Zeer kritische noot over Stella

Status
Not open for further replies.
ph-jpc ik lees idd ook wel wat JS hier allemaal post en je hebt gelijk wat betreft mijn vliegschoolkeuze, echter als kls en epst afvallen blijven er nog maar een paar over en gezien de geluiden die de laatste tijd over de NLS gaan, heb ik voor stella gekozen. wat JS zegt neem ik idd ter harte maar als je terugleest in het forum zijn er ook een aantal leerlingen die zeer positief en zeer te spreken zijn over de opleiding. en ja ik weet donders goed hoe de luchtvaart in elkaar zit.

Als ik het goed begrijp is bij jou een paar dus NLS en Stella... maar heb je wel eens gekeken naar de DFA? Of ben je wezen kijken over de grens? Het zijn allemaal opties die je zou moeten afwegen.
 
Als ik het goed begrijp is bij jou een paar dus NLS en Stella... maar heb je wel eens gekeken naar de DFA? Of ben je wezen kijken over de grens? Het zijn allemaal opties die je zou moeten afwegen.

ik heb eigenlijk een heleboel scholen afgewogen en ik heb niet zomaar gekozen voor een school, ik ga verder niet in op details. en idd ik ben het met jullie eens dat 500+ leerlingen veel is, maar dat moet ik eerst maar eens zien gebeuren.

jester je hebt gelijk je moet idd leering trekken als je bij 2 vliegscholen word afgewezen, echter ben ik bij beide scholen tot de laatste fase gekomen en heb redenen opgekregen tot afwijzing waarbij ik zelf enige vraagtekens had. bovendien ben ik bij de KLU wel door het gehele traject heengekomen. dus vandaar. Mijn reden tot stoppen daar hou ik ook privé.
 
bovendien ben ik bij de KLU wel door het gehele traject heengekomen. dus vandaar. Mijn reden tot stoppen daar hou ik ook privé.

Ik ken het gevoel. Ik was door de hele selectie gekomen voor astronaut bij NASA. Mijn reden om dat niet te doen houd ik ook liever prive.
Nouja laten we zeggen dat ze niet hadden gezegd dat ik de ruimte in moest.

;)
 
:cool:
Ik ken het gevoel. Ik was door de hele selectie gekomen voor astronaut bij NASA. Mijn reden om dat niet te doen houd ik ook liever prive.
Nouja laten we zeggen dat ze niet hadden gezegd dat ik de ruimte in moest.

;)

gelukkig hadden ze mij wel alles verteld, :kiss:
 
:eek:fftopic:
Als ik niet door de selectie van de KLS of EPST was gekomen zou ik liever meer geld, tijd en moeite gestoken hebben in een selectie voor een Lufthansa, Etihad of Netjets cadetship dan deel te nemen in een 120K loterij genaamd Stella.
 
Hmmm 2 keer afgewezen worden bij twee gerespecteerde scholen met een bewezen slectieprocedure en dan nog doorgaan??
Kennelijk doet Stella niet aan zelf bescherming zolang zij geld kunnen verdienen???

bovendien ben ik bij de KLU wel door het gehele traject heengekomen

aha maar je kwam erachter dat je die 150k toch liever zelf wilde betalen in plaats van een door de overheid gesponsorde opleiding?? Logisch........:angel:

Een vraag aan iedereen:
Op welke manier heeft het Stella geklooi (lees: 500 studenten aannemen zonder te kijken naar de vraag) ook consequenties voor KLS-ers (die niet bij de KLM aan de bak kwamen) en NLS en EPST leerlingen?

Doordat Stella de markt overspoelt komen zij natuurlijk ook moeilijker aan de bak. Of zullen zij altijd een voordeel houden t.o.v. een Stella leerling?

Wat denken jullie?
 
V-entje ipv mijn keuzes hier in twijfel te trekken kunnen we beter on topic blijven.
reden van afwijzingen hadden niks te maken met het feit dat ik het niet zou kunnen. en bij de klu, dat is wellicht geen handige keuze geweest maar dat is altijd achteraf.
 
ph-jpc ik lees idd ook wel wat JS hier allemaal post en je hebt gelijk wat betreft mijn vliegschoolkeuze, echter als kls en epst afvallen blijven er nog maar een paar over en gezien de geluiden die de laatste tijd over de NLS gaan, heb ik voor stella gekozen. wat JS zegt neem ik idd ter harte maar als je terugleest in het forum zijn er ook een aantal leerlingen die zeer positief en zeer te spreken zijn over de opleiding. en ja ik weet donders goed hoe de luchtvaart in elkaar zit.

Ik reageerde op jouw eerste post omdat jij daarin vertelde dat er bij elke school wel wat mis is, het 'ambitieus' is om veel te veel leerlingen op te leiden en dat je je weigert voor te stellen dat het gewoon erg verkeerd is om zoveel mensen op te leiden.

In jouw reactie heb je het over waarom je enkel bij Stella gaat beginnen... ik snap de connectie niet helemaal maar ik proef wel een verblindende liefde voor het volgen van je opleiding daar.
Doe jezelf een lol en sta open voor de negatieve kanten van deze keuze in plaats van eigenwijs tegengas te geven aan de mensen die al jaren in dit wereldje rond lopen.
Waarom je de KLu of andere scholen niet wil/kan zal mij worst wezen; het gaat hier om de zorgelijke geluiden die werden en worden geuit over Stella.

Ga dat na je eerste stapjes in de luchtvaart niet proberen te ontkrachten of om te draaien maar zet die roze bril af, blijf realistisch en luister eens naar mensen die wel weten waar ze het over hebben.

V-entje ipv mijn keuzes hier in twijfel te trekken kunnen we beter on topic blijven.
reden van afwijzingen hadden niks te maken met het feit dat ik het niet zou kunnen. en bij de klu, dat is wellicht geen handige keuze geweest maar dat is altijd achteraf.

Hier begon je zelf uit het niets over... en voordat je weer een onhandige keuze maakt en achteraf spijt krijgt kan je misschien jezelf onthouden te reageren in deze discussie zonder inhoudelijke kennis en echt te luisteren naar wat er wordt gezegd.
 
Ben het in grote lijnen wel eens dat 500 man op de markt zetten in Nederland op zijn minst discutabel is. Echter, wat zou het verschil zijn als 5 verschillende kleinere scholen elk 100 man laten afstuderen,voeren we dan dezelfde discussie? Het resultaat blijf hetzelfde, lang leve de vrije markt economie. Ik hoor hier vaak op het forum voorbij komen dat in het buitenland, niet of nauwelijks gekeken wordt naar welke vliegschool gevolgt is, maar dat dit vooral een Nederlands verschijnsel is. Wat is dan het probleem dat een bedrijf (Stella) succesvol wil zijn? Het station maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn we in de luchtvaart natuurlijk al jaren geleden gepasseerd, en iedereen is vrij zijn of haar school te kiezen.
Ook zie ik totaal geen concurentie strijd tussen de al aanwezige Nederlandse scholen, allemaal dezelfde prijs voor hetzelfde papiertje terwijl het toch echt voor veel minder kan. Ik berijp de frustratie over niet nagekomen afspraken aan Stella's zijde en dit is ook volledig ontoelaatbaar, maar of andere scholen het zoveel beter doen vraag ik me ook af. Verscheidene klassen van de NLS liepen vorig jaar ook al twee maanden achter en zelfs de KLS ontkwam er niet aan.

Verder heb ik er allemaal geen verstand van.
Groeten C
 
Het probleem daarvan is dat je alsnog wel 120k betaald voor een opleiding die je ook voor 60k kunt doen, en dan kan je bij precies dezelfde bedrijven solliciteren als de Stella-jongens, en wat ze je ook willen laten geloven daar krijgen zij echt geen voorkeur hoor.
 
Ook zie ik totaal geen concurrentie strijd tussen de al aanwezige Nederlandse scholen, allemaal dezelfde prijs voor hetzelfde papiertje

Is dat zo columbus? Harvard geeft je in principe ook het zelfde papiertje als de Wageningen universiteit en MIT geeft je het zelfde papiertje als de TU Twente.

Het zelfde papiertje geeft je niet de garantie dat er de zelfde waarde aan toegekent wordt.
 
Alleen is een jaartje MIT duurder dan 10 jaar Twente, dus je vergelijking gaat een beetje mank.
 
Fly Lens,

Toegekende waarde aan het papiertje (ATPL in deze) niet verwarren met contacten van school. De instituten waarnaar jij refereerd hebbeen een degelijke reputatie wereldwijd.
Ik heb niet de ilusie dat de invloedsferen van een of andere nederlandse vliegschool dezelfde reikwijdte hebben.
 
Columbus, het is heel simpel: Huidig aantal nieuwe ab-initio vliegers dat per jaar in NL wordt opgeleid: ca. 500. Als 1 school daarvan die eerst een aandeel had van ongeveer 80 vliegers gaat uitbreiden naar 500, dan wordt ineens het totaal 920.

Als alle scholen hun "productie" zouden verhogen naar een totaal van 920, zou dat ook een slecht idee zijn. Nu is echter 1 school verantwoordelijk voor deze drastische verhoging en mag die daar zeker op worden aangesproken. Niet alleen omdat allerlei dingen als kwaliteit in het gedrang kunnen komen, maar ook omdat je je best mag afvragen WAAROM die andere scholen niet allemaal hun productie verhogen omdat er blijkbaar (als je Stella mag geloven) ruimte voor is in de arbeidsmarkt. Zie daar al bewijs voor een fucked up mentaliteit en outlook over de arbeidsmarkt.

Daarnaast is de periode van productievergroting, het upscalen, bijna altijd een pijnlijk proces. Er zijn altijd aspecten die niet meekomen met de groei en daar zijn alleen de studenten de dupe van. Vertragingen, verslechterde kwaliteit, minder aandacht en hogere kosten. Pas als het vergrotingsproces klaar is en dat al een jaartje stabiel verloopt, mag je er van uit gaan dat je weer in stabieler vaarwater komt als je daar de opleiding begint. En even uitkijken dat niet onderaan de roltrap inmiddels een grote stapel gestruikelde afgestudeerden ligt die alsmaar groter wordt omdat niemand ze aanneemt.
 
Ben het in grote lijnen wel eens dat 500 man op de markt zetten in Nederland op zijn minst discutabel is. Echter, wat zou het verschil zijn als 5 verschillende kleinere scholen elk 100 man laten afstuderen,voeren we dan dezelfde discussie? Het resultaat blijf hetzelfde, lang leve de vrije markt economie. Ik hoor hier vaak op het forum voorbij komen dat in het buitenland, niet of nauwelijks gekeken wordt naar welke vliegschool gevolgt is, maar dat dit vooral een Nederlands verschijnsel is. Wat is dan het probleem dat een bedrijf (Stella) succesvol wil zijn? Het station maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn we in de luchtvaart natuurlijk al jaren geleden gepasseerd, en iedereen is vrij zijn of haar school te kiezen.
Ook zie ik totaal geen concurentie strijd tussen de al aanwezige Nederlandse scholen, allemaal dezelfde prijs voor hetzelfde papiertje terwijl het toch echt voor veel minder kan. Ik berijp de frustratie over niet nagekomen afspraken aan Stella's zijde en dit is ook volledig ontoelaatbaar, maar of andere scholen het zoveel beter doen vraag ik me ook af. Verscheidene klassen van de NLS liepen vorig jaar ook al twee maanden achter en zelfs de KLS ontkwam er niet aan.

Verder heb ik er allemaal geen verstand van.
Groeten C


Het verschil is dat er van de 3 gerenomeerde scholen in Nederland ( KLS, NLS, EPST ) al jarenlang studenten rondvliegen bij maatschappijen als KLM, BA, Lufthansa, Austrian, Tyrolean, Martinair, Trans, Easyjet, Luxair etc.

Het worden toegelaten tot een vliegopleiding bij Stella heeft niks te maken met het vinden van een goede baan als piloot.

Ga zo door knul. Jij bent vast de volgende die zich negatief gaat uitlaten over Stella zodra die rose wolk voorbij gewaaid is.
 
Iz

Laatste alinea ben ik wel met je eens, het produkt waarvoor je getekend had wordt niet geleverd en daar gaat dit topic ook over als ik mij niet vergis. Dat mag niet en er zijn ook legio juridische wegen voor om je gelijk te halen. Dat dit jaren vergt en uiteindelijk alleen verliezers oplevert ben ik mij ook wel bewust.

Vraag blijft dan hoeveel mensen mogen er dan wel in Nederland opgeleid worden?Wie gaat dat aantal bepalen? Wat wordt de verdeel sleutel tussen scholen dan? (excuus topic drift)
Hetzelfde merkmechanisme dat stella nu zo groot maakt zou bij uitblijvend resultaat toch ook de rem erop moeten zetten,of zie ik dat verkeerd? Maar op een of andere manier lijkt de toestroom van nieuwe AI niet te stuiten en voorziet deze opleiding in een vraag. Een vraag van de consument welteverstaan, niet de vraag van de airlines. Dat de markt nu overspoelt wordt met vliegers ,en de lonen en arbeids omstandigheden daardoor navenant gedrukt kunnen worden realiseer ik mij ook ten zeerste. Blijkbaar is het tegenwoordig erg gemakkelijk om een opleiding te financieren en te voltooien naar de gestelde maatstaven.
Wie het weet mag het zeggen, maar in de belevenis van veel mensen is een bedrijf er om winst te maken.

@Purno: Inderdaad, baangarantie is weer een heel ander topic, maar zou dit een bedrijf moeten stoppen om dan maar op te leiden? Verder vind ik de term knul niet zo shique en laat ik Stella ook voor wat het is. Dat is een keuze en daar is iedereen vrij in gelukkig.

C



Groeten C
 
Columbus, als ik je goed begrijp dan zeg jij het volgende: De reputatie van Stella is niet beter of slechter dan die van laten we zeggen KLS/NLS/EPST. Het maakt dus niet uit waar je je opleiding doet, ATPL is ATPL.

Ik heb dan toch een ander beeld van de situatie, maar goed, we leven in een vrij land, dus we mogen het oneens zijn.
 
Last edited:
@Surferboy.

Ik zou het bericht van FlyFens nog eens goed lezen, vooral de laatste zin:rolleyes:

Heb ik heel goed gelezen, alleen waar zijn vergelijking mank gaat is dat je bij Stella ongeveer hetzelfde betaald als bij de KLS/EPST, maar daar niet dezelfde baankansen voor terugkrijgt. Bij de vergelijking met MIT/UTwente krijg je met hetzelfde papiertje andere baankansen, maar dat is ook terug te zien in de investering die je maakt.

(Kort samengevat, je investering is onevenredig met de relatieve waarde die aan het papiertje wordt gehangen.Of in Jip en Janneke taal: Je wordt genaaid)
 
Wat een wijsheid. "Let's agree to disagree!" ;)

Ik gun iedereen graag zijn plekje bij welke maatschappij dan ook en heb geen mening over dit onderwerp op basis van een gebrek aan feiten/kennis.

Het is wel opmerkelijk dat ik over A meer klachten verneem dan over B en dat zou te denken kunnen geven. Niemand is schuldig tot het tegendeel bewezen is en waar rook is, is vuur.

M.a.w. Trek vooral je eigen conclusie en veel succes met je opleiding!
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top