aannames arke fly of waarom piloot nou zo'n goed betaalde baan is

Purno schrijft toch ook dat als een bedrijf verlies lijd hij er wel mee kan instemmen dat voorwaarde uitgehold worden maar dat het bij TUI gewoon niet aan de orde is?
Afgezien daarvan is het salaris bij Arke toch al niet bepaald marktconform. Daar nog meer vanaf halen zou belachelijk zijn...
 
Kijk, weer een die in de boeken van ArkeFly kan kijken
Primer, waar haal jij de wijsheid vandaan dat ArkeFly winst draait?
Daarbij wordt hier NERGENS gesproken over de salarissen, Waar dat punt nou weer vandaan komt is mij een compleet raadsel.
 
Wat krijgt een Arkefly jaar 1 FO 737 en/of 767 eigenlijk per maand inclusief alles? Gemiddeld over een heel jaar gezien? ppjn is niet echt duidelijk...
 
Ik ben het met B767 eens.
Voorbeeld: bij RYR moet je zelf je uniform, transport, eten etc betalen. Vergeleken met vroeger schandalig. Captains zonder pet op, respect (anbidding?) is weg.
Wat ik hier van vind is totaal niet aan de orde.
MAAR: een vriend van mij werkt in de bosbouw. En warempel, hij moet zijn eigen kleiding betalen, in zijn eigen tijd naar Alkmaar rijden omdat de baas daar een leuk klusje heeft gevonden, zelf de bekeuring betalen als hij met aanhanger rijdt terwijl de baas hem geen aanhangerrijbewijs gaf (lees: verleden tijd). Lijkt wel op een piloot! Alleen verdien ik ongeveer 3 x zo veel.

Zelfde als B767: ik ben met beide niet eens, maar het is een fact of life. Waarom wij piloten beter behandeld moeten worden dan de rest snap ik niet? We moeten gewoon allemaal goed behandeld worden.

En inleveren in slechte tijden: ja, maar dan onder de volgende voorwaarden:
1) ruimschoots gecompenseerd worden in betere tijden (liefst eenmalige winstuitkering, dat schept geen verplichtingen en houdt de boel flexibel)
2) de baas en alle managers, die zeer waarschijnlijk met hun korte termijn aandeelhouderswinstmaximalisatie (Scrabble?) oorzaak waren van de misère gaan voor in de rationering van de harde valuta's. Dus niet alleen hun opties, want dat voelen ze niet direct.
 
Primer, waar haal jij de wijsheid vandaan dat ArkeFly winst draait?

76, ik heb die wijsheid ook niet. Als je goed leest wat ik schrijf kun je zien dat ik uitsluitend iemand anders citeer. Maar wel of geen winst doet naar mijn mening verder ook niet ter zake. Het salaris bij arke is gewoon niet marktconform. Dat moet niet omlaag maar omhoog!

Voorbeeld: bij RYR moet je zelf je uniform, transport, eten etc betalen. Vergeleken met vroeger schandalig. Captains zonder pet op, respect (anbidding?) is weg.
Wat ik hier van vind is totaal niet aan de orde.
MAAR: een vriend van mij werkt in de bosbouw. En warempel, hij moet zijn eigen kleiding betalen, in zijn eigen tijd naar Alkmaar rijden omdat de baas daar een leuk klusje heeft gevonden, zelf de bekeuring betalen als hij met aanhanger rijdt terwijl de baas hem geen aanhangerrijbewijs gaf (lees: verleden tijd). Lijkt wel op een piloot! Alleen verdien ik ongeveer 3 x zo veel.

JC, ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het salaris bij RYR een stuk beter is dan bij arke. Zelfs met aftrek van al je kosten hou je veel meer over.
Een pet op mijn kop vind ik totaal niet boeiend. Ik heb liever een koud hoofd met een warme salarisstrook dan andersom!
 
Het salaris bij arke is gewoon niet marktconform.


!
Ook daarvoor geldt, je hoeft niet te tekenen als je het niet eens bent met salaris.

Daarbij kan je salaris ook zien als de prijs voor een vlieger.
Simpel marktwerking economie middelbare school: Vraag en aanbod bepalen de prijs, bij toenemend aanbod daalt de prijs, bij toennemende vraag stijgt de prijs.
Vraag naar vliegers is lager dan het aanbod van vliegers. Tel uit je winst, prijs daalt, en als je die niet accepteert, voor jou 10 anderen :D
Wellicht verdienen andere vliegers bij anderer maatschappijen wel teveel :D:D

(Let op: voordat iedereen meteen in de aanval springt, ik zeg nergens dat ik het hiermee eens ben)
 
Ik ben het roerend met je eens hoor B767, het is een simpel verhaal van vraag en aanbod.
En wat een gelul over marktconform. Tuurlijk wil ik meer verdienen, dat is altijd mooi meegenomen. Maar laten we allemaal wel even realistisch blijven en ook af en toe een beetje zelfreflectie erin gooien.
Mijn twee beste maten werken harder dan ik. En dan bedoel ik een stuk harder en die komen misschien net aan met de helft van mijn salaris thuis.
Zo slecht hebben we het allemaal nog niet.

Just my 2 cents...
 
Ik vind dat piloten nog behoorlijk benadeeld worden tenopzichte van andere beroepen.

Wij moeten eerst een particuliere lening aan gaan van 150k terwijl de gemiddelde student in nederland tegen een aantrekkelijk tarief kan lenen, gratis OV bewijs krijgt en pas hoeft aftelossen naar draagkracht.

Als ik de kosten voor mijn levensonderhoud bij de IB groep mocht lenen zou dat mij duizenden euro's schelen.

De verwende universiteit studenten staan tegenwoordig op de dam te demonstreren tegen het kabinetsbeleid omdat ze in de toekomst hun Master opleiding of 2e bachelor moeten gaan lenen (tegen een gesubsieerde rente en aflossing naar draagkracht) :wegkwijt:

En welk andere beroep moet je eerst een cursus van 30k betalen om alleen een zomer te mogen werken?
 
Dat de opleiding duur is tegen slechte voorwaarden daar zijn we denk ik allemaal wel uit. Is helemaal niets meer wat we daar tegen kunnen doen. Kwestie van zuinig leven en snel afbetalen. Daarna kan je goed leven van wat we verdienen. Dus we zullen allemaal nog niet omkomen van de honger en dorst.

En welk andere beroep moet je eerst een cursus van 30k betalen om alleen een zomer te mogen werken?

Wie doen dit dan?
 
Bij Arke en jetair zijn er dus zomercontracten waarbij ze een 73 typerating eisen en dat loopt storm.
 
Bij Arke en jetair zijn er dus zomercontracten waarbij ze een 73 typerating eisen en dat loopt storm.

Maar dat is precies wat B767-300ER al zei... 'Je hoeft niet te tekenen'
Zijn er op dit moment genoeg die met een typerating vanaf de KLS komen, wat moeten ze dan doen? Achteraan de lijst van 3 jaar aansluiten en thuis zitten? Ik zou het wel weten hoor! Laat mij maar ervaring opdoen!
Nogmaals, niemand wordt gedwongen om te tekenen. Allemaal vrijwillig... that's life!
 
Ik vind dat piloten nog behoorlijk benadeeld worden tenopzichte van andere beroepen.

Wij moeten eerst een particuliere lening aan gaan van 150k terwijl de gemiddelde student in nederland tegen een aantrekkelijk tarief kan lenen, gratis OV bewijs krijgt en pas hoeft aftelossen naar draagkracht.

Als ik de kosten voor mijn levensonderhoud bij de IB groep mocht lenen zou dat mij duizenden euro's schelen.

De verwende universiteit studenten staan tegenwoordig op de dam te demonstreren tegen het kabinetsbeleid omdat ze in de toekomst hun Master opleiding of 2e bachelor moeten gaan lenen (tegen een gesubsieerde rente en aflossing naar draagkracht) :wegkwijt:

En welk andere beroep moet je eerst een cursus van 30k betalen om alleen een zomer te mogen werken?


Bij andere beroepen moet je ECHT studeren voor je opleiding, niet alleen Bristol-database uit je kop leren.

Om even je referentie kader wat aan te scherpen, de meeste MBO opleidingen, zeker op technisch gebied, zijn een stuk diepgaander dan je ATPL-gedoetje. OK, het is best effe doorstampen die 6 a 7 maandjes groundschool, maar het stelt echt niks voor. Dus vergelijking met andere beroepen en opleidingen gaat meteen mank.

Ik ken geen enkele andere opleiding waarmee je met zo weinig opleiding zoveel kan verdienen.

mvg
Ditched
 
Last edited:
Bij andere beroepen moet je ECHT studeren voor je opleiding, niet alleen Bristol-database uit je kop leren.

Om even je referentie kader wat aan te scherpen, de meeste MBO opleidingen, zeker op technisch gebied, zijn een stuk diepgaander dan je ATPL-gedoetje. OK, het is best effe doorstampen die 6 a 7 maandjes groundschool, maar het stelt echt niks voor. Dus vergelijkking met andere beroepen en opleidingen gaat meteen mank.

Ik ken geen enkele ander opleiding waarmee je met zo weinig opleiding zoveel kan verdienen.

mvg
Ditched

Dit vind ik wel een beetje te kort door de bocht bekeken Ditched.

Zo weinig opleiding vind ik ook niet helemaal correct en daarnaast heb je natuurlijk wel een behoorlijke verantwoordelijkheid.
Maar misschien als je meer uren hebt ga je het snappen.....
Op je opleiding leer je de basis, daarna ga je via de ervaringen die je opdoet en via de operatie een hele hoop meer leren. Ik durf te wedden dat je over een paar jaar meer weet dan nu.
 
Maar dat is precies wat B767-300ER al zei... 'Je hoeft niet te tekenen'
Zijn er op dit moment genoeg die met een typerating vanaf de KLS komen, wat moeten ze dan doen? Achteraan de lijst van 3 jaar aansluiten en thuis zitten? Ik zou het wel weten hoor! Laat mij maar ervaring opdoen!
Nogmaals, niemand wordt gedwongen om te tekenen. Allemaal vrijwillig... that's life!

Tuurlijk ik zou precies hetzelfde doen. Ik gebruikte het alleen om het beroep piloot te vergelijken met elk ander beroep.
 
Bij andere beroepen moet je ECHT studeren voor je opleiding, niet alleen Bristol-database uit je kop leren.

Om even je referentie kader wat aan te scherpen, de meeste MBO opleidingen, zeker op technisch gebied, zijn een stuk diepgaander dan je ATPL-gedoetje. OK, het is best effe doorstampen die 6 a 7 maandjes groundschool, maar het stelt echt niks voor. Dus vergelijking met andere beroepen en opleidingen gaat meteen mank.

Ik ken geen enkele andere opleiding waarmee je met zo weinig opleiding zoveel kan verdienen.

mvg
Ditched

Daar ben ik het niet met je eens. Op het HBO heerst de 6jes cultuur en mag je een tentamen 3 keer overdoen. Tijdens mijn vliegopleiding werden toch behoorlijk wat eisen gestelt. Iemand die niet mee kon komen werd vriendelijk verzocht zijn opleiding ergens ander te volgen.
 
Ben het er zeker mee eens dat die paar maanden ATPL inleiding relatief niets voorstelt, zeker niet met de huidige database waardoor je voor meerdere vakken de boeken in het plastic kan laten. De echt nuttige info komt, hopelijk althans en afhankelijk van je instructeur, naarmate je ervaring toeneemt mits je gemotiveerd genoeg bent om dingen op te zoeken en te willen weten, anders blijft het gewoon op een minimum niveau hangen (ook daar 6jes cultuur). Maar dan nog is het nihil qua kennis en training in vergelijking met een beetje normale studie (alhoewel dat ook niet altijd even nuttig is), in zowel volume als diepte.

Het is van alles een beetje en dan meestal nog achterhaalde en nutteloze stokpaardjes uit vervlogen tijden ook.
 
Bij andere beroepen moet je ECHT studeren voor je opleiding, niet alleen Bristol-database uit je kop leren.

Om even je referentie kader wat aan te scherpen, de meeste MBO opleidingen, zeker op technisch gebied, zijn een stuk diepgaander dan je ATPL-gedoetje. OK, het is best effe doorstampen die 6 a 7 maandjes groundschool, maar het stelt echt niks voor. Dus vergelijking met andere beroepen en opleidingen gaat meteen mank.

Ik ken geen enkele andere opleiding waarmee je met zo weinig opleiding zoveel kan verdienen.

mvg
Ditched

Als het allemaal echt zo weinig voorstelt waarom eisen de maatschappijen dan nog zoveel. Dit kan niet met "vraag en aanbod" verklaard worden. Luchtvaartmaatschappijen zijn zeer commerciele bedrijven die elke cent die ze niet hoeven uit geven in hun zak houden. Het zou dan voor de hand liggen dat deze bedrijven zouden zeggen: "het stelt niks voor, met een een MBO of mischien wel LTS kan je prima een goede piloot zijn, waarom nodigen we deze mensen niet uit voor een gesprek" . Resultaat: nog meer gegadigden, lagere prijzen voor de piloot.

Tegen artsen wordt door velen ook enorm opgekeken, maar volgens veel anderen is het de makkelijkste universitaire studie omdat je alleen maar uit je hoofd aan het leren bent.....
 
Als het allemaal echt zo weinig voorstelt waarom eisen de maatschappijen dan nog zoveel. Dit kan niet met "vraag en aanbod" verklaard worden. Luchtvaartmaatschappijen zijn zeer commerciele bedrijven die elke cent die ze niet hoeven uit geven in hun zak houden. Het zou dan voor de hand liggen dat deze bedrijven zouden zeggen: "het stelt niks voor, met een een MBO of mischien wel LTS kan je prima een goede piloot zijn, waarom nodigen we deze mensen niet uit voor een gesprek" . Resultaat: nog meer gegadigden, lagere prijzen voor de piloot.

Tegen artsen wordt door velen ook enorm opgekeken, maar volgens veel anderen is het de makkelijkste universitaire studie omdat je alleen maar uit je hoofd aan het leren bent.....

Tussen je ATPL halen en een goede piloot zijn zit nog een wereld van verschil. Weet zeker dat een gemotiveerd persoon met LTS zijn ATPL theorie zou kunnen halen. Het is tegenwoordig zoals gezegd gewoon een kwestie van een database uit je kop leren. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat een LTS'er geen goed piloot zou kunnen zijn.....

Dat er tegen artsen en piloten opgekeken wordt ligt volgens mij niet zozeer aan het opleidingsniveau maar meer aan het onbekende. Het besturen van een vliegtuig of het opereren van mensen blijft voor velen vrij mysterieus. Het is je ongetwijfeld op feestjes en verjaardagen wel eens opgevallen hoe weining de gemiddelde persoon van vliegen afweet. ("Moet je al die knopjes uit je hoofd leren?") Dit is hetzelfde met artsen. Het gebeurt allemaal achter gesloten deuren (in ons geval letterlijk) waardoor dit in stand gehouden wordt.
 
Zouden er ook amateurs zijn die 's nacht op hun computers operatie-sims doen met elkaar en dan 8 uur durende transplantatie-operaties gaan simuleren?
 
Het beroep van verkeersvlieger is voor velen nog steeds een droombaan die tegen welke prijs verwezenlijkt wordt. Zolang de aanstroom van ab initio's groter is dan de vraag, zullen airlines dueze situatie (mis)bruiken! Voordat een studieschuld is wegbetaald is men toch 10 jaar verder.

Eigenlijk zouden de vliegscholen eens moeten stoppen met het verkopen van dromen en eens een realistisch beeld moeten schetsen. Maar ja de commercie….. Bij ons zijn 6 copiloten failliet verklaard, ze houden de eerste 8 maanden UK1200 netto per maand over, daarna is er betaling per uur. Echter er komen steeds nieuwe copiloten bij waardoor de mensen op een uurcontract nauwelijks vliegen, immers de copiloten voor UK1200 hebben geen uurbetaling! Ik geloof wel dat de copiloten op een uurcontract nu een minimaal aantal uren gegarandeerd hebben gekregen. Bovendien krijgen ze geen van alle pensioen etc, ze zijn als het ware ZZP'ers!
 
Back
Top