5-2-5-4

kermit

New member
Zijn er Luton based Easyjet collega's op dit forum?

Zo ja, zouden jullie hier eens kunnen aangeven hoe dat 5254 in de praktijk werkt?
Tevens, welke kant slaat de meter uit? Voor 5254 of tegen. Ben ook benieuwd hoe er op andere bases over gedacht wordt. We zijn in Dortmund een beetje verstoken van de laatste ontwikkelingen op dat gebied en het uur van de waarheid nadert.

Ik vraag dit omdat ik me een beetje zorgen maak over het 'dreigement' van de kant van Easyjet dat ze bij een NEE terug willen naar random rostering wat een ramp zou zijn voor de commuters.

Bedankt!
 
Heb gesproken met mensen van rostering en die zeggen dat het zeker niet naar random rostering gaat als de vote NO is. Er is blijkbaar niet genoeg personeel om dit te doen. We blijven dus gewoon 6/3 aanhouden als het een NO vote wordt.

Blijkt dat de geruchten van random rostering door BALPA in het leven zijn gebracht.

Ik hoop echt dat het niet door gaat. Vooral gezien de earlies hier in LGW.

Maar het staat mij ook helemaal niet aan dat er nog 4 dingen zijn die ook volgens BALPA niet acceptabel zijn. Maar ja dat zulllen ze nog wel regelen als we maar JA stemmen, nou denk het niet eerst die Leave uitzoeken en dan pas stemmen of eerst NEE stemmen en dan nog even om de tafel.

Hoe is de mood in Duitsland ??
 
De mood in DTM is ja maar dat komt hoofdzakelijk door de dreigementen over random rostering en het toch al soepele schema vanwege de curfew alhier dus 5452 gaat goed werken in DTM denk ik. Overigens denk ik dat mocht random rostering een feit worden dat er veel mensen bij andere maatschappijen gaan kijken incl. ondergetekende. Sociaal leven staat bij mij persoonlijk hoger aangeschreven dan een dikke loonstrook. Beide nog beter natuurlijk :)

Over de leave kwestie kunnen we kort zijn. Daar is niemand blij mee. Moet ook zeker opgelost worden in de toekomst.

Overigens zijn er in DTM maar een paar BALPA leden dus een grote inbreng zullen we niet hebben. Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar de grote bases LGW/LTN/STN

Easyjet is uit op maximale productiviteit maar dat is de komende jaren met de Airbus deliveries en training gewoon een utopie. Heb zelf over het afgelopen jaar 500 uur gevlogen en heb echt geen enkel idee waar ze die andere 400 uur vandaan willen halen. Zelfs niet in DTM waar het tegenwoordig ook wemelt van de Training captains en nieuwe Bus crews uit STN. Sta zelf de hele volgende week weer stby en heb echt niet de illusie dat ik vaak gebeld ga worden. Weer de videotheek overvallen....
 
Er zijn hier veel mensen die ik gesproken heb die NEE stemmen. Maar ik weet niet of dit ook echt gaat gebeuren. Veel mensen zijn hier ook bang dat de random rostering terug gaat komen.

Het is hier precies hetzelfde met het vliegen, ORY en STN mensen en de LGW F/O's vliegen uit STN omdat daar geen ervaren captains zijn.

groet
 
Tsja, het eeuwige probleem dat mensen met sterren achter hun naam niet samen mogen vliegen....

Ik vloog deze week weer met een STN captain die nog binnen zijn 20 sectoren zat dus dat was weer de hele dag radio operator spelen. Gaat nog veel gebeuren de komende tijd denk ik.
 
BALPA-sms

BALPA-sms

Krijg ik vandaag een BALPA-sms...met het advies om JA te stemmen!

Weet BALPA wel wat ze willen? Ik dacht dat die leute overtuigd NO zouden stemmen. :confused:

Beats me!
 
5-2-5-4 klinkt niet zo verkeerd maar de dingen er omheen....

Wie laat het nu toe om in je day off te eindigen en er geen day off direct voor terug te krijgen. Laat staan dat weekje minder leave in de winter......wat je wel terug krijgt zijn wat extra day offs maar voor de commuters is 2 dagen vrij na vijf dagen werken een beetje kort. Wat dacht je van je sectorpay in je reserve periode.....beetje Nico spelen met DIY thuis.

Beetje slecht gevoel geeft het als ze je vragen om je leave vast te plannen terwijl het niet eens zeker is of het nu wel doorgaat.....ze drukken het er gewoon doorheen.....
 
Alle mensen die ik heb gesproken over het nieuwe rooster zijn erg enthousiast (mensen die het nu al een paar mannden uitproberen) en de meeste gaan JA stemmen incl mijzelf. Het is beter dan het huidige en naar mijn weten mogen we van de CAA niet terug naar een 6-3

UK pilot, ik heb nog wel een extra wekker te leen voor als je 5 earlies moet doen...
 
5254, bah.
Het enige voordeel wat ik zie is dat je een beetje een vast roosterpatroon houdt, maar voor de rest...

Gedurende het hele jaar 2 blokken van drie weken random rostering, omringt door een week aan elke kant om je uit je patroon te halen en daarna om je er weer in te krijgen. Dat is dus 1,5 maand per keer dus drie maanden per jaar. :rolleyes: Dat noemen ze dan een vast rooster.

Dan heb je voor de rest verder 5 vroege: die worden gedefinieerd als een start voor 11uur (?), wat dus inhoudt dat je rustig pas om vier of vijf uur klaar kan zijn. Zoals bijvoorbeeld bij onze broeders van Ryanair.
En dan de lates: die kunnen naar eigen inzicht van crewing zonder pardon worden ge-extend naar je 1 dag vrij van de vier. Krijg je dan een GDO voor terug. Jippie. Leuk als je net naar huis wilde. Maar dat geldt alleen als je na 0130 geland bent, anders is het gewoon nog je late. Wat een BS.

En nu wil BALPA dat ik zo dankbaar ben dat ik snel lid word, want o wat hebben ze het goed gedaan...

Verder vind ik het dus ook belachelijk dat alleen BALPA mensen mogen stemmen. Wat een onzin. Laat BALPA lekker beslissen voor hun leden, maar wat heb ik ermee te maken? Ze presenteren het als een verdienste, maar ik baal ervan. Laat mij maar lekker drie earlies doen gevolgd door drie lates: net als ik de earlies beu wordt mag ik lekker uitslapen. Dan drie daagjes vrij. en als ik dan toch in mijn vrije dag eindig, (dus na 2400!), dan heb ik ineens 4 daagjes vrij.
 
Okidoki.
Vanuit Luton, 5/2/5/4 sinds medio oktober.
Jullie hebben vast allemaal de ballot-brief van Balpa ontvangen. Dus over de acceptatie van het roster 'an sich' kan ik kort zijn: JA.
93% prefer 5/2/5/4 over 6/3..

Over al het gedoe eromheen qua leave etc. daar kom ik zo op terug. Maar even inhaken op de opmerking van SMYD, voor de commuters onder ons:

Naar mijn mening zijn de 2 vrije dagen van veel en veel betere qualiteit dan die zogenaamde 3 onder 6/3. Op early day 5 ben je redelijk gewend aan de earlies (93% agree). Je eindigt rond 1300 uur. Je hebt de heeeeeele dag om op je dooie gemak een vluchtje te pakken naar Amsterdam...and your days off haven't even started yet!!! Vergelijk dit nu met 6/3 waar je na late day 6 alweeeeeeeeeeer vroeg je bed uit moet, op je 1e VRIJE DAG, om naar moeders toe te vliegen.

Terugreis is hetzelfde relaxte verhaal met 5/2/5/4. Als je avontuurlijk bent spendeer je 3 nachten in Nederland, je kunt immers op je eerste late day terug vliegen. How about that? Onder 6/3 moest je na een gehaaste avondmaal om 2200 uur terugvliegen naar de UK om vervolgens je wekker 6 uurtje later af te horen gaan voor je eerste early.
Als je minder avontuurlijk bent neem je op day 2 de avondvlucht terug en heb je nog steeds een volle nacht rust voor dat je aan de lates begint.

Dus kortom, die twee vrije dagen tussen de earlies en de lates zijn volkomen relaxt. En ik heb het niet eens over de vier vrije dagen gehad. Ik ben benieuwd hoe andere commuters dit ervaren.


Wat betreft leave. Op het Balpa-forum is dit onderwerp al tot op het bot afgekloven, beste mensen. Voor mij wegen de voordelen van 5/2/5/4 veel zwaarder dan ongemakken van de 5 GDO's. IK voel me nu veel en veel beter dan een half jaar geleden en daar gaat het uiteindelijk om.

It's yes for me. A BIG YES.
49015
 
IK ben het met je eens 49015. Met het huidige 6-3 ben ik fulltime nackered. Late finish gevolgd door een early flight naar amsterdam en dan laat terug naar stansted en regelmatig de wekker horen gaan de volgende dag om 4.30

Zeker mensen die van kleine uitstapjes richting de zon of een gave stad houden komem met vier dagen vrij lekker aan hun trekken.

He CB kunnen we lekker op hengstebal naar de bora bora op ibiza op onze 4 dagen vrij...haha

Ben je er nog bijh met karten?
 
Ja, karten ga ik bij zijn. Moeten wel nog ff wat regelen...


Als ik de GDO's goed begrijp;

Je kunt kiezen 3 of 5 GDO's.


3 GDO's :

Drie dagen die je in je tweede biedperiode mag allocaten, trekken GEEN vrije dagen aan, en compensatie wordt gehalld in het te laat laten doorwerken op je laatste late (ofwel dag 5 van de lates om pas vroeg in de volgende morgen terugkomen)

5 GDO's : Mogen alleen als één blok worden opgenomen en trekken dus ook vrije dagen aan. Wordt dus een volledig leave blok. Mag alleen niet in je vrije roosterperiode worden opgenomen.

Pas als al je GDO's zijn terug-gelaimed door crewing, en je mag dan nog eens te laat terugkomen, krijg je pas een dag vrij. Overigens staat nergens te lezen in de deal dat als je kiest voor 3 gdo's, dat crewing ook maar 3x een late laat mag gebruiken... Er wordt alleen maar gelult over 5.

Overigens doet Ryanair al jaren 5-3, zonder free rostering, met 5 earlies en 5 lates. Die jongens zijn altijd kapot na 5 earlies...
Gaan binnenkort zelfs misschien naar 5-4 was het gerucht. Iemand iets van gehoord?
 
Als de jongens zo moe zijn na 5 earlies komt dat omdat ze te laat in de bridge blijven hangen....haha

Dat gerucht van die 5-4 was er al toen ik nog zijwielen op mijn BMX-crossfiets had
 
Pornokoning,

dat zegt niets, want ik was vorige week nog zo verbaasd dat ik een BMX met zijwieltjes op de staff car-park zag staan. :D

Ch
 
Ben het zeer eens met 49015. Ik heb de laatste maanden onder 5-2-5-4 gecommute en dat ging eigenlijk prima. Daarvoor zat ik op een floating roster als new joiner, dus kan over 6-3 eigenlijk weinig zeggen...
Denk dat het gewoon heel subjectief is voor iedereen om een afweging te maken, de een heeft een hekel aan earlies (ik!) en de ander voelt zich er juist lekker bij.
5-2-5-4 geeft je meer de gelegenheid in een ritme te komen en dat is minder vermoeiend denk ik dan de wisselende report-times onder 6-3, maar nogmaals, dat is allemaal erg subjectief.
Wat me dwars zit is dat ze bij EZ blijkbaar niet de will hebben een 'goodie' te geven, er moet altijd weer iets worden weggenomen (leave, random roster elke 3 mnd). De meeste lui in Luton denken daar net zo over, maar de algehele teneur is dat we toch voor het 5-2-5-4 moeten gaan. En ik denk ook dat we dat moeten doen. Maar het kan nog alle kanten op met die ballot vrees ik.
Om met de woorden van JC te spreken, "Elluk voordeel heb ze nadeel...."
Gr
 
Misschien hebben VeeGee en 49015 wel gelijk dat je gewend raakt aan 5 earlies, maar momenteel vind ik het nog heel vervelend om 3 earlies te doen en ik moet er niet aan denken om er dan nog 2 aan vast te plakken.

Maar wat mij het meeste dwars zit in de ballot is dat de onderhandelingen nog lang niet klaar zijn. Hoe kunnen we ooit voor iets stemmen waar nog zoveel aan gesleuteld moet worden.

Dit zijn de exacte woorden voor de Ballot:

If 5254 is accepted by members, the CC wil continue seeking the following improvements:
a. 5 GDO's should be treated as a block of leave with the same priority as any other block of leave
b. The 3 GDO option should be abolished and replaced by a more versatile 5 GDO option
c. GDO recovery process should be more visible and streamlined
d. a rolling limit of 95 hours in 14 days.

Ik werk onderhand al 4 1/2 jaar voor ezy en heb zulke dingen al eerder gezien. Het moment dat de handtekening wordt gezet op overeenkomst dan is het voor EZY over met de onderhandelingen en is de deur dicht.

Ik stem dus veel liever NEE en wacht tot de onderhandelingen over zijn en we een echt voorstel op tafel hebben liggen. We doen nu al ruim 3 jaar dit 63 dus een paar maandjes extra kan echt geen kwaad.

ps. 49015. 93% is misschien wel veel maar hoe denkt de andere 67% erover sinds er maar een turnout was van 33%?
 
Persoonlijk ben ik dus ook voor het 5452 systeem mits BALPA de deur open houdt om dat leave probleem op te lossen. Aangezien je daar niet zeker van kan zijn blijft het voorlopig een gok of het goed gaat uitpakken. Echter vanuit egoistisch oogpunt denk ik dat 5452 in DTM goed gaat werken omdat wij geen nachtvluchten doen en dus de kans dat je genaaid wordt klein is. MAAR..

Wat mij tegen de borst stuit is de onwil van de kant van easyjet. Tuurlijk begrijp ik ook wel dat ze ons niet alles kunnen geven waar we om vragen maar nu hebben ze eindelijk de kans om een uitstekend roostersysteem op te zetten waar iedereen blij mee kan zijn en waar ook door andere l.c. maatschappijen met jalouzie naar gekeken kan worden en dan blijkt het weer een dooie mus te gaan worden. Bewezen is dat zelfs 4-4 een 900 uur per jaar rooster kan geven. Ik heb het idee dat ze het office/grond personeel niet tegen de borst willen stuiten. Die verwende pilotenbende.....
Vorig jaar werd er zo hoog van de toren geblazen dat ze Easyjet een carriere maatschappij wilden gaan maken. Goed/stabiel rooster. Goed salaris en een representatief winstdeling systeem. Op het salaris na is er nog niet veel van terecht gekomen dacht ik zo.
 
Back
Top