Zeer kritische noot over Stella

Status
Not open for further replies.
Tja,

Als je opgeroepen word voor een grading ga je je toch wel even voorbereiden op een sim, ergens. Althans, dat lijkt me handig als je al een halfjaar niet meer IR gevlogen hebt en een half uur de kans krijgt te laten zien of je die baan waard bent of niet.

Je kan dat lekker goedkoop en goed doen bij IST in Alphen aan de Rijn, of , wanneer je naar b.v. Ryanair moet toch even bij CAE in Belgie, of bij FSC op Schiphol-Oost. Dat kost dan ook tussen de € 300.- bij IST voor de IST1 sim en € 3000.- bij FSC voor de fullmotion 737 NG sim

Reken dat er dan ook maar even bij, of wanneer je een jaar geen baan gevonden hebt moet je ook nog even je Profcheck doen. Reken die er ook nog maar even bij.

En voor wat betreft de smoes van het weer...... jongens, als dat er voor zorgt dat je er 30! maanden over doet dan moet je meteen modulair gaan.

Ik heb er bij Singles and Twins 3.5 maanden over gedaan om de hele praktijk opleiding te doen, dus IR, CPL en ME-IR! OK heb het weer een beetje mee gehad, laten we zeggen dat het weer een beetje tegen zit, dan doe je er daar 6 maanden over, in het ergste geval.

Dus 2 maanden voor je PPL, 8 maanden voor de ATPL theorie en dan 6 Maanden voor je praktijk opleiding = 16 maanden in totaal, in het ERGSTE geval! Hour building kan je prima doen tijdens die 8 maanden ATPL opleiding.

Groeten

:radar: André :radar:
 
@Neos,

bedankt voor je reactie.. ik voel me ......

Kind regards

R_L

Ik wilde alleen aangeven dat de opleidingskosten (ca 104.000,- (bij mijn weten exclusief de brandstoftoeslag!)) iets anders is dan de totale kosten voor de opleiding als je alles meerekent aan living, rente etc. Dan kom je zelfs nog veel hoger uit dan 150.000,- Want die rente die stopt niet als je je opleiding afrondt of een baan hebt.

Voor de rest: Helemaal mee eens. Goed verhaal.:biertje:
 
Dag allemaal,

Ik heb zelf de opleiding bij stella gedaan. Heb daar 27 maanden over gedaan en dat was echt het snelst haalbare. Op het moment dat ik daar weg ging hadden ze nogal wat capaciteit probleempjes wat een hoop leerlingen een paar extra maandjes heeft gekost.
Over het natraject kan ik kort zijn. Je krijgt een gesprekje waar je een beetje moet aangeven wat je wilt. En dat was het wel zo'n beetje. Ik had gelukkig binnen een maand een baan bij ryanair, maar dat moet je (natuurlijk) helemaal zelf regelen. Overgens wel een leuke en goeie tijd gehad daar.

Over de kosten:
Alles bij elkaar vanaf het moment dat ik begon bij stella tot het moment dat ik me eerste uurtje voor Ryanair vloog: E 166.500
Dus incl. opleiding, rente, living, typrating, 1uur grading training 737 sim bij FSC en alle ongein waar je voor moet betalen bij ryanair.

Een deel van dat bedrag voor de typerating + wat extra living E 38.000 is tegen een schandalige rente van ongeveer 9%. Maarja, wat moet je anders. En dat weten ze daar helaas ook.

Oftewel de ABN-maffia heeft me de komende +/- 10 jaar bij me ballen.

Ciao
 
Dag allemaal,

Een deel van dat bedrag voor de typerating + wat extra living E 38.000 is tegen een schandalige rente van ongeveer 9%. Maarja, wat moet je anders. En dat weten ze daar helaas ook.

Oftewel de ABN-maffia heeft me de komende +/- 10 jaar bij me ballen.

Ciao

en de rest van de kosten, tegen welke rente is dat dan?? vreemd overigens dat er twee percentages worden gehanteerd....of is de rest rentevrij...dan is het wel weer een goede deal :D

Climb350
 
Denk zo tegen een procentje of 6 :angel:

das dus veeel rente per maand

590 + 285 = :1855:

maar dan zit je wel bij ryan



(zei hij jaloers :kerst: !)
 
Last edited:
Gefeliciteerd PH-MUS met je eerste baan. Ben blij voor je dat het allemaal gelukt is.

9% rente is schandalig veel. Je zei het zelf al. En dat gevoel wordt alleen maar sterker als straks het nieuwe eraf is van je nieuwe speeltje (737NG).

Jij hebt je type rating in iedergeval nog kunnen financieren. Toen ik in 2002 van de opleiding afkwam en in 2003 mijn eerste baantje mocht kopen was mijn financier (Grootste NL bank) unwilling dat te financieren terwijl ik op dat moment "maar" 50 000 euro bij ze geleend had voor mijn integrated course.

Zoals je weet als airlines mensen nodig hebben, dan hadden ze dat eigenlijk gisteren al dus alles moet snel snel. Hierdoor kon ik niet beginnen bij desbetreffend bedrijf. Achteraf ben ik ze heel dankbaar want kreeg ik een baan waar ik niet hoefde te betalen voor de rating. Geluk bij een ongeluk zegmaar.

Dus voor de wannabees neem aub het volgende in beschouwing voordat je begint aan een opleiding:

1) Probeer je type meteen mee te financieren en financier een extra buffer mee voor dezelfde rente stand. Want als je achteraf bij ze langs komt en snel geld nodig hebt omdat je verder moet dan kan het antwoord nee zijn of je krijgt een woeker rente. Als je al 100 000 euro geleend hebt en bij het BKR staat ingeschreven wordt het moeilijk bij een andere bank te lenen. Je bank weet dat en weet dat je niet kan onderhandelen, dus zuigen je helemaal uit.

2) Een opleiding mag hooguit 18 maanden duren.

Fijne jaarwisseling
 
Same story here as PH-MUS!

Het is erg veel geld maar met mijn huidige salaris ondervind ik vooralsnog geen problemen. Ben al lang blij met die eerste betaalde baan in deze barre tijden! En denk dat ik hier voorlopig echt wel goed zit. Net de linetraining afgerond ook dus de verdiensten worden alleen maar beter. "Stilstaan is achteruitgang" zeg ik altijd dus mij hoor je niet klagen.

Ik heb persoonlijk niets te klagen over de instructie bij Stella. Heb altijd ervaren instructeurs gehad (o.a. van legend Minoli). Maar de planning is zeker een punt waar meer aandacht aan besteed kan worden.

Fijne jaarwisseling allen!
 
@ Climb350

De rest staat tegen 5.5%
Die E 38.000 tegen 9% sta je in feite rood op een aparte rekening.

@ First Choice

Als het nieuwe eraf is en ik zou er allemaal geen zin meer in hebben, heb ik een back up
plan: Me verstoppen in een Braziliaanse jungle en aldaar tussen de aapjes een hele lange
baard laten groeien en een nieuw bestaan beginnen. :D

Iedereen een goed 2009!
 
Dus voor de wannabees neem aub het volgende in beschouwing voordat je begint aan een opleiding:

1) Probeer je type meteen mee te financieren en financier een extra buffer mee voor dezelfde rente stand. Want als je achteraf bij ze langs komt en snel geld nodig hebt omdat je verder moet dan kan het antwoord nee zijn of je krijgt een woeker rente. Als je al 100 000 euro geleend hebt en bij het BKR staat ingeschreven wordt het moeilijk bij een andere bank te lenen. Je bank weet dat en weet dat je niet kan onderhandelen, dus zuigen je helemaal uit.

Aan welk bedrag zou je dan denken? De ene rating is de andere niet :)

gr
 
3bergen het ging destijds om 20 000 euro ongeveer niet super veel leek me.

Ik wil trouwens even benadrukken dat ik tegen het betalen van type ratings ben, maar dat het zo standaard is geworden dat je het beter meteen kan meefinancieren. De kans dat je hem moet betalen om aangenomen te worden is nu 95%.

Beste wensen

FC
 
@ RL, wij moeten elkaar kennen dan denk ik? Ik ben ook begonnen in de tijd dat er nog 50 mensen op school zaten, was de eerste klas onder de naam stella. PM?

Als oud leerling hoor ik ook de grote aantallen studenten, ben heel benieuwd hoe dit gaat lopen. Zelf wel het geluk van goede nazorg gehad. Mocht binnen 6 weken na het afronden van mijn opleiding bij transavia op gesprek. Mijn opleiding heeft 25 maanden geduurt. Ik was nr 4 uit mijn klas van 13. De langste hebben er 30 maanden over gedaan. Echter hadden ze dit naar mijn mening puur aan zichzelf te wijten. 4x per week naar de kroeg, klassen missen, en je hele aptl examen week daarom opkloten. Is studievertraging waar je stella niet de schuld van kan geven. Maar ik spreek hier alleen over mijn klas natuurlijk.
Is er hier een huidige student van stella die wat kan vertellen over de situatie op dit moment wat betreft de planning en capaciteit van vliegtuigen en FI's?

Commander
 
De instructeurs van Stella zijn slechte studenten die niet aangenomen worden bij maatschappijen.
False. Het zijn eerder goede studenten die te jong zijn om bij een airliner te solliciteren en dus ook een mooie leeftijd (circa 25-28) hebben als ze ná 5 jaar FI en een hoop uren gaan solliciteren.

En dat verhaal geloof jij? "Te jong zijn om te solliciteren"? Ik geloof dat Purno precies verwoorde wat ook een grote zorg van mij is. Luitjes die net hun eigen brevet hebben zijn wat mij betreft het minst geschikt om nieuwe luitjes les te geven. Geen enkele ervaring, waarschijnlijk nog een boel vraagtekens in hun eigen hoofd, soms een know-it-all attitude en natuurlijk frustratie dat ze geen 'echte' baan kunnen krijgen. Maar het allerbelangrijkste: laag niveau. Koning Lucht maakte daar wel een quasi-grapje over, maar hij heeft wel gelijk. Het niveau gaat dan steeds verder omlaag.

Diegenen met al wat vliegervaring weten dat je pas leert vliegen nadat je je brevet hebt gehaald. Diegenen zonder vliegervaring maar met een rijbewijs kunnen dat ook begrijpen. Je moet je toch niet voorstellen dat jij rijles kreeg van een of andere knakker die zelf net de week daarvoor z'n rijbewijs heeft gehaald?

Maar nogmaals, "te jong om te solliciteren" dingt mee naar de titel "grootste bullshit van 2009".

Een "airliner" is overigens een vliegtuig in de transport categorie en ook de typenaam van de Beech 99. Een luchtvaartmaatschappij is een "airline".


Oh ja, ik wilde ook nog even toevoegen:
Wie zijn al die idioten die zich trots mogen rekenen tot één van de 300 studenten van Stella in 2008? Worden deze mensen met bosjes geronseld, in geblindeerde bussen gepropt en afgevoerd? Want hier op Airwork zie ik ze niet.

Ik heb het al eerder gezegd: Vandaag de dag krijgt niemand m'n sympathie meer als hij of zij voor een opleiding kiest waar op Airwork enorme bezorgdheden en rode vlaggen tegen geuit wordt en dan vervolgens gedupeerd raakt. Voor de 150K die je uitgeeft mag je assertief genoeg zijn om een 2-minuten Google search te doen en zo op Airwork uit te komen.

Zo, inmiddels weer genoeg mensen beledigd, happy 2009 y'all! :)
 
Iz,

Bedankt voor je goede uiteenzetting. Mag hopen dat er mensen zijn die er wat mee doen, maar hoe goed bedoeld, ik vrees dat je ze op een hand kunt tellen :rolleyes:. Ik heb ook al meerdere keren op Airwork mensen in de juiste richting proberen te sturen door eerst naar opleidingen te kijken waar je een baangarantie kunt vinden en die zijn schaars, maar dat is natuurlijk geen reden om er niet voor te gaan.

Ik denk dat de selectie bij Stella ook van ''jan-lik-me-vissie'' is, want als ze richting de 500 man gaan, dan zullen de selectie-eisen ook soepeler worden danwel niet te laag om te voldoen bij potentiële werkgevers. Dus als je een MBO-4 heb, ga dan niet naar Stella als ze zeggen dat je gemakkelijk een baan kunt vinden, want die banen zijn schaars, ze zijn er wel, maar daar zul je dubbel zo hard je best voor moeten doen.

En als er nog steeds mensen zijn, die denken van: ''Daar heb je die ******** van een Julien die iedereen loopt af te kraken'' . Ik doe het alleen maar om eventuele toekomstige collega's op weg te helpen en als je denkt het zo goed te weten, hoef je van mij geen sympathie te verwachten.
 
Ik ben het helemaal met jullie eens, als ik kijk naar klassen topics daar staan vaak maar enkele leerlingen in, terwijl je zou verwachten dat op zo`n grote site als airwork bijna iedereen van klas wel bekent moet zijn voordat je überhaupt elkaar in het echt hebt gezien.

Dan rijst bij mij ook de volgende vraag hoe kom je op de naam van een vliegschool of het bestaan van een bepaalde opleiding. Voordat ik ging googelen en op jullie site terecht kwam wist ik alleen van het bestaan van een vliegschool van de KLM, meer informatie had ik niet.

Vervolgen ben ik daar op gaan googelen en kwam ik verschillende vliegopleidingen tegen en ook jullie website wat ik zeer informatief vond/vind omdat er een overzicht staat van alle vliegscholen en hoe de selectie in zijn werk gaat. Het lijkt mij ook dat iedereen die naar een opendag gaat zich aangemeld heeft via de website van de des betreffende opleiding en vaak op die site zijn gekomen via Google. Kortom sommige studenten die kijken gewoon niet verder dan hun neus lang is.

De selectie interesseert de meesten volgens mij al helemaal niet. Ik heb het idee dat de meesten er onvoorbereid heen gaan en denken van daar kom ik met gemak doorheen. Als je naar de vragen op informatiedagen gaat kijken gaan die allemaal over bijscholing en zaken tijdens of na de opleiding, echter worden er bijna nooit vragen gesteld over de selectieprocedure.

Ik merk het in mijn omgeving al dat als je zegt dat je een opleiding tot piloot gaat doen, mensen vaak meteen reageren van dan ga je wel veel verdienen. Maar mensen vergeten vaak dat ik eerst mijn hele financiele leven op het spel moet zetten en dan maar moet hoppen dat ik een baan vind als piloot. En zelfs dan verdien je nog niet zo heel veel in het begin want er wordt vergeten dat je lening ook nog terug moet betalen, en misschien nog een hypotheek. Dus heb je dubbele maandlasten.

Ik kan wel zeggen dat de meeste het idee hebben van ik ga effen snel zo`n opleiding scoren, effen een tonnetje lenen ( maakt toch niet uit heb je binnen no-time terug verdient) vervolgen wordt er gedacht dat ze zo een baan hebben en binnen no-time miljonair zijn.

Ik mag hopen dat ik mijn opleiding haal en dan een baan vind als piloot al is het rondvluchten maken. Zolang ik het maar leuk werk vind en genoeg verdien om mijn hoofd boven water te houden.

Dan ben ik gelukkig en dat is wat ik het belangrijkste vind!
 
1) Als oud leerling hoor ik ook de grote aantallen studenten, ben heel benieuwd hoe dit gaat lopen.

2) Mijn opleiding heeft 25 maanden geduurt. Ik was nr 4 uit mijn klas van 13. De langste hebben er 30 maanden over gedaan. Echter hadden ze dit naar mijn mening puur aan zichzelf te wijten. 4x per week naar de kroeg, klassen missen, en je hele aptl examen week daarom opkloten. Is studievertraging waar je stella niet de schuld van kan geven.

Commander

1) Ik denk wel dat ik weet hoe dit gaat aflopen. De supply van vliegers door Stella wordt op een gegeven moment zo groot, dat de doorlooptijd van studenten naar de airlines steeds langer gaat worden. De financier van de opleiding krijgt dan steeds meer te maken met probleem gevallen en besluit de krediet kraan naar toekomstige studenten van Stella dicht te draaien. We hebben dit al eerder gezien in de hypotheek markt. (credit crunch) Veel gezonde bedrijven kunnen al geen krediet meer krijgen. En ook in de financierings markt voor vliegers gaat dit gebeuren. In de UK bijvoorbeeld is er geen enkele bank meer die vliegers voor een unsecured loan geeft. Ik durf hier een voorspelling te doen, dat ze die 500 man/vrouw per jaar niet gaan halen. De ABN AMRO zet de rem er straks gewoon op.

2) Ik denk dat Stella hier wel schuld aan heeft. Het begint allemaal bij een goede selectie. Ze hebben mensen doorgelaten die niet volwassen genoeg zijn en niet de dissipline habben een ATPL opleiding te doen. Als ik het zo lees dan zijn deze figuren dus ook ongeschikt voor het vak vlieger. Ik zou de type rating eens over hebben moeten doen vorige maand, dan zou de hel losbreken bij mijn werkgever.

Hasta
 
Iz,
Ik heb ook al meerdere keren op Airwork mensen in de juiste richting proberen te sturen door eerst naar opleidingen te kijken waar je een baangarantie kunt vinden en die zijn schaars, maar dat is natuurlijk geen reden om er niet voor te gaan.

BaanGARANTIE... Van welke planeet kom jij? We weten allebei dat geen enkele opleiding een baan garandeert Julien.

@IZ Ergens met je eens, ergens ook niet. Als bij ons bij hv iemand in z'n command simulator zit, kan hij miss beter een jonge ini hebben, die strak in de procedures zit, en volume 2 goed weet, dan een senior co, die alles op zijn eigen manier doet, en langzaam afgedwaald is van de sops ed. Zo is het natuurlijk ook met vlieginstructeurs. De jongere zitten strak in de theorie, strak in de sops. De oudere hebben bergen met ervaring, maar zitten daar weer wat minder in.

@First choice. Ik ben heel benieuwd, zeg niet dat je ongelijk hebt in je eerste punt. Zou kunnen. In dat geval, zou dat volgens de meeste mensen op dit board dus goed zijn voor stella, want minder leningen, zijn minder studenten. Maar stel dat ze gewoon blijven groeien, zullen ze toch met een goed plan richting ABN gegaan zijn, want wat je zegt. In deze tijden lukt het niet zo snel meer met een financiering.
Met je tweede punt ben ik het niet eens. Waar is de eigen verantwoordelijkheid van mensen volgens jou? Even nog voor wat beeldvorming, dit waren geen 18-jarige jochies. Maar mannen van midden 20. Er word tijdens de opleiding op gehamerd dat het veel is, en dat je je voor de volle 100% moet inzetten. Als je zelf dan besluit om in de kroeg te gaan hangen, wij hadden niet zo'n mooie cavv bar, dan doe je het echt zelf. Net als dat ik nu opeens de feestbeest ga uithangen, en met profchecks verknal, kun je dat mijn werkgever niet kwalijk nemen, door te zeggen dat het bij mijn selectie is mis gegaan.


Commander
 
BaanGARANTIE... Van welke planeet kom jij? We weten allebei dat geen enkele opleiding een baan garandeert Julien.


Commander

Kan er uit mijn blote hoofd al 5 opnoemen waar je dan misschien juridisch gezien geen garantie van een baan hebt, maar waarbij je de opleiding helemaal niet betaald of pas betaald wanneer je bent aangenomen bij de desbetreffende maatschappij (en dan ook nog maar een deel van de kosten) of zelfs gewoon betaald wordt tijdens je opleiding!

Daarnaast kan ik er ook nog wel minstens een stuk of 5 opnoemen waar de kans op een baan veeeeeeeeeel groter is!

Kan je wel gaan lopen zeuren dat je het geen baangarantie mag noemen, maar 'tis in ieder geval een heel stuk slimmer dan voor stella kiezen.
 
Air France biedt 100% baangarantie zonder dat je maar een cent hoeft te betalen. Nee, je krijgt betaald in dit geval! In het contract staat duidelijk dat je gegarandeerd een baan hebt bij Air France op de A320 waar je na je opleiding je TR op doet.

In de volgende klas zit een Nederlander, een Italiaan, twee Polen en een Brit, dus ga niet zeiken dat je geen Frans kan, dan ga je het maar leren. Begin met ''voulez-vous coucher avec moi'' en je zult een heel eind komen :grijns:

Ow, en volgens mijn vrouw kom ik van Mars, dus er zal vast wel een steekje bij me los zitten.

Overigens zou ik in deze periode er niet eens over moeten denken om 150.000 euro neer te leggen voor een particuliere instelling die alleen op je geld uit is en dat je na je opleiding het moet opnemen tegen ervaren mensen en dan ben je aangenomen, dan moet je 1200 euro per maand gaan aflossen :stapelge: .

Schiet mij maar lek, maar dan pas kom je van een andere planeet! :snore:
 
@IZ Ergens met je eens, ergens ook niet. Als bij ons bij hv iemand in z'n command simulator zit, kan hij miss beter een jonge ini hebben, die strak in de procedures zit, en volume 2 goed weet, dan een senior co, die alles op zijn eigen manier doet, en langzaam afgedwaald is van de sops ed. Zo is het natuurlijk ook met vlieginstructeurs. De jongere zitten strak in de theorie, strak in de sops. De oudere hebben bergen met ervaring, maar zitten daar weer wat minder in.

In m'n command simulator wil ik niet een co hebben die NET uit z'n type rating is en het vliegtuig nog nauwelijks heeft gevlogen. NO WAY. Strakke SOPs heb ik helemaal niks aan, zelfs met sloppy SOPs redden we het wel. Ik heb al genoeg verhalen over gloednieuwe co's gehoord die toch even rare, extreme en onverwachte acties uithalen dat ik zoiets liever niet tijdens een command course tegenkom. Wat dat betreft is het interessant om nieuwe captains een zucht van opluchting te horen slaken als ze met een ervaren co vliegen. Het scheelt enorm veel effort als je met een ervaren iemand vliegt omdat het vertrouwen er is en je niet continu af zit te vragen wat je nieuwe collega allemaal doet of van plan is. Zeker in een wat drukkere situatie. Voel je daar als onervaren co niet door beledigd of verontwaardigd, het is nu eenmaal zo en het is niets persoonlijks. Been there, done that.

Vroeg in je carriere weet je misschien veel details maar zijn dit simpelweg geleerde feiten uit een boekje. Hoeveel mensen halen de IR niet net waarbij ze VOR en NDB intercepts nog steeds met een ezelsbruggetje moeten leren (en dat soms dus ook fout gaat)? Ezelsbruggetjes zijn voor sommigen handig voor in het begin, maar daarna moet je het gewoon zien. Als instructeur moet je dus al op dat niveau zijn dat je alles fundamenteel begrijpt, dat ze je midden in de nacht wakker maken en je het antwoord weet op alle basale CPL/IR zaken. Wederom, superstrakke procedures ten spijt: Je vliegt omdat je het kunt, niet omdat je volgens de procedure op het juiste moment de juiste handeling doet. En daarbij de capaciteit hebben om op veilige manier ruim buiten standaard procedures te kunnen vliegen. En dat komt pas met de jaren.

Dit is geen betoog tegen alle onervaren FI's, maar wel een uiteenzetting waarom een ervaren instructeur beter is dan een onervaren instructeur. En met ervaren bedoel ik niet een 68-jarige ex-luchtmachter die overal z'n afwijkende mening over heeft.

En ja, ik zou de ervaring van het instructiekorps ook zeker laten meewegen in het uitzoeken van een vliegschool.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top