Air Berlin meldet Insolvenz an

Niet mooi nee, maar denk uiteindelijk het beste, want op deze voet doorgaan is ook niet echt een oplossing.

Wellicht onder nieuwe paraplu een frisse nieuwe start maken. Lufthansa laat AB niet in de steek want anders worden een FR en EZ te groot en dat zal de Duitse markt vreselijk verstoren.

De duitse markt is al vreselijk verstoord
 
De duitse markt is al vreselijk verstoord
Inderdaad. Ryanair wordt overal door de provincies en luchthavens gesubsidieerd, en het personeel ontduikt sociale premies. (Ze hebben net weer in Frankfurt betere condities weten te bedingen dan de grootste klant en aandeelhouder Lufthansa). En Air Berlin kreeg sinds 2011 meerdere honderd miljoen per jaar van Etihad om het boven water te houden.

Ik denk niet dat LH AB gaat "helpen". Ze willen alleen de rozijnen uit de boedel hebben, en wat goedkoop personeel. Verder een één-twéétje met Easyjet waarbij ze elkaar niet te veel in de weg zitten en FR buiten de deur houden. De delen die LH overneemt zullen denk ik gesaneerd worden, niet zonder offers door het personeel.
 
Inderdaad. Ryanair wordt overal door de provincies en luchthavens gesubsidieerd, en het personeel ontduikt sociale premies. (Ze hebben net weer in Frankfurt betere condities weten te bedingen dan de grootste klant en aandeelhouder Lufthansa). En Air Berlin kreeg sinds 2011 meerdere honderd miljoen per jaar van Etihad om het boven water te houden.

Ik denk niet dat LH AB gaat "helpen". Ze willen alleen de rozijnen uit de boedel hebben, en wat goedkoop personeel. Verder een één-twéétje met Easyjet waarbij ze elkaar niet te veel in de weg zitten en FR buiten de deur houden. De delen die LH overneemt zullen denk ik gesaneerd worden, niet zonder offers door het personeel.

Mindere condities zijn niet leuk, maar beter dan werkeloos zijn lijkt mij.

En idd, het is te belachelijk voor woorden dat Ryan Air overal onthaald wordt als helden en overal belachelijk goede condities krijgt. Het is vooral een schande van Frankfurt Main Airport tov Lufthansa.
 
http://www.sueddeutsche.de/wirtscha...g-kommt-wohl-schneller-als-erwartet-1.3630512

Dus kortom: Lufthansa heeft zijn plannetjes al sinds maanden in de la liggen. Eerst met Etihad uitgekonkeld dat een LH manager Airberlin gaat afwikkelen.

Etihad zei nu "Geld is op, maar we steken er nog geld in mits we een paar afspraken kunnen veranderen". En Lufthansa zegt nein. Belletje met verschillende ministers, en de duitse staat steekt het benodigde geld erin, willen geen slecht nieuws zo kort voor de verkiezingen. En LH ook blij, want het hele verhaal kunnen ze met de huidge bewindspersonen afwikkelen (en geld terug van Etihad). Die 150 miljoen gaat Merkel volgende maand weer netjes terug krijgen, zodat zij de redder van 7000 banen zonder kosten voor de staat is.

Dure leasingcontracten de deur uit, personeel overgenomen zonder CAO, en de slots natuurlijk. En dat quasi nog voor het eind van de maand, andere maatschappijen hebben geen schijn van kans om in twee weken een bod in elkaar te sleutelen. Tamelijk slim spelletje van LH met goede timing. Alle ministers doen even de ogen dicht, en als de verkiezingen voorbij zijn, heeft LH de duitse markt weer stevig monopolistisch in handen.
 
En maar jammeren dat de Duitse markt zo vreselijk verstoord is. Schei toch uit.
Welke maatschappij heeft zo'n vreselijk sterke monopolistische positie in centraal Europa als Lufthansa?
De enige die in het verleden nog een ietsiepietsie tegengas kon bieden zullen ze nu ook kaltstellen.
 
En maar jammeren dat de Duitse markt zo vreselijk verstoord is. Schei toch uit.
Welke maatschappij heeft zo'n vreselijk sterke monopolistische positie in centraal Europa als Lufthansa?
De enige die in het verleden nog een ietsiepietsie tegengas kon bieden zullen ze nu ook kaltstellen.

Nou, ze hebben het ook gewoon zelf verklooid. Met Ryanair wil hier geen politicus meer gezien worden nadat ze zich succesvol als firma zonder sociaal geweten hebben gepresenteerd, en gedeeltelijk ook zo te zijn blootgesteld. Ze staan maar voor één ding: goedkoop. In elke betekenis van het woord. Niemand vindt ze sympathiek, zelfs de eigen klanten niet. Die hebben ze te vaak een paar tientjes voor een geprinte boarding pass berekend. En nu gaan huilen dat alles buiten hen om loopt.

En Airberlin heeft jarenlang haar winkeltje niet weten te moderniseren. Ook al hebben ze volle vliegtuigen en een jonger en goedkoper personeelsbestand, elk jaar weer effektief tig miljoen in de min. En ze waren ooit financieel gezond. IPO voor 12 Euro per aandeel, gestegen naar tegen de 20. Maar nu al sinds jaren voor een paar kwartjes te koop. Dat hebben ze echt allemaal zelf kapot gemaakt.

De duitse binnenlandse markt is geen vetpot, daarvoor is het land te klein, de autobahnen te goed en de treinen te snel. Een bedrijf als Deutsche BA heeft er een decennium zijn tanden aan uitgebeten. En toen nam Airberlin het over, om nog steeds geen geld te verdienen. En zo gaat het steeds weer. Het werkt alleen met een mix van korte- en langeafstandspassagiers.

Daarentegen is mensen naar de zon brengen weer zo makkelijk, dat je daarvoor "lean and mean" moet zijn, en dat kon AB ook niet. En een potentieel beter bedrijf als Condor gaat aan de gesubsidieerde concurrentie bijna ten onder.

De mensen moeten toch op vakantie of op zakenreis, dus de vliegtuigen en piloten zullen niet verdwijnen. Als dat op een manier gebeurt dat er gewoon structureel geld verdiend wordt, is dat op lange termijn beter voor de branche.
 
Cpt Oveur,

De "Branche" maak ik me geen zorgen over, de arbeidsvoorwaarden voor het vliegende personeel echter wel.

Ik hoop ten zeerste dat Air Berlin niet naar een club als Ryanair gaat. Ik denk echter dat Lufthansa wel zo dicht bij het vuur zit dat zij zich het beste warmen. Lufthansa haalt de krenten uit de pap en heeft op deze manier mooi in een keer zo'n hoop capaciteit in handen dat ze het ook prima kunnen gebruiken om dat tegen het eigen personeel uit te spelen.

Een gedeelte zal wel verkocht worden aan een andere partij zodat het net lijkt alsof Lufthansa geen monopoly positie zal bezitten in Duitsland. Zijn de mededingingsautoriteiten ook weer tevreden en is alles juridisch waterdicht.

Ik zie echter wel aankomen dat er in de komende jaren nog zo hier en daar wat gestaakt zal moeten worden om op die manier de arbeidsvoorwaarden, die Lufthansa op dit moment zo ongeveer kan dicteren, gerepareerd te krijgen.

We zullen het allemaal wel beleven, in de tussentijd wens ik al onze collega's bij Air Berlin heel veel sterkte toe in de komende tijd. Ik weet wat het is om een faillissement mee te maken bij een club waar je met plezier werkte. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten!

Groeten

:radar: André :radar:
 
Helemaal mee eens.

Ik snap nog niet hoe ze het truukje willen gaan doen om de slots wel te krijgen, maar het personeel opnieuw te laten solliciteren. Volgens de pers gaan ze morgen mensen werven voor Eurowings. Echter voor veel minder geld dan wat de mensen bij AB verdienen. Het lijkt mij dat ze voor de slots het bedrijf moeten overnemen met personeel. En als ze dan willen saneren ook de vakbond mee aan boord moeten halen.

En Eurowings heeft natuurlijk ook al een vakbond, die een beding heeft dat de huidige CAO maar tot een omvang van 23 vliegtuigen geldt. Dus daar ligt alles open als een AB geintegreerd wordt.

Kan me bijna niet voorstellen dat LH de Eurowings zo gaat laten groeien, dat ze er afhankelijk van wordt. De strategie tot nu toe was altijd de groepen klein te houden zodat je ze tegen elkaar kan uitspelen. Het zal wel weer een wetlease-contructie of zo worden, en niet iedereen gaat naar Eurowings.
 
Cpt Oveur,

Daar heb je wel een punt, hoe krijg je de slots zonder de mensen?

Ik ben er echter bang voor dat er een heel smerig spelletje gespeeld gaat worden om de mensen onzeker te maken. Er zijn genoeg mensen binnen elke airline die dusdanig "ge-leveraged" zijn in financiële zin dat ze wel een baan MOETEN hebben om zo niet met het hele gezin failliet te gaan. Laten dat nou net de mensen zijn waarmee je makkelijk het hele personeelscorps uit elkaar kan spelen. Samen sterk is er dan niet meer bij want de persoonlijke belangen zijn te groot en de ruggengraten te slap.

Ik ben ook zeer benieuwd waar het andere deel van Air Berlin naar toe zal gaan. Ik heb echt een sterk vermoeden dat het een Duits feestje gaat worden en dat buitenlandse partijen angstvallig buiten de deur gehouden gaan worden.

Groeten,

:radar: André :radar:
 
@ Cpt Oveur

Ik praat Ryanair niet goed en zeker heeft Air Berlin flink wat steken laten vallen, anders was het niet zo ver gekomen.
Echter Lufthansa is meer dan "Duitsland". Swiss, Brussels Airlines, Austrian Airlines, nog altijd sterke samenwerking met Air Dolomiti volgens mij etc.
Je merkt dat omliggende maatschappijen daar moeilijk tegen op knokken, CSA, LOT, Alitalia etc.
Dus die centrale monopolistische positie kan je wat mij betreft moeilijk ontkennen.
Duitse overheid doet wel alsof het ze geen bal uitmaakt wie het overneemt maar waarom zit er dan een Eurowings pipo in die speciale overnameraad?
Het is gewoon weer onafhankelijkheid voor de bühne.
Grappig dat de Duitsers altijd de grootste mond over Europa en solidair zijn hebben maar ondertussen wel ook simpelweg hun eigen belangen/markt beschermen.
 
Slots zonder de mensen is niet zo heel lastig hoor.
Vaak zit het personeel in een andere BV gestopt als bv het materieel en de rechten.
Air Berlin is niet 1 bedrijf. Dat zijn er meerdere en in 1 ervan is het personeel gezet. Het is dan net welke BV's er worden overgenomen door LH en welke niet

Kijk hoe in het verleden Holland Exel is overgenomen door TUI. Wel het materieel en de slots, maar de mensen moesten opnieuw solliciteren.. ook daar zaten allemaal verschillende Bv's in.
 
Dus die centrale monopolistische positie kan je wat mij betreft moeilijk ontkennen.
Duitse overheid doet wel alsof het ze geen bal uitmaakt wie het overneemt maar waarom zit er dan een Eurowings pipo in die speciale overnameraad?
Het is gewoon weer onafhankelijkheid voor de bühne.
Grappig dat de Duitsers altijd de grootste mond over Europa en solidair zijn hebben maar ondertussen wel ook simpelweg hun eigen belangen/markt beschermen.
Eurowings pipo in de raad van crediteuren is gewoon omdat Eurowings een grote crediteur is. Ze hebben een wetlease bij AB vanaf afgelopen maart, en daarvoor zo'n 130 miljoen vooraf betaald. Dus daar valt denk ik niet aan te morrelen. De crediteur "Etihad" staat trouwens door een borg wederom nu bij crediteur "Eurowings" voor het grootste deel van die 130M in het krijt, dus geheel onafhankelijk van Eurowings is die ook weer niet. Die wetlease was trouwens een belangrijke reden waarom de vakbond van de LH piloten eieren voor zijn geld koos.

En het is gewoon verkiezingstijd. Tweede maatschappij van het land naar de haaien straalt niet zo goed af naar de partijen van de grote coalitie. De ministers die beslissen zijn tegelijkertijd elkaars rivalen in de verkiezingen, dus iedereen wil populistisch het beste voor de dag komen. Dus geen harde beslissingen uit de politiek. Als het allemaal met Lufthansa geregeld kan worden vindt de heersende macht het al lang prima.

Als de Lufthansa spelletjes van plan is met het personeel zal ze dat echter ook over de verkiezingen heen moeten tillen. Dus voor het personeel is het daar zaak om zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen en nog voor de verkiezingen heel energiek voor op te treden.

Begrijp me niet verkeerd, ik zie het net zo cynisch als jullie. Het is gewoon perfect gespeeld door het LH management, en ook voor het personeel van LH (mijzelf dus) is het niet gunstig.

Air Dolomiti is trouwens ook een volle dochter van LH.
 
Last edited:
popcorn_yes.gif
 
Je kunt zeggen wat je wilt, maar wat speelt LH management het toch slim. Geen gepolder zoals hier, waar er jaren met vakbonden gediscussieerd wordt. Het wordt gewoon door je strot geduwd. Slikken of stikken en die paar weken staken worden gewoon als collateral damage gezien. En als het even kan wordt de politiek gewoon misbruikt, want welke regering ziet nu graag de No2 airline van het land omvallen vlak voor de verkiezingen?
 
Back
Top