Nieuwsbericht IVW mbt bezoekers Texel

Moeten we hieruit begrijpen dat het vroeger allemaal beter was? Of was het in de good old days beter omdat je dingen kon doen, waar je tegenwoordig niet meer mee weg zou komen? :)

Als je bedoelt dat er tegenwoordig op basis van regeltjes soms hele onlogische dan wel onpraktische zaken gebeuren dan deel ik je mening. In de 172's van ACHA was keurig een Garmin 296 ingebouwd. Deze moeten er uit want het is (zo heb ik het begrepen) een aanpassing aan de kist die niet was goedgekeurd en het alternatief is dat de gps nu met een losse kabel in de sigarettenaansteker moet, terwijl de kabels eerst keurig waren weggewerkt.
 
Moeten we hieruit begrijpen dat het vroeger allemaal beter was? Of was het in de good old days beter omdat je dingen kon doen, waar je tegenwoordig niet meer mee weg zou komen?

Neen, wel veel minder regelneverij :D

Bijvoorbeeld: om 06:00lt ('s morgens) beginnen met mongolen strooien (paria's droppen). Vliegen tot SS and after. Circuit hoogte 500'. Ook was het veld (Hilversum) maar twee keer per jaar dicht, op 25 december en 1 januari :D

Remember the days when sex was safe and flying was dangerous
 
Last edited:
Wat een onzin over die W&B berekeningen. Dat is toch niet altijd nodig. Ik vlieg zo`n 60 uur per jaar in mijn eigen kist. Vol geladen mag mijn passagier 90kg max wegen, als hij zwaarder is dan moet er brandstof uit of kan hij niet mee. Dat hoef ik toch niet elke keer te gaan berekenen. Dat weet je gewoon. Mijn kist (C150) kan maar 1 passagier meenemen, dus is erg eenvoudig. Zoals hierboven aangegeven: het is geen 737. Als ik een vreemde kist vlieg dan check je de W&B en gaan met de banaan.

Over controles. In NL nog nooit gehad. Wel in Frankrijk, maar daarom vlieg ik nooit meer naar Frankrijk toe (ze hielden me net zo lang aan de praat totdat het veld IFR was en ik niet meer terug kon). Ik wist niet waar mijn serial plaatje zat en ik had geen bewijs bij dat de BTW betaald was voor mijn kist. Plaatje zit onder mijn stoel blijkt achteraf en BTW faktuur lag in Nederland. Ik kan geen Frans, dus het duurde uren voordat we er uit waren wat de heren wilden weten. Uren op het veld gewacht waarna ik op SVFR weg kon. Maar dat is weer een ander verhaal.
 
Wat een onzin over die W&B berekeningen. Dat is toch niet altijd nodig. Ik vlieg zo`n 60 uur per jaar in mijn eigen kist. Vol geladen mag mijn passagier 90kg max wegen, als hij zwaarder is dan moet er brandstof uit of kan hij niet mee. Dat hoef ik toch niet elke keer te gaan berekenen. Dat weet je gewoon. Mijn kist (C150) kan maar 1 passagier meenemen, dus is erg eenvoudig. Zoals hierboven aangegeven: het is geen 737. Als ik een vreemde kist vlieg dan check je de W&B en gaan met de banaan.

Over controles. In NL nog nooit gehad. Wel in Frankrijk, maar daarom vlieg ik nooit meer naar Frankrijk toe (ze hielden me net zo lang aan de praat totdat het veld IFR was en ik niet meer terug kon). Ik wist niet waar mijn serial plaatje zat en ik had geen bewijs bij dat de BTW betaald was voor mijn kist. Plaatje zit onder mijn stoel blijkt achteraf en BTW faktuur lag in Nederland. Ik kan geen Frans, dus het duurde uren voordat we er uit waren wat de heren wilden weten. Uren op het veld gewacht waarna ik op SVFR weg kon. Maar dat is weer een ander verhaal.

Jeetje,

Ik maak ook nooit W&B berekeningen en ga op AMS altijd vanaf S2 weg op de 24, gaat toch altijd goed. Approach plates laat ik achter, ken het veld toch wel en er kan weer extra vracht mee. Zelfde geldt voor QRH, er gaat toch nooit iets mis.
Vlieg alleen maar op velden die ik ken. Brevet blijft in de kast liggen, anders slijt het teveel.

Maar stel je eens voor, die dag, die ene dag, dat net alle gaten opgelijnd zijn en dat je alle available resources nodig hebt om je reet te redden. Dan dank je God op je blote knieen dat je alles volgens de regels hebt gedaan. Want juist die regels minimaliseren de kans op grootschalig falen.

GF.
 
Jeetje,

Ik maak ook nooit W&B berekeningen en ga op AMS altijd vanaf S2 weg op de 24, gaat toch altijd goed. Approach plates laat ik achter, ken het veld toch wel en er kan weer extra vracht mee. Zelfde geldt voor QRH, er gaat toch nooit iets mis.
Vlieg alleen maar op velden die ik ken. Brevet blijft in de kast liggen, anders slijt het teveel.

Maar stel je eens voor, die dag, die ene dag, dat net alle gaten opgelijnd zijn en dat je alle available resources nodig hebt om je reet te redden. Dan dank je God op je blote knieen dat je alles volgens de regels hebt gedaan. Want juist die regels minimaliseren de kans op grootschalig falen.

GF.

Sorry, maar ik vlieg vrijwel altijd in mijn eigen kist. Ik vraag elke passagier hoeveel hij weegt. Zolang het onder de 90kilo is hoef ik niet te rekenen. Ga ik dan dus ook niet doen. Ik begrijp je punt niet eerlijk gezegd.

Fijne avond verder
 
Sorry, maar ik vlieg vrijwel altijd in mijn eigen kist. Ik vraag elke passagier hoeveel hij weegt. Zolang het onder de 90kilo is hoef ik niet te rekenen. Ga ik dan dus ook niet doen. Ik begrijp je punt niet eerlijk gezegd.

Fijne avond verder

Hoi,

Vlieg ook veel in dezelfde kist op routes die ik van binnen en van buiten ken. En toch doe ik iedere keer de dingen die voorgeschreven zijn. Waarom? omdat er regels zijn dat voorschrijven dat je het moet doen en die regels zijn er voor een reden.

Het type wat je hier tentoonspreid is heel herkenbaar de anti-autoriteit uit het CRM. Het zou eigenlijk voor een ieder die een brevet heeft eigenlijk verplicht moeten worden gesteld om zo'n cursus te volgen.
Een groot gedeelte uit zo'n cursus is heel verhelderend, ook als je niet commercieel vliegt.
Een en ander zou zeer ten goede komen aan de eigen persoon en ook aan de aviateurs waarmee je het luchtruim deelt.

Happy landings!

GF.
 
Maar stel je eens voor, die dag, die ene dag, dat net alle gaten opgelijnd zijn en dat je alle available resources nodig hebt om je reet te redden. Dan dank je God op je blote knieen dat je alles volgens de regels hebt gedaan. Want juist die regels minimaliseren de kans op grootschalig falen.

GF.


Dat is wat ik bedoelde met als er dingen mis gaan dat dat vaak een opeenstapeling is van 'kleine' errors: de gatenkaastheorie werd/wordt dat genoemd. Als alle gaten opgelijnd zijn.... Volgens mij ooit gehad bij een cursus Flight Safety gegeven door een alleraardigste Belg met een héél goed verhaal.

Afijn Ghostflyer, ben het volkomen met je eens! :biertje:
 
Hallo,

Het kan aan mij liggen maar ik begrijp het probleem niet zo. Wat is het voor moeite om een W&B in te vullen en bij je te hebben?

Klinkt misschien braaf maar zelfs als ik alleen een rondje rond de kerk maak, vul ik nog zo'n ding in. Ook haal ik de NOTAMS en het weer en zorg dat alle punten op mijn 'Checklist voor een VFR vlucht' zijn afgevinkt (t/m het bij je hebben van een pen en reservebril toe).
en waarom moet je die per sé bij je hebben als je het weer online checkt en je overal CAVOK ziet staan ?

Waarom moet je W&B maken als je op voorhand al weet dat je met je gewicht nooit buiten je envelop valt ? En als je hem maakt, waarom moet je die per sé bijhebben ? wat heb je daar in godsnaam aan tijdens je vlucht ?
Maakt mij dat een brave nerd? In de ogen van enkelen wellicht. Echter, ik vlieg een stuk lekkerder en geniet veel meer van mijn vlucht in de wetenschap dat ik er alles aan gedaan heb om te voorkomen dat er zich zaken voordoen waar ik niet op zit te wachten.
ja. maar daar is niets mis mee. je kan ook van je vlucht genieten als je weet dat alles in orde is, maar daarom niet die hele papierwinkel bijhebt.
En laat ze dan maar komen met hun (volkomen terechte) controles. Oh ja, en dan heb ik het niet eens over je verantwoordlijkheid voor je (vaak onwetende) passagiers.
uiteraard, maar als je dan, zoals hierboven al aangehaald, wat 'minder beleefd' onterecht berispt wordt (je hebt alles gemaakt maar je hebt niet bij omdat het niet verplicht is) dan kan ik me wel inbeelden dat dat ervaren wordt als 'minder leuk.'

[...]

Fijne dag!

zelfde voor jou ;)
 
Ja, ik weet wat je bedoeld. Ronduit gevaarlijk, geen ruimte voor fouten. Stoer man.

Iedereen die The Great Green Aerodrome (Hilversum) met ongekapte bomen (nog) kent, weet dat hier niks stoers aan was.

Kortom, het was voor ons de normaalste (stick & rudder) zaak van de wereld :D

Je hebt (kaviaar)vliegers met witte handschoentjes en (echte) vliegers :grijns:

Degene die voor hun carriere uren hebben opgebouwd in b.v. de Air Taxi sector, weten dat de theorie mijlen ver van de praktijk staat

Een PA31-350 (Chieftain) charter van RTM naar (bijvoorbeeld) OSL met twee vliegers, 6 pax, baggage en volledig afgetopt, gaat op papier (W&B) niet.

Toch werd er zonder gezeik en gezeur vertrokken, op papier was de zaak kloppend :haha:
Idem PA34 (Seneca I/II) charters.

Laten we (nu) mekaar geen mietje noemen :biertje:
 
Dat is toch niet altijd nodig. Ik vlieg zo`n 60 uur per jaar in mijn eigen kist. Vol geladen mag mijn passagier 90kg max wegen, als hij zwaarder is dan moet er brandstof uit of kan hij niet mee. Dat hoef ik toch niet elke keer te gaan berekenen. Dat weet je gewoon.

Sorry, maar persoonlijk vindt ik dat redelijk naïef klinken eerlijk gezegd. Leuk dat jij dat weet, maar als je onderste boven in een maaiveldje ligt, willen andere ook wel even weten dat jij het wist.
Maar waar lullen we over? Een W&B sheetje kost je vijf minuten om er zeker van te zijn dat je safe zit.

Of zie ik het nou verkeerd?
 
Sorry, maar persoonlijk vindt ik dat redelijk naïef klinken eerlijk gezegd. Leuk dat jij dat weet, maar als je onderste boven in een maaiveldje ligt, willen andere ook wel even weten dat jij het wist.
Maar waar lullen we over? Een W&B sheetje kost je vijf minuten om er zeker van te zijn dat je safe zit.

Of zie ik het nou verkeerd?

Ja. Ik heb een W&B vel ingevuld en ik heb slechts ruimte voor 1 passagier. Als je hebt vastgesteld wat je passagier maximaal wegen mag (vooropgesteld dat gewicht bagage gelijkblijft) dan hoef je m.i. niet telkens opnieuw het formulier in te vullen.
 
Als er een regel is die zegt dat je op een bepaalde manier je vlucht moet voobereiden, dan kan je aan het nut twijfelen, maar dat doet niets af aan het feit dat je je er aan te houden hebt.

Daarnaast zijn er mensen die GA en velden als Hsum liever vandaag dan morgen zien verdwijnen.
Als je je niet aan regels houd dan geef je hen argumenten voor hun case (hoe onzinnig wellicht ook). Dat lijkt me niet de bedoeling.
 
dus als N2024 een beetje intelligent met de materie omgaat, dan vult hij één WB beetje in waarin hij laat zien dat hij met en zonder die passagier van max 90kg goed zit & stopt dat papier in z'n tas.
 
dus als N2024 een beetje intelligent met de materie omgaat, dan vult hij één WB beetje in waarin hij laat zien dat hij met en zonder die passagier van max 90kg goed zit & stopt dat papier in z'n tas.

Inderdaad!
 
De nazaten van William T. Piper leverde destijds bij hun (nieuwe) vliegtuigen van die uiterst handige plastieken W&B en CG plotters :D

Ideaal die dingen.
 
Iedereen die The Great Green Aerodrome (Hilversum) met ongekapte bomen (nog) kent, weet dat hier niks stoers aan was.

Kortom, het was voor ons de normaalste (stick & rudder) zaak van de wereld :D

Je hebt (kaviaar)vliegers met witte handschoentjes en (echte) vliegers :grijns:

Degene die voor hun carriere uren hebben opgebouwd in b.v. de Air Taxi sector, weten dat de theorie mijlen ver van de praktijk staat

Een PA31-350 (Chieftain) charter van RTM naar (bijvoorbeeld) OSL met twee vliegers, 6 pax, baggage en volledig afgetopt, gaat op papier (W&B) niet.

Toch werd er zonder gezeik en gezeur vertrokken, op papier was de zaak kloppend :haha:
Idem PA34 (Seneca I/II) charters.

Laten we (nu) mekaar geen mietje noemen :biertje:

:dozey:

Als ik iets heb geleerd in de luchtvaart, dan is het wel: Cover Your Ass.
Zodra er iets mis gaat, wijst iedereen naar de ander, en als dan de W&B niet klopt ben jij de sjaak en is het probleem opgelost voor de rest van de betrokkenen.
Ik ben loyaal, maar niet bereid de bak in te draaien voor m'n chef!
Driften overigens een beetje off-topic hier; het ging om G.A.
 
Last edited:
Back
Top