Zeer kritische noot over Stella

Status
Not open for further replies.
en IZ:

Ik denk dat je nog een vrij optimistisch beeld schetst over de baankansen. Ik denk dat het nog veel erger wordt.

Uiteraard, ik ben ook een optimist, geen pessimist :) Dat niemand me ooit van doem-verhalen kan beschuldigen. Maar wat als inderdaad van 660 vliegers 75% niet aan een baan komt? Dat is dus bijna 500 mensen. Tegen 150K schuld is dat 75.000.000 euro aan schuld. Stel dat 30% daarvan het redt met een alternatief baantje en weet zich zo in ieder geval een aantal jaar boven water te houden, dan zijn er nog 350 mensen die echt zwaar in de financiele problemen zitten. Dan moeten pappa's en mamma's hun huis gaan verkopen, iets wat enorme schade kan toebrengen aan de thuissituatie waar broers en zussen ook flink onder kunnen lijden. Zelfs als ouders niet officieel garant staan zullen er genoeg zijn die het huis verkopen om te voorkomen dat zoonlief voor de rest van z'n leven aan schuldsanering en persoonlijk faillissement vast zit.

Dit risico is er bij alle opleidingen, alleen liggen de percentages anders. Bij de ene opleiding misschien 10/90%, de ander 40/60% en weer een ander 75/25%.

Hoe dan ook: Enorm aantal studenten = in absolute zin een groter aantal probleemgevallen.

En ja, de kwaliteit van de opleiding gaat omlaag bij "massive upscaling", gigantische uitbreiding. Je merkt het al, vertragingen in het traject. Anderen die voorgaan omdat ze een ander contract hebben. 36 maanden??? Dan leg je de lat ook lekker laag als school. De kwaliteit van de instructeurs kan ik persoonlijk niks over zeggen maar hoge werkdruk en druk om zoveel mogelijk studenten er doorheen te jagen is NOOIT positief. Daarnaast kunnen de studenten moeilijk vergelijkingen maken met andere opleidingen.

Wat je zult zien als zulke aantallen mensen niet aan de bak komen zijn twee dingen die uiteindelijk op keiharde wijze het evenwicht proberen te herstellen:

1. Met zoveel mensen die problemen krijgen om hun lening af te betalen zullen de geldverstrekkers hogere rentes en strengere aflossingsregimes gaan stellen. Daarnaast zullen ze veel minder wannabe's een lening geven. Betekent dat minder mensen de opleiding kunnen gaan doen.

2. De combinatie van grote aantallen sollicitanten en lagere kwaliteit betekent dat meer airlines meer kans hebben om teleurgesteld te raken en de deur voor een dergelijke school op slot te doen.
 
Uiteraard, ik ben ook een optimist, geen pessimist :) Dat niemand me ooit van doem-verhalen kan beschuldigen. Maar wat als inderdaad van 660 vliegers 75% niet aan een baan komt? Dat is dus bijna 500 mensen. Tegen 150K schuld is dat 75.000.000 euro aan schuld. Stel dat 30% daarvan het redt met een alternatief baantje en weet zich zo in ieder geval een aantal jaar boven water te houden, dan zijn er nog 350 mensen die echt zwaar in de financiele problemen zitten. Dan moeten pappa's en mamma's hun huis gaan verkopen, iets wat enorme schade kan toebrengen aan de thuissituatie waar broers en zussen ook flink onder kunnen lijden. Zelfs als ouders niet officieel garant staan zullen er genoeg zijn die het huis verkopen om te voorkomen dat zoonlief voor de rest van z'n leven aan schuldsanering en persoonlijk faillissement vast zit.

Dit risico is er bij alle opleidingen, alleen liggen de percentages anders. Bij de ene opleiding misschien 10/90%, de ander 40/60% en weer een ander 75/25%.

Hoe dan ook: Enorm aantal studenten = in absolute zin een groter aantal probleemgevallen.

En ja, de kwaliteit van de opleiding gaat omlaag bij "massive upscaling", gigantische uitbreiding. Je merkt het al, vertragingen in het traject. Anderen die voorgaan omdat ze een ander contract hebben. 36 maanden??? Dan leg je de lat ook lekker laag als school. De kwaliteit van de instructeurs kan ik persoonlijk niks over zeggen maar hoge werkdruk en druk om zoveel mogelijk studenten er doorheen te jagen is NOOIT positief. Daarnaast kunnen de studenten moeilijk vergelijkingen maken met andere opleidingen.

Wat je zult zien als zulke aantallen mensen niet aan de bak komen zijn twee dingen die uiteindelijk op keiharde wijze het evenwicht proberen te herstellen:

1. Met zoveel mensen die problemen krijgen om hun lening af te betalen zullen de geldverstrekkers hogere rentes en strengere aflossingsregimes gaan stellen. Daarnaast zullen ze veel minder wannabe's een lening geven. Betekent dat minder mensen de opleiding kunnen gaan doen.

2. De combinatie van grote aantallen sollicitanten en lagere kwaliteit betekent dat meer airlines meer kans hebben om teleurgesteld te raken en de deur voor een dergelijke school op slot te doen.


En wat zijn volgens jouw dan de scholen met de meeste kans op een baan en wat zijn volgens jouw de scholen met de minste kans?
 
FC, wat zou in tijden zoals deze een mooi backup plan zijn? Waar zijn er nu nog genoeg banen te vinden? Hands-on vakken zoals monteurs zijn denk ik safe bets nu, maar voor de rest worden er mensen uit alle vakgebieden momenteel naar huis gestuurd. Veel vliegers die nu klaar zijn en een opleiding van te voren hebben gedaan komen alsnog niet aan een baan (op de grond of in de lucht), maar zijn ondertussen wel een jaar of 5 ouder. Dus wellicht is meer gericht advies handiger (behalve monteur, wellicht begrafenis ondernemer en recherche / politie of leger weet ik er ook niet veel te verzinnen)?

Oja, BTW (sorry, ik kan het niet laten), je lijkt exact de t's toe te passen waar het niet hoeft en ze niet te gebruiken waar het wel hoort;
realiseerd = realiseert
verbaasd = verbaast
(ik) gebeld wordt = gebeld word
(je) zo laag mogelijk houd = zo laag mogelijk houdt

Zoals je ziet zijn er altijd mensen die de NL taal moeilijk beheersen dus wellicht ligt daar een kans voor een mooi back up plan ........

On a more serious note. Ik heb voordat ik met mijn opleiding begon twee jaar bij een NL luchtvaart bedrijf gewerkt. Daar al hun systemen geleerd en interne cursussen gedaan. Geld opzij gezet etc. Omdat ze daar 12 uur nachtdiensten draaien is er altijd wel verloop. Niemand op dit soort diensten zit te wachten. Het mooie was dat ik vanuit die positie ook vaak in aanraking kwam met DFO's en eigenaren van vliegtuigen. Gedurende mijn opleiding heb ik altijd contact gehouden met mijn vroegere collega's. toen ik klaar was kwam er net een plek vrij en kon ik zo beginnen met een goed salaris en een bedrijf die niemand hoefte in te werken. Via deze baan heb ik ook een interview kunnen regelen bij een airline voor mezelf.

Ik ben het met je eens. Op dit moment gaat het bijna overal slecht. Alleen mijn oom lacht zich rot hij is curator .......

Zoals je aan mijn profiel kunt zien is alles op zijn plaats terecht gekomen. Ik ben nu aan het studeren voor accountant. En ik doe dit part-time naast mijn vliegen. Daar zijn ook weinig banen op dit moment. Maar ik doe deze investering met het idee dat als de markt weer aantrekt ik er dan de vruchten van pluk.

Moeilijk om gericht advies te geven. Omdat je iets moet zoeken wat je leuk vind(t) en waar je goed in bent en ook nog eens vraag naar is.

Ik zit hier op dit forum voornamelijk om mensen te waarschuwen voor de risico's, die naar mijn mening gedeeltelijk af te dekken zijn. Ik kwam van de opleiding af net na 2001. We zitten nu in een soortgelijke situatie en vindt het niet verstandig dat iemand bijna 150 000 euro in een opleiding steekt waaraan iets niet klopt. Ik vertelde het gisteren aan mijn captain dat er lieden zijn in NL die 150 000 Euro in een integrated course steken die meer dan 24 maanden duurt. Ik moest bijna een medical emergency declearen. Hij viel bijna op het pedestal neer.

Okay genoeg voor nu. Ik hoop dat ik de NL taal niet te veel heb ver*racht
 
Met zoveel mensen die problemen krijgen om hun lening af te betalen zullen de geldverstrekkers hogere rentes en strengere aflossingsregimes gaan stellen. Daarnaast zullen ze veel minder wannabe's een lening geven. Betekent dat minder mensen de opleiding kunnen gaan doen.


Ik denk dat ik het hier helemaal met je eens ben. De uiteindelijke factor die het piloten overschot gaat inperken zijn de banken. Inmiddels hebben de grootste financiele instellingen in Nederland staats steun gekregen. We zitten midden in de credit crunch, maar het lijkt erop dat de scholen geen moeite hebben om klassen vol te krijgen. (heb geen bewijs hiervoor) Dit zou kunnen betekenen dat de geldkraan naar vliegschool kandidaten nog volledig open staat. Misschien duurt het dus nog een tijd voordat de banken terughoudender worden.

Ik weet dat hier in de UK alleen die HSBC nog leningen deed aan piloten. Dit is sinds een aantal maanden volledig gestopt. Zelfs CTC die toch best een goed track record heeft voor het wegzetten van mensen bij airlines, is noodgedwongen uitgeweken naar een Europese financiele instelling voor hun programma.

Wellicht slaat dit fenomeen over naar de andere kant van de Noordzee.

FC
 
Disclaimer : Ik kan geen vergelijking maken want ik heb geen enkele beroepsopleiding (mbt vliegen dan!) gedaan. PPL te EHHV. That's it. ;)

Maar .... Ik hoor overigens ook wel eens goede berichten over Stella. Bijv. dat de standaard van de personen die CPL examen doen best ok (neutraler kan ik het niet formuleren) is. Hearsay! :)

Ik kan me na het lezen van deze en vele andere vliegen-gerelateerde sites en de verhalen die ik van diverse beroepsvliegers hoor niet aan de indruk onttrekken dat je bij de ene school meer kans op een 'goede' baan hebt dan bij de andere. Dus als ik E 150000 zou moeten lenen dan zou ik wel heel goed nadenken waar ik ze ga spenderen. Je droom achtervolgen is prima, maar niet ten koste van alles!
 
He is natuurlijk een enorm risico. Ben ik het geheel mee eens.

Ze zeggen op stella als je op info dag komt.. kijk goed rond.. het is goed als je ook naar andere scholen gaat om te kijken.

Want je investeert een hoop geld.. komt uit hun mond he...

Toevallig eventueel als ik in NL niet aan een baan kom heb ik een bijna directe verbinding met een eigenaar van een grote airline.. Op één van de westelijke eilanden aan de andere kant van de NZ.

Maar kan me het absoluut voorstellen dat wanneer je dat niet heb.. je een enormmmmm risico neem. Ik wil ook het beste voor mijzelf.. Daarom orrienteer ik.. ik luister naar de slechte maar ook de goede verhalen van leerlingen van de desbetreffende scholen.

Groeten

Maar eerst ga ik het
 
Na deze gedetailleerde en genunanceerde discussie, wil ik graag even lekker kort door de bocht te gaan.

Ik heb meegelezen en krijg een beetje het gevoel dat je het goed bedoelde advies aan Royaldman beter tegen je kanarie kan vertellen....want hij doet toch wat hij zelf wil.

Je krijgt advies van mensen uit het veld, stop met dat eeuwige...ja maar. Je zou ze dankbaar moeten zijn. Hou in je achterhoofd dat zij dit doen zonder commercieel belang in tegenstelling tot iedere woordvoerder en directeur van een vliegschool.

Het is geen aanval Royaldman, maar ik begrijp gewoon niet dat wanneer je de keuze hebt tussen, 150.000 uitgeven bij een gevestigde onomstreden naam met een goed trackrecord en bij een school die toch veel besproken is en vaak niet positief, je toch nog er aan denkt daar je geld naar toe te brengen.

Ook al is er maar de helft van waar....ik zou het risico niet eens nemen, zeker niet voor dat geld.

Ik snap het oprecht niet......dat mensen er nog aan denken om naar deze school te gaan. Voor anderhalve ton, is mijn credo: waar rook is is vuur en daar gooi ik mijn centen niet in.
 
mijn eerste keuze gaat ook absoluut uit naar kls of nls,, dus ik gooi niets in de wind.
 
Ik ben zelf student bij Stella.
Ben eerlijk gezegd helemaal niet ontevreden, uiteraard zijn er altijd dingen die beter kunnen.
Ik ben echter bang dat je die bij elke vliegschool zult tegenkomen.
Het gras is altijd groener bij de buren............

Succes met je keuze, meer info nodig ? Je weet me te vinden....
 
Niet onvriendelijk bedoeld (voor wie dan ook): Maar 'niet ontevreden' en de beste kans op een 'goede' baan bij de maatschappij van je keuze zijn helaas wel twee verschillende dingen.
 
Erique, open deur: Je bent niet ontevreden, maar ben je wel tevreden?

Hoe het er aan toe gaat tijdens de opleiding is één ding. Een maandje of drie vertraging kan altijd gebeuren. Maar hoe gaat het NA de opleiding?

Het doet me een beetje denken aan een zaadlozing. Met een hele stroom concurrenten word je ineens losgelaten op een zeer beperkt aantal banen. Wie het sterkste en het snelste is krijgt 'm. Misschien. En een heleboel niet.
 
Toch even mijn mening uiten in deze thread. Het lijkt me vrij lastig om je als student van Stella niet aangevallen te voelen in de meeste forums. Eerlijk is eerlijk, het is moeilijk je open op te stellen als je zoveel 'verschillende meningen' leest over Stella. (om het maar netjes te formuleren)
Begrijpelijk hebben de meeste heren en dames het beste voor met jongens en meisjes die een keuze proberen te maken, wat zou hun belang zijn bij het naar beneden halen van één bepaalde school?
Zelf ben ik ook student bij Stella en zoals zo vaak gezegd, er kan altijd wel iets beter. Echter de kwaliteit van de docenten/instructors vind ik prima. Over bepaalde jongens die ook de opleiding volgen valt het een en ander op te merken. Soms vraag ik me echt af hoe sommige jongens door de selectie zijn gekomen en waarom ze überhaupt nog steeds deze opleiding mogen volgen.
Uit mijn eigen beleving, kan ik zeggen dat studenten van Stella hier op Airwork niet veel reageren, omdat 'het toch altijd tegen Stella is'. Dat was dan ook mijn eerste punt, ik kan me goed voorstellen dat studenten zich aangevallen voelen. Redelijk begrijpelijk lijkt me.
Of de keuze voor Stella beter is dan een keuze voor een andere school, daar kan ik niet zoveel over zeggen. Ik volg mijn opleiding bij Stella en niet bij welke andere school dan ook. Instructors kunnen uitstekend lesgeven en uitleggen. Qua baankansen denk ik dat we momenteel allemaal ongeveer even laag zitten.
JM
 
Nee die cijfers zijn er nog niet, omdat er nu geen enkeling met 200hrs een baan vindt.

Straks als het weer een beetje aantrekt zullen die cijfers zeker komen.

Dat dit gezegd wordt is uit aannamens vanuit het verleden. Met een NLS, EPST of KLS opleiding had je altijd meer selectie mogelijkheden als met bijvoorbeeld een MVVL opleiding. Je kon je dus niet eens bewijzen tijdens een selectie, omdat je niet eens werd uitgenodigd!!! Dus zeg maar een zaadlozing met voor het zingen de kerk uit. (om met IZ zijn woorden te spreken) ;) :grijns:

Ik begrijp dat jongens bij Stella zich aangevallen voelen en niet reageren hier. Maar wat moeten ze dan zeggen.... Ja jullie hebben gelijk.... en dan??? Zij zitten in dit schuitje en voor sommige komt het goed.

De waarschuwingen zijn voor de mensen die de keuze overwegen. Als zij 100% achter hun keuze voor Stella staan, so be it! Dan is dat hun keuze, en moet iedereen dat respecteren.

Ik word verder geen cent rijker of armer voor welke keuze wie dan ook maakt.

Grtz Mike5
 
Last edited:
Ik ben student op Stella en ik kijk af en toe eens even op Airwork.
Ik sluit me volledig aan wat Jet Man eerder zei...

Ik heb niet zo heel veel over de inhoudelijke situatie te zeggen eigenlijk, maar ik denk dat wat Jet Man zegt de voornaamste reden is waarom bijna niemand (including me) hier reageert.

Ook al kom je met een positief bericht over Stella, met goede ervaringen, of met iets anders dan negatieve insteken, dat bericht word met dezelfde vaart de grond weer ingedrukt en bestempeld als niet waar., belachelijk of diegene word verwijt dat hij/zij er toch geen verstand van heeft...
Waarom zou ik (of iemand anders van Stella) hier reageren, als we van te voren weten dat we toch een stempel opkrijgen alszijnde "Stella student", en vervolgens toch worden afgekraakt...?

Dit is hoe ik Airwork ervaar, tenminste, als het op dit topic aankomt wel...

Wat mij opvalt is dat iedereen hier uitgaat van wat door een aantal mensen hier word gezegd over Stella, die een aantal jaren geleden iets met Stella te maken hadden, en voor de rest alles van horen zeggen weten...

Mijn ervaringen met Stella tot op heden zijn goed (plaats hier opmerking over nu wel, wacht maar tot na de opleiding), en ik ben tevreden over de manier waarop ik les krijg.

Dit is geen persoonlijke aanval op iemand hier, ook al weet ik dat ik waarschijnlijk nu een aantal mensen op hun tenen trap (wat ik meer zie gebeuren hier...), maar zoals ik al zei, is dit meer hoe ik tegen de verhalen in dit topic aankijk.

Vind van mij en deze post wat jullie willen (ook al heb ik toch al zo'n idee hoe er tegenaan word gekeken), maar ik dacht, laat ik eens een keer wat van binnen Stella wat horen.

groeten!
 
Last edited:
Het is natuurlijk moeilijk om objectief advies over Stella te krijgen. Vroeger was het Rob vd Sigtenhorst, maar dat was een hele andere tijd waarbij ze ook een deel waren van de KLS. In de vorm van Stella bestaat nog niet zo heel erg lang, dus het aandeel studenten dat ergens vliegt (en Stella hier zou kunnen verdedigen) is relatief gezien (tov KLS, NLS, EPST) een heel stuk lager (afgezien of ze ergens vliegen of niet).

Een collega van mij gaf les bij Stella (laatste tijd wat minder geloof ik), hij was op zich wel te spreken. Vertelde dat jongens veel naar cityline gingen. Dat ze daar terecht komen is mooi, maar cityline is natuurlijk 1 van die airlines waar iedereen een brief naar kan sturen. Hoe het in andere tijden gaat valt de komende tijd voor Stella te bewijzen, maar statistisch kunnen ze natuurlijk nog weinig laten zien.

Het is dus niet helemaal eerlijk om Stella onder de grond te trappen. Huidige leerlingen voelen zich waarschijnlijk niet welkom en kunnen zich niet verdedigen puur omdat het nog leerlingen zijn. Het solliciatiedrama moet nog beginnen. Feit is wel dat Stella heeft geadverteerd met foutieve data en zich heel erg lijkt te focussen op volume. De hier genoemde gigantische opleidingstijd helpt daar niet aan mee.

Daarentegen kan ik me wel voorstellen dat het instructie niveau goed is, met NL instructeurs (vaak ex NLS) in NL airspace. Kan me ook voorstellen dat het NL weer veel roet in het eten gooit. That having said, de ervaring van een vriend die bij Stella selectie deed was echt triest te noemen, maar hetzelfde hoor ik van de KLS selectie.

Geen school is perfect, Stella heeft nog geen echte history opgebouwd om een goed stempel te krijgen. Maar het zou Stella leerlingen niet hoeven weerhouden om hun zegje hier te doen. Zij zitten basically in hetzelfde schuitje als modulaire jongens en leerlingen van DFA en MVVL (beetje). Ik hoop in ieder geval dat iedereen, van welke school dan ook, die nu net klaar is in niet al te grote problemen komt. Want er wordt volgens mij van geen enkele school echt aangenomen (op een enkeling naar Ryanair wellicht na).
 
Ik ben student op Stella en ik kijk af en toe eens even op Airwork.
Ik sluit me volledig aan wat Jet Man eerder zei...

Ik heb niet zo heel veel over de inhoudelijke situatie te zeggen eigenlijk, maar ik denk dat wat Jet Man zegt de voornaamste reden is waarom bijna niemand (including me) hier reageert.

Ook al kom je met een positief bericht over Stella, met goede ervaringen, of met iets anders dan negatieve insteken, dat bericht word met dezelfde vaart de grond weer ingedrukt en bestempeld als niet waar., belachelijk of diegene word verwijt dat hij/zij er toch geen verstand van heeft...
Waarom zou ik (of iemand anders van Stella) hier reageren, als we van te voren weten dat we toch een stempel opkrijgen alszijnde "Stella student", en vervolgens toch worden afgekraakt...?

Dit is hoe ik Airwork ervaar, tenminste, als het op dit topic aankomt wel...

Wat mij opvalt is dat iedereen hier uitgaat van wat door een aantal mensen hier word gezegd over Stella, die een aantal jaren geleden iets met Stella te maken hadden, en voor de rest alles van horen zeggen weten...

Mijn ervaringen met Stella tot op heden zijn goed (plaats hier opmerking over nu wel, wacht maar tot na de opleiding), en ik ben tevreden over de manier waarop ik les krijg.

Dit is geen persoonlijke aanval op iemand hier, ook al weet ik dat ik waarschijnlijk nu een aantal mensen op hun tenen trap (wat ik meer zie gebeuren hier...), maar zoals ik al zei, is dit meer hoe ik tegen de verhalen in dit topic aankijk.

Vind van mij en deze post wat jullie willen (ook al heb ik toch al zo'n idee hoe er tegenaan word gekeken), maar ik dacht, laat ik eens een keer wat van binnen Stella wat horen.

groeten!


@Pzyko en Royaldman

Het gaat niet om het feit dat je bij Stella je opleiding doet, het gaat er ook niet om dat je een andere mening laat horen.
Het gaat om de NON-ARGUMENTEN die naar voren worden gehaald om je eigen verhaal goed te praten en daarmee de mensen die wel ervaring hebben (niet alleen met Stella maar ook met de grote boze wereld die luchtvaart heet) aan de kant schuift.

Wat een heerlijke uitvinding
Serengeti-small-aviator-sunglasses-7093.jpg
... jammer dat hij meestal maar 24-36 maanden mee gaat
 
Wacht even PH-JPC,

Ik vind het fantastisch dat we nu wat verhalen krijgen van Jet Man, Pzyko en Erique. Laten we dat nu niet meteen de grond indrukken.

Heren, kunnen jullie misschien aangeven in welke fase jullie zitten en wat de vooruitzichten zijn? Ik neem aan dat jullie toch wel contact hebben met leerlingen die b.v. de opleiding afgerond hebben?

Worden zij uitgenodigd? Is dit dankzij of ondanks Stella?
 
Eens met KL! Inderdaad goed dat er een bijdrage is van personen die ervaring hebben bij Stella, die ik wil aanmoedigen vooral te blijven posten.

Als je naar opleidingen in Amerika kijkt hoor je vaak het volgende: Dat de kisten niet zelden versleten zijn, dat je continu moet lobbyen om weer te mogen vliegen, ed. Daar is het in ieder geval niet alleen goud dat er blinkt. Daar valt dus (ook) het één en ander op aan te merken.

Het is jammer dat er geen onafhankelijke statistieken zijn per school over je baanskans, (waar je eerste job is, ed). Ik heb eens een dergelijke poll voorgesteld, maar de animo was vrijwel nihil.

Maar de baankans zou mijn keuze voor een deel wel bepalen als ik het huis van mijn ouders zou moeten belenen! Als ik vaak op diverse fora zou lezen dat je met bijv. EPST een grotere kans hebt om bij een maatschappij X te vliegen dan zou mij dat wel wat zeggen.

Bezint eer ge begint is mijn devies! ;)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top