A330 neer bij Tripoli

Op Pprune loopt een draadje waar de lokatie van de impact en wrakstukken. Zou het kunnen dat je met de weg die parallel aan de baan loopt opgelijnd zijn in slecht zicht? Daardoor veel te laag uitgekomen en als resultaat CFIT?

KL
 
Inderdaad, dit schoot mij ook te binnen. Dat ding heeft een enorme smakker gemaakt en er is vervolgens geen brand uitgebroken. Mijn stukje speculaas: er zat geen druppel meer in.

Een veelgehoorde conclusie, niet alleen bij dit ongeval. Echter is deze veel te kort door de bocht.

Het komt ook voor dat er geen/weinig brand is bij een volgetankte kist, en er is ook brand bij lege kisten. Daar is niet zomaar een conclusie aan te verbinden.
 
Fuel tanks A330

Fuel tanks A330

A330 has 6 fuel tanks.

Each wing has a small outboard tank and a large inboard tank. There is also a center tank in the fuselage and a trim tank in the Horizontal stabiliser.

At the end of the flight the only fuel onboard will be in the wing inboard tanks. On this particular flight no fuel would have been loaded in the center tank.

I did see some pictures showing burnt wreckage but I'm not sure where these are located. Any fire would be in the area where the wings ended up.

It is looking more and more likely that a perfectly serviceable aircraft with no fuel or technical issues was flown into the ground.
 
Zonder de speculaties de grond in te boren; zou de schade bij CFIT zo groot zijn? Mogen we nu aannemen dat de kist in dat geval in een landingsconfiguratie vloog, met een GS van pak 'm beet hooguit 150 knopen en een ROD van hooguit 800-900 FPM?

Waar ligt het verschil tussen de totale destructie die hier plaats heeft gevonden en bijvoorbeeld de "goede" afloop van het ongeluk met de 777 van BA, twee jaar geleden? Of de poldercrash, waar de romp ook niet gedesintegreerd is?
 
It is looking more and more likely that a perfectly serviceable aircraft with no fuel or technical issues was flown into the ground.

Op welke info baseer je dit?
Vooralsnog is er geen FDR/CVR data beschikbaar. (Denk even aan B777 incident in London, dat was ook 'ondenkbaar').

Volgens mij zijn nog alle opties open.
 
Op pprune werd naar een andere zo mogelijk nog luguberder scenario gekeken. Op een paar foto's van de staart is te zien dat er power lines zijn meegetrokken. De hypothese is nu dat de bemanning van mijlen ver het vliegveld heeft zien liggen, een visual approach ingezet heeft, maar in de laag grondmist het zicht op de baan verloor. daarop zijn ze doorgevlogen tot ze zo laag waren en inzagen dat ze fout waren, dat ze (net te laat) een go around hebben ingezet, waarbij de staart de grond geraakt heeft en afgebroken is. Omdat er go around power op de motoren stond is die eerst omhoog gegaan en daarna oncontroleerbaar met een zeer snelle pitchdown beweging gecrashed, omdat het staartvlak ontbrak.

Natuurlijk is en blijft dit speculatie, maar er is blijkbaar een crew van een ander toestel geweest dat verklaard heeft dat het toestel met 20 tot 30 graden pitch down de grond in is gevlogen. Omdat ze volgens onbevestigde berichten stonden te wachten om op te lijnen.
 
Post van Pprune:

ivarpenris
Registered User *

Join Date: May 2010
Location: amersfoort, netherlands
Age: 45
Posts: 1

I'm a reporter of a big Dutch newspaper and had brief contact through email with the pilot of AlItalia who was an eyewitness of the crash in Tripoli. He posted a message on what he saw on the forum of anpac.it. The press-officer of ANPAC told me one brief passage of his post: the plain had far too much speed and was touching the ground with a backangle of more than 20 degrees. A Dutch flight-expert told me that this indicates that the pilot must have been disorientated and that he tried to pull up the plane in the last seconds.
My question: are there any Italian pilots here who can login to the (closed) forum on the website anpac.it? If so, can anyone send me the passage this Italian pilot wrote? As you might know the majority of the victims is Dutch and relatives of them are very interested in everey detail there is to tell. Please leave your message here or send it to: ivar.penris at ad.nl.

Zo zie je maar, het maakt niet uit wat en waar je het opschrijft, ze komen er toch wel achter, zelfs als je niet fatsoenlijk in het Engels kunt spellen.

Dat gezegd hebbende ben ik wel benieuwd naar het verhaal van die ooggetuige.
 
Op welke info baseer je dit?
Vooralsnog is er geen FDR/CVR data beschikbaar. (Denk even aan B777 incident in London, dat was ook 'ondenkbaar').

Volgens mij zijn nog alle opties open.

I said it's looking more and more likely - not that this is what happened.
 
Back
Top