Advies voor pilootopleiding

Christiaanb94

New member
Beste Airworkers,

Graag wil ik jullie adviezen/inzichten op het volgende:

Zoals menig mens ben ik erg enthousiast over vliegen. Sinds de 4e klas van de middelbare school heb ik al serieus zitten nadenken om een pilootopleiding te doen. Dit was zo'n 6/7 jaar geleden. Helaas was op dat moment de markt voor piloten erg slecht en heb ik toen besloten om te beginnen met Aviation studies aan de Hogeschool van Amsterdam met de hoop dat de markt beter zou zijn als ik afstudeerde. Op dit moment ben ik mijn studie aan het afronden en heb ik als het goed is in februari mijn HBO diploma. Ook heb ik vernomen dat er een pilotentekort ontstaat.

Nu zit ik echter nog steeds met de gedachte een pilootopleiding te starten na mijn HBO opleiding. Alleen is het de grote vraag hoe, waar en wat.

Ik heb in 2013 mijn PPL in de USA gehaald, die nog steeds current is maar waar ik niet veel mee vlieg omdat dit alleen onder FAA regelgeving mag.

Nu zou ik in Nederland een geintegreerde opleiding kunnen doen, maar ik vind dit toch wel belachelijk veel duurder dan opleidingen in het buitenland. Ik zou ook hier een modulaire opleiding kunnen volgen, wat waarschijnlijk goedkoper is. Maar hoe zit dat dan met banen vinden?

Ik zit ook te overwegen om naar de USA te gaan en daar mijn ATPL te halen. Zeker omdat dit een goedkopere oplossing is. Maar ik zit dan alsnog met het probleem om een baan te vinden. Ik zou er geen problemen mee hebben om te verhuizen naar de USA, maar naar mijn weten nemen ze daar alleen maar Amerikaanse piloten aan, al helemaal onder het bewind van Trump. Of is de pilotentekort dusdanig erg dat ze ook buitenlandse piloten aannemen? Heeft iemand enig idee hoe het zit met een visum en verblijfsvergunning daar?

Dan heb ik ook nog een vraag over leningen. Ik denk dat ik wel wat geld bij elkaar kan sprokkelen, maar zeker niet genoeg om een opleiding af te ronden. Hoe zit het tegenwoordig met leningen bij vliegopleidingen/banken in zowel Nederland als Amerika? Ik heb daarbij ook een studieschuld bij duo, dus geen idee wat de invloed hiervan is.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn.
 
Door de jaren heen heb ik een ding geleerd: Er is nooit een tekort aan onervaren co-piloten. Zorg ervoor dat je dat altijd in je achterhoofd hebt zitten.
 
Kijk eens naar Universiteiten in de VS.
Er zijn er flink wat die een vliegopleiding aanbieden in combinatie met een 'degree'.
Bijvoorbeeld deze:
http://aero.und.edu/
Bij een universiteit inschrijven is zo goed als de enige manier om een meerjarig studenten visum te verkrijgen.
Tijdens je studie volg je ook een vliegopleiding waarna je instructie kan geven op de universiteit.
Dit geeft je weer de mogelijkheid om de uren te halen voor het FAA ATPL.
Miscchien kan je in je laatste jaar ook al aan je EASA theorie examens beginnen.
De examens kan je in Orlando doen.
Ik weet dat er universiteiten zijn die hun eigen sport teams rondvliegen in turbines en jets. Allicht leuke ervaring. Kijk daarna naar het Midden Oosten of het Verre Oosten voor een vervolg baan.

Zonder greencard of een duidelijke weg naar een greencard kom je niet aan het werk in de VS.

Er is nooit een tekort aan onervaren co-piloten. Zorg ervoor dat je dat altijd in je achterhoofd hebt zitten.

Waarschijnlijk de meest wijze uitspraak hier in de afgelopen 10 jaar.
 
Kijk daarna naar het Midden Oosten of het Verre Oosten voor een vervolg baan.

In het verre oosten komen vrijwel zonder uitzonderingen enkel "locals" in aanmerking voor een job als co.
In het midden oosten geldt dit veelal ook en is voor een expat vrijwel zonder uitzondering ervaring bij een airliner vereist.

Ik wil je geen valse hoop geven dus kijk vooral dus níet naar deze regios zou ik zo zeggen..
 
Back
Top