Afghanistan filmpje

PH-JPC

New member
Dames en heren airworkers!

Hierbij mijn zelf-opgenomen-zelf-gemaakte filmpje!
Fotos en beeldmateriaal gemaakt tijdens vluchten in Afghanistan.

Kritiek op het filmpje zelf is overigens meer dan welkom.

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=-rYPC8tqT7Y[/YOUTUBE]
 
Heel mooie documentaire, JPC. :biertje:

Honderd keer beter dan de meeste van al die priepraat youtube filmpjes die als een plaag op het board voorbij komen.

Heeft ook nog wat memories losgemaakt en zo te zien is er nogal wat veranderd in Kabul sinds begin 2002. Flatscreen voetbal kijken, geweldig.

Verder ben ik van mening dat je (beeld) verhaal in de rubriek "verhalen uit de cockpit" thuis hoort. Wellicht kan Diana het daarheen verplaatsen?

Cheers
Art
 
Ziet er top uit JPC!
Alleen met de tekst "Flying Dutchman" aan het begin, kon je nog wel eens copyright problemen krijgen op het forum. :grijns:

Zonder dollen... inderdaad een geweldig filmpje!
 
Heel mooie documentaire, JPC. :biertje:

Honderd keer beter dan de meeste van al die priepraat youtube filmpjes die als een plaag op het board voorbij komen.

Heeft ook nog wat memories losgemaakt en zo te zien is er nogal wat veranderd in Kabul sinds begin 2002. Flatscreen voetbal kijken, geweldig.

Verder ben ik van mening dat je (beeld) verhaal in de rubriek "verhalen uit de cockpit" thuis hoort. Wellicht kan Diana het daarheen verplaatsen?

Cheers
Art

Bedankt voor het compliment!
Er hebben heel wat uurtjes in gezeten maar de fotos vroegen gewoon om een filmpje met een muziekje er onder. :)

Waar zat jij destijds in Kabul? In de stad of ook op het militaire gedeelte?
Ik herinner me nog wel een epos dat je had geschreven, onder andere over de takeoff in een IL76 vanaf Kabul... geweldig. :yeehaa:

Omdat we min of meer militair opereerden zaten wij op KAIA en het militaire apron.
En ik had het genoegen er te zijn o.a. tijdens het WK-voetbal afgelopen jaar. Een zeer bijzondere ervaring. Elke nationaliteit heeft zijn eigen bar in het kamp waar de diaprojectoren en flatscreens elke wedstrijd lieten zien, net zoals hier op de foto te zien is in de Air Force One; het kamp cafetaria.
Dan zijn het ineens toch weer die verschillende landen tegen elkaar.

De eerste avonden moest iedereen via de Afghaanse nationale televiesie kijken, die het beeld illegaal kopieerden van een satalietzender, de logo's wegknipten en 45minuten later uitzonden met Afghaans commentaar er onder.
We vonden het al zo vreemd dat de begin tijd van die wedstrijd was veranderd... Maar de besprekingen van echte Afghaanse Cruijfs in de rust was helemaal geniaal haha.

2 dagen later waren alle tv-schotels de goede kant op gericht en konden we gewoon van Eurosport oid de wedstrijden volgen.

Al met al was het fantastisch vliegen daar, en aangezien ik nog zon 20uur beeldmateriaal en zon 10 gigabyte :)snore:) aan Afghanistan foto's heb zal ik eens zien of ik misschien nog een filmpje kan maken.

:biertje:
 
Last edited:
Hi JPC.

Ik heb er niet gewoond. Ik was vrijwillig aangewezen door onze beloved ruler om, toen "mijn kist" in onderhoud was, mezelf nuttig te maken. Het resultaat was dat Ik een paar maanden als neventaak een squadron IL's'en AN's van Ras Al Khaimah en Sharjah naar Kandahar en Kabul opereerde.
Het verslag van mijn eerste IL76 vlucht staat inderdaad in deze rubriek.
Ben een aantal keren naar beide destinations mee geweest en heb toen gelukkig maar een keer hoeven overnachten, in Baghram, in een tent van een USMC A10 detail. Die hadden het wel voor elkaar trouwens, verwarming en airconditioning en Texas T bone steaks en Boston lobster werden gewoon twee maal per week ingevlogen. On the other hand, de eerste sorties gingen er s'ochtend, at the crack of dawn, uit. De C.O was de oudste, 27 jaar.
Er moest ook regelmatig een AN naar Kandahar, met cargo die overgeladen werd uit een LH MD11 op Sharjah. 20 ton warsteiner bier. Courtesy Deutsche Luftwaffe, voor de eigen jongens daar. Weet je hoeveel blikjes dat zijn?
Mijn laatste trip op de 76 heb ik zelf mogen starten en landen. Aangezien dat toch resulteerde dat s'avonds iedereen ongedeerd aan de swimmingpool bier en vodka kon consumeren werd mij toen door Capt.Boris de lenin Orde uitgereikt.
Na vijfentwintig toespraken en toasts en het ledigen der flessen heb ik zelf nog een dankwoord in het Russisch uitgesproken onder luid gejuich en applaus maar de volgende ochtend was ik om overklaarbare redenen de Russische taal niet meer machtig en die medaille heb ik ook nooit meer gezien. Heb wel een type rating op de IL76, afgetekend door Boris, in mijn logboek. Daar win ik nog regelmatig weddenschappen mee.

Nasdarovnje.
Art
 
Mooi filmpje man!

Ikzelf speel al een tijd met het idee om te voet van Peshawar door de Khyber Pass via Kabul naar Herat te reizen. Onderweg zou ik dan graag een bezoek aan de Panshjir vallei willen brengen, wat je heel mooi zag liggen tijdens het filmpje.

Een gevaarlijke reis, maar wel onvergetelijk. Of het ooit nog gaat gebeuren? Geen idee, maar dat wordt wel het grootste avontuur in m'n leven.

Salaam-Alykum-Wahrahma-Tulaiel-Al-Barakatu!
 
Last edited:
enorm mooi filmpje, was stil van de mooie beelden en het verschil die jullie daar maken.

nominatie voor filmpje van het jaar!

garoeten
 
@ Art,

Wow wat een geweldige ervaring en verhalen! Geen wonder dat het filmpje dan heel wat herinneringen doet boven komen.
Ik moet wel zeggen dat in dit filmpje alleen de openbare beelden te zien zijn, veel dingen kan ik om verschillende redenen niet openbaar maken en dat beperkte me toch wel behoorlijk in het uitzoeken van het materiaal. :yeehaa:
Wie weet over een paar jaar, als het stof is gaan liggen, Afghanistan een oase van rust is en pasen en kerst op dezelfde datum vallen, kan ik alles eens op gaan schrijven. Wie weet...

Waarom , o waarom heb jij (pardon, heeft u) nog geen dikke boeken uitgegeven met die verhalen en anekdotes? Ik weet zeker dat er een markt voor is, ik kan er in ieder geval geen genoeg van krijgen.
Alleen al het vliegen in die gebieden... die vliegvelden... die vliegtuigen en al die herinneringen... Heb je trouwens veel fotos gemaakt destijds?
Haha teveel vragen... Ik hoop echt dat je er een keer een flink dik boek van kan maken, of onder het genot van een goede wijn dingen wil citeren en laten uitwerken. :biertje:

O trouwens, na een middagje borrelen in de woonkamer/keuken van een An-12 (er werd eerst goeie sterke koffie geschonken, later iets anders) heb ik daar een baan aangeboden gekregen als f/o. Haha echt geweldig, maar toch moeten afslaan.



@ QN,

Wat een geweldig idee. Ik speel zelf met het idee om terug te gaan naar Kabul als 'toerist' en een soort van fotorapportage te maken van de stad. Had ik ten tijde van die duties nou maar de camara die ik nu heb...
Het liefste zou ik iets dergelijks dat jij van plan bent ook doen maar dat is nog tamelijk gevaarlijk.
Zo zijn er onderandere op de weg tussen Kandahar en Kabul regelmatig 'checkpoints' waar alle buitenlanders/westerlingen en 'colaboranten' uit de auto worden getrokken en ter plekke onthoofd om vervolgens te worden gedumpt. :1855:
Tja en of dat risico mij nou wat waard is... Wat dat betreft zijn de grotere steden nog steeds relatief veilig. Ik stuur je binnenkort even een pm, dan lullen we ff verder.
 
Last edited:
Ikzelf speel al een tijd met het idee om te voet van Peshawar door de Khyper Pass via Kabul naar Herat te reizen. Onderweg zou ik dan graag een bezoek aan de Panshjir vallei willen brengen, wat je heel mooi zag liggen tijdens het filmpje.

Mag ik "Op stap in de Hindu Kush" van Eric Newby aanraden? Heb het jaren geleden met veel plezier gelezen, voordat ik zelf walkabout ging (in een andere richting overigens). Geweldig, inspirerend boek in dito stijl. Ook voor degenen die niet van plan zijn naar Afghanistan te gaan.
 
Ik heb me al aardig ingelezen:

'Under a Sickle Moon' :

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERS...AAESkRO8DM8Q&lgl_BOL_OWNER_ID=1&lgl_Section=1

'Blue Is the Colour of Heaven' :

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERS...AAES1JC8DM8O&lgl_BOL_OWNER_ID=1&lgl_Section=1

En de opvolger van 'Blue Is the Colour of Heaven' als de schrijver jaren later weer terug gaat, op zoek naar de mensen van de vorige reis:

'Looking for the Afghan':

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERS...AAES1JC8DM8O&lgl_BOL_OWNER_ID=1&lgl_Section=1

Het volgende boek, 'Ghost Wars', geeft een aardige opsomming van de geschiedenis van Afghanistan, en hoe dat de aanzet is geweest tot 11 september:

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERS...AAESkRO8DM8Q&lgl_BOL_OWNER_ID=1&lgl_Section=1

Weliswaar geen reisverslag, maar een roman, maar zeker ook aan te raden, is 'De Vlieger' van Khaled Hoesseini. Ben nu bezig met z'n tweede boek, 'Duizend Schitterende Zonnen.'

Ik kan alle hierboven genoemde boeken van harte aanraden!

'Op stap in de Hindu Kush' staat ook op m'n verlanglijstje. Aangezien ik zelf ben opgegroeid in het Midden-Oosten, heb ik erg veel belangstelling voor die omstreken. Heb nu in het najaar een reis naar Jemen gepland, lijkt me ook schitterend.

Mocht er iemand zijn die me uit kan leggen hoe ik een link maak door op een woord te klikken, dan hoor ik het graag, dan zal ik m'n post editen.

Tot zover de boekbespreking met Q-Nimbus.

Gr.

Q-Nimbus.
 
We waren ingehuurd door het Noorse leger. Ze huurden 80 blokuren per maand waar ze zelf invulling aan wilden geven.

Vaak kwamen Noorse militairen 2x per week aan met charters in Kabul die wij dan verder door t land rondvlogen. Dat waren dan vluchten met zowel pax als vracht.
En soms alleen vracht, soms post en soms alleen pax. Net wat er vervoerd moest worden.
Paste het allemaal niet in 1x in het vliegtuig? dan gingen we daarna nog maar een keer heen en weer.
Wat dat betreft waren we daar ook gewoon eigen baas en zelf verantwoordelijk voor fuel, belading en de operatie.


Maar zeker in t begin maakten we lang niet alle gekochte uren op, en deden we wat 'sightseeing' voor een generaal die wat van t land wilde zien, of moesten er 30 dartboards en een BBQ-set worden vervoerd... en 1x zijn we zelfs t halve land afgereisd om 3 reageerbuisjes met diarree terug te vliegen naar Kabul waar t moest worden onderzocht op verdachte bacterien enzo.

Behoorlijk divers allemaal dus. :)
 
Mooi filmpje JPC! moet een onwijs mooie ervaring geweest zijn, ik vraag me zelf altijd al af als ik boven afghanistan hang hoe het daar nu is, alleen hangen wij wat hoger en zien we er niks van, heb nu een iets beter beeld, wat/waar vlieg je tegenwoordig?
 
Hee:),

echt een heel mooi filmpje. Het land is echt mooi (dat zie je niet op tv) en het lijkt mij een onvergeetlijke reis en vlieguren die je hebt gemaakt:airforce:. Echt een heel mooi filmpje

groeten Mister X
 
Back
Top