advies gevraagd medical class 1 gehoor

drkroepoek

New member
Lieve Airworkers!

Zoals velen hier voel ik sinds mijn jeugdige jaren een passie voor luchtvaart. De keuze om piloot te worden is al sinds een jaar of 5 op nummer 1.

Helaas heb ik een gehoorbeschadiging opgelopen bij mijn geboorte. Deze gehoorbeschadiging zorgt ervoor dat ik voor de toonaudiogram gestelde eisen van EASA (hieronder geplakt) niet doorkom. Ik weet dat vliegen in de USA volgens FAA gaat, daar sta ik ook wel voor open maar liever probeer ik eerst al mijn opties in de EU.

(ii) When tested on a pure-tone audiometer, initial applicants shall not have a hearing loss of more than
35 dB at any of the frequencies 500, 1 000 or 2 000 Hz, or more than 50 dB at 3 000 Hz, in either ear separately. Applicants for revalidation or renewal with greater hearing loss shall demonstrate satisfactory
functional hearing ability.

Ik heb al tientallen piep- en andere gehoortesten gehad de afgelopen 15-20 jaar en elke keer zit ik er overheen. Ik gebruik om die reden ook gehoorapparaten sinds ik 4 ben. Om je een indicatie te geven van mijn gehoorverlies hieronder een overzicht van mijn laatste audiogram, oktober 2018. Ook dit verlies is al die jaren hetzelfde gebleven en onveranderd.

Gehoorverlies (zonder gehooorapparaten)

Rechts Links
500Hz: 15 dB 15 dB
1000Hz: 35 dB 25 dB
2000Hz: 50 dB 50 dB
3000Hz 65 dB 65 dB

Mijn gehoorverlies met gehoorapparaten is gelukkig bijna nihil. Ik kan zonder gehoorapparaten prima een gesprek voeren in de auto en ik heb al ervaring met VFR vliegen waarbij de communicatie en navigatie bakens bij mij gewoon binnen kwamen. Zowel met als zonder gehoorapparaten.

Voor een Initiële keuring zit ik dus met het probleem dat dit niet goed genoeg is. Dat is mij ook verteld door het IL en T en verschillende keuringsartsen in Nederland. Met een herkeuring zou het echter allemaal zo'n groot probleem niet zijn.

Ook weet ik dat er vanuit EASA buiten de requirements hierboven ook Acceptable Means of Compliance/Guidance material zijn die voorschrijven hoe en wat alles geïnterpreteerd mag worden.

Om de boel nog wat ingewikkelder te maken, daar staat dit:

(3) If the hearing requirements can only be met with the use of hearing aids, the hearing aids should provide optimal hearing function, be well tolerated and suitable for aviation
purposes.

Daarnaast heeft de britse autoriteit CAA de volgende richtlijnen van toepassing:

"Initial Class 1 applicants with hearing outside the standards set out in MED.B.080 (a)(1)(ii), who can demonstrate stability and no significant underlying pathology, may be considered for Class 2 certification initially with a satisfactory report from a functional hearing test (see Profound Hearing Loss below). Following the issue of a Class 2 medical certificate, the successful completion of PPL training will be considered to demonstrate that hypoacusis does not interfere with the safe exercise of the privileges and Class 1 certification will be considered with SSL (Special Restriction as Specified) limitation “Functional Hearing Assessment Required within 3 months of renewal/revalidation medical”. "

"Hearing Aids

For initial Class 1 applicants, hearing aids may be acceptable and will be considered on an individual basis with accompanying specialist reports.


In an applicant who already holds a medical certificate, any type of hearing aid is acceptable for recertification, e.g. bone-anchored or intra-aural. Following insertion of the hearing aid, a functional hearing assessment must be performed and if satisfactory a return to certification is possible. A multi-pilot restriction may be required for initial or existing Class 1 applicants. Consideration should also be given to carrying spare aids and batteries where appropriate.
Note: For many pilots increasing the volume of the head set may be preferable and enhance hearing more than wearing hearing aids. In increasing the volume, pilots should be aware of the risks to their residual hearing from noise exposure and seek advice from their AME or company occupational physician.
For removable hearing aids, audiometry, if required, should be undertaken both with and without hearing aids."
Link: https://www.caa.co.uk/Aeromedical-E...ogy/Otorhinolaryngology-guidance-material-GM/

Ook een arts die ik benaderd heb in de UK heeft mij bevestigd dat de mogelijkheid er dan wel ligt en dat ik welkom ben voor een keuring om eventuele andere zaken uit te sluiten. Echter kost die mogelijkheid mij wel eerst een PPL maar die wilde ik sowieso al halen als het professionele werk voor mij niet mogelijk is.

Inmiddels ben ik op de leeftijd aangekomen waarbij ik ga kiezen voor een vervolgopleiding. Voor mij voelt eigenlijk als een soort V1 punt. Ik zou het namelijk zonde vinden om jaren te slijten aan een vervolgopleiding om er daarna bij een vliegschool en selectieprocedure achter te komen dat het medisch gezien niet mogelijk is. Echter ben ik ook tot op het bot gemotiveerd om elke mogelijkheid die er ligt wel te benutten om deze droom waar te maken.

Dit alles uitzoeken, bellen, wachten op antwoord van autoriteiten vergt veel energie. Ik zou dolgraag naar Engeland willen gaan voor die keuring, maar kan ik dan ook met mijn PPL in Nederland doen naast mijn baan? Hoe zit het met de geldigheid van een eventuele klasse 1/2 wanneer de brexit inwerking treedt eind januari 2020. Dat zijn allemaal vragen waardoor ik gewoon niet weet wat verstandig is en hier wil ik graag advies in. Stiekem hoop ik dat er hier iemand rondloopt met ervaring op dit gebied of mij in contact zou willen brengen met iemand die ervaring heeft op dit gebied.

Alvast heel erg bedankt!

Groeten en een fijne jaarwisseling allemaal! :biertje:
 
Last edited:
Heb je al contact gehad met Dr. Joppe van Aeglia in Lelystad? Ik heb daar zelf een kleine vijf jaar geleden mijn Initial class 1 keuring succesvol doorstaan, ondanks circa 40 dB gehoorverlies in één van mijn oren (andere is gelukkig wel helemaal goed). Dit overigens na twee jaar eerder een afwijzing voor class 2 + IR (gewoon class 2 was wel akkoord), na een keuring bij een ander instituut inclusief bezwaarprocedure en hoorzitting in Den Haag.

Ik heb net voor die class 1 keuring (in overleg met keuringsarts) overigens wel een vluchtje gemaakt met een examinator en hem het formulier "Verklaring gehoor" van IlenT laten invullen (https://www.ilent.nl/documenten/formulieren/2017/04/18/formulier-verklaring-gehoor-ilt.024)

Als je dus een dergelijke vlucht kunt doen, bij voorkeur zonder gehoorapparaten (een goede active noise cancelling headset is dan wel een must) dan zou dat mogelijk je probleem oplossen en zou je niet eens naar Engeland hoeven. Het is wel handig om dan alvast je VFR RT praktijkexamen gehaald te hebben, zodat je wel iets zinnigs kunt zeggen.
 
Ik heb vorig jaar klasse 1 gehaald bij Aeglia Lelystad. Goede ervaring mee.

Zo te lezen heb jij al veel research gedaan naar de keuring.

Misschien is het voor jou sowieso wel handig om eerst een klasse 1 te doen, kost initieel zo’n €425 en is dan 1 jaar geldig, de klasse 2 is echter gewoon 5 jaar geldig. Mocht je binnen 5 jaar zijn toegelaten tot een vliegschool maar is je klasse 1 dan weer verlopen? Dan hoef je alleen een herkeuring van circa €189.
 
Ik wens je veel succes in elk geval.
Altijd zuur om te horen dat je net rond de drempel zit voor een carrière in een industrie waar gehoorverlies bijna gegarandeerd is bij piloten.
 
Back
Top