A330's KLM voor nieuwe werkgelegenheid voor net afgestudeerden piloten?

Eh hoeveel 76-en gingen er ook al weer uit (allemaal)? En hoeveel A330's kwamen er terug (8)? Plus 2 777's is dan (in aantal vliegtuigen in elk geval) toch geen uitbreiding? Of mis ik iets?
 
De S/O zoals de KLM die kent heeft een restrictie in zijn/haar brevet, crew relief pilot only. De opleiding voor een S/O is korter dan die van een F/O. De S/O leert weleenswaar starten en landen,maar alleen in de functie PNF (pilot not flying). Zou de S/O dezelfde bevoegdheden willen hebben als de F/O dan maken starten en landen op het vliegtuig deel uit van het examen op type. Dat mag dan niet in de sim. daar het doorgaans de eerste typerating betreft van de vlieger. Zie daar een grote kostenbesparing, naast besparing op arbeidsvoorwaarden. Met uitsluitend een S/O typerating krijg je daarom ook geen afgifte van een ATPL voor elkaar. Bij de KLM vliegen er daarom S/O's met 10.000 plus vlieguren (ex militairen bijvoorbeeld) die geen ATPL hebben. Qua ervaring voldoen zij aan de afgifteeisen, maar zij hebben geen volwaardige typebevoegdverklaring op een multi pilot aircraft.

De 777 kwam als vervanging voor de 747/300. Ik dacht dat het ging om 12 pax/combikisten. Volgens mij heeft de KLM nu 10 777's. 2 erbij betekent 12,zie daar het oude aantal weer. Uitbreiding doet het goed in de PR, maar is in deze context, niet juist. De 747/300 werd vervroegd uitgefaseeerd ivm 9/11 en SARS. Oorspronkelijk zou de KLM de 747/300 pas in 2005 uitgefasseerd hebben. Dat werd echter 2002/2003, dat weet ik niet meer precies. Binnen het vliegerkorps is er daarom wel rek om dit op te vangen. Dat laat onverlet dat er ook in 2005 weer veel mensen bij de KLM aangenomen zullen worden. Heel normaal verschijnsel bij de introductie van een nieuw type (ivm omscholingen, startup etc.).

Omtrent het langer doorvliegen van de 767 is er ondanks de geruchtenmachine bij mijn weten nog niets officieel bekend. Zolang dat het geval is ga ik uit van vervanging van de 767 door de A/330 en ga ik niet uit van uitbreiding. Je moet jezelf immers niet zomaar rijk rekenen.

Groet,

Flyingviking
 
Is het niet zo dat er momenteel KLS'ers bij AF op de A330 vliegen en 'terug' komen vanaf augustus bij de aflevering van de KLM A330?
 
Even klein beetje off-topic:

Hoe zit het eigenlijk met de hiarchie verdeling in een long haul vlucht met S/O?. Als er dus een S/O op de vlucht is betekend dat dan dat deze ook boven de purser staat of blijft dat gewoon alleen de F/O en de Capt?

Happy Contrails:rt:
 
De 777 kwam als vervanging voor de 747/300. Ik dacht dat het ging om 12 pax/combikisten. Volgens mij heeft de KLM nu 10 777's. 2 erbij betekent 12,zie daar het oude aantal weer.

+ 3 en volgend jaar 4 maal een 400ERF en dat maakt het totaal dan wel uitbreiding.
 
aviator,
Het gezag is als volgt:
1 gezagvoerder
2 1e officier
3 2e officier
4 purser
5 junior purser(oude assistent purser)
6 meest seniore ca
maar in de praktijk moet de coco z'n mond houden en zich niet arrogant gedragen,anders heeft hij geen leven en krijgt hij koffie met zout.
 
Sjim:

Dit is het laatste wat ik weet mbt vlootuitbreiding KLM (naar 12 777). Bron: Persberichten KLM. Waar haal jij die uitbreiding van 3 777´s vandaan en dan ook nog eens 4 stuks 747-400 vrachtkisten? Alle bestelde 747-400 cargokisten zijn, bij mijn weten, reeds afgeleverd.

Het kan best zijn dat jij gelijk hebt, maar dat is dan uit onofficiele bron vernomen.

TWO NEW BOEING 777’s JOIN KLM FLEET
AMSTELVEEN, December 17, 2004 – At the start of 2006, KLM Royal Dutch Airlines will be expanding its fleet with the addition of two new Boeing 777-200ERs. This will bring the total number of this type of aircraft to twelve. In January 2005, the tenth Triple Seven will join the KLM fleet, and delivery of the next two will follow in January and March 2006.

Arrival of the new aircraft is in keeping with the joint fleet strategy pursued by Air France and KLM.

KLM is responding to positive market settings in which relatively favorable financing conditions are available for the supply of new Triple Sevens. Additionally, the transport market is recovering after three years of stagnation. As a result of its successful cooperation with Air France, KLM is in a position to benefit even more from this and achieve further growth.
 
Ghost81 said:
Dat zijn gewoon KLM-vliegers... en ja die komen in augustus weer terug...

En die worden dan waarschijnlijk ook gewoon in het frans aangesproken als ze onder AF callsign in de buurt van Frankrijk komen...
 
Back
Top