A330's KLM voor nieuwe werkgelegenheid voor net afgestudeerden piloten?

Aviator

New member
Hey Airworkers.

velen van jullie weten inmiddels dat in Augustus 2005 de eerste A330 voor KLM arriveerd en dat deze 3 Oktober haar eerste en vlucht gaat uitvoeren. Er zullen nog vele A330's volgen.

Zal de komst van deze nieuwe kisten nog wat werkgelegenheid kunnen scheppen voor net afgestudeerden piloten?

Greetings Aviator

P.S als dit al eerder is behandeld mijn excuus maar kon met 'search' niks vinden.
 
Hier wordt ook gedeeltijk over gesproken is het topic ''onderzoek KLS''...
 
Ik dacht ter vervanging van de 76 ook. Alleen op de A330's komen wel s/o's, terwijl je die niet hebt op de 76. Als je het zo bekijkt komt er dus wel meer werkgelegenheid.
 
Does said:
Ik dacht ter vervanging van de 76 ook. Alleen op de A330's komen wel s/o's, terwijl je die niet hebt op de 76. Als je het zo bekijkt komt er dus wel meer werkgelegenheid.

Plus dat de uitfasering van de 76 is opgeschort :D :grijns:
 
hoe weten jullie dat er s/o op de A 330 , Ik weet niet beter dan dat de A 330 de vluchten van de 76 gaat overnemen en daar heb je geen s/o's nodig, want dat zijn geen long haul vluchten
 
De A-330 zou de 767 vervangen. Het ziet er nu naar uit dat de 767 wat langer blijft. In dat geval is het uitbreiding.

Al in 2002 zijn VNV en KLM overeengekomen dat er een S/O op de A-330 zou komen. Die komt er ook. Echter uisluitend voor de lange afstand waarop nu met 3 man, op de 767, wordt gevlogen (1 captain, 2 f/o). In die zin geen uitbreiding van het vliegerkorps maar een andere invulling. In ruil daarvoor wordt de A-330 F/O in dezelfde salarisschaal ingedeeld als de overige F/O ICA (747-400, MD11, 777-200). De F/O 767 valt nu nog in dezelfde schaal als F/O F-70/100, F/O B737 of Captain F-50.

Groet,

Flyingviking
 
Dus als ik het goed begrijp worden er inprincipe wel Second Officers aangenomen op Long-Haul vluchten want die zijn simpelweg goedkoper:p:
 
Maar goed, aangezien de 767 langer blijft vliegen dan op was gerekend en dat men dus ook SO's nodig heeft op de A330, zullen er op de entry kisten zeker plaatsen vrij komen.
Zeker nu men iets van 16 captains F50 gaat aanwijzen en 24 FO F50 gaat opleiden dit jaar. Die moeten toch ergens vandaan komen...
 
Heel eenvoudig,

Dit gebeurt niet veel omdat de lokale luchtvaartautoriteiten dit niet toelaten. Zo ver ik weet zijn er naast de KLm nog 1 of 2 andere maatschappijen die met S/O's vliegen voor de rest mag niemand dit.

In de V.S. is dit al een paar keer afgewezen voor enkele grote maatschappijen. Er is natuurlijk een enorme kosten besparing met een S/O, tegenover een relief F/O of zelfs captain.

Politiek. Ik dacht dat Martinair dit ook wilde proberen, maar dat is door de IVW niet toegelaten
 
SO is niets anders dan een FO die anders is ingedeelt in verband met de CAO.... meerdere maatschappijenen vliegen met dubbele FO bezetting op long haul.

groet
 
Het is zeker wel anders, aangezien een F/O full rated is. En daardoor (o.a.) duurder.
 
Een SO hoeft niet per definitie dezelfde functie te zijn als een FO. Een SO/ CRP zoals bij KLM, Qantas, Cathay, is een aparte functie. Die zijn ook niet bevoegd om te starten en te landen. Ze zijn echt een relief pilot.
Bij de meeste maatschappijen is een so idd hetzelfde als een fo. Met minder ervaring dan.
 
Ik kan me overigens wel voorstellen dat de al wat oudere captain's op de 767 bijvoorbeeld niet meer zitten te wachten om op de A330 overstappen met alle nodige kwalificaties en type rating van dien waardoor ze misschien met pesioen gaan.

Hierdoor worden komen er toch weer doorstroom mogelijkheden?

Greetings Aviator:rt:
 
Back
Top