A380 Interactieve Cockpit

De yoke? (dat stuur..)

Je hebt vast een uitgebreide Flight Sim? Dit zijn extra features die niet elk vliegtuig heeft.... Bij Airbus moet je ook bijbetalen voor een stuur, dus kopen veel maatschappijen een goedkopere variant zonder stuur...
 
Vooruit...:

Boeing = stuur is een Yoke (zoals jouw plaatje)
Airbus = stuur is een joystick

Voor de rest doen ze allebei hetzelfde....
 
En dan, als je denkt leuk en luchtig bezig te kunnen zijn, volgt de reactie van UnitedAirlines:
"Ik dacht dat dit een forum was om vragen te stellen en dergelijke en niet om door zo een arrogante piloot vernedert te worden."

O jee, UA. Wat ga jij het straks moeilijk krijgen in de luchtvaart, vooropgenomen dat je daar terecht komt (iets dat moeilijk voor je wordt met een totaal gebrek aan dit soort humor).

ps: ik zou me vernederd voelen als ik vernederd met een t schreef. Arrogant dat ik dat nou weer schrijf! ;)
 
ik had eerst een foto van een flight sim gepost mijnheer en na zijn reactie verwisselt naar een normale foto

het is toch zo moeilijk niet om een normaal antwoord te geven ipv die neerslachtige, sarcastische opmerkingen
 
Sorry dat ik moet lachen, hoor. :grijns:

Ik geloof dat er wel degelijk antwoorden zijn gegeven die duidelijkheid hebben gegeven over wat jou bezig hield. Maar ja, als je vliegers en aanverwand addergebroed ;) een vraag stelt krijg je dit soort reacties. Welkom in de luchtvaart!

En goh, wat heb ik het er toch naar m'n zin :p:
 
opvallend:

-HUD + projector alleen aan de kant van de baas.
-de armsteun aan de kant van de yoke die veel dikker is voor stuurcomfort.
-de slipkogel. Ik dacht dat airbus yaw ook via de skypointer liet zien?
-stby Radio Tuning Panel op overhead
 
Wel een fancy manier om de cockpit te showen !
Weet iemand of er nog meer van dit soort animaties zijn van andere cockpits ?
 
Voor mij onbekend/opvallend:

-Grote hendel onder het zijraam (naast de joystick, niet diegene voor je voorwielen)
-Zit er nou een asbakje verwerkt in die extra brede armleuning (?????)
-Wat is die grote knobbel onder de FMS
-3 jumpseats!
-speedbrake en flaps zitten relatief ver van je gashendel
 
Meneer UA.

het is niet vernederend bedoelt, maar als je geinteresseerd bent in de luchtvaart moet je inmiddels toch wel weten hoe je een vliegtuig stuurt. Met een yoke of een joystick.

We zijn een luchtig medium en zo kunnen onze antwoorden ook soms zijn ;)
 
opvallend:

-HUD + projector alleen aan de kant van de baas.
-de armsteun aan de kant van de yoke die veel dikker is voor stuurcomfort.
-de slipkogel. Ik dacht dat airbus yaw ook via de skypointer liet zien?
-stby Radio Tuning Panel op overhead

-Volgens mij mag je de HUD van de CAA niet eens gebruiken als er maar 1 HUD inzit, EZY hier problemen meegehad met de 737
-Dit is in elke airbus met sidestick zo
-Waar zie je een slipkogel? Slip guidance zit inderdaad in de skypointer (beta target)
-Is ook zo bij andere airbussen
 
Het is absoluut een mooi kantoor! Alleen een beetje lullig dat ze het Certificate of Airworthiness met plakbandjes op de deur hebben geplakt :grijns:
 
Voor mij onbekend/opvallend:

-Grote hendel onder het zijraam (naast de joystick, niet diegene voor je voorwielen)
-Zit er nou een asbakje verwerkt in die extra brede armleuning (?????)
-Wat is die grote knobbel onder de FMS

-3 jumpseats!
-speedbrake en flaps zitten relatief ver van je gashendel

Volgens mij is dat een soort van mini-touchpad.
Die bobbels zijn denk ik voor de ergonomie om je handpalmen op te laten rusten als je iets intoetst. Van de rest heb ik geen idee of het raar en/of afwijkend is.
 
-Waar zie je een slipkogel? Slip guidance zit inderdaad in de skypointer (beta target)

Ik zie ook 2 slipkogels, ze zitten naast de PFD aan de raamkant voor beide vliegers. Misschien is dit een test-configuratie ofzo?

En zijn die 'asbakjes' in de armleuningen een soort mouse-pads voor die movingmap displays?
 
Inderdaad zeg die slipkogel ziet er wel heel pauper uit. Dat asbakje is een raampje waarin je de configuratie van je armleuning kan zien zodat je die elke keer hetzelfde kan instellen.
 
Het lijkt me dat die slipkogels zijn voor testvluchten. Airbus heeft al sinds de 320 geen mechanische slipkogels meer en het lijkt me niet dat ze er nu ineens een stel opplakken?

Voor mij onbekend/opvallend:
-Zit er nou een asbakje verwerkt in die extra brede armleuning (?????)
-speedbrake en flaps zitten relatief ver van je gashendel

Nee het is geen asbakje, en ook geen touchpad. Dat is het venstertje waaronder de indicators zitten voor de stand van je armleuning. Op die manier kan je hem op elke kist gauw in de (voor jou) goede stand zetten.
Speedbrake en flaps zitten volgens mij vrijwel op dezelfde plek als de A330/340, maar dat kan ik fout hebben. Op zich hoeven die ook niet in de buurt van de thrustlevers te zitten natuurlijk.
 
ja zal idd wel van die slipkogels voor testing.

ook wel mooi trouwens die QWERTY toetsenborden. Vind ik niks voor de fransen om dat aan te passen :grijns:
 
Back
Top