik weet niet hoe de typerating voor de 737 dan wordt geregeld.

Wellicht kan Spinner hier wat meer over vertellen of ze contacten hebben met airlines(al is dit natuurlijk geen garantie)?
 
Dat is niet zo; de mensen die bij SunExpress terecht zijn gekomen hebben dit zelfstandig geregeld.

Inderdaad. Ik heb laatst een Turks-Nederlandse vlieger gesproken die bij SunExpress werkt en van AIS komt en die heeft het inderdaad zelf geregeld. Ze willen in Turkije volgens hem trouwens ook minstens een bachelor diploma. Kennelijk denken ze daar nog steeds dat mensen die geen HBO/Uni hebben gedaan geen verkeersvlieger kunnen zijn o.i.d., ook al hebben ze een complete vliegopleiding af kunnen ronden.

Weet iemand trouwens waarom ze nou zo graag willen dat ab initio’s ook minstens een bachelor hebben in bijv. Turkije (en de VS ook dacht ik)? Is dat iets van vroeger en wat voor nut kan dat nou hebben?

Nuttige tip van hem trouwens: Ga naar de KLS of EPST die tenminste echt banden hebben met grotere maatschappijen. Met AIS weet je het gewoon niet zeker (tenzij je voor altijd Jetstreams wil vliegen) en dat kleine beetje zekerheid die de KLS en EPST bieden is toch wel broodnodig in de luchtvaartindustrie.
 
Die Universiteits-eis, is meer een dingetje wat voor de locals geldt. Aangezien het in Turkije bijna vanzelfsprekend is dat je na een middelbare school, ook een vervolgopleiding (nl. Universiteit) doet. Ik ken genoeg jongens uit NL die daar zitten en geen Uni gedaan hebben. Of ze daar inmiddels strenger in zijn geworden t.o.v. niet-turken, weet ik niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hoe zit het recent met de baankansen na de opleiding aan AIS Flight Academy? Ik zag dat ze reeds een simulator voor de 737 hebben wat meer aansluit bij vraag van verschillende maatschappijen. Echter staat er veelal een vereisten qua vliegschool en daarbij wordt AIS niet genoemd.
 
Hoe zit het recent met de baankansen na de opleiding aan AIS Flight Academy? Ik zag dat ze reeds een simulator voor de 737 hebben wat meer aansluit bij vraag van verschillende maatschappijen. Echter staat er veelal een vereisten qua vliegschool en daarbij wordt AIS niet genoemd.


Ze hebben een 737 simulator, echter is de vraag of je hier als student van AIS gebruik van kan maken als je ook het Cadet Program wil volgen van hun omdat die opleid voor de Jetstream 32 van AIS. Wel willen ze in de toekomst een 737 aanschaffen maar wanneer dit gebeurt weet niemand, en of studenten van de school hier dan op kunnen vliegen is ook een vraag. Ze bieden wel voor het gewone ATPL traject de keuze voor een 737 of J32


Groeiplannen AIS
 
Ze hebben een 737 simulator, echter is de vraag of je hier als student van AIS gebruik van kan maken als je ook het Cadet Program wil volgen van hun omdat die opleid voor de Jetstream 32 van AIS. Wel willen ze in de toekomst een 737 aanschaffen maar wanneer dit gebeurt weet niemand, en of studenten van de school hier dan op kunnen vliegen is ook een vraag. Ze bieden wel voor het gewone ATPL traject de keuze voor een 737 of J32


Groeiplannen AIS

Bedankt voor je reactie! Ik vind het in dat opzicht moeilijk hoogte te nemen van de situatie rondom AIS. De opleiding voor de Jetstream 32 is misschien leuk om wat ervaring op te doen maar biedt weinig carrièreperspectief. Daarnaast zijn de salarissen minimaal zeker met het oog op de enorme schuld. AIS leidt je op tot verkeersvlieger maar biedt veel minder zekerheid dat de KLM Flight Academy. Ik vraag me dan ook af of je als vlieger van de Jetstream 32 ooit kunt uitkomen bij een van de grotere maatschappijen.
 
Bedankt voor je reactie! Ik vind het in dat opzicht moeilijk hoogte te nemen van de situatie rondom AIS. De opleiding voor de Jetstream 32 is misschien leuk om wat ervaring op te doen maar biedt weinig carrièreperspectief. Daarnaast zijn de salarissen minimaal zeker met het oog op de enorme schuld. AIS leidt je op tot verkeersvlieger maar biedt veel minder zekerheid dat de KLM Flight Academy. Ik vraag me dan ook af of je als vlieger van de Jetstream 32 ooit kunt uitkomen bij een van de grotere maatschappijen.


Als je een financiering rondkrijgt van 75K kun je theorie doen bij AIS en bij goeie scores(waarschijnlijk 80% en hoger) krijg je de baan en een lening aangevuld tot 123K.

Wat je daarna kan dien is een vraag maar mochten ze ooit de 737 halen en hier ook studenten coor opleiden dan is het weer een ander verhaal. Maar de ervaring van een J32 is niet veel waard of wel lees t topic door meningen verschillen.
 
Toch maar niet

Toch maar niet

Ik hoorde vanochtend van een EPST student dat het bij de AIS erg slecht geregeld is, er zijn veel studenten overgestapt van AIS naar EPST om de opleiding te vervolgen.

Dat houd in dat je in NL alleen bij de KLS/EPST of ATC kan kloppen voor goede opleidingen en baankansen
 
Slecht geregelde opleiding

Slecht geregelde opleiding

Ik hoorde vanochtend van een EPST student dat het bij de AIS erg slecht geregeld is, er zijn veel studenten overgestapt van AIS naar EPST om de opleiding te vervolgen.

Dat houd in dat je in NL alleen bij de KLS/EPST of ATC kan kloppen voor goede opleidingen en baankansen

Er zijn inderdaad een aantal studenten naar andere vliegscholen gegaan na het afronden van de theoriefase waar je €9500,- voor betaald. Iedereen weet natuurlijk dat dit bedrag veel te veel is voor een ATPL-Theorie cursus. Er wordt reclame gemaakt dat de kennis wordt overgebracht door middel van klassikale lessen. Echter is de helft van de theorie zelfstudie en moet deze reclame dus met een korreltje zout worden genomen. Er zijn betere alternatieven op de markt welke ook nog eens een stuk goedkoper zijn.

De baangarantie bij AIS Airlines is in mijn ogen een nutteloos. Je betaald €20000,- voor de Type-rating voor de Jetstream 32. De uren die je maakt (gemiddeld 400 per jaar) zijn op een kist met een MTOW van onder de 10 ton zonder glass-cockpit, FMS etc.. Echter na een jaar vlieg je er weer uit en zit je opgezadeld met een Type-rating op een kist die nergens nog gevlogen wordt. Hierdoor ben je vaak genoodzaakt om opnieuw te investeren in een Type-rating.

Connecties met andere Airlines dan Eastern Airways zijn er niet. De jongens die aan de bak zijn gekomen bij andere maatschappijen hebben dit op eigen kracht moeten doen en er is totaal geen support vanuit AIS zelf.

De meeste studenten in de opleiding hebben een enorme vertraging doordat de enige multi-engine kist die ze hebben meer aan de grond staat dan dat hij daadwerkelijk vliegt.

AIS is in het bezit van een B-737 en de Jetstream 32 full motion simulator die geregeld gebruikt worden voor het opleiding van eigen vliegers (Jetstream 32) en vliegers van buitenaf (B-737). Deze 2 simulatoren worden echter niet gebruikt voor de opleiding zelf. De MCC wordt gedaan op de normale FNPT-2 simulator die met een ander throttle quadrant zogenaamd wordt omgebouwd tot een Cessna Citation. Kortom deze MCC is een lachertje vergeleken bij andere MCC's.

Daarnaast kan AIS onderdak verzorgen voor haar eigen studenten. Deze zogenoemde "huisjes" zijn echter niet bepaald dicht bij het vliegveld. Deze woningen liggen op een afstand van 30 minuten rijden van het vliegveld. Daarbij zijn de kosten voor deze kamers buiten proportie. (€315,- per maand per kamer) In deze woningen zit je opgescheept met 4 andere studenten en ze zijn niet bepaald schoon te noemen ;)

Kortom, er zijn veel betere opties op dit moment voor een stuk minder geld. advies: kies voor de KLS/EPST of eventueel de modulaire route en voorkom een hoop stress en gezeik.

De groeten.
 
Hele slechte opleiding

Hele slechte opleiding

AIS

9500 euro voor atpl theory credit, belachelijk duur, tal van studenten zijn weggegaan naar g air na het behalen van de theory aangezien ze door hadden dat het fout zit.

125000 euro (kan veel goedkoper, aspiranten kijk goed rond!) full conventional /steam gages kisten waar vele gebreken hadden (of kapot was) o.a. vele zonder spacing 8,33 waardoor student gelimiteerd was tot airspaces zonder spacing. Creditcards die bij het tanken op andere vliegvelden weigerden en een student was genoodzaakt terug te vliegen naar lelystad aangezien er niet genoeg brandstof was om de geplande langere vlucht af te maken.

Brandstof aanvoer voor socatas, met kleine tankwagen achter op tractor tanken bij lokaal auto tank station, dangerous good cert nodig en is niet eens gecertificeerd voor aviation fuel want 98 grade van auto tank station is naar mijn weten geen approved aviation fuel ondanks dat de socatas er wel runnen.

Er is maar 1 cpl kist! 1! die geregeld kapot was maar Het allergrootste probleem: Er is maar 1 multi engine kist (!!!) die heel erg vaak kapot was, waar bijna elke student gemiddeld een wachttijd had van een half jaar (geval bekend van student die 1 jaar heeft gewacht en is toen weggegaan voor een andere opleider) probleem is algemeen bekend. Instructors die de opleiding ook hadden gedaan deed het probleem al voor (het speelt dus al langer dan 5 jaar) en tijdens het wachten kosten betalen o.a. rente van je megaschuld etc etc etc door blijven betalen.

Jetstream maintenance krijgt voorrang op student.

Veel valse beloftes dat kisten aankomende week / weken worden gerepareerd maar niks van terecht komen. Tijdens het wachten op multi engine kist gesproken met nieuwe klassen, dat zij ook op de multi engine gaan wachten en achteraan aansluiten. Dit geloofden ze niet maar alsnog gebeurd.

Een collega student heeft een echte engine failure gehad op de multi engine vliegtuig tijdens zijn examen, examen afgebroken (dit hebben wij op papier!)

Een collega student heeft een grondschool gedaan zonder instructeur.

MCC is 3 dagen en een citation 550 fnpt II. Dit is belachelijk, aangezien CRM en MCC belangrijk is in aviation en normale vliegscholen er 3 weken over doen op een boeing 737 sim.

In het eerdere atpl contract (nu teken/betaal je voor de integrated atpl opleiding inclusief tr js na je atpl credit) is er 18 maanden beloofd tot het afronden van de opleiding, echter hebben vele studenten er 30+ maanden over gedaan.

Huisje, 30 min van de airport, 315 euro per maand delend met 3 mede studenten, idd vies zoals eerder vernoemd op de forum.

TR nu, JS 32 turboprop 19 pax, 30k euro

https://www.aisairlines.com/jobs/

voor 1 jaar contract. Super hoge pay to fly met een salaris op jaar basis die de 30k euro nauwelijks overschijdt. Er is zeer weinig perspective na het jaar, turbo prop companies zoals eastern waar je zelf binnen moet komen. Wil je nu werkelijk in deze tijd ton+ studie schuld, 30000 euro tr js en daarboven op je volgende tr voor je volgende maatschappij...

Bij ais airlines word je vaak laat of verkeerd uitbetaald, weekenden krijg je geen daggeld. Zoals eerder benoemd in de forum blijf je langer weg van huis dan wat er in het contract staat.

Waarom worden deze mistanden bij ais niet benoemd en waarom is het niet algemeen bekend dat het zo bij ais is; er heerst een Angst cultuur; Als je gaat klagen of je zegt dat je een rechtzaak gaat aanspannen tegen ais gaan ze je tegen werken, opleiding vertragen en moeilijk doen of dreigen met geen referentie afgifte. Er zijn studenten onder druk gezet voor licence afgifte of referentie afgifte voor toekomstige maatschappijen als je nog een extra sessie / lesgeld open had staan boven op de 125k.

Zo moest er bijvoorbeeld een collega student 5000 euro betalen (achteraf bekend gemaakt) voor de js grondschool voordat hij een airline reference kreeg (dit hebben wij op papier!), js grondschool duurde 10 dagen, wat grotendeels zelfstudie was, instructor heeft dubbele taken op ais en kon niet tegelijk bij de grondschool en duty office zijn. fire training is in het lokaal gedaan (theorie) en swim training in een lokaal zwembad (wat luxe is want anderen deden het buiten...), diegene heeft geen contract getekend met ais airlines! dit is belachelijk duur 500 euro per dag theorieles...

De lijst is exhaustive, er zijn zoveel meer items met problemen..

Kortom, veel gezeik en schuld, veel stress tijdens de opleiding wat niet kan op een opleiding tot verkeersvlieger.... vele rechtzaken zijn er al geweest tegen ais vanwege al het wangebreke. Studenten hebben spijt nadat ze betaald hebben en inzien hoe het daadwerkelijk zit. Vnv ingelicht, ilent volgt.

=====================================================

English as requested =>

9500 euro for atpl theory credit, very expensive, students left for g air after achieving the theory credit as they saw / knew that there are a lot of problems at ais.

125000 euro (integrated study for frozen atpl can be done at different places with good quality for a way cheaper price, so aspiring cadets look around!) full conventional / steam gages aircraft which had a lot of problems (or out of service / broken); A lot had no spacing 8,33, students are limited to airspaces where spacing was not required. Credit card refused when refuelling at other aerodromes, a student was required to fly back to base lelystad as there was no fuel left to finish the longer planned flight.

Fuel uplift for the socatas was done using a small refuelling truck connected to a tractor (farm vehicle), driving to a local tank station for cars, dangerous good cert required and in my knowledge I do not think this 98 grade car fuel is approved for aviation fuel, even though the socatas can fly on it.

There is only 1 cpl aircraft! 1! which was out of service / broken occasionally but the Biggest problem; There is only 1 multi engine aircraft (!!!) which was a lot of times out of service / broken. A lot of students experienced an average delay up to a half year (one case where a student waited for 1 year and left to a different flight school to finish his training) Problem is well known among the people from ais, as even instructors who did the integrated frozen atpl course at ais experienced the problems with multi engine aswell (so it is going on for over 5 years) During the wait your bills continues, for example the interest you need to pay over your hugh debt with the bank and other costs etc etc etc.

Jetstream maintenance has priority over student.

A lot of false promises like that aircraft will be repaired next week or in the oncoming weeks but it did not happen until far beyond what was promised. During my wait for the multi engine aircraft spoke with new classes and told them they also will wait for the multi engine, they did not believe me but it happened to them aswell.

A colleague student had a real engine failure on the multi engine aircraft during his final exam, exam canceled (we have evidence on paper!)

A colleague student did a groundschool without instructor.

MCC for 3 days on a citation 550 fnpt II. Unbelievable as CRM and MCC are very important in Aviation and normal Flight Schools are doing there MCC for 3 weeks on a B737 sim.

In the previous integrated atpl contract (now you sign up / pay for the integrated atpl course including tr js after your atpl credit) it is stated that you will finish your course in 18 months, but a lot of students did the course in 30 + months

Accomodation, 30 min from the airport, 315 euro / month shared with 3 colleague students, indeed it is there dirty as already mentioned in the forum.

TR at the moment, JS 32 turboprop 19 pax, 30k euro

https://www.aisairlines.com/jobs/

for 1 year contract. Super high pay to fly with a salary for one year that barely supersede the 30k you have invested. Future prospect after that year is very low, turboprop companies like eastern will hire you but you need to get in there yourself. Do you really want in these times above 100k+ study debt + 30 k euro tr js and on top of that to invest in an another tr for your next airline...

Ais airlines pays you late or insufficient, day money for weekend is not provided. As earlier mentioned in the Forum you will stay longer away from home versus what is stated in your contract.

Why are these problems not well known in the general aviation public? This is because there is a fear culture; if you are going to complain or go to court for a trial ais will work against you, delaying your study, acting difficult or threatening you for not providing a school reference letter which is required at multiple airline. Students have been threatened for their licence or reference letter, if they had a extra session they require you to pay first on top of your 125k debt before giving it to you...

To elaborate, there was a student who needed to pay 5000 euro first (amount inflicted afterwards...) for the js groundschool before he get his airline reference letter (we have evidence on paper!), js groundschool had a duration of 10 days, most of the time self study, instructor had double tasks for ais being also a duty officer for ais airlines, he could not be at two places at the same time. Fire training was done in the classroom (theory) and swim training in a local swimming pool (this was considered luxery as others did it outside...) This person did not sign anything with ais airlines! So incredibly expensive 500 euro a day for theory class...

The list goes on and on and is exhaustive, there is so many problems..

In summary, a lot of court cases has been fought against ais, a lot of headache and debt, stress what is not normal during a course to become a professional airline pilot.
== Remember that those students will be given the privilege and responsibility one day to carry over 150 people in transport jet aircraft over europe or anywhere over the world. The fundamentals are formed during the early stages of flight training. ==
What is happening over here is not healthy and therefor we are fighting to get this right, we have informed the union of dutch commercial airline pilots, we are planning to inform the dutch civil aviation authority soon.
 
Last edited:
Kingair,

Goeie opsomming, maar als je tussen de verschillende punten even een regel leeg laat dan leest het wat makkelijker. Kan je alsnog aanpassen als je dat wil.

Verder goed dat er info gegeven word over hoe het er aan toe gaat op de verschillende scholen. Wellicht zou het goed zijn hier een speciaal forum voor te maken. Zodat ook over de andere scholen het "echte" verhaal geschreven kan worden. (wel zo eerlijk)

Bijvoorbeeld, zijn er mensen die de hele opleiding in Polen doen bij Bartolini in Lodz. Of bij G Air waar ik net over las. En hoe gaat het er daar aan toe. Waar komen de mensen terecht die daar de opleiding doen?

Groeten,

:radar: André :radar:
 
Kingair,

Goeie opsomming, maar als je tussen de verschillende punten even een regel leeg laat dan leest het wat makkelijker. Kan je alsnog aanpassen als je dat wil.

Verder goed dat er info gegeven word over hoe het er aan toe gaat op de verschillende scholen. Wellicht zou het goed zijn hier een speciaal forum voor te maken. Zodat ook over de andere scholen het "echte" verhaal geschreven kan worden. (wel zo eerlijk)

Bijvoorbeeld, zijn er mensen die de hele opleiding in Polen doen bij Bartolini in Lodz. Of bij G Air waar ik net over las. En hoe gaat het er daar aan toe. Waar komen de mensen terecht die daar de opleiding doen?

Groeten,

:radar: André :radar:

Het echte verhaal van vliegscholen
 
aangepast as requested - zie verder in deze forum

aangepast as requested - zie verder in deze forum

aangepast as requested - zie verder in deze forum
 
Last edited:
Back
Top