Advies nodig met betrekking tot bezwaar tegen IVW (kleurzien)

shevhenco

New member
Hallo allemaal,

Ik zou graag advies ontvangen van mensen die al eens in een bezwaarprocedure tegen het IVW hebben naar aanleiding van een Medical. Ook advies van anderen is uiteraard welkom :)

Soms kom je bij Medicals vreemde gevallen tegen, ik ben er ook zo één. Enkele weken geleden heb ik mijn JAR-FCL medical class 1 gedaan. Daar kwam na de Ishihara test uit dat ik een milde vorm van kleurenblindheid heb. Ik was zeer verbaasd, omdat ik in mijn leven nog nooit iets hiervan heb gemerkt.

Daarom ben ik op eigen houtje naar een oogarts gegaan voor een second opinion. Ik wilde eigenlijk testen met de Anomaloscoop, maar de oogarts besloot om eerst toch nog maar eens de Ishihara te doen. Het resultaat: Alles goed. Conclusie van de oogarts: Geen kleurziensstoornis gevonden.

Van de oogarts heb ik een verklaring meegekregen waarop dit letterlijk staat vermeld: "Conclusie; ... geen kleurziensstoornis gevonden".

Ik heb een kopie van deze verklaring opgestuurd naar de keuringsinstantie. Deze heeft met het IVW overlegd over deze situatie. Uitkomst: Zij blijven bij hun verdenking van kleurenblindheid en als ik niet afgekeurd wil worden moet ik naar Hoofddorp.

Ik heb echter totaal geen trek om naar Hoofddorp te gaan, omdat de oogarts mij volledig kleurziend heeft verklaard en ik geen zin heb om dan 100 euro uit te geven voor een uitgebreid onderzoek.

Ik heb met het IVW gebeld en zij geven aan dat ik twee mogelijkheden heb: Of Hoofddorp, of bezwaar indienen bij de juridische afdeling.

Mijn belangrijkste vraag is: Welk gewicht heeft de doktersverklaring, en hoe sterk sta ik met deze verklaring als ik bezwaar indien bij het IVW? Zijn er mensen die ook in een dergelijke situatie hebben gezeten, en wat hebben die gedaan?

Alvast dank!
Shevhenco
 
Beste Shevhenco,

Allereerst wat naar om te horen.

Hoe vreemd IVW soms ook werkt zie: http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=10114

Zou ik je het volgende willen adviseren... 100 euro op ruim een ton die je straks aan je broek hebt hangen.. ga naar Hoofddorp en je hebt duidelijkheid. Het staat nu 1-1 qua keuringen en dan zal de kous wel af zijn na die keuring, goed of slecht.

Je hebt er ook niks aan als je nu goedgekeurd wordt omdat je een doktorsverklaring hebt en bij je volgende keuring je door de mand gaat.

Succes!
 
Gewoon die extra keuring doen om zekerheid te krijgen!

Ondanks mijn Nederlandse klasse 1 moest ik bij indiensttreding Lufthansa nogmaals een complete bedrijfsmedische keuring doorlopen met kleurenblindheidstest. Zou kut zijn als een enkele oogarts je goedkeurt maar dat je later (na uitgave 120K) alsnog een probleem krijgt. Ik snap dat je momenteel iets op papier hebt staan dat je GEEN kleurenblindheid bezit, maar liever te vaak checken met goede uitslag (=zekerheid) dan op die enkele arts alsnog financiële risico's aangaan omdat je die test in de toekomst vaker zult moeten doen....
 
Tampie en harriewillem,

Jullie hebben allebei een punt en de 100 euro weegt inderdaad niet op tegen de totale opleidingskosten. Maar ik heb ook geen zin om 100 euro te betalen om afgekeurd te worden terwijl ik met een goed bezwaarschrift goedgekeurd kan worden. Ik ben niet kleurenblind, daar ben ik van overtuigd. Maar ik heb simpelweg geen zin om mijn hand in een wespennest te steken als het niet nodig is. Een simpel foutje op de anomaloscoop en ze zeggen "zie je nu wel".

Mijn standpunt is: De oogarts heeft verklaard dat ik niet kleurenblind ben, op basis van de Ishihara die ik 100% goed had. De JAR-FCL zegt dat iemand die de Ishihara goed heeft een Medical moet krijgen. Voor mij is dan de simpele optelsom dat ik een Medical moet krijgen.

harriewillem; een kleurentest wordt alleen tijdens je initiële keuring afgenomen. Dus bij een volgende keuring zal je niet door de mand vallen. Wat Tampie zegt over airliners met hun eigen medicals klopt. Maar ik wil niet bij een airliner gaan vliegen. Ik wil mijn CPL halen voor andere doeleinden.
 
Je kan ook om een kleurenzien onderzoek verzoeken bij de heer Douwe Bakker welke als eye function expert is verbonden aan het AMC te Amsterdam Zuidoost. Gebouw D2 kamer 432 of 435. De kosten van dit onderzoek waaronder de anomaloscoop bedragen € 45,--. Zwaaien met je huidige oogartsverklaring richting het IVW acht ik bij voorbaat kansloos en gaat je bijzonder veel tijd kosten.
 
Dank voor jullie tips. Ik ga proberen om ergens achter de anomaloscoop plaats te nemen om dat ook nog mee te nemen als bewijs richting het IVW.

Ik denk overigens dat ik al behoorlijk sterk sta met mijn doktersverklaring. Op basis van deze doktersverklaring is men ook al gezwicht voor een ander punt waarop ik eerder werd afgekeurd en nu toch ben goed gekeurd. Daarbij lijkt het er sterk op dat de optometrist die mij heeft afgekeurd op kleurzien niet haar beste dag had. Maar dat is moeilijk aan te tonen.
 
Hoi Shevhenco,

Dat lijkt me verstandig om te doen en succes! Wat ik me wel afvraag in jou geval dit is dus je 2de keer met verschillende items dat je alsnog wordt goed gekeurd nadat je bezwaar maakte. Vind je het niet tricky om dan zoveel geld erin te pompen?

In het algemeen ook even de opmerking dat ik soms verbaasd sta van de fysieke gesteldheid van de aspirant piloten. Een 747 cpt buik is er niks bij ;) .

Je hebt ontzettend veel geld geinversteed en dan ga je zo extra risico lopen op allerlei welvaartsziektes.
 
harriewillem,

Ik vind het ook een verantwoordelijkheid van een vlieger om zichzelf in goede conditie te houden. Net zoals ik dat overigens voor iedere willekeurige mens op deze planeet vindt.

Over mijn geval: Ik heb nog geen cent aan de opleiding uitgegeven, kleurenblindheid wordt maar één keer getest (alleen bij je initial), en reken er maar op dat binnen een jaar of 5 de regels op gebied van kleurenblindheid worden versoepeld (PAPI / CAD test). Die haal ik sowieso, want ik heb hem al gedaan. Het probleem is dat ie nog niet wordt erkend door JAR.
 
harriewillem,

Ik vind het ook een verantwoordelijkheid van een vlieger om zichzelf in goede conditie te houden. Net zoals ik dat overigens voor iedere willekeurige mens op deze planeet vindt.

Over mijn geval: Ik heb nog geen cent aan de opleiding uitgegeven, kleurenblindheid wordt maar één keer getest (alleen bij je initial), en reken er maar op dat binnen een jaar of 5 de regels op gebied van kleurenblindheid worden versoepeld (PAPI / CAD test). Die haal ik sowieso, want ik heb hem al gedaan. Het probleem is dat ie nog niet wordt erkend door JAR.

Ik ben tot nu toe iedere keer dat ik bij een oogarts ben geweest voor een medical, op kleurenblindheid getest. Het kan zijn dat de regels sinds kort anders zijn, maar dat weet ik niet.

Wat ik wel weet, is dat 100 Euro niet alleen niet veel geld is, maar ook ongelofelijk veel relaxter dan een juridische briefschrijverij naar het IVW. Dat kan een lang verhaal worden, en eigenlijk wil je liever vliegen. Ik zou (persoonlijke mening) gewoon de test doen.

De kans dat ze je daar "om het maar even te bewijzen" afkeuren acht ik niet groot. En als je het juridisch al wint: Je zult sowieso nog een keer naar een arts moeten, want de juridische afdeling kan weliswaar je afkeuring afkeuren, maar niet een goedkeuring afgeven. Dat mag alleen de arts. Ergo, of je gaat nu, of je gaat straks naar de arts. Your choice. :)

Succes iig.
 
Ga naar Hoofddorp.
De oogarts die geen kleurenblindheid heeft geconstateerd is (waarschijnlijk) geen vliegmedische oogarts.
Zijn/haar verklaring zal daarom weinig gewicht in de schaal brengen.

Je staat zowieso in een vrij sterke positie, gefeliciteerd daarmee.
Het moet nu alleen nog een keer "officieel".
 
Ik ben tot nu toe iedere keer dat ik bij een oogarts ben geweest voor een medical, op kleurenblindheid getest. Het kan zijn dat de regels sinds kort anders zijn, maar dat weet ik niet.

Dat is sinds enige tijd inderdaad anders. Bij herkeuring wordt niet meer op kleurzien gecontroleerd.

Ik begrijp ook dat naar Hoofddorp gaan uitsluitsel zal bieden. Het probleem is alleen dat ik daar een beetje te eigenwijs voor ben. Ik ben er namelijk vrij stellig van overtuigd dat het keuringsinstituut de Ishihara niet conform de eisen heeft afgenomen, terwijl de oogarts dat wel heeft gedaan. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik bij de lantaarntest of anomaloscoop wordt afgekeurd, maar je weet nooit. Ik zal er nog eens een nachtje over slapen.
 
Sorry hoor, even terzijde en niet bedoelt als aanval, maar als je zo erg eigewijs bent en niet met de regels wil meegaan, zou ik toch eens achter de oren krabben of je wel zo goed in de wereld van luchtvaart past.
Het is mij (en ongetwijfelt mijn beroepscollegas) al opgevallen dat mensen met zo een attitude niet ver komen. Advies: go with the flow!
Even advies van mijn zijde, probeer er wat mee te doen.

Dan even over de keuring. Volgens JAR-FCL3 moet je goedgekeurd worden door een door de autoriteit aangewezen instantie. Dus een keuringscentrum of rechtstreeks AMC. (daar zit inderdaad dhr. Douwe Bakker)

Iedere arts anders dan een luchtvaart keurent arts, kan zeggen wat hij wilt, maar dat maakt niets uit. Een aangewezen arts moet deze bevinding ook doen.

Makkelijkst is dus gewoon, go with the flow, en ga naar hoofddorp. Doe de test nog een keer en haal hem dan wel.
 
Martijn, normaal ben ik niet zo eigenwijs. Maar na rondlezen op deze website heb ik het idee gekregen dat er ergens in Nederland een instantie zit die wordt afgekort met drie letters, waartegen een eigenwijze opstelling wel eens noodzakelijk kan zijn. Mijn vraag aan jullie is wat de beste opstelling tegen hen is. Ik voel op dit moment meer voor een stugge dan voor een meegaande opstelling...

Weet iemand overigens welk soort Lantaarntest wordt afgenomen bij Aeromed op Schiphol? Beynes of Holmes Wright?
 
Martijn, normaal ben ik niet zo eigenwijs. Maar na rondlezen op deze website heb ik het idee gekregen dat er ergens in Nederland een instantie zit die wordt afgekort met drie letters, waartegen een eigenwijze opstelling wel eens noodzakelijk kan zijn. Mijn vraag aan jullie is wat de beste opstelling tegen hen is. Ik voel op dit moment meer voor een stugge dan voor een meegaande opstelling...

Weet iemand overigens welk soort Lantaarntest wordt afgenomen bij Aeromed op Schiphol? Beynes of Holmes Wright?

Tja het is ook als advies bedoelt. Als piloot krijg je straks met honderden regeltjes, wetten en bedrijfsvoering te maken waar je weinig tegen kan doen. Maar als het in het algemeen meevalt komt het zeker goed.

Ik zou zoals gezegt gewoon die 100 euro aftikken en de test nog eens doen. Bezwaarmaken kan je beter bewaren voor als het dan nog niet lukt. Niet meteen al je kruid verschieten.

Ik ken ook wel iemand die je op weg kan helpen, maar weet niet of hij dat wilt. Hij heeft wel een groot netwerk en ik weet dat hij onlangs ook iemand geholpen heeft met hetzelfde probleem. (weet niet hoe dat afgelopen is overigens)
Als je interesse heb moet je me maar een PM sturen, dan vertel ik meer.
 
shevhenco,

Rot dat je in deze situatie zit. Maar ik kan je een advies geven: Ga naar Hoofddorp om daar je opnieuw te laten keuren.

1) Het kost je minder geld en tijd.
2) Bezwaar maken is geen garantie tot succes; bovendien zul je je hoe dan ook moeten laten keuren door een luchtvaart-arts
3) Mocht blijken dat je toch kleurenblind hebt, heb je veel sneller een uitslag.
4) Je kunt altijd NA een eventuele afkeuring nog een keer bezwaar maken.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
 
Het is allemaal toch zo simpel! Dat er fouten worden gemaakt tijdens keuringen is bekend. Het blijft uiteindelijk toch mensenwerk. Gaat dit jou extra geld kosten? Ja! Is dit eerlijk? Neen! Welcome in the real world. Het IVW valt in deze niets te verwijten. Zij dienen zich uitsluitend te orienteren op instanties met de bevoegdheid om oogfunctie onderzoek met name voor de burgerluchtvaart te mogen verrichten. Die doktersverklaring waar jij zo eigenwijs mee blijft wapperen zal best door een vakkundig arts zijn opgesteld alleen mag en kan het IVW hier niets mee! Ga naar Hoofddorp als je geld teveel hebt (100 euro) maar het AMC is een stuk goedkoper (45 euro).
 
Daarnaast zal de eerste test, waar dan ook, toch weer die ishihara test zijn. als je daardoorheen komt vraag ik me af of je dan nog de lantaarn test moet doen, of je meteen klaar bent.

het is 100/45 euris of een bezwaar. Bezwaar zal gerust 3 maanden kunnen duren voor het helemaal afgewikkelt is (ivw moet ook een onderzoek doen en alle partijen horen) en dan heb je nog niets. Resultaat zal toch het antwoord worden dat je naar een luchtvaart bevoegt arts moet voor een keuring

En dan kan je dus weer terug naar start zoals het met ganzebord of luchtvaartschool monopolie heet. :biertje:
 
Ok. Gisteren ben ik bij AeroMed van KLM op Schiphol Oost geweest om de lantaarntest te doen. Deze heb ik gehaald. Het lijkt me sterk dat het IVW hier nog omheen kan.
 
Back
Top