Aero 2017

chupito

New member
Op donderdag geweest. Veel vliegtuigen die er 5 jaar staan. Je moet dus kijken naar de details. De eerste leuke verrassing was de paintscheme van de Shockcub. Erg leuk gedaan (het leek een oude roestbak). Ik heb er in gezeten, en kwam erachter dat dat ook het enige leuke was aan de shockcub (voor mij); ik pas er nauwelijks in met 1.86.

Een demo met de Dynon wifi-adapter gedaan, en dat werkte uitstekend met mijn Skydemon app; die ga ik kopen want dat maakt het een stuk makkelijker; flightplan vanuit Skydemon wordt gesynced, ook een direct to, en daarom hoef ik niet te klooien in het (te) ingewikkelde Skyview menu.

Ook leuk was de Garmin stand, daar stond de nieuwe Garmin G3X Touch 7" Portrait. Ziet er minder lomp uit dan de horizontale versie.

Toppers van de Aero vond ik:
- Blackshape 160, waarvan ik hoop dat deze VLA IFR wordt toegelaten, anders slaat de Aspen avionics nergens op. De eerste kist na jaren waarbij je echt een fighter gevoel hebt.
- Cirrus SR22 G6, puur omdat ik er nog nooit in had gezeten. Mooie, veel te dure kist.
- Diamond DA-50, waarbij ik me afvroeg of ze geen grotere throttle konden vinden.

Maar de kist die me al jaren blijft fascineren is de Pipistrel Virus SW, nu officieel als CS-LSA de SW-121. Vrij krap, maar het gaat. €160.000,- voor een kist die kruist met 150 kts met 18,4 liter per uur. Gevalletje KISS (Keep it simple stupid).Wow
 
Last edited:
- Blackshape 160, waarvan ik hoop dat deze VLA IFR wordt toegelaten, anders slaat de Aspen avionics nergens op. De eerste kist na jaren waarbij je echt een fighter gevoel hebt.

Volgens hun eigen info is hij alleen gecertificeerd voor VMC. :niet_bli: Een IFR instrumentarium overigens kan ook voor VFR vliegen de veiligheid verbeteren (bijv. 's nachts of bij onbedoeld IMC).


Maar de kist die me al jaren blijft fascineren is de Pipistrel Virus SW, nu officieel als CS-LSA de SW-121. Vrij krap, maar het gaat. €160.000,- voor een kist die kruist met 150 kts met 18,4 liter per uur. Gevalletje KISS (Keep it simple stupid).Wow
Had Pipistrel nog nieuws over de Panthera? Ik hoor er weinig meer over, het lijkt alsof de ontwikkeling wat momentum aan het verliezen is.
 
Had Pipistrel nog nieuws over de Panthera? Ik hoor er weinig meer over, het lijkt alsof de ontwikkeling wat momentum aan het verliezen is.
Ik zag de versie met Lycoming IO540 op de stand. Een AVGAS motor die ook in mijn Comanche zit met alle kosten van dien, is dat nu de weg om te gaan? Vorig jaar was men druk bezig met hybride motoren op de Panthera, daar hoor je nu nog maar weinig van. De IO540 maakt de Panthera tot een probeersel om met de Cirrus te concurreren zonder daar iets wezenlijks aan toe te voegen. Dan staat hij ook in de VLA hal op de verkeerde plek. Qua performance verwacht je dan toch iets beters dan wat mijn 47 jaar oude klassieker doet, maar nee, integendeel: minder zuinig, minder payload, minder range, zelfde snelheden... Een leuke opsteker voor de Nazgûl, maar voor een nieuwe kist uit 2017 teleurstellend.
 
Last edited:
Pantera zou de weg van Diesel (JetA) moeten vervolgen om nu eindelijk eens van dat Avgas af te komen.
Het is wel een heel mooi vliegtuig.
Pipistrel_Panthera_aircraft.JPG
 
Back
Top