Ads-b receivers e.d.

Mole

Member
Hallo allemaal,

Ik vlieg op kisten met en zonder g1000.
Een nuttige eigenschap van de g1000 vind ik het TAS (traffic advisory system) welke je waarschuwt voor ander (vlieg)verkeer.
Dergelijk idee is volgens het www te creëeren met een ADSB-B receiver zoals sky echo. En die werkt samen met skydemon, wat het voor mij ideaal zou maken, aangezien ik 80% van mijn vluchten met skydemon vlieg (soms even back to basic, met de kaart en plotter een avondje plannen en daarna vliegen is gewoon leuk!)

Zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben in NL? En die het aan of juist afraden?
En hoe zit het met gebruik en legaliteit? Moet ik zo’n device ook op m’n FPL aangeven of enkel als ik ‘m ook als ADSB-out gebruik (weet niet of je dat aan/uit kan zetten. Meeste wat ik heb kunnen vinden zijn engelsen die het gebruiken ipv een mode S transponder…) iets wat in mijn geval dus niet het geval zal zijn. Zoek alleen een mogelijkheid om het G1000 TAS naar een analoog vliegtuig te brengen op mijn ipad als een extra paar ogen.
 
Ik heb een Stratux gekocht (https://crewdogelectronics.com/product-category/stratux-adsb/). Is eigenlijk een zelfbouwding, maar je kunt hem ook volledig geassembleerd kopen. Werkt prima met Skydemon. Je ziet alles wat een ADS-B of Flarm voert ver van tevoren aankomen, voordat je ze uit het raam ziet. Meestal nuttig, soms niet. Ik heb wel eens boven Zuid-Duitsland gezeten op 3000 voet toen een veel snellere kist op exact dezelfde hoogte achter mij aan kwam. Uitwijken kan niet, want als hij dezelfde beweging maakt zit je nog op elkaar. In de gaten gehouden tot hij mij zag en een scherpe bocht maakte om mij te ontwijken.

Nadeel: in de GA wordt nog niet zo veel gebruik gemaakt van ADS-B, dus het plaatje is niet compleet. Los van de airliners ver boven je hoofd en de traumaheli's en ander commercieel verkeer zie je dus niet zo veel. Wordt in de loop van de jaren wel steeds beter.
 
Mag je ADS-B wel legaal inbouwen dan van EASA? Ik begreep dat dit alleen nog van de FAA mag?
 
De Stratux kun je los meenemen, net als de tablet met Skydemon. Ik zie verschillende Cessna's en Pipers rondvliegen die volgens mijn Skydemon ADS-B aan boord hebben, dus kennelijk mag dat. Ik neem aan dat je dat een gecertificeerd monteur moet laten doen, maar dan lijkt het geen probleem te zijn.
 
Het gaat zeer zeker niet om inbouw. Zoals in de OP te zien vlieg ik meerdere kisten (gehuurd)
En ik heb het dus ook voor ogen om een losse receiver mee te nemen.

Dit lijkt me net zo'n verhaal als handheld transceivers... inbouw radio moet gekeurd en aangemeld zijn, maar handheld staat daar weer los van en mag je gebruiken mits het toestel is aangemeld voor radiogebruik. (Zo is mij verteld)

Als je zo'n losse ads-b niet mag gebruiken van easa, snap ik niet dat ze nog te koop zijn. (Zou toch juist de veiligheid moeten verhogen?)
Als het niet mag heeft dit topic weinig zin...


En thanks PPP voor je alternatief.
Ik las ook al iets over 'pilotaware' welke wel skyecho zou zien maar andersom niet?
 
@ N2024
Ik ben even op zoektocht gegaan.

De ADS-B OUT mag je inderdaad enkel in UK gebruiken.
Maar als receiver zou je hem volgens in heel europa mogen gebruiken. (dit is dus waar ik een dergelijke oplossing voor wil)

Bron: ADS-B in/out
You can use the ADS-B In and FLARM In part of SkyEcho 2 in whole of Europe. Only ADS-B Out from SkyEcho 2 is allowed only in the UK for now. The EASA working group Electronic Conspicuity is using the UK draft as input document together with an Eurocontrol document in order to work on an European Electronic Conspicuity standard. Please give the EASA working Group some time to work out the low power device standard for Electronic Conspicuity.

Maar zo'n los kastje wat je gebruikt met een ipad, moet daar dan een erkend monteur aan te pas komen?
Ingebouwd, nogmaals, snap ik, maar zo'n los bluetooth kastje... Wat moet die monteur doen dan?
Of moet de kist ervoor 'aangemeld' worden? Lijkt me ook bijzonder...
 
Maar zo'n los kastje wat je gebruikt met een ipad, moet daar dan een erkend monteur aan te pas komen?
Ingebouwd, nogmaals, snap ik, maar zo'n los bluetooth kastje... Wat moet die monteur doen dan?
Of moet de kist ervoor 'aangemeld' worden? Lijkt me ook bijzonder...

Die monteur noemde ik in verband met inbouw van ADS-B OUT. Kisten die rondvliegen en op Skydemon zichtbaar zijn hebben dat kennelijk aan boord en dat lijkt me niet iets dat je zelf moet doen. De Stratux plak je gewoon tegen het raam en dan doet hij het.
 
@PPP Yes, duidelijk.
Volgens de handleiding van skyecho, mag ADSB out enkel gebruikt worden in UK en Australie, in de rest van de wereld mag het enkel gebruikt worden als receiver (dus transmitter-modus uit zetten, en dat kan via de settings)
At the time of publishing of this revision, portable ADS-B OUT transmitters are not permitted in any other location other than the UK and Australia, including the United States. If operating SkyEcho outside of the UK or Australia, the transmit function must be disabled using the configuration settings. SkyEcho can be used as a receiver in all locations.

Na de Stratus site bekeken te hebben is dat enkel de receiver.
Voordeel; je kan niet per ongeluk uitzenden als je de settings niet juist hebt staan.

Heb jij 'm zelf met GPS? of zonder? (pro/con?)
 
Ik heb hem met GPS. Voordeel is dat Skydemon dan ook gebruik maakt van de GPS van de Stratux, dus je blijft verbonden met de satellieten ook als je je tablet op schoot houdt en niet in de buurt van het raam. Bovendien kun je de Stratux aan het begin van de dag aan zetten en dan de hele dag gaan vliegen. Hij gaat de hele dag mee op een acculading en als je je tablet aanzet met Skydemon heb je direct je locatie.

Overigens: Stratux werkt met een eigen Wifi basisstation in het apparaat. Als je je tablet te dicht bij de hangar aan zet en hij pakt de Wifi van de hangar op heeft hij geen verbinding met de Stratux Wifi. Moet je even handmatig van SSID wisselen of taxiën naar de pomp en hem daar pas aan zetten.
 
Ik gebruik een Golze ADL180, die heeft ADS-B in, een GPS ontvanger (niet gecertificeerde) AHRS en de mogelijkheid om via de satelliet (iridium) weerradar, hoogte winden en TAF’s en metars te ontvangen, zeker op de wat langere vluchten erg prettig. Indien gewenst lees je alle info uit via skydemon. Ik geeft helemaal niets aan op m’n vliegplan als ik hem mee heb.
 
Ik vind het wel dieptriest eigenlijk dat ADSB inbouw niet mag.
Heb zelf een "traffic allert" ingebouwd die ander verkeer met transponder detecteert. Maar liefst zou ik ook ADSB hebben zowel out als in. Anyway. Dit komt er ongetwijfeld aan.
 
Waarom trek je de conclusie dat het niet mag? Ik zat gisteren in de lucht en zag een Cessna 172 van de KLM Aeroclub op mijn Skydemon scherm verschijnen. Die heeft dus wel ADS-B aan boord.
 
Volgens mij mag het ook gewoon. Sterker nog, het wordt aan de lopende band ingebouwd hier op Teuge.
 
Waarom trek je de conclusie dat het niet mag? Ik zat gisteren in de lucht en zag een Cessna 172 van de KLM Aeroclub op mijn Skydemon scherm verschijnen. Die heeft dus wel ADS-B aan boord.
Ik heb net mijn kist helemaal geüpdated. Wilde zo`n ADSB zender in mijn kist zoals ze in Amerika allemaal doen. Mocht niet ingebouwd worden in mijn kist omdat het niet EASA was goedgekeurd.
 
Oud draadje, met open einde. Toch even iets aanvullen, heb toevallig wat zitten spelen met ADS-B ontvangertjes en me wat verdiept in de techniek erachter.

Zeker de helft van GA lijkt momenteel met zgn "Mode S transponder" te vliegen, wat gewoon ADS-B is. Zelfs 'mijn' leskistje. Dat mag echt en wordt zelfs aangemoedigd. Ik postte elders al een track van adsbexchange, van een les in een Katana.

Een aantal nieuwere GA toestellen vliegt met ADS-B out. Maar dan wel de 1090MHz variant.

Een UAT 978 MHz transponder zoals in de VS veel gebruikt wordt voor ADS-B in de kleinere luchtvaart, kennen ze hier inderdaad niet.

EDIT: Voorbarige conclusies doorgehaald - dat waren MLAT targets.
 
Last edited:
Nee, dat is niet hetzelfde. In ADS-B Exchange zie je in de linkerkantlijn bij "Source" soms "ADS-B" staan en soms "Mode S" of "MLAT". Alleen die eerste is echt ADS-B. Die zie je ook op je scherm als je een ADS-B ontvanger hebt. Sites als ADS-B Exchange en FlightAware vangen alles op wat ze kunnen vinden, inclusief die transponders. Daarmee heb je nog geen situational awareness in de cockpit, want daar zie je ze niet.
 
Oh verdraaid... die GA targets zijn MLAT.

Toch zag ik op een eigen ontvangertje ook wat GA. Dat moet dan aan boord ook kunnen (en vice versa - anderen moeten jou ook kunnen zien).

Maar je hebt gelijk, ik schreef dus deels onzin.
 
Last edited:
Het zijn er nog weinig.
PH-BAR, PH-HLC, PH-ASN, OO-H84, D-EPUC "zie" ik op dit moment aan 'klein grut' met 'echte' ADS-B.
Overwegend nieuw spul.

Las wel ergens dat retrofit van ADS-B Out een "major change" is. Niet een kwestie van een transponder wisselen en een antenne bijprikken. Of dat voor GA ook geldt weet ik niet.
 
De toestellen van de KLM Aeroclub hebben ook ADS-B. En de traumaheli's ook. Het is inderdaad niet alleen een kastje wisselen. Je hebt er andere antennes voor nodig plus de bijbehorende bekabeling door de hele kist heen.
 
Back
Top