1 Vandaag

Q-nimbus

Active member
Heeft iemand 1 Vandaag nog gezien toevallig? Een item over motorstoringen bij vliegtuigen, en dat er steeds meer ongelukken als gevolg van een Engine Failure zijn.

Kijk zelf maar:

http://www.1vandaag.nl/index.php?mo...cid=2&sid=32088&nav=32090,32089,32088,32083,0

Helemaal op het einde wordt het behandeld.

Ik heb zelf het idee dat die man een beetje onzin loopt te verkondigen; misschien ben ik wel heel erg slim, maar alles wat ie vertelde was voor mij niet nieuw. Wellicht is dit onderzoek meer gericht op militairen, maar dat kan ik me eigenlijk ook niet voorstellen.

Enfin, graag uw mening.
 
Heb het net zitten kijken......

Vind het maar apart dat een belgische luchtmachtvlieger niet weet dat je in de live engine moet banken.

Heb dit zowel in de States (FAA) als in Nederland (JAA) geleerd.

Maar wat betreft de docu van 1vandaag vind het bangmakerij naar de kijkers die niks van vliegen afweten...

Echter kan extra training nooit kwaad natuurlijk :)
 
Wat een verspilling van beeldmateriaal zeg. Net of dat niet het allereerste is wat je leert bij multi engine vliegen.

Raar ook dat ze het voorbeeld van die El Al erbij halen, aangezien de vmc daar hoger lag omdat z'n flaps waren beschadigd. Bovendien heeft deze crew helemaal niet de voorgeschreven procedures gevolgd. (Men vermoedt dat de goede man dacht dat ze werden aangevallen door een terrorist). Ik heb van een 'kenner' gehoord dat engine out procedure waarop wordt getraind in de sim minimaal één tot anderhalf uur duurt. Deze hele vlucht heeft 13 minuten geduurd! En dan ook nog zeggen dat je denkt dat ze bij El Al niet op de hoogte zijn van 't feit dat je niet over de dode motor mag draaien...

In plaats dat ze die zendtijd nou hadden gebruikt om een boekje over de propaganda van de KLM open te doen...
 
Wat een nare stemmingmakerij.

Die El-Al kist had grote structurele schade waardoor deze neergekomen is.

Bovendien is 90% wat ik gedaan heb tijdens m'n ME opleiding en Typerating N-1 vliegen. Maarja, als ik 1Vandaag mag geloven ben ik hopeloos verloren als er een motor uitvalt!

Eng hoor :eek:
 
Waarom hebben wij dan de snelheid V2 in het leven geroepen. De N-1 climbspeed. Maar dit filmpje is helemaal gebaseerd op 4 motorige kisten. Ik weet niet of er daar getraind word met n-2 aan dezelfde kant.....
 
Interessante opmerking PD! Zo had ik 't nog niet eens bekeken. Weet niet eens of een Hercules wel N-2 kan klimmen, zijn er mensen die dat kunnen bevestigen of ontkennen? Volgens mij was de volgorde ook "GA initiated - birdhit" en niet andersom, als ik mij niet vergis.

Inderdaad had die El Al zware structurele schade en was het later benoemd tot non-survivable accident.
 
Ik weet niet of er daar getraind word met n-2 aan dezelfde kant.....

Ja hoor elke 6 maanden weer:yeehaa:
En al zijn het maar 2 gasaanstekers in ons geval - je merkt het wel , zeker bij crosswind.
Bovendien vinden de sim-instructeurs dat ook leuk , heb je ook meteen Hydraulic (op eng. 2 en 3 bij ons ) EN Electric ( op eng.1 en 4 ) Malfunctions in combinatie.
En hoort niet iedere 4 eng. kist een fatsoenlijke N-2 climb te laten zien bij zijn certificatie?
 
En hoort niet iedere 4 eng. kist een fatsoenlijke N-2 climb te laten zien bij zijn certificatie?

Ja.

-----

Blij dat jullie mijn mening delen, wat een amateurs. Die bank naar de live engine, dat is les 3 van je ME gebeuren ofzo.

Slechte research van een kwalitatief goed programma als 1 Vandaag, zal ze eens een mailtje sturen. Maarja, wat wil je met zo'n Sim? :grijns:

Gr.

Q-Nimbus
 
Maarja, wat wil je met zo'n Sim? :grijns:

Gr.

Q-Nimbus

Maar Q die sim is geweldig....


"Nou het gezichtsveld is behoorlijk...uh...scherp gedetailleerd;...uh...het is een heel ...uh... realistische... uh... gezicht waardoor vliegers ook....uh.... hele reële ...uh...simulaties en....uh.... proeven kunnen doen....."

Ok weten we dat ook weer, nummer 58 Bedankt! :grijns:
 
Maar Q die sim is geweldig....


"Nou het gezichtsveld is behoorlijk...uh...scherp gedetailleerd;...uh...het is een heel ...uh... realistische... uh... gezicht waardoor vliegers ook....uh.... hele reële ...uh...simulaties en....uh.... proeven kunnen doen....."

Ok weten we dat ook weer, nummer 58 Bedankt! :grijns:

Want kijk maar, je ziet daar schiphol en de vertrekhallen en de toren er boven uit komen :D
 
Kanloos, wat een freaky figuur.

Vast een medisch afgekeurde vlieger die z'n frustraties maar op deze manier botviert.
 
Wel interessant. Mij is natuurlijk ook geleerd dat je niet naar de dode moter moet banken.

Maar what about special engine-out procedures????? Rechter moter kapot maar toch een bocht over rechts moeten maken vanwege terrein? Weliswaar met 15 graden bank. Maar de snelheid is wel laag.

Het klopt idd dat nergens in de boeing boeken staat dat je altijd over de live engine moet banken. In principe moet de kist hier dus voor gecertificeerd zijn.
 
@Superpilot,

op de 100/200/300 staat die er al jaren in! en idd tricky

voor de niet kenners bij N-2 op de 747 moet je op 1000ft landing assured hebben
landing ok-> wielen uit
landing niet ok-> wielen in laten en Go around

de go around van 1000ft is vol gas de glidslope af naar minimums( naar beneden dus) om naar flaps 1 te gaan zodra je flaps 1 hebt en dus de outboard ailerons nog hebt ga je pas klimmen of uiteraard als je minimums bereik.

Dit alles op de hand:1855: :1855:

altijd zweet op mn rug!!

k.
 
Ach ja, wij piloten zijn volgends de media allemaal "zoekers" en kijken als een aap in een roestig horloge! Niet genoeg piloten en we weten ook niet wat we doen. Moet nog mooier worden.
 
Voor wat betreft certificatie van een type is N-2 niet meegenomen, certificatiesnelheden gelden enkel voor N-1. Dus alles daarbuiten is 'mooi meegenomen' :)

Overigens voor wat betreft de V2 speed bij N-1. Daar is destijds in Chicago nog een DC10 door op zn plaat gegaan. Deze was zn No1 engine verloren en was al zn hydrolica en electrische systemen kwijt aan die kant. Daardoor werden de slats door de stuwdruk ingedrukt en daar kwam geen waarschuwing van door de uitval van electrische systemen. Vervolgens is men procedureel terug gegaan naar de V2 speed(ze vlogen inmiddels al sneller) en laat die snelheid volgens certificatie nou net met slats zijn. De kist is dus over 1 vleugel gestalled en gecrashed. Daar aanleiding van dit ongeluk zijn bij een hoop maatschappijen de N-1 procedures aangepast v.w.b. vliegsnelheden(niet meer terug naar V2).
 
Back
Top