Zeer kritische noot over Stella

Status
Not open for further replies.
Ik lees een vertaling van "Opinions are like assholes, everybody's got one", maar dat maakt het er niet minder grappig op! :grijns:
 
Oké ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje moedeloos wordt van alle berichten die ik hier op dit forum lees. Ik ben namelijk net begonnen aan de opleiding bij stella. Helaas wel met een aantal tegenslagen aangezien de klas een maand was uitgesteld en ik opeens naar een andere locatie moest. Verder heb ik het idee dat iedereen hier een beetje tegen elkaar ingaat, dus dat het eerder een persoonlijk topic is geworden dan informatief. Ik heb zelf ook bij KLS de grading gedaan daar heb ik alle testen gehaald m.u.v. de laatste aangezien ze me te jong vonden, ik mocht dan ook binnen 2 jaar terugkomen in plaats van 4. Als 2e keus had ik vreemd genoeg Stella staan aangezien ik een erg goede indruk had gekregen van de opleiding en er een goede sfeer hing. Tevens had ik 2 ex-studenten gesproken die momenteel voor transavia vliegen die het ook erg naar hun zin hebben gehad op de opleiding.

Ik heb een zelfde soort probleem gehad met het kiezen van mijn middelbare opleiding. Er was een school die heel hoog aangeschreven stond en waar ik ook makkelijk naar toe zou kunnen, maar er was ook een school die in een wat minder goed daglicht stond, maar wel een hele goede sfeer had. Ik besloot naar de school te gaan waarbij ik een goed gevoel had. Wat later bleek is dat de school die zo hoog aangeschreven stond iedereen die niet hoog genoeg presteerde voor de naam van de school een niveau werd terug gezet zodat de school een hoog slagingspercentage had. Op de school waar ik voor had gekozen werd gestreven voor alle leerlingen dat ze zouden halen wat ze wilden halen. En de meeste leerlingen haalden dit dan ook, ik heb hier zelfs met gemak en plezier mijn diploma binnengesleept.

Ik vertel dit verhaal omdat er mensen op dit forum zijn die willen weten waarom sommige leerlingen toch voor Stella kiezen. Nou ik luister naar mijn gevoel en als je piloot wil worden dan zet je je er 100% voor in laat je jezelf niet uit het veld slaan door 1 tegenslag. Ik ben daarom ook van mening dat als je iets echt wilt, je er uiteindelijk toch wel komt. Daar heb je niet altijd de hulp van je Stella voor nodig.

Tevens nog een kleine aanmerking: Ik heb te horen gekregen dat het bijna zeker is dat mijn klas naar Amerika gaat om een deel van de opleiding te doen. Dit om de duur van de opleiding in te korten. Dus voordat we verdere negatieve reacties gaan geven, misschien eerst even het resultaat afwachten van deze nieuwe methode.

Ik hoop niet dat iemand dit bericht persoonlijk op zal vatten, maar het is meer een eigen mening. We zullen zien of deze verandert tijdens de opleiding...
 
Die mening veranderd nog wel; wacht maar totdat je in de praktijkfase zit.
Ik weet niet of je een beetje met mensen op je school praat: maar het Amerika verhaal is tot nog toe helemaal mislukt, we zullen zien hoe de volgende groep ( die er neem ik aan nu al zit? ) het er vanaf brengt...
 
Waarom is de 'sfeer' op de opleiding toch altijd zo doorslaggevend?
Het is geen vrijdagmiddagborrelclubje, je komt er om je brevet te halen en daarna een baan te vinden.
De kans op een interview/baan moet de allerbelangrijkste afweging zijn die je maakt als je voor een school kiest.

Anyway, succes met je opleiding en geniet er van.
 
Het klopt dat de beter aangeschreven scholen meestal aan goede scores komen door gedurende de selectie ook een strict regime er op na te houden. Als effect heeft dit dat ze een goede naam hebben bij airlines, die dan ook de voorkeur voor die scholen houden waardoor jij met je "gezellige" school, waar elke idioot mag blijven plakken, achter het net vist.

OBS was in mijn tijd ook gezellig, kleinschalig, niet eens slecht. Maar er zaten inderdaad veel mensen die echt geen airline potentieel hadden maar toch aan het lijntje werden gehouden, zolang ze maar betaalden. That having said, er waren ook mensen wel tussentijds uit de opleiding gehaald die niet door mochten voor het vervolg traject en die toch goed terecht zijn gekomen (niet perse vanwege niet kunnen, maar door verkeerde priorieiten tijdens opleiding).

Als een school voortijdig minder presterende mensen uit de opleiding haalt lijkt me dit goed voor de betrokken student (geen valse hoop verder), voor de andere studenten (alleen nog gemotiveerde en meer kundige mede studenten om je heen werkt beter), voor de airlines (iedereen van bepaalde school komt redelijk makkelijk door selectie / TQ heen) en voor de school (betere slagingspercentages, betere naam bij airlines etc).

Ik heb een erg leuke tijd gehad met mijn opleiding, maar ik kan me toch goed voorstellen dat zeker in slechte tijden bepaalde airlines voor "zeker" kiezen. Net als met andere, grote bedrijven die internationaal alleen maar van de best aangeschreven scholen mensen willen. Het selectie traject heeft tenslotte al voortijdig plaats gevonden. Niet dat dat eerlijk is voor mensen van andere scholen die natuurlijk ook potentie kunnen hebben, maar helaas is dat wel de praktijk.
 
Het gaat mij niet om tijdens de selectie, aangezien ik bij de kls ook had kunnen beginnen alleen 2 jaar later. Maar om de mensen die tijdens de opleiding weg gestuurd worden. Natuurlijk zal dit niet gebeuren als je jezelf er 100% voor inzet, maar dat ligt natuurlijk ook aan jezelf. Je wilt piloot worden, dus dat heeft prioriteit. Maar een goede klik tussen leraren en leerlingen blijkt toch ook erg belangrijk te zijn. Over het Amerika verhaal heb ik juist weer het tegenovergestelde gehoord, maar dat zullen we moeten afwachten.
 
Overduidelijk is dat een goede leraar en instructeur natuurlijk essentieel zijn. Denk overigens niet dat je hier echt veel indruk van krijgt met een open dag, aangezien elk persoon (instructeur) weer anders is. Ook is de sfeer per klas erg verschillend. Maar met een goede motivatie en de basis vaardigheden haal je dat brevet toch wel. Het grootste obstakel is de stap daarna, de aftercare en connecties van scholen met airlines maken het grote verschil.
 
En dat is ook precies waar ik me zorgen over maak. Ik ga dan nu bij Stella de opleiding volgen maar ik wil wel graag een mooie baan in de luchtvaart als ik mijn brevet heb ... Ook al zou ik daarvoor bijvoorbeeld bij een buitenlandse maatschappij moeten vliegen. Het gaat om het vliegen en bijna elke maatschappij vliegt op Schiphol.
 
En dat is ook precies waar ik me zorgen over maak. Ik ga dan nu bij Stella de opleiding volgen maar ik wil wel graag een mooie baan in de luchtvaart als ik mijn brevet heb ... Ook al zou ik daarvoor bijvoorbeeld bij een buitenlandse maatschappij moeten vliegen. Het gaat om het vliegen en bijna elke maatschappij vliegt op Schiphol.

Dat ze op Schiphol vliegen (Ryan Air?) zou ik niet zo naar kijken. Sowieso kom je meestal ook daar te wonen waar het werk is. Aangezien Schiphol een hub is zal je altijd wel redelijk makkelijk een keer langs de family kunnen, maar ik zou uit je hoofd zetten om continue proberen te commuten naar Schiphol. Aangezien je kennelijk al determined bent om bij Stella te beginnen zal de tijd leren waar je terecht komt, toch :)? Genietse in ieder geval.
 
Het gaat om het vliegen en bijna elke maatschappij vliegt op Schiphol.

'T worden er steeds minder!:passed:

@Nosig: Jij toevallig afgelopen week in de sim geweest? (Hoorde dat er een setje E190-vlieger langs waren gekomen!;))
 
@Nosig: Jij toevallig afgelopen week in de sim geweest? (Hoorde dat er een setje E190-vlieger langs waren gekomen!;))

De 30e jan was er een groepje E190 vliegers inderdaad op bezoek bij de brandweer en bij jullie. Ik moest de helft van de vloot bemannen, dus zit ik in het tweede groepje op 20 Feb. Ben je dan op dienst?
 
De ene school heeft al jaren een aantrekkelijke naam (KLS)....is dat een garantie?

De andere school heeft de laatste nieuwe simulators....is dat een garantie?

Weer twee andere scholen waar het TE gezellig is en vooral lekker blaten is met de instructeurs....is dat een garantie?

Ben bang dat het antwoordt op alle 3 de vragen een overduidelijke "nee" is.

Uit ervaring kan ik je zeggen, kijk naar WAAR de betreffende opleidings vorm / school / of plaatsings instituut je brengt......waar laten ze je los en moet je het zelf doen en welke geeft je de meest ideale uitgangs positie los van het feit of de markt nu of straks slecht of juist heel goed is.

Vliegen is een emotie en maar al teveel aspiranten willen deze emotie zo snel mogelijk beantwoordt hebben. De een in de vorm van "sfeer" de andere omdat er een blauw kleurtje in de school zit en weer een ander om anderen reden.

De keuze om te gaan vliegen zul je echter moeten benaderen met feiten, wat gaat me dit kosten en op welke plek in de markt zet het mij nadat ik de opleiding heb doorlopen. Zijn er garantie fondsen? Is er een bewezen track-record van ex-studenten etc......

Niemand hoeft zijn keuze naar anderen te verantwoorden maar wees realistisch
en zorg iig dat je hem wel naar jezelf kunt verantwoorden.
Wanneer de keuze is gemaakt, feiten opzij, hard werken en genieten, het is de best betaalde hobby!

Succes
 
Blijf het ook altijd onnozel vinden als iemand zijn schoolkeuze bepaalt op basis van een goed gevoel, sfeer, klik of chemie.

Als 2e keus had ik vreemd genoeg Stella staan aangezien ik een erg goede indruk had gekregen van de opleiding en er een goede sfeer hing. Tevens had ik 2 ex-studenten gesproken die momenteel voor transavia vliegen die het ook erg naar hun zin hebben gehad op de opleiding.

Dat vind ik dus ook vreemd ja!
Als je een heel klein beetje vooronderzoek had gedaan voordat je 150K ging uitgeven had je kunnen weten dat er zelfs in Nederland scholen zijn die een overduidelijk betere track record hebben dan Stella. Kansen op een baan na de opleiding en in het recente verleden behaalde resultaten (in de toekomst kijken gaat helaas niet) moeten toch te allen tijde preveleren boven sfeer, gezelligheid, de kleur van de vliegtuigen, reisafstand naar pa en ma etc. of ben ik nou gek.

O
ok al zou ik daarvoor bijvoorbeeld bij een buitenlandse maatschappij moeten vliegen. Het gaat om het vliegen en bijna elke maatschappij vliegt op Schiphol.

Hier spreekt ook al een zekere mate van naiviteit uit. Beste Henk, ik wil je bubbel niet laten klappen maar ik schat de kans dat je voor en buitenlandse maatschappij komt te werken zelfs behoorlijk hoog in en dan hoop ik voor je dat ze idd op SPL vliegen.

Vat het niet al te persoonlijk op want je bent echt niet de enige die om totaal niet ter zaken doende redenen voor een bepaalde school hebben gekozen.

Ik hoop dat het goed voor je uitpakt iig.
 
Als 2e keus had ik vreemd genoeg Stella staan aangezien ik een erg goede indruk had gekregen van de opleiding en er een goede sfeer hing.
Volgens mij is het veel beter om te kiezen voor een opleiding waar een slechte zweer hangt, want dan wordt je beter voorbereid op het werken voor een airline .......

Ik ben van mening dat een goede zweer zeer belangrijk is. Maar die kun je voor een groot gedeelte zelf creeren samen met je maten en instructeurs.

Henkblk Veel succes met je opleiding. Het is best mogelijk dat de situatie zich gaat verbeteren bij Stella. Wellicht zijn er al een aantal maatregelen genomen. Ik hoop het. Als je tijd hebt misschien zou je ons dan op de hoogte kunnen houden hoe het er nu bij Stella aan toe gaat?

FC
 
Ik hoop het. Als je tijd hebt misschien zou je ons dan op de hoogte kunnen houden hoe het er nu bij Stella aan toe gaat?

FC

Volgens mij weet iedereen wel hoe het er bij Stella aan toe gaat....
 
speciaal voor mensen als safa die vinden dat er te weinig mensen zijn die daadwerkelijk de opleiding volgen bij stella en hier posten. Bij deze dan. Ik ben een student bij SAA en zit op de locatie beek.
@pilatus_b4 ik ben de thread een tijdje geleden gestopt met volgen en heb geen zin alle posts door te lezen ook omdat er inderdaad veel offtopic dingen in staan, maar van wat ik heb gelezen klopt er wel een hoop. De organisatie is slecht! Er word veel gezegd en uiteindelijk weinig gedaan. Een goed voorbeeld hiervan is inderdaad het amerika traject. Ook zijn er gewoon veel te veel mensen die in de vliegfase zijn omdat ze teveel mensen aannemen. Het is niet ongewoon om weken achter elkaar stil te staan ook al komt dit de laatste tijd deels door meteo.

een paar concrete voorbeelden van waarom mensen niet naar stella zoude moeten gaan als ze een opleiding willen doen tot piloot:
1. als je op een opendag komt krijg je alle kleuren van de regenboog te zien en horen alleen helaas is er weinig van waar. dit is ook zo bij andere afspraken
2. mensen worden weinig ingedeeld vanwege de ratio mensen/kisten en instructeurs.
3. ze behandelen hun personeel volgens mij ook niet zoals zou moeten, DE beste theorie docent is weg gegaan en heeft een baan ergens anders genomen.
4. als het zo door gaat zal ik nog niet klaar zijn als er nieuwe mensen komen en dan vlieg ik nog minder.

student@home

p.s. ik hoop dat het niet te chaotisch is
 
Hi student@home,

Balen om dat te horen, er van uitgaande dat je echt student bent natuurlijk (je weet maar nooit). Je laatste statement dat je minder zou vliegen als er een nieuwe groep komt zou ik gaan aanpakken met je klas en eventueel juridische backup. In principe zouden jullie niet benadeeld moeten worden door toekomstige groepen en je dus gewoon voorrang moeten krijgen, hoe jammer dat misschien ook is voor de volgende groep.
 
Hallo allemaal,

Ik ben dus afgelopen woensdag naar info dag geweest.

En natuurlijk maken ze dan allerlei mooie beloftes, maar er werd ook duidelijk bij gezegd dat inderdaad de mensen die over half jaar klaar zijn en nu het erg moeilijk gaan hebben met het vinden van een baan op het moment..

En elke school heeft wel iets wat niet helemaal goed is.

Nederlanders zijn echt azijnpissers..

@ student@home.. jij ben dus student daar??

jij kan misschien best een mening hebben. iedereen ervaart zijn tijd anders.. ik ken ook een student daar en die gaat best prima.. die vindt het helemaal geweldig op die school.

Maar ongeveer 9 van de 10 mensen hier die negatief zeiken over Stella zijn mensen die volgens mijn van de hoed noch de rand weten.. maar meelullen.. Ook NLS KLS EPST hebben wel waarschijnlijk iets waar het niet helemaal perfect is.

Deze thread zou meer moeten worden ingevuld met mensen die echt ervaring met Stella hebben...

Veel gelul maar niet weten waar de klepel hangt.

Ik heb verder ook geen negatieve mening over de school, gezien ik niet alle ins en outs ken.

Kijk natuurlijk kan organisatorisch soms niet alles perfect lopen.

Maar uiteindelijk lijkt mij dat je in de vliegwereld jezelf de markt in moet krijgen.. d.m.v. je instelling , waaraan je zelf moet werken d.m.v. goede resultaten met je theorie..

F ATLP is F ATPL. Lijkt mij.. correct me if i am wrong.

En je vliegskills moet jezelf ook aan werken..

greetss
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top