En maar jammeren dat de Duitse markt zo vreselijk verstoord is. Schei toch uit.
Welke maatschappij heeft zo'n vreselijk sterke monopolistische positie in centraal Europa als Lufthansa?
De enige die in het verleden nog een ietsiepietsie tegengas kon bieden zullen ze nu ook kaltstellen.
Nou, ze hebben het ook gewoon zelf verklooid. Met Ryanair wil hier geen politicus meer gezien worden nadat ze zich succesvol als firma zonder sociaal geweten hebben gepresenteerd, en gedeeltelijk ook zo te zijn blootgesteld. Ze staan maar voor één ding: goedkoop. In elke betekenis van het woord. Niemand vindt ze sympathiek, zelfs de eigen klanten niet. Die hebben ze te vaak een paar tientjes voor een geprinte boarding pass berekend. En nu gaan huilen dat alles buiten hen om loopt.
En Airberlin heeft jarenlang haar winkeltje niet weten te moderniseren. Ook al hebben ze volle vliegtuigen en een jonger en goedkoper personeelsbestand, elk jaar weer effektief tig miljoen in de min. En ze waren ooit financieel gezond. IPO voor 12 Euro per aandeel, gestegen naar tegen de 20. Maar nu al sinds jaren voor een paar kwartjes te koop. Dat hebben ze echt allemaal zelf kapot gemaakt.
De duitse binnenlandse markt is geen vetpot, daarvoor is het land te klein, de autobahnen te goed en de treinen te snel. Een bedrijf als Deutsche BA heeft er een decennium zijn tanden aan uitgebeten. En toen nam Airberlin het over, om nog steeds geen geld te verdienen. En zo gaat het steeds weer. Het werkt alleen met een mix van korte- en langeafstandspassagiers.
Daarentegen is mensen naar de zon brengen weer zo makkelijk, dat je daarvoor "lean and mean" moet zijn, en dat kon AB ook niet. En een potentieel beter bedrijf als Condor gaat aan de gesubsidieerde concurrentie bijna ten onder.
De mensen moeten toch op vakantie of op zakenreis, dus de vliegtuigen en piloten zullen niet verdwijnen. Als dat op een manier gebeurt dat er gewoon structureel geld verdiend wordt, is dat op lange termijn beter voor de branche.