Zeer kritische noot over Stella

Status
Not open for further replies.
Hey trouwens, Julien, ik heb een vraagje voor je.
Spreekt de gemiddelde AF-vlieger wel een beetje Engels ofniet? Staat even los van de opleiding en de operatie in het Frans, maar ik heb me daar altijd over verbaasd. De vliegers van AF vliegen ook de hele wereld over, dus je zou kunnen verwachten dat ze enigzins Engels beheersen. Zelfs al ben je enigzins/behoorlijk chauvinistisch.

Echter, ik was laatst bij EPAG, en daar ben ik welgeteld één vlieger tegengekomen die mij begreep in het Engels (en dat lag echt niet aan mij :D)

Tuurlijk, de standaard RT zinnetjes beheerst iedereen wel, maar verder?
 
BaanGARANTIE... Van welke planeet kom jij? We weten allebei dat geen enkele opleiding een baan garandeert Julien.

Commander

Ik haal dit van de website van Stella: Let wel: geen enkele vliegschool, dus ook niet Stella aviation academy, is in staat een baan te garanderen.

Dus als een vliegschool je dit meld, dan ga je natuurlijk niet na of dit klopt, maar slik je gewoon alles wat ze je zeggen voor zoete koek.

De hoeveelheid bullshit die vliegscholen in Nederland verspreiden is gewoon niet te geloven. Gelukkig hebben we dit bulletin board om alles iets in balance te brengen.

FC
 
Hey trouwens, Julien, ik heb een vraagje voor je.
Spreekt de gemiddelde AF-vlieger wel een beetje Engels ofniet? Staat even los van de opleiding en de operatie in het Frans, maar ik heb me daar altijd over verbaasd. De vliegers van AF vliegen ook de hele wereld over, dus je zou kunnen verwachten dat ze enigzins Engels beheersen. Zelfs al ben je enigzins/behoorlijk chauvinistisch.

Echter, ik was laatst bij EPAG, en daar ben ik welgeteld één vlieger tegengekomen die mij begreep in het Engels (en dat lag echt niet aan mij :D)

Tuurlijk, de standaard RT zinnetjes beheerst iedereen wel, maar verder?

Wat je zegt klopt. Ik werk per maand een x aantal uurtjes per maand op kantoor in Parijs en word vaak gevraagd om Engelse e-mailtjes te beantwoorden. Niet dat ik het doe, want heb dan wel belangrijkere dingen te doen, maar dat is een probleem bij Air France, communicatie in het Engels. Op LHR was het altijd een drama toen ik nog op de A320 vloog. In mijn eerste jaar dat ik hier kwam, heb ik welgeteld 5 go-arounds moeten maken waarvan 3 op LHR, 1 op AMS en 1 op MAD. Drie zeer drukke velden en de communicatie tussen PNF en ATC verloopt vaak moeizaam. In November eerste ETOPS vlucht uitgevoerd naar PHL en op Shannon ook zeer veel communicatieproblemen. PNF heeft welgeteld drie keer om ''repietuh'' moeten vragen. Morgenochtend naar SEA en je zult zien dat er vooral bij die ETOPS vluchten veel communicatieproblemen ontstaan. Ik keur het absoluut niet goed hoor, maar ik betrap mij zelf er ook vaak op, aangezien ik ook 24 uur per dag Frans praat, lees, schrijf en luister. Heb ook wel eens dat ik denk van, ''wat zegt die controller nou'' en mijn Engelse accent is zeer achteruit gegaan nadat ik bij EZY ben vertrokken.

Er wordt wel veel gedaan om het Engelse niveau op te krikken. Zo is er nu een Engelse test voor de selectie, maar je moet nu ook language proficiency in het Engels doen. Ik heb voor Frans level 6, maar voor Engels level 4 :)dozey:). Dit komt denk ik omdat het min of meer automatisme is geworden door dagelijks Frans te praten. Ik heb het nog steeds hoor dat als ik PNF ben en buiten Paris, dat ik clearance opvraag met ''AFR cent vingt-trois, en Bravo vingt-deux, demandons mise en route pour Paris Charles-de-Gaulle, information C'' , om maar een voorbeeld te noemen

Weet niet hoe vaak ik het niet heb meegemaakt als we eerste ACC buiten Frankrijk hebben en we uit automatisme Frans lullen, maar we kunnen er niets aan doen. Het is een regel van de DGAC en Air France moet zich daar aan houden. Zie je het al voor in de krantenkoppen: ''Piloot ontslagen wegens communiceren in het Engels op Franse luchtvaart'' :D

In het Frans is er ook dingen anders met flight numbers. 123 is niet un deux trois, maar cent vingt-trois (honderd23), ter 4738, wordt gezegd in luchtvaarttermen als, quarante-sept trente-huit (47 eerst en dan 38)

En nogmaals, dit is geen reden om je niet te laten inschrijven voor deze unieke sponsorship! Wat mij betreft ben je in deze tijden niet echt goed wijs om 150.000 euro neer te leggen aan een school als Stella, maar ook de KLS.
 
Last edited:
Ik haal dit van de website van Stella: Let wel: geen enkele vliegschool, dus ook niet Stella aviation academy, is in staat een baan te garanderen.

Dus als een vliegschool je dit meld, dan ga je natuurlijk niet na of dit klopt, maar slik je gewoon alles wat ze je zeggen voor zoete koek.

De hoeveelheid bullshit die vliegscholen in Nederland verspreiden is gewoon niet te geloven. Gelukkig hebben we dit bulletin board om alles iets in balance te brengen.

FC

Volgens mij valt er weinig te onderzoeken aan het feit dat Stella geen baangarantie heeft, hoe wil je dat gaan doen? Afgezien van het feit dat het algemeen bekend is... Begrijp ook niet helemaal hoe dit precies past bij de post van Commander, volgens mij zeggen jullie beide precies hetzelfde....

Neemt niet weg dat ik het met je eens ben dat er een hoop 'Bullshit' verteld word op de open dagen van een aantal vliegscholen...

gr.
R_L
 
FC bedoelt volgens mij dat het van Stella niet zo netjes is om dit te beweren terwijl er wel degelijk vliegscholen zijn die garanties geven....
 
En nogmaals, dit is geen reden om je niet te laten inschrijven voor deze unieke sponsorship! Wat mij betreft ben je in deze tijden niet echt goed wijs om 150.000 euro neer te leggen aan een school als Stella, maar ook de KLS.

Daar doelde ik ook niet op.
Maar bedankt voor je reactie, het blijft een situatie verre van ideaal.
Goed dat er eindelijk eens aan gewerkt wordt, want eigenlijk is het natuurlijk van de zotte dat er nog steeds vliegers zijn die zich niet in het Engels verstaanbaar kunnen maken. En dat geldt helaas niet alleen voor de Fransen.
 
En nogmaals, dit is geen reden om je niet te laten inschrijven voor deze unieke sponsorship! Wat mij betreft ben je in deze tijden niet echt goed wijs om 150.000 euro neer te leggen aan een school als Stella, maar ook de KLS.


Uhm, ik ben te oud! Lijkt me wel een valide reden om niet in te schrijven op dit unieke sponsorship. Aan de andere kant ben ik dan misschien wel helemaal niet goed wijs dat ik uberhaupt geld steek in een vliegopleiding...... :passed:

Ach, het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan! Modulair kost het ook flink wat minder duiten, nadelige bijkomstigheid is dan weer dat de baankansen lager zijn. Leuk joh, luchtvaart! :eek:fftopic:
 
Puur persoonlijke kijk op dingen, maar volgens mij scheelt het geen h*l of je van Stella af komt of dat je het geheel Modulair (voor minder dan de helft van 't geld, of nog minder als je al je ppl en wat pic-uurtjes hebt) hebt gedaan qua baankansen.
 
Puur persoonlijke kijk op dingen, maar volgens mij scheelt het geen h*l of je van Stella af komt of dat je het geheel Modulair (voor minder dan de helft van 't geld, of nog minder als je al je ppl en wat pic-uurtjes hebt) hebt gedaan qua baankansen.


Time will tell... Maar ik heb inderdaad inmiddels ook de indruk dat de FTO Singles and Twins hoger aangeschreven staat dan Stella...
 

Ok, I get it...

Mee eens, maar de scholen met baangaranties zijn erg beperkt en helaas zijn de selecties erg zwaar en komen er vaak andere zaken bij kijken dan alleen vliegerschap zoals bijvoorbeeld problemen met een vreemde taal.
Ik weet (uit ervaring) dat iedere taal te leren is, maar er zit een groot verschil tussen spreken/begrijpen en vloeiend in woord en geschrift. Ik denk dat er buiten Julien op dit bord maar heel weinig mensen zijn wiens Frans op niveau is om uberhaupt deel te nemen aan selecties bij AirFrance. Duits is een stukje makkelijker, maar vloeiend in woord en geschrift is denk ik voor vele van ons ook niet weggelegd...

Daarom vind ik de keuze voor een modulaire of integrated opleiding dan ook geen aparte/slechte/stomme keuze... Prijs en vliegschool laat ik buiten de discussie, en kan verder natuurlijk alleen over mijn ervaringen mee praten.

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoeveel mensen op dit bord op dit moment een opleiding (beter gezegd sponsorship) volgen MET een baangarantie, bv. AirFrance/LH/Etihad, etc....
 
Je kunt er ook voor kiezen om iets te investeren in jezelf, met behulp van 2 weken bij de nonnen in vught spreek je genoeg frans/duits om jezelf verstaanbaar te maken, en je hebt een goede basis om het echt vloeiend te gaan spreken. Zoals in Julien's verhaal over AF staat hoef je geen Franse taal-expert te zijn, maar het moet er wel vanaf stralen dat je er heel serieus mee bezig bent!
 
Ik word een beetje weemoedig van deze berichten.

Maar stel dat ik door omstandigheden weinig keuzes overhoud en er toch voor kies de opleiding bij Stella te gaan doen. Omdat ik perse piloot wil worden en het niet erg zou vinden om tien jaar na de opleiding nog bezig zou zijn met het terugbetalen ervan.
Dan stel ik verder weinig eisen behalve dan dat ik natuurlijk liefst wel als piloot aan de slag kan. Waar dat is maakt dan ook niet zoveel uit, als ik die lening maar terug kan betalen.

Verklaart men mij hier dan echt voor gek?
 
Je kunt er ook voor kiezen om iets te investeren in jezelf, met behulp van 2 weken bij de nonnen in vught spreek je genoeg frans/duits om jezelf verstaanbaar te maken, en je hebt een goede basis om het echt vloeiend te gaan spreken. Zoals in Julien's verhaal over AF staat hoef je geen Franse taal-expert te zijn, maar het moet er wel vanaf stralen dat je er heel serieus mee bezig bent!

Ben ik niet helemaal met je eens, over AirFrance durf ik verder weinig te zeggen want daar heb ik geen ervaring mee... Toch denk ik dat 2 weken bij de nonnen misschien net te weinig zijn als je bv de OMs volledig in het Frans zijn. Maar goed, dat is slechts een mening.

Verder heb ik een aardig in mezelf geinvesteerd met een pittige duits-cursus (vergelijkbaar met de nonnen, 3 weken, privé-les, Duits eten, spreken en dromen) en ik heb ook nog een redelijk tijdje in Duitsland rondgelopen maar vloeiend in woord (en vooral geschrift) is het duidelijk nog steeds niet.

Als ik dan kijk naar de eerste vereiste voor een opleiding bij Lufthansa-flugschule:
- fließende Deutsch- und Englischkenntnisse
Dan kan dit toch nog wel problemen opleveren...

Ik snap dat je moet investeren in jezelf, maar wat ik aan probeer te geven is dat er een heel aantal mensen bij deze selecties af zullen vallen op of door niet-vlieggerelateerde zaken. En ik denk dat een Self-sponsored modulaire/integrated opleiding dan een goede optie is om toch later als Piloot te kunnen gaan werken.
 
Heb meerdere buitenlandse collega's die echt perfect Nederlands spreken m.b.v. de nonnen, dus het werkt absoluut. Mijn werkgever is wat dat betreft niet anders dan AF, je moet gewoon vloeiend Nederlands spreken want alle communicatie gaat in het Nederlands.

Dus het moet zeker lukken, Julien heeft volgens mij ook de cursus bij de Nonnen gevolgd en hem is het ook gelukt!

Ik snap dat niet iedereen door de selectie van een Sponsored-course komt, door uiteenlopende redenen. Maar er zijn ook een heleboel Self-Sponsored opleidingen die een veeeeeeeeeeel grotere kans op een baan geven dan Stella. (FTE jerez(Flybe en Cityjet-schemes), EPST, CTC, Cabair-Flybe scheme, AB-FS etcetcetc...)

In mijn opinie zou je als je enkel bij stella aan de slag zou kunnen er absoluut niet aan beginnen. Zeker niet in deze tijd. Als je het wel doet moet je daarna dan ook niet komen zeuren dat je lening zo hoog is en niemand je aanneemt. Je bent zelf verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt, 't lijkt een beetje het tijdsbeeld te zijn..

"Ik moet nú een nieuwe auto, dus ik leen me maar het apelazerus bij Frisia.."
"Ik moet vliegen, maar ik kan bij niemand anders dan bij Stella beginnen..."

You bear the consequences..
 
Last edited:
Heb meerdere buitenlandse collega's die echt perfect Nederlands spreken m.b.v. de nonnen, dus het werkt absoluut. Mijn werkgever is wat dat betreft niet anders dan AF, je moet gewoon vloeiend Nederlands spreken want alle communicatie gaat in het Nederlands.

Dus het moet zeker lukken, Julien heeft volgens mij ook de cursus bij de Nonnen gevolgd en hem is het ook gelukt!

Ik snap dat niet iedereen door de selectie van een Sponsored-course komt, door uiteenlopende redenen. Maar er zijn ook een heleboel Self-Sponsored opleidingen die een veeeeeeeeeeel grotere kans op een baan geven dan Stella. (FTE jerez, EPST, CTC, Bournemouth etcetcetc...)

In mijn opinie zou je als je enkel bij stella aan de slag zou kunnen er absoluut niet aan beginnen. Zeker niet in deze tijd. Als je het wel doet moet je daarna dan ook niet komen zeuren dat je lening zo hoog is en niemand je aanneemt. Je bent zelf verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt, 't lijkt een beetje het tijdsbeeld te zijn..

"Ik moet nú een nieuwe auto, dus ik leen me maar het apelazerus bij Frisia.."
"Ik moet vliegen, maar ik kan bij niemand anders dan bij Stella beginnen..."

You bear the consequences..

Uit de posts van Julien in de thread over het Air France Cadet sponsorship begrijp ik dat hij een Franse vrouw heeft, en thuis ook frans gesproken heeft in die tijd (scheelt denk ik wel iets). Verder komt er uit de post naar voren dat vloeiend frans toch wel een 'dikke' vereiste is. Ook lees ik er dat ongeveer 5% van de aanmeldingen uiteindelijk door de selectie komt. Maar goed, ik ga verder niet discussieren over de haalbaarheid van de selecties van het Air France Cadet sponsorship, want ik heb er geen selecties gedaan en heb er dus eerlijk gezegd weinig verder kennis van dan de info die hier op het board gepost is.

Hoe ik verder denk over Stella staat in deze thread redelijk beschreven, maar ik blijf bij het feit dat iedereen zijn eigen keuzes maakt. Er zijn mensen die brengen 100.000 naar DFA, andere kiezen voor de KLS, LLS, NLS, ALS, AIS, Stella, enz. enz.

Als je Stella dan met Frisia vergelijkt, dan denk ik (zonder namen te noemen) dat er nog een heel aantal scholen zijn die we kunnen vergelijken met Postkrediet, Becam, DSB, enz. enz.

Maar, iedereen heeft een reden om voor een school te kiezen en er is (o.a. airwork) genoeg info over alle scholen te vinden... Als mensen dan nog besluiten om de investeringen aan te gaan, veel succes!!

Meer dan mensen een eerlijke beschrijvingen geven van de gang van zaken en de kosten (zie mijn andere posts) kun je toch niet doen.
 
Dan heeft ie het alsnog een keer moeten leren;) Ben het absoluut met je eens dat je dan een heleboel scholen ook kunt vergelijken met BECAM etc...de verhalen die ik hoor van NLS zijn ook compleet niet rooskleurig. Maar er zijn zoveel scholen waar de kans op een baan zoveel groter is, of scholen waarbij de kans even groot is die de helft kosten. Dat ik het een aparte keus blijf vinden....maargoed to each his own.
 
Niet groter dan voor iemand die het geheel modulair heeft gedaan en de helft heeft betaald volgens mij......en met het huidige financiële klimaat en de hoeveelheid leerlingen die Stella (en andere scholen, hoorde dat de NLS extra(!!!) klassen plant) op de markt plempt zou ik proberen om mijn kansen zo groot mogelijk, en mijn risico's zo klein mogelijk te houden.

@ FlyFens: Ik zou persoonlijk nooit voor Stella (Of NLS/AIS/LLS/DFA for that matter) kiezen.....bijna anderhalve ton neerleggen terwijl er maatschappijen bij bosjes omvallen is mij een veel te groot risico, maar ik heb relatief simpel praten. Maar alles leuk en aardig, 'tis jouw verantwoordelijkheid...en niemand dwingt je om een ATPL-opleiding te volgen....ik vind dat er veel te weinig mensen hier de optie om er vanaf te zien overwegen.

Leuke link: Press
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top