bron
www.amigoe.com van vandaag
1-ste uitspraak rechtbank antillen case Bonair Express vs Air exel
WILLEMSTAD — De Nederlandse vennootschap AirExel zal eerst een zekerheid van 7 miljoen gulden moeten stellen alvorens beslag te kunnen leggen op DutchEagleExpress (DEE), de maatschappij die vliegt onder de naam BonairExpress. Morgen doet de rechter uitspraak over een mogelijk beslag op de nieuwe vennootschap DutchAntillesExpress (DAE).
Met de uitspraak van vandaag lijkt beslaglegging van de baan. AirExel verkeert in surseance van betaling. Tegen het in Maastricht en Eindhoven gevestigde regionale vliegbedrijf lopen bovendien verschillende faillissementsaanvragen, waardoor AirExel vermoedelijk niet in staat is een zekerheidsstelling te geven.
Grootaandeelhouder van de Bonaireaanse luchtvaartmaatschappij Niek Sandmann reageert verheugd op de rechterlijke uitspraak van vanochtend. “De Antillen mogen ook blij zijn. Tenslotte is dat hele luchtvaartverhaal niet uit commerciële motieven ingegeven”, aldus de op Bonaire woonachtige zakenman.
Volgens Sandmann, ook nog altijd aandeelhouder van AirExel, kan dat bedrijf de garantie van 7 miljoen niet opbrengen. Harm Prins, die samen met Erik de Vlieger over de meerderheid van de aandelen in de Exel-luchtvaartgroep beschikt, zegt zich nog te beraden over de volgende stap. “Het is nu nog te vers.”
De rechter bepaalde de garantiestelling voor het geval DutchEagleExpress schade zou lijden door het beslag. Prins: “Ik was niet van plan schade te veroorzaken. AirExel wil gewoon haar geld. Niet meer en niet minder.” Sandmann, als minderheidsaandeelhouder in de Exel-groep, staat machteloos tegen De Vlieger en Prins: “Ze hebben niets te verliezen en lopen nu de boel kapot te maken.”
RUGGENSTEUN
AirExel vordert 25 miljoen gulden op DEE en het nieuw opgerichte DutchAntillesExpress (DAE). De nieuwe maatschappij is bedoeld om samen met de KLM (zie verder in deze editie) het vliegverkeer van de Antillen naar verdere bestemmingen te verzorgen. “DAE is nog niet operationeel, maar heeft inmiddels wel de benodigde vliegvergunning verkregen”, verklaart BonairExpress.
De uitspraak van vanochtend in de zogeheten zwartmaking geeft Sandmann goede hoop de luchtvaartactiviteiten vanuit de Antillen voort te zetten, nadat hij eerder dreigde de brui eraan te geven. “Als er schade dreigt voor DEE, dan zeker voor DAE, maar we moeten de uitspraak morgen afwachten.”
De Bonaireaanse luchtvaartmaatschappij ziet zich ook geruggensteund door de verklaring van Bart Drechsel die eind vorig jaar tijdelijk de leiding had over de Exel-luchtvaartgroep, toen toenmalig directeur Harm Prins vastzat op verdenking van afpersing. “Het economische risico van de Antillen-operatie van DEE lag tot 31 december vorig jaar bij Air Exel. Daarna lag het risico bij DEE zelf.”
Dat AirExel op oudejaarsdag jongstleden twee rekeningen aan DEE stuurde wist Drechsel niet. “Dat had ik wel moeten weten als interim-directeur.” Drechsel, zelf afkomstig van de KLM. stapte eind januari op uit onvrede over de handelwijze van De Vlieger en Prins.
De miljoenenvordering van AirExel is gebaseerd op in het verleden gedane investeringen in het Bonaireaanse luchtvaartbedrijf. Sandmann verklaarde eerder al dat het Exel-onderdeel dit ‘voor eigen rekening en risico’ deed.
Als AirExel toch beslag mag leggen op DAE stort de eilandelijke luchtvaart volgens Sandmann in elkaar. “Dan kunnen de salarissen niet meer worden betaald. Dan werken de mensen niet meer. Dan is het afgelopen. Exit. Een kolossaal probleem. Weerzinwekkend.”