Afijn. Ook electrisch vliegen was vertegenwoordigd. Natuurlijk de bekende Pipistrellen van E-flight academy
Verder zag ik nog een hoop mensen de toren voorbij lopen. OK, is dat de bedoeling? Zou daar nog meer Airfair zijn dan?
Ook dat gedeelte stond niet op de uitgedeelde plattegrond. Maar daar was ook nog genoeg te beleven - meerdere hangars verderop waren ook onderdeel van de airfair, een hele rij kramen en er was zelfs een tweede food corner. Kortom, de Airfair was flink groter dan-ie er op het eerste gezicht uitzag.
O.a. Hogeschool Inholland stond er met hun e-flight project op Dragonfly basis:
De kleine vijfblads prop zou, volgens degene die ik sprak, dienen om hem nog stiller te maken dan de Pipistrel al is. Ze verwachten echter dat deze Dragonfly niet veel verder gaat komen dan drie kwartier vliegen, dus minder lang dan de Pipistrellen. Omwille van de veiligheid hangt het accupakket eronder, buiten de romp. Dat helpt natuurlijk niet. Maar met alle geleerde lessen op zak, staan nog
voordat deze vliegt (wat wél gaat gebeuren - de bedoeling is ergens deze winter), de eerste plannen voor het volgende e-flight project al op papier.
In een maintenance/avionics hangar stond dit apparaatje. Ik had ze al wel eerder gezien:
ronde EFIS displays. Meerdere avionics merken hebben ze inmiddels. Heel erg fraai in een ouder panel. Echt een manier om een klassiek vliegtuig smaakvol te "updaten", in tegenstelling tot die lelijke vierkante G5's die bovenop het panel liggen, of in een uitgezaagd groot gat. Wel iets minder lelijke schroeven gebruiken aub
Aan de kleine aspiranten was ook gedacht. Niet alleen het obligate springkussen, maar er was nog veel meer te doen, o.a.:
Nog een impressie van wat er buiten stond in het deel voorbij de toren:
Kortom, dat viel niet tegen. Ik heb me in totaal toch wel een uurtje of vier prima weten te vermaken, zelfs al kende ik helemaal niemand. Er was veel moois te zien en genoeg te leren of informeren.
Een deel van die tijd heb ik ook met vliegscholen gesproken, over de volgende stappen in de modulaire opleiding. Eentje bood van die "accelerated" opleidingen in Frankrijk aan. Bijvoorbeeld instrument rating in vier weken intern. Flink doorpakken. Dat klonk interessant. Ook hadden ze eventueel time-building opties met junior-instructeurs aan boord die vrijwel niets kosten, maar waar je meer van leert dan van een beetje doelloos heen en weer vliegen om je uren vol te maken. Want PPL is een "license to learn", en voor CPL ligt de lat een stuk hoger. Alleen maar wat rondvliegen is leuk, maar ik moet ook echt aan de bak om béter te leren vliegen in die time-building tijd, anders ga ik die tijd straks alsnog mét instructeur kwijt zijn aan CPL.
Het is ook mooi hoe heel veel mensen in GA een sterke mening hebben over dingen. Zo vindt de één een C172 maar een overgewaardeerd oud barrel. Stuurt als een schoolbus. Geen kunst aan, hoor je dan. Maar een ander kijkt juist weer neer op de single lever tupperware - daar leer je niet écht van vliegen, volgens die ander. Hoe meer knoppen en metertjes hoe beter!
Ik hoor het glimlachend aan, en ik zoek m'n eigen weg wel. Wel interessant was dat de Franse opleider me erop wees, dat je via de modulaire route meestal niet direct in jets terecht komt. Kijk, zei hij wijzend op de King Air achter hem. Zoiets, daar begint je carriere. En dan wil je wel met mixture controls, variable pitch en andere knoppen van zo'n complexe "ouderwetse" machine om kunnen gaan.
Ook over waar je (tweede) carrière na modulair begint, hoor je dan weer heel verschillende verhalen. Dat kan echt alle kanten op, zo lijkt het. Nouja, behalve naar de KLM dan. Maar iemand die me echt gouden bergen belooft ben ik nog niet tegengekomen. Misschien ruik ik die van afstand al, en praat ik er niet eens mee.
Wat ik wel veel tegenkom, is wat rivaliteit op allerlei gebieden. Gecertificeerd versus homebuilt. De ene vliegschool tegen de andere, soms vliegen de kluiten modder in het rond. Klassiek (al dan niet bespannen) metaal met steam gauges, versus composiet vliegende iPads. En zo hebben we er nog wel wat, die ik niet eens wil noemen. Dat gaat niet altijd even sjiek.
Maar de Airfair, die viel niet tegen. Leuk en interessant. Voor herhaling vatbaar.
<< The end >>