A330 neer bij Tripoli

Een Airbus kan (theoretisch) niet overtrekken. Daar heb je Alpha Floor protectie voor. Deze geeft TOGA in een naderende stall situatie.

Alleen in Normal law, boven de 100ft, mits beide RA kloppen (geen turkisch airlines situaties).

Dus ook theoretisch mogelijk.....
 
GS Mini

GS Mini

Buiten een explosie is er maar 1 andere situatie die ik kan bedenken. Er was sprake van een 'scherpe' inversie: horizontale scheidslijn bovenkant nevel/laaghangende bewolking. Direct boven scheidslijn sterke tegenwind, er direct onder geen tegenwind/lichte tailwind. Tijdens approach zakt toestel door scheidslijn en raakt abrupt overtrokken. En als dat over 1 vleugel gebeurt kom je heel beroerd neer.

Airbus FBW aircraft have a feature called "Ground Speed Mini" which will increase the approach speed in a strong (head)wind (to maintain a constant groundspeed).

There is also "Alpha protection" and "Alpha Floor" functions - you cannot stall the aircraft in Normal Law except below 100'as previously stated.

The aircraft in question was at a very low weight - plenty of Performance available on the A330 especially at low weights.

Example of A330 Performance - at 230T MTOW you can climb straight to FL360.

I can't see that your scenario would cause a crash.
 
@19of77
As most, if not all, of us, I am shocked and puzzled by the sight of the scattered wreck. I'm just answering Q-nimbus' question for any ideas about the cause.
Many already suggested that an explosion occurred, and I added the suggestion of windshear. I don't know which of the two is the most likely cause, and I most certainly would not suggest that the actual cause of the accident must to be one of these two options. We'll have to wait for more information ... and this is what I will do from now.
 
Heren,

Er is gewoon nog steeds niet genoeg informatie om ook maar ergens over te speculeren, laat staan de oorzaak te weten. We weten nog niet eens zeker welke apporach en baan gebruikt zijn. Mag ik vragen om even te wachten totdat de boxes uitgelezen zijn voordat we met al soort van idee-en komen, die ik trouwens teruglees op AD.nl en andere websites. Ja, er wordt meegelezen !

Even geduld aub.
 
Kleine correctie op het alpha floor verhaal:

Alpha floor is ook inhibited bij een N-1 situatie met flaps extended.

Misschien heeft het onderstaande wel een rol gespeeld:

Een engine failure op een LCTR-approach, misschien wat weinig fuel aan boord wat tot afleidende cautions kan leiden (Airbus beveelt aan om niet met minder dan 4.5 ton te landen vanwege ECAM cautions), tricky atmosferische condities, weinig exposure op de Bus, lange vlucht, slechte ATC en Murphy op de jumpseat...

Wie weet...
 
Als waardig beroeps speculeer ik er ook maar even op los.
Volgens mij is het een gevalletje (u)CFIT
 
Last edited:
@RTO: de vreemdste windshear die ik ooit heb gezien was in Atlantic City tijdens mijn primaire opleiding. Het was een avond met absoluut geen wind, gewoon een zeer mooie avond om te vliegen. Mijn maat vloog voor me en ging vanaf 50ft ineens een go-around beginnen. Hij zei dat het turbulent was. Ik kon het niet geloven. Ik zette de nadering door, en inderdaad, op 50ft werd het vliegtuig ineens oncontrolleerbaar. Ook maar de go-around ingezet en we zijn ergens anders heen gegaan. Naderhand nooit meer meegemaakt.

Wat wel vreemd is in Tripoli is dat er een zeer sterke (100+kts) westerlijke jetstream bovenligt, terwijl op de grond de wind uit het oosten komt.
 
Kleine correctie op het alpha floor verhaal:

Alpha floor is ook inhibited bij een N-1 situatie met flaps extended.

Misschien heeft het onderstaande wel een rol gespeeld:

Een engine failure op een LCTR-approach, misschien wat weinig fuel aan boord wat tot afleidende cautions kan leiden (Airbus beveelt aan om niet met minder dan 4.5 ton te landen vanwege ECAM cautions), tricky atmosferische condities, weinig exposure op de Bus, lange vlucht, slechte ATC en Murphy op de jumpseat...

Wie weet...

Hé Koentje, alles kix?

Huh, en ook N-1 zonder flaps extended? Het is eigenlijk een GPWS en/of Windshear protection zodat je full backtick kunt geven. Ook met flaps-up. Als je n-1 zou hebben en Alphafloor zou niet zo prettig zijn. Maak je een snelle 180 en vlieg je ineens achteruit;) .

Succes en ik spreek je,

C.
 
Even terughakend op 'Airbus kan niet stallen'. Natuurlijk kan een FBW Airbus stallen. Ook in normal law. Alpha floor is leuk en aardig in de klassieke stallsituatie, maar als je door een inversielaag boort met enerzeids 40 kts headwind en luttele seconden later geen wind...dan kan je zoveel 'alpha floren' als je wilt, je gaat naar beneden. (GS-mini even niet meegerekend)

Overigens is dit geen speculatie m.b.t. Afriqiyah.
 
Guys, als de kist gestalled zou zijn op ongeveer 300 voet, dan zou hij toch niet zo gedesintegreerd zijn? Alleen het staartstuk is nog nog herkenbaar. Je zou aannemen dat de brokstukken er meer ala Turkish uit zouden zien...
 
Tsja, van de Poolse presidentiele jet was ook niet heel veel meer over, en die kwam ook niet veel harder aanvliegen dan Vapp. Maar dit is wel heel erg inderdaad. Ik sta perplex van de complete verwoesting en heb er verder geen enkele verklaring voor.
 
Moet zeggen dat de onderzoekscommissie niet forthcoming zijn met hun informatie. Dwz. hier in de States hoor ik akelig weinig behalve over Ruben, aan de ene kant is dat typisch amerikaans (lekker ver van hun bed) maar aan de andere kant hoor ik ook zeer weinig via de europese berichtgeving. Hoe wordt dat in NL. ervaren ?

En daarnaast, wat ze gezegt hebben, is vrijwel wat iedereen al weet.

Citaat :
„De piloot heeft geen enkel probleem gemeld. Tot op het laatste moment waren de dingen normaal tussen de piloot en de verkeerstoren”, aldus Dhaou. „Wat ik kan bevestigen, is dat het vliegtuig de grond raakte voordat het de landingsbaan bereikte".

Nu is de NTSB een snel werkend bedrijf, maar ik had inmiddels wel wat meer info verwacht. Of ben ik de enige ?
 
@Abaco-air: dat er nog geen info is verbaast me niets. Ik zit te wachten tot de NTSB iets uitbrengt over de MD11 crash in Shanghai van Avient met Thanksgiving. Die kwam niet de lucht in tijdens de take-off. Ook is daar nog niets over bekend.

Ik weet ook niet of de NTSB er bij betrokken is in Tripoli. Geen Amerikaans gebouwd vliegtuig, geen amerikaanse maatschappij, niet op amerikaans grondgebied. Alleen als de libiers een uitnodiging stuurt mogen ze komen.
 
Ik weet ook niet of de NTSB er bij betrokken is in Tripoli. Geen Amerikaans gebouwd vliegtuig, geen amerikaanse maatschappij, niet op amerikaans grondgebied. Alleen als de libiers een uitnodiging stuurt mogen ze komen.

Volgens de Nederlandse media komen er ook Amerikaanse onderzoekers omdat de motoren en het navigatiesysteem van Amerikaanse makelij waren.

Bron en bron.
 
ok begrepen,

en misschien hebik het niet duidelijk geschreven. De Libische onderzoeksraad krijgt steun van de amerikanen, maar dan nog, deze raad laat weinig los. Niet dat de NTSB erbij betrokken is, want die hebben alleen maar iets te zeggen over incidents/accidents op amerikaans grondgebied. Op andere plaatsen zijn ze behulpzaam maar niet het orgaan.

De recorder zou nu toch wel zo'n beetje uitgelezen moeten zijn, of een update van de status ervan (als er schade aan de recorder is oid.)

Aan de andere kant dit is Afrika en daar gaat alles gewoon wat langzamer.
 
Over de complete vernieling van de kist. Ik vermoed, lees wel, vermoed dat het toch een geval geweest zal zijn van CFIT. Baan 09, Hazy, 2000m tegen een opkomende zon in een ndb approach vliegen. Misschien laatste moment de lights gezien en aangedoken of scherpe bocht waarbij een wing first de grond in ging. Met visibility was 2000m, nou met opkomende zon erbij denk ik dat je daar wel 500m van kunt maken wat de slant range was voor de vliegers.

Kan ook een VOR/DME app geweest zijn, maar de VOR staat in de notams als zijnde unreliable. Misschien ook een mede oorzaak geweest.

Uiteraard ken ik de systemen van een A330 niet, ik weet niet hoe precies deze de approaches kan vliegen.

P.S. Mijn mening is niet gebaseerd op de telegraaf.
 
Last edited:
Er is inderdaad weinig bekend.

Er word telkens geroepen dat hij net voor baan 09 is neergekomen, maar de bevestiging dat er inderdaad een approach op die baan is gemaakt heb ik niet nog niet hard gezien.

Het zou mij niet verbazen als hij net voorbij 27 neergekomen is. GA of niet... Excuses als ik wat over over het hoofd heb gezien.

Wel hoorde ik (maar dat is ook niet bevestigd) dat er met de toren communicatie geweest zou zijn over benodigde artsen... Daar iets meer over?

Gr F&S
 
Airbus beveelt aan om niet met minder dan 4.5 ton te landen vanwege ECAM cautions

Inderdaad, dit schoot mij ook te binnen. Dat ding heeft een enorme smakker gemaakt en er is vervolgens geen brand uitgebroken. Mijn stukje speculaas: er zat geen druppel meer in.
 
Back
Top