De S/O zoals de KLM die kent heeft een restrictie in zijn/haar brevet, crew relief pilot only. De opleiding voor een S/O is korter dan die van een F/O. De S/O leert weleenswaar starten en landen,maar alleen in de functie PNF (pilot not flying). Zou de S/O dezelfde bevoegdheden willen hebben als de F/O dan maken starten en landen op het vliegtuig deel uit van het examen op type. Dat mag dan niet in de sim. daar het doorgaans de eerste typerating betreft van de vlieger. Zie daar een grote kostenbesparing, naast besparing op arbeidsvoorwaarden. Met uitsluitend een S/O typerating krijg je daarom ook geen afgifte van een ATPL voor elkaar. Bij de KLM vliegen er daarom S/O's met 10.000 plus vlieguren (ex militairen bijvoorbeeld) die geen ATPL hebben. Qua ervaring voldoen zij aan de afgifteeisen, maar zij hebben geen volwaardige typebevoegdverklaring op een multi pilot aircraft.
De 777 kwam als vervanging voor de 747/300. Ik dacht dat het ging om 12 pax/combikisten. Volgens mij heeft de KLM nu 10 777's. 2 erbij betekent 12,zie daar het oude aantal weer. Uitbreiding doet het goed in de PR, maar is in deze context, niet juist. De 747/300 werd vervroegd uitgefaseeerd ivm 9/11 en SARS. Oorspronkelijk zou de KLM de 747/300 pas in 2005 uitgefasseerd hebben. Dat werd echter 2002/2003, dat weet ik niet meer precies. Binnen het vliegerkorps is er daarom wel rek om dit op te vangen. Dat laat onverlet dat er ook in 2005 weer veel mensen bij de KLM aangenomen zullen worden. Heel normaal verschijnsel bij de introductie van een nieuw type (ivm omscholingen, startup etc.).
Omtrent het langer doorvliegen van de 767 is er ondanks de geruchtenmachine bij mijn weten nog niets officieel bekend. Zolang dat het geval is ga ik uit van vervanging van de 767 door de A/330 en ga ik niet uit van uitbreiding. Je moet jezelf immers niet zomaar rijk rekenen.
Groet,
Flyingviking