Zeer kritische noot over Stella

Status
Not open for further replies.
@ Royaldman
Kort maar krachtig: je investeert wel een vermogen in een vliegopleiding en dan mag je ook verwachten dat de opleiding kwalitatief goed is. Dat houdt in dat je niet weken stil zit wegens capaciteitsproblemen o.i.d. Mijns inziens kan dat alleen bereikt worden als het aantal toegelaten studenten op een juist peil is (géén 500) zodat je kleinschalig kan werken.
Het is niet zeiken, maar het is de realiteit. En er zijn hier genoeg mensen die dit op juistheid kunnen beoordelen.
 
Maar uiteindelijk lijkt mij dat je in de vliegwereld jezelf de markt in moet krijgen.. d.m.v. je instelling , waaraan je zelf moet werken d.m.v. goede resultaten met je theorie..
F ATLP is F ATPL. Lijkt mij.. correct me if i am wrong.

F ATPL is wat het is en je moet nog steeds jezelf bewijzen in een selectie, maakt niet uit van welke school. Maar de aanname dat je (ab initio) jezelf de markt in krijgt is (helaas) redelijk onjuist. Het hangt af van de airline, maar velen nemen alleen maar van een beperkt aantal bronnen af (uit kostenbesparing, door lobby, bekendheid, deals, whatever). Dat had je toch wel uit deze thread al makkelijk kunnen halen. Als je eenmaal veel ervaring hebt verandert het plaatje, maar die ervaring kom je niet zomaar even aan. Het is echt iets om goed rekening mee te houden, die schuld wil je niet te lang laten opbouwen tenslotte.
 
ik snap het volledig.. natuurlijk wil je niet te lang zitten op school en wachten om te mogen vliegenl.. momenteel hebben ze iets van 360 leerlingen over verschillende jaren en fase in de opleiding.. daarvan zijn er ook heel veel nog in theorie..

Bedankt voor correctie nosig... daar vroeg ik dus om.. als het niet waar is graag verbetering..
 
jij weet er ook alles van id.. vanwege dat je 6 jaar heb moeten wachten op een baan..
 
Royaldman, als je zegt dat alleen Stella mensen in deze thread zouden mogen posten, waarom zijn 3 van de 5 laatste posts dan van jou? En zit je allemaal excuses te maken over dat het overal wel slecht kan zijn? Als het overal slecht is moet je dus nergens een vliegopleiding doen.

Volg inderdaad je eigen advies over klok en klepel maar op.

Deze thread is door iemand begonnen die zeer veel ervaring met Stella had en het is nu niet bepaald een positieve insteek. Ook ben ik eerder geneigd om iemand met negatieve ervaringen te geloven dan iemand die het helemaal fantastisch vindt. Daarbij heb ik ook wel aangetekend dat je je altijd af moet vragen OF iemand wel degelijk is wie hij is. Maar na vele jaren ervaring met de opleidingsmarkt is toch wel duidelijk dat veel mensen voor zichzelf niet willen toegeven dat ze een minder goede keus hebben gemaakt. Laat staan naar buiten toe. Waar zijn die 360 studenten die nu bezig zijn? Waarom post nog niet eens 1% van die studenten hun ervaringen hier? Terwijl ik zeker weet dat ze bijna allemaal weten wat Airwork is en dat er over hun school gediscussieerd wordt.

Zoek het maar eens op: cognitieve dissonantie.

Oh ja, ik ben benieuwd of iemand op de open dag heeft gevraagd: "360 studenten, hoe rechtvaardigen jullie dat?" (of de Iz-variant: "360 studenten, are you fuckin kidding me?" of de HV-variant: "360 studenten, wat doe ik hier nog?")
 
die 360 is over 2 jaar verspreid.. dus dat is ongeveer 180 per jaar.. is inderdaad misschien wel wat aan de hoge kant. zeker met hoe de markt nu is.. maarja dat wist je vorig jaar ook niet.

En de NLS bijvoorbeeld.. ook goede school.. als ik het mag geloven.,. en ook daar ben ik geweest...

levert ook ruim over de 100 per jaar. Alleen kls is gaan verminderen..

maar goed..

goed of niet goed heb ik het niet over.. niets is perfect.. maar gelukkig zijn er meer goede dan minder goede zaken..

en die neem ik maar..

ik heb op 1 van de beste golfleraaropleidingen gezeten van europa.. maar ook daar ging niet alles vlekkenloos..

dus daar lig ik niet wakker van..

wel of ik goed begeleid word naar het F atpl en wat te doen en hoe te doen tijdens sollicitaties bij de airlines..

Maar daar kom je achter na een tijdje..

ik ga verder ook niet het één en ander afkraken..

Het is duidelijk..
Vliegschool Stella is de zondebok hier op het forum..

er zijn nog meer scholen die pretenderen een ATPL opleiding aan te bieden.. die werkelijk zeker 10 keer minder zijn dan stella..

maar goed..

eerst moet ik maar eens ergens door de selectie komen.. hoop zo snel mogelijk
 
die 360 is over 2 jaar verspreid.. dus dat is ongeveer 180 per jaar.. is inderdaad misschien wel wat aan de hoge kant. zeker met hoe de markt nu is.. maarja dat wist je vorig jaar ook niet.

En de NLS bijvoorbeeld.. ook goede school.. als ik het mag geloven.,. en ook daar ben ik geweest...

levert ook ruim over de 100 per jaar. Alleen kls is gaan verminderen..

maar goed..

goed of niet goed heb ik het niet over.. niets is perfect.. maar gelukkig zijn er meer goede dan minder goede zaken..

en die neem ik maar..

ik heb op 1 van de beste golfleraaropleidingen gezeten van europa.. maar ook daar ging niet alles vlekkenloos..

dus daar lig ik niet wakker van..

wel of ik goed begeleid word naar het F atpl en wat te doen en hoe te doen tijdens sollicitaties bij de airlines..

Maar daar kom je achter na een tijdje..

ik ga verder ook niet het één en ander afkraken..

Het is duidelijk..
Vliegschool Stella is de zondebok hier op het forum..

er zijn nog meer scholen die pretenderen een ATPL opleiding aan te bieden.. die werkelijk zeker 10 keer minder zijn dan stella..

maar goed..

eerst moet ik maar eens ergens door de selectie komen.. hoop zo snel mogelijk

360 man per jaar. Opleiding duurt mischien wel 2 jaar maar je hoeft geen rekenwonder te zijn om te stellen dat er dan 360 leerlingen per jaar afstuderen of gaan afstuderen.:grijns:. Succes met je selectie ;)!

Dit topic zit echt vol met reacties van wannabee's die hun eigen keuze voor Stella proberen goed te praten. Als zelfs een aantal huidige Stella studenten kritisch zijn over Stella dan moet je dat vooral negeren en goedpraten!!

Iz en Nosig draaien al meerdere jaren mee in deze wereld en als er iets is waarvoor ze jou willen behoeden dan is dat om een aantal jaren na je opleiding gefrustreerd en werkloos te moeten wachten op een baan.

Gelukkig kan je altijd nog golfleraar worden ;)!
 
..is inderdaad misschien wel wat aan de hoge kant. zeker met hoe de markt nu is.. maarja dat wist je vorig jaar ook niet.

Damn... "wel wat aan de hoge kant"?

Kijk maar eens een jaar geleden toen Stella die gigantische plannen ontvouwde. Heb ik samen met anderen hier toen ook al van laten weten dat het VEEL TE VEEL was. En dat was zelfs nog vóór de kredietcrisis!!

Die 360 zijn ook niet netjes verdeeld, 180 in het eerste jaar, 180 in het tweede. Dat is niet verbazend omdat die plannen voor 500 studenten minder dan 2 jaar geleden ten tafel kwamen. Je bevestigt het door te zeggen dat de meesten nu in de theorie zitten. Het is dus niet 180 per jaar. Misschien is het wel 250 voor het afgelopen jaar.

Overigens wil ik je er even aan helpen herinneren dat Stella graag 500 studenten PER JAAR wil opleiden (= 1000 per twee jaar). Bron: http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=21715

Niet (te) doen. Schande.

Als ik een aardige voorspelling zou doen dat van de mensen die nu in opleiding zijn en komende 12 maanden nog beginnen (stel 300) en door de huidige markt vindt 15% geen baan, dan zijn dat er dus HONDERD. En stel dat het nu geen 15% is, maar 50%? Of 75%? Wat een slachting, ik word er nu al niet goed van.

En mocht je je afvragen met wat voor perikelen je dan te maken krijgt, refereer ik je even naar het topic over Bemas in Luchtvaart Algemeen.
 
die 360 is over 2 jaar verspreid.. dus dat is ongeveer 180 per jaar.. is inderdaad misschien wel wat aan de hoge kant. zeker met hoe de markt nu is.. maarja dat wist je vorig jaar ook niet.

En de NLS bijvoorbeeld.. ook goede school.. als ik het mag geloven.,. en ook daar ben ik geweest...

levert ook ruim over de 100 per jaar. Alleen kls is gaan verminderen..

maar goed..

goed of niet goed heb ik het niet over.. niets is perfect.. maar gelukkig zijn er meer goede dan minder goede zaken..

en die neem ik maar..

ik heb op 1 van de beste golfleraaropleidingen gezeten van europa.. maar ook daar ging niet alles vlekkenloos..

dus daar lig ik niet wakker van..

wel of ik goed begeleid word naar het F atpl en wat te doen en hoe te doen tijdens sollicitaties bij de airlines..

Maar daar kom je achter na een tijdje..

ik ga verder ook niet het één en ander afkraken..

Het is duidelijk..
Vliegschool Stella is de zondebok hier op het forum..

er zijn nog meer scholen die pretenderen een ATPL opleiding aan te bieden.. die werkelijk zeker 10 keer minder zijn dan stella..

maar goed..

eerst moet ik maar eens ergens door de selectie komen.. hoop zo snel mogelijk


Royaldman, hoe langer je hier post (op Airwork), hoe minder ik het idee krijgt dat je ook maar enig idee hebt waar je het over hebt. Iemand die zich een beetje in het 'wereldje' van de vliegopleidingen heeft verdiept, weet dat 360 mensen opleiden (per jaar of per 2 jaar) veel teveel is voor de (Nederlandse) markt.

Ik neem toch aan dat een opleiding tot golfleraar je geen 100 - 150k gekost heeft? Als je 100 - 150 k investeert dan mag je verwachten dat de opleiding nakomt wat er beloofd wordt? Ik zou zelf ZEER kritisch naar een opleiding kijken die 360 leerlingen tegelijk opleidt, waarvan -inderdaad Iz- er nagenoeg niemand hier zijn ervaring post.
 
Ik kijk ook kritisch.. absoluut.. Ik vind weldegelijk belangrijk dat ik straks mijn papier haal en aan een baan kan komen..

Ik weet natuurlijk niet wat waar is.. maar stella start 12 keer per jaar aan een opleiding .. klassen tussen 8 en 15 man per klas.

Dat betekend met gulle middeweg 12 man per klas is dus 12 x 12 is 144 per jaar..

Maar goed.. ben nog in ontdekkingsfase van de opleidingen.

Ieder geval bedankt voor de raad...
 
en nee.. golfles geven is heel leukk.. maar niet mijn leven.. wel handig als backup inderdaad..


maar momenteel ook niet werkzaam in de golfwereld.. wel weer van plan deze zomer.
alvast wat centen sparen voor opleiding. Zodat ik minder hoef mee te financieren.
 
Je zal je redenen wel hebben. Maar als je leest dat er zo veel slechte verhalen zijn over die school en het is overduidelijk dat ze teveel leerlingen hebben. Waarom zou je er dan heen gaan? Ik zou er toch wakker van liggen. Gewoon nieuwsgierig hoor. Ik zeg ook niet dat ze slecht onderwijs geven, maar zo'n capaciteitsprobleem lijkt mij toch behoorlijk serieus.
 
Ik denk dat iemand die graag een pilotenopleiding wil doen en bij de KLS afgekeurd is, graag z'n roze bril opzet om al deze vervelende negatieve berichten weg te filteren en zich daarna aanmeldt bij Stella. Het is echt wishful thinking om te denken dat alles koek en ei is.

Ik kan niet beoordelen of alles klopt, maar het feit dat er zoveel onduidelijkheid is en dat er weinig leerlingen hier het tegendeel bewijzen zegt eigenlijk genoeg.
 
Ja ik ben inderdaad een student bij stella. En wat ik bedoelde met dan vlieg ik nog minder is dat er maar een X aantal kisten en instructeurs zijn als er nieuwe studenten bijkomen die vliegen word dat aantal verspreid over die kisten en instructeurs. en sinds iedereen wilt vliegen en ingedeeld word.

Het klopt trouwens dat iedereen een eigen mening heeft en er zijn mensen die ook opschieten als zijn dat vooral mensen die eerst aan de hogeschool van amsterdam hebben gezeten. Het zit voor zover ik weet namelijk zo. Wij hebben een contract voor een intergrated course. Dit betekend dat de opleiding in 36 maanden afgerond moet zijn(al adverteren ze met 24 maanden en houde ze dat nogsteeds vol het stond voor zover ik kon ontdekken niet in het contract). De mensen van de HVA hebben een contract gekregen waarin staat dat ze het in 18 maanden afronden. Nu zijn zij ook 2 maanden ofzo sneller met hun theorie maar dan alsnog.

Ik wil niet alleen maar kwaad spreken over stella. Als je kijkt naar management is het inderdaad een drama maar de instucteurs zijn voor zover ik ze heb gehad goed zowel bij de theorie als praktijk. Je komt er dus denk ik ook wel uit als een goede piloot alleen duurt het langer.

ik kan trouwens ook alleen maar zeggen wat ik zie he. Ik hoorde van iemand op mijn school die iemand kent op teuge bij wie het wel vlot gaat.
 
Het is echt wishful thinking om te denken dat alles koek en ei is.

Ik kan niet beoordelen of alles klopt, maar het feit dat er zoveel onduidelijkheid is en dat er weinig leerlingen hier het tegendeel bewijzen zegt eigenlijk genoeg.

Dit topic loopt al een tijdje. Dat we zo weining horen van Stella leerlingen komt denk ik omdat men zich realiseerd van Shit man ik had deze situatie waarin ik nu zit kunnen voorkomen als ik beter mijn research had gedaan. En dus beter had geluisterd naar mensen hier op airwork die weten hoe alles in elkaar steekt.

Het verbaasd mij nog steeds hoe makkelijk men er over denkt. Ik heb het dan vooral over personen als Royaldman. Als je approx 150 000 Euro neerlegt voor een opleiding mag je niets anders verwachten dan dat alles gewoon perfect is.

Ik weet niet hoe welvarend jij bent? Dat gaat me ook niets aan, maar realiseer je je wel dat je met die 150 000 opleiding van Stella er nog niet bent? Ga je straks als je geluk hebt naar Ryanair. Kan je nog even 25 000 euro of hoeveel het dan ook is neertellen voor een rating. Heb je 175 000 Euro schuld. Als je over 20 jaar aflost met een 5% rente ben je 1460 Euro per maand kwijt aan de bank. Dat is meer dan de helft van je salaris.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat de lol van het vliegen er heel snel af is als je op zo een honger loontje moet leven. Het wordt na 2-3 jaar een gewone baan hoor! Dan is het nieuwe er allemaal af. Denk nu niet dat ik nog excited wordt als ik om 0300 gebeld wordt door crewing voor een Palma ....

Als je zoveel voor een opleiding neer legt mag je best wat eisen stellen. Wordt daar niet op ingegaan, dan ga je naar een andere school.

en IZ:

Ik denk dat je nog een vrij optimistisch beeld schetst over de baankansen. Ik denk dat het nog veel erger wordt. Ik ken genoeg mensen die met ratings en een paar duizend uur jet thuis op de bank zitten.

So be warned! En zorg dat als je hier aan begint de kosten zo laag mogelijk houd en een back up plan hebt voor als het even iets langer duurt om een baan te krijgen.

FC
 
So be warned! En zorg dat als je hier aan begint de kosten zo laag mogelijk houd en een back up plan hebt voor als het even iets langer duurt om een baan te krijgen.

FC

FC, wat zou in tijden zoals deze een mooi backup plan zijn? Waar zijn er nu nog genoeg banen te vinden? Hands-on vakken zoals monteurs zijn denk ik safe bets nu, maar voor de rest worden er mensen uit alle vakgebieden momenteel naar huis gestuurd. Veel vliegers die nu klaar zijn en een opleiding van te voren hebben gedaan komen alsnog niet aan een baan (op de grond of in de lucht), maar zijn ondertussen wel een jaar of 5 ouder. Dus wellicht is meer gericht advies handiger (behalve monteur, wellicht begrafenis ondernemer en recherche / politie of leger weet ik er ook niet veel te verzinnen)?

Oja, BTW (sorry, ik kan het niet laten), je lijkt exact de t's toe te passen waar het niet hoeft en ze niet te gebruiken waar het wel hoort;
realiseerd = realiseert
verbaasd = verbaast
(ik) gebeld wordt = gebeld word
(je) zo laag mogelijk houd = zo laag mogelijk houdt
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top