Airwork & Beroepsethiek

It's Diana's Bulletin Board - she sets the rules. In the past names in my posts have been removed and replaced by initials. I don't have a problem with that - Diana needs to protect herself from legal action.
[...] Perhaps Diana would be kind enough to post her views. I'd also be interested in knowing whether anyone has ever tried to bring legal action against Airwork.

Namen
Namen probeer ik zoveel mogelijk te wijzigen in initialen, behalve als het gaat om publieke figuren. Voornamelijk om te voorkomen dat mensen via hun naam gegoogeld worden en tot in lengte van dagen met bepaalde posts worden geconfronteerd. In het verleden werd een bepaalde vliegschoolhouder (inmiddels failliet) op het forum vaak op negatieve wijze genoemd. Een naamgenoot in een totaal andere branche werd hier op aangekeken door klanten, die via Google deze posts hadden gelezen. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben. In deze gevallen is Google not our friend. Het noemen van namen is doorgaans ook weinig relevant, de discussie gaat meestal over het grotere geheel. Ik ben overigens blij te zien dat veel mensen tegenwoordig zelf al initialen i.p.v. namen posten.

Legal action
In de loop der jaren heb ik diverse brieven/e-mails/telefoontjes ontvangen van organisaties die, al dan niet tussen de regels, juridische stappen dreigden te nemen of op z’n minst vroegen/eisten maatregelen te nemen in discussies. Het gaat dan met name om vliegscholen en airlines. Heb er nooit voor gevoeld dat hier allemaal te melden, dit zijn nu eenmaal de consequenties als je een forum hebt en het is jullie probleem niet. Maar ik kan wel zeggen: je maakt wat mee als eenvoudige admin en het is niet altijd leuk.

Uitgangspunt is dat dit een forum is waar hoor en wederhoor wordt toegepast, dat moet in de meeste gevallen voldoende zijn. Daar staat tegenover dat lasterlijke termen door mij verwijderd worden. “Oplichter” is zo’n woord. Er mag hier behoorlijk wat gezegd worden, maar er zijn grenzen. Let wel: het gaat dan niet alleen om mij, ik kan wel tegen een stootje, maar vooral ook om de bescherming van degene die (vaak jong, vaak in boosheid) dergelijke berichten post. De aansprakelijkheid begint en eindigt immers niet alleen bij mij.

Crashes
Over wat wel en niet gezegd kan worden geldt ook voor crashes en incidenten. Dit is ook zo'n onderwerp waarbij het vaak gaat over wat wel en niet kan worden gezegd. Het bespreken van crashes vind ik onderdeel van het forum. Sowieso al ter lering. Bovendien: anders moeten we het houden bij de reacties op Telegraaf.nl en dat lijkt me ook niet de bedoeling :eek!:. Dat men zorgvuldig omgaat met dergelijke onderwerpen is uiteraard een vereiste. Als een betrokkene bij een incident hier toch last van ondervindt, gaat het individueel belang altijd voor. In enkele gevallen heb ik om die reden dergelijke discussies beëindigd en/of verwijderd. Het belang van een discussie op een forum vind ik dan in geen verhouding staan tot de schade, schande of ellende voor een betrokken piloot en/of bemanning. Stel je voor dat het over jou gaat. Eén wiel in het gras tijdens het taxiën en je weet al dat je ’s avonds op Airwork gefileerd wordt. De gulden leefregel is Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Deze leefregel gaat ook op Airwork prima op. Gewoon een kwestie van beschaving.

Moderators
Het gaat hier vaak om grijze gebieden die per geval beoordeeld worden. Of die beoordeling in een discussie zoals nu verloopt, of gewoon bij mij en de andere moderators ligt, dat ligt er maar net aan. Wij proberen hier zorgvuldig mee om te gaan. En als dat – zijnde slechts feilbare mensen - niet in eerste instantie lukt, dan wel in tweede instantie. Het is hier niet Geenstijl, relletjes zijn niet nodig om mij, anderen of aandeelhouders een inkomen of dividend te verschaffen. Ik heb baan + studie en doe dit ernaast, net als de moderators.

Alcohol
Ik probeer altijd in eerste instantie uit te gaan van iemands goede bedoelingen, en het zou mij een lief ding waard zijn als iedereen dat zou doen. Dat geldt in de alcoholdiscussie zowel voor Superpilut als voor WW1 en Purno. De een probeert te waarschuwen, de ander probeert individu/airline/beroepsgroep of zelfs de topicstarter zelf te beschermen. In dit geval zag ik - net als Mr. White - geen probleem met de thread, aangezien het geval compleet anoniem was. Bovendien zie ik zo ongeveer om de paar maanden een bericht over een dronken piloot op nu.nl voorbij komen. Of het nou om een Noor of een Brit gaat, same difference. Zoals deoostblokker al aangaf: het had net zo goed een hypothetisch geval kunnen zijn.

Dat Superpilut zijn post heeft verwijderd was onnodig maar kan ik respecteren. Zijn doel is bereikt: de waarschuwing staat.
 
Het feit is dat niemand hier gevoelige informatie gaat posten over zijn eigen toko die hij niet naar buiten mag brengen. Superpilut deed dit wel en ook nog met heel veel detail. Daar is hij op aangesproken waarna hij zijn post heeft verwijderd. Hij realiseerde zich later ook dat het niet verstandig was wat hij had gedaan. Ik probeerde hem tegen zichzelf te beschermen.

Dit noem ik nou BS...er was geen sprake van details...en verwijderen was geen schuld bekennen maar simpelweg na o.a. gezeur van jou een reactie van 'laat maar...'
Laat ik Supi nou erg goed kennen, en ik zal je vertellen dat hij de laatste zal zijn een ander bedrijf zwart proberen te maken.
Dat was de essentie van het verhaal ook niet, en de slimmeren onder ons hebben dat begrepen. Alleen 2 sujetten niet...het is inmiddels wel duidelijk wie die non-intellectuelen zijn. (Heeft de KLM de intelligentie-test afgeschaft?)

En Superpilut is niet aangesproken op het feit dat hij details leverde. Hij kreeg meer bijval dan commentaar wat zich slechts beperkte door onnozel geneuzel van Purno en wat slap ge-OH van jou.
En wat ben je goed bezig zeg door anderen tegen zichzelf te beschermen...ik zal een brief naar het vaticaan voor je schrijven om je heilig te laten verklaren.

Ik vind het alleen zo jammer dat interessante topics op deze manier de das omgedaan worden.
Limitaties zijn immers bepalend voor het leven en carriere van een vlieger en erg interessant om informatie over uit te wisselen (zoals eerder gezegd)
Helaas word ik er keer op keer aan herinnerd dat limitaties van denk-en redeneringsvermogen de norm van de topics bepalen.

En Diana zegt de rest..


Ben het overigens zeker eens met haar motto dat er geen voorbarige conclusies moeten worden getrokken en ook geen oordeel geveld mag worden. Maar dat was hier helemaal niet het geval...Het was een algemeen onderwerp waar veel vliegers aan blootgesteld worden en waar best over nagedacht mag worden.
Als niemand dat doet, dan leest Diana wel 3x per week een bericht op nu.nl
Voorkomen is beter dan genezen
 
Dat was de essentie van het verhaal ook niet, en de slimmeren onder ons hebben dat begrepen. Alleen 2 sujetten niet...het is inmiddels wel duidelijk wie die non-intellectuelen zijn. (Heeft de KLM de intelligentie-test afgeschaft?)
Onassis, ik ben het geheel eens met je uiteenzetting. Het is ook een onderwerp waar nuttig over gediscussieerd kan worden. Alleen om dan meteen specifiek de mensen die jou mening (nog) niet delen te gaan labelen als dom en onguur (ik moest het even opzoeken, ben niet zo slim als KLMer) en te generaliseren valt me dan weer erg tegen. Ten eerste weet je zeker dat ze op die manier helemaal nooit met jou standpunt mee zullen gaan (ik zou die tactiek ook niet met je werk toepassen), ten tweede brengt het je verder goede (naar mijn mening) bijdrage zo omlaag. Onnodig en dom, hebben ze bij Cargolux de IQ test en CRM cursus afgeschaft? Ooooppss, wat zeg ik nu toch? ;)

Zo op de persoon spelen en met modder gooien vind ik nou wel het modereren waard, mits de community het niet met zelf-moderatie en kritiek voor elkaar kan krijgen. Ook wellicht een normenthread waard...
 
Nosig, ik geef je in deze wel gelijk. Onassis weet ook wel beter alleen moet ik hem jammer genoeg wel gelijk geven dat op basis van loze argumenten twee mensen een zeer valide discussie dood hebben gemaakt. Dat is gewoon heel jammer en ik begrijp de frustratie dan ook best, want at the end of the day is het wel een zéér actueel onderwerp.
 
[herhaling]Het topic daar is nog gewoon open, niemand die de discussie tegenhoudt...[/herhaling]
 
Point taken! Het was ook meer sarcastisch bedoeld in de richting van de betreffende personen...want iedereen weet dat de psycho bij KLM wel degelijk nog steeds in stand is...
Dat dat generaliserend overkwam was niet de bedoeling en daarvoor mijn excuses.

Overigens zijn de testen bij CLX ook nog steeds up-and-running ;)
 
Ik heb de laatste paar berichten verplaatst naar Alcohol en vliegen, aangezien die over dat onderwerp gaan. Daarnaast enkele berichten verwijderd die door genoemde verplaatsingsactie contextloos worden en de boel alleen maar verwarren.
 
Back
Top