Zeer kritische noot over Stella

Status
Not open for further replies.
Het trieste vind ik dat mensen die daar de opleiding gaan beginnen (of zelfs al bezig zijn...) denken dat ze baangarantie hebben. Gelukkig hebben ze de website eens bijgewerkt.
 
Jullie hebben het echt gezellig hé? Stelletje roddeltantes! Eigenlijk zou ik niet eens moeten reageren (zoals ik normaal gesproken doe als ik hoofdschuddend en grinnikend al die posts lees) maar ik kon het nu toch echt niet laten.

Het trieste vind ik dat mensen die daar de opleiding gaan beginnen (of zelfs al bezig zijn...) denken dat ze baangarantie hebben.

Sorry, maar ik heb nog niet één collega-student gesproken die die illusie heeft. Waarom iedereen die niet bij Stella zit denkt dat wij dat allemaal denken is me dan ook een raadsel. Het is ons met de voorlichting en daarna altijd duidelijk verteld dat dit niet het geval is. Zoals bij iedere school.

Daarnaast was de directie van Lufthansa (Cityline) dusdanig afgezeken door het persbericht van Stella dat ze een exclusieve deal hadden met Lufthansa (wat dus niet waar is), dat de vraag is of je niet juist een nadeel hebt om als Stella-student bij CLH te solliciteren!

Ik kreeg vandaag een nieuwsbrief van Stella in mijn mailbox, nadat ik daar ongeveer 2 jaar geleden een keer mijn emailadres heb achtergelaten (en sindsdien nooit iets ontvangen heb), met nog steeds dit bericht er in: "Lufthansa Cityline kiest Stella".
Hoezo, niet misleidend?

Als de directie echt zo pissig was om dat persbericht, waarom is er nu dan nog een tweede waarmee ze zelfs in het landelijk journaal zijn geweest? Zou dat zijn om de directie nog meer tegen zich in het harnas te jagen? Zou dat zijn om ervoor te zorgen dat Stella leerlingen echt geen kans meer maken bij Lufthansa? Of zou er toch ergens een kern van waarheid in zitten? Zou zomaar kunnen. En over misleidend gesproken, ik kan me niet herinneren dat het woord 'exclusief' ooit is gebruikt in deze context behalve op dit forum.

Ook de reclame praatjes dat Stella bij grote maatschappijen piloten wegzet (hetgeen niet Stella heeft gedaan, maar de betrokken piloten zelf),

Ehm, Stella heeft die jongens/meisjes toch aan een brevet geholpen? Of hebben ze dat ook helemaal zelf gedaan?

En als je dan toch je diploma's hebt, waarom dan je niet aanmelden bij een school die wel echte contacten heeft bij luchtvaartmaatschappijen?

Zoals? De KLS? En als je daarna niet bij KLM aangenomen wordt, wat vertel je dan tegen de personeelschef van die andere maatschappij? Ik hou niet zo van blauw?

Hier op Beek zijn zowat alle instructeurs, theorie en praktijk, oud-NLSers. Dat was vroeger een opleiding met een goede naam. Mijn bescheiden, maar objectieve mening is dat de opleiding goed in elkaar zit.

Die mening ben ik ook toegedaan, for what it's worth. Alle docenten hier doen hun uiterste best voor ons en er wordt ook behoorlijk geïnvesteerd de laatste tijd in nieuwe kisten/simulators/lesmiddelen etc. En voordat die standaard opmerking komt zal ik hem zelf maar even maken: inderdaad, van ons geld. Maar als ik zie dat het nuttig gebruikt wordt vind ik het ook niet erg om ergens voor te betalen. Brengt me op het volgende:

Feit is dat je met je dure Stella vliegopleiding geen enkel voordeel hebt tov vliegers die een andere opleiding hebben gevolgd.

Sorry, maar mijn klasgenoten en ik hebben heus wel vooronderzoek gedaan voordat we ons ergens voor opgaven. Ik ben zelf naar voorlichtingen van verschillende scholen geweest en de enige die echt goedkoper is (binnen NL uiteraard) is de KLu. Voor de rest heb ik geen noemenswaardige verschillen in de financiëring kunnen ontdekken. Des te meer in indruk en sfeer. Trouwens, kan iemand misschien even opsommen welke voordelen vliegers van andere scholen dan wel hebben t.o.v. die van Stella? Echte feiten, niet wat er gezegd wordt of op de site staat. En dan niet dat standaard KLS-KLM verhaal, dat kennen we wel.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat behalve Morning Glory er maar weinig mensen op dit forum zijn die echt met concrete zaken komen. Het is alleen maar 'ik heb gehoord dat' en 'ik las ergens dit'. En in plaats van het even na te vragen bij desbetreffende school/bedrijf gaat men gelijk zijn gal spuwen. Het lijkt er op dat Stella gewoon geen succes gegund wordt. Als er iets fout gaat (wat overal gebeurt) wordt dit breed uitgemeten en als ze met goed nieuws komen is het volksverlakkerij! Als ik hoor dat er 10 vliegers van de NLS zijn aangenomen bij wie dan ook ben ik blij voor ze! Goed gedaan NLS! Moeten die mensen die alleen maar lopen te flamen ook eens proberen, wordt je echt een stuk vrolijker van! Ik hoor ook wel eens slechte berichten over andere scholen direct van leerlingen. Maar ga ik die gelijk op internet gooien? Het gegeven dat dit wel met Stella gebeurt zegt volgens mij meer over de posters van die berichten dan over Stella.

Feit is dat ik als Stella leerling wel alles uit de eerste hand ervaar en gewoon nog geen grote misstanden heb kunnen ontdekken.

En nee, ik ben geen knulletje van 16 die het nu nodig vind om z'n school te verdedigen. Ik zit al bijna 10 jaar in de luchtvaart (maar niet als vlieger) en ik weet hoe wispelturig de markt kan zijn en hoe klein het wereldje is. En ik heb al lang geleden bedacht dat het veel gezelliger zou zijn als we met elkaar zouden praten in plaats van over elkaar... Is ook veel volwassener trouwens.
 
Bullsh*t !
Meer kan ik er niet over zeggen.

Ik ken toevallig twee gevallen die er via mij achter zijn moeten komen dat er geen baangarantie bestaat bij stella (of bij welke vliegschool dan ook in NL). De een is al een tijdje bezig met de opleiding, de ander is door de selecties gekomen maar moet nog beginnen.
Ik zeg niet dat dit helemaal aan stella te wijten is, beide heren hadden meer onderzoek mogen doen, maar ik vind het wel frapant hoe ze dan aan het idee zijn gekomen.
Op een opendag van de vliegschool schetsten ze echter wel het beeld dat ze baangarantie zouden hebben. Ik kan je de presentatie van stella doorsturen waarin ze zeggen leveringscontracten met o.a. easyjet, ryanair enz. te hebben.
Ik weet niet of stella zich ook met catering of iets dergelijks bezighoudt naast de vliegopleiding, maar na al die commotie geloof ik eerlijk gezegd niet dat ze een contract hebben waarin staat dat ze piloten leveren aan de maatschappijen (of in ieder geval iets in de trant van 'baangarantie').

Ik heb verder niets tegen de vliegschool, ik ben er geweest en er hangt idd een relaxed sfeertje daar. En naar mijn mening hangt het ook absoluut van jezelf af waar je uiteindelijk terecht komt. :biertje:
 
Sinds wanneer is een leveringscontract een baangarantie? Beetje zelf blijven nadenken en zaken niet rooskleuriger willen horen dan ze gegeven worden.
 
@PH BJW amen:respect:

als toekomstig stella student kan ik iederene verzekeren dat ik goed rondgekeken heb. mensen uit de vliegwereld gesproken. Stella heeft alleen een naam omdat ze veel mensen willen opleiden. de opleiding etc doet niet onder voor de andere opleidingen in NL. Ja ik heb een afwijzing voor de KLu so what. papiertje is papiertje en bij elke opleiding zal je even hard moeten werken en evenveel moeite moeten doen voor een baan als dat nodig is. Kunnen ze je helpen mooi meegenomen maar reken gewoon nergens op. Bij de KLS zal je ook zelf bij de KLM moeten solliciteren.
 
Sinds wanneer is een leveringscontract een baangarantie? Beetje zelf blijven nadenken en zaken niet rooskleuriger willen horen dan ze gegeven worden.

Blijkbaar zijn er toch mensen die het als een baangarantie zien. Misschien is het beter om de 'r' gewoon weg te halen en duidelijk te maken dat het niet meer dan contacten zijn. Ik denk dat er toch wat wannabe's zijn die de zaken idd rooskleuriger horen en zo met het idee in hun hoofd komen te zitten.

Ik vind het zelf ook jammer dat Stella zo'n negatieve naam heeft op dit forum, en excuses dat ik er zelf aan meedoe :angel:. Stella heeft voor mij ook zijn voordelen maar ik kies liever voor een vliegschool waar mij dit soort ophef (nog :p:) onbekend is. (Nee, dit is niet de enige reden waarom ik niet voor stella heb gekozen.)

Mijn punt is gewoon dat stella geen uitzonderlijke banden heeft met de bekende maatschappijen. Ik werd vandaag weer geconfronteerd met het baangarantieverhaal van stella en ik vind dat dit gewoon uit de wereld moet worden geholpen. Vandaar mijn eerste post, mss een beetje kort door de bocht en hier dus mijn reden.

:airforce:
 
Point taken. Mijn reactie was ook niet op iemand in het bijzonder gericht maar na het lezen van een paar pagina's aan posts hier zat het me toch niet helemaal lekker.

Ik wens alle aspirant-vliegers veel succes met hun opleiding en hopelijk bereiken we allemaal het doel wat we willen bereiken zonder modder te gooien naar elkaar!
 
Feit blijft wel dat nu de markt verzadigd. (ik wil geen schuld leggen bij een van de scholen) Maar er worden in NL zo'n 1000 piloten per jaar in NL afgeleverd door de meest aansprekende scholen in NL...

De vraag is of er ook vraag naar zoveel piloten is...
 
1000 per jaar? Alleen al door de meest aansprekende scholen? Waar komt dat feit vandaan dan? Concrete getallen graag, met bronvermelding.

Ik weet zelf hoeveel Stella er op dit moment aflevert per jaar, van de andere scholen kan ik dat niet zeggen. Maar als Stella op dit moment (zoals iedereen zegt) al de meeste aflevert denk ik dat 1000 een klein beetje overdreven is. Haal er een nulletje af en je komt meer in de buurt volgens mij.
 
1000 per jaar? Alleen al door de meest aansprekende scholen? Waar komt dat feit vandaan dan? Concrete getallen graag, met bronvermelding.

Ik weet zelf hoeveel Stella er op dit moment aflevert per jaar, van de andere scholen kan ik dat niet zeggen. Maar als Stella op dit moment (zoals iedereen zegt) al de meeste aflevert denk ik dat 1000 een klein beetje overdreven is. Haal er een nulletje af en je komt meer in de buurt volgens mij.

Grofweg komt het hier op neer:
Stella: 500 (nog niet, maar daar willen ze naar toe)
KLS: 180
NLS: 200 (?)
EPST + MVVL + DFA ken ik geen getallen van maar samen leiden zij er meer dan 100 per jaar op.
En dan zijn er nog de kleinere scholen zoals op Lelystad die er ook nog een aantal bij stoppen per jaar.
Als je dat bij elkaar op telt, kom je boven de 1000 uit. Hierin heeft Stella duidelijk het grootste aandeel...
Het is duidelijk dat de Nederlandse markt met KLM als grootste afnemer nooit die 1000 ab initio's per jaar nodig heeft. Het lijkt er dus op dat Stella de realiteit een beetje uit het oog verloren is. Want Nederland is ook niet het enige land waar piloten worden opgeleid. In al die andere landen waar Nederlandse piloten heen gaan, zijn ook gewoon vliegscholen waar honderden ab initio's per jaar vandaan komen. Door het grote aanbod dat aan het ontstaan is, zal het voor afgestudeerden van elke school lastiger worden om een baan te vinden, en maatschappijen kunnen de arbeidsvoorwaarden verlagen. Je zou kunnen zeggen dat een vliegschool die zoveel mensen opleidt, daarmee niet alleen haar eigen studenten naait, maar ook die van andere scholen...
 
Ehm, Stella heeft die jongens/meisjes toch aan een brevet geholpen? Of hebben ze dat ook helemaal zelf gedaan?



Zoals? De KLS? En als je daarna niet bij KLM aangenomen wordt, wat vertel je dan tegen de personeelschef van die andere maatschappij? Ik hou niet zo van blauw?

Antwoord op quote 1: Nee je hebt zelf je brevet gehaald!!!! Stella (of welke instantie dan ook) heeft jou tegen betaling een opleiding gegeven waarmee JIJ het JAA examen zou moeten halen!!!

Antwoord op quote 2: Nee, er vliegen genoeg KLS'ers ergens anders dan de KLM.


Verder wil Stella 500 mensen per jaar opleiden, en dan zijn ze de grootste!!

1000 is overdreven, maar er worden in Nederland iig veel meer mensen opgeleid dan dat er banen voor ze zijn!! Nergens in Europa dreigt of is er een te kort aan piloten! Er is en zal ook nooit een te kort zijn aan aspirant vliegers.

Grtz Mike5

Edit

Zweuvert was me net voor.
 
Beste Morning Glory en andere, dit heb ik gepost op een ander tread maar ik denk dat dit ook wel hier van toepassing is, aangezien het over de ontevredenheid over Sella gaat. Maar laat ik als eerste zeggen: JA!, mensen zijn bang om uit te komen voor hun frustraties op Stella. Je hoort op de gangen heel vaak: ''Nee, ik ga er niks van zeggen want dat gaat hij me niet inroosteren en sta ik weer 1 maand aan de grond. etc.) Dit is wat ik had geposted:

Nieuws: Ja het klopt dt stella naar Amerika gaat (ik ben zelf student op Stella) Is heel leuk allemaal maar het is wel erg toevallig dat alle leerlingen (ook die niet naar de USA gaan) ''opeens'' een extra rekening krijgen voor gestege brandstof, een dikke 4 duizend euro! En nu de brandstof omlaag gaat met al bijna 30 ct! krijgen we niets terug! en we hebben nu 3 maanden eindelijk een specificatie gehad over de extra 4 duizend euro. Wat stond er in? de 4 duizend euro wordt gesbruikt voor: om duurdere examens te kunnen dekken, brandstof die (zo genaamd) gestegen is, EN een 4e locatie!!!! WAT EEN ONZIN! aan een 4e locatie laat je toch alleen de leerlingen mee betalen die daar daadwerkelijk ook heen gaan? Contract erbij gepakt het geanalyseerd en wat blijkt, er staat niks over extra kosten voor een 4e locatie!! Het is te gek voor woorden wat er allemaal op die school gebeurt! Leerlingen worden behandeld als oud vuil! in het begin voor dat je een contract heb getekend is het: ''ja we doen dit voor je en dat en we zijn de beste school van nederland en kom bij ons!'' en zodra je er zit kan je verrekken! 24 maanden heb je genoeg geld om van te leven, want dit is wat je van de bank leent voor living kosten en daarna is het op. Ik kan je vertellen, 24 maanden haal je nooit op Stella. gewoon door slecht management. Daarnaast zit er bij de planning een man die nog nooit met vliegtuigen heeft gewerkt alleen met vrachtwagens en andere vormen van logestiek. gemiddeld vlieg ik zelf 1.3 keer per week! WAARDELOOS! en als je er wat van zegt dan krijg je als antwoord: ''maak je niet druk we zorgen ervoor dat je voor die 24 maanden klaar ben. En ondertussen zit je jezelf op te vreten over van alles en nog wat. Als het Stella uit komt dan zeggen ze op het ene moment dit en het andere moment dat, het is maar net hoe hun het uitkomt en je kan er niets tegen doen! Als ik het over kon doen had ik nooit maar dan ook nooit van mijn leven naar Stella gegaan! Ik kan heb veel moeite om onder woorden te brengen wat voor mafia tent die school is!

MVG Anoniem (want zodra mijn identiteit uitkomt, zal ik van school gestuurd worden omdat dit vertrouwelijk is, op opendagen bijv moet je leuk lachen terwijl 90% op Stella ontevreden is, maar niemand mag dit weten!)
 
Nieuws: Ja het klopt dt stella naar Amerika gaat (ik ben zelf student op Stella) Is heel leuk allemaal maar het is wel erg toevallig dat alle leerlingen (ook die niet naar de USA gaan) ''opeens'' een extra rekening krijgen voor gestege brandstof, een dikke 4 duizend euro! En nu de brandstof omlaag gaat met al bijna 30 ct! krijgen we niets terug! en we hebben nu 3 maanden eindelijk een specificatie gehad over de extra 4 duizend euro. Wat stond er in? de 4 duizend euro wordt gesbruikt voor: om duurdere examens te kunnen dekken, brandstof die (zo genaamd) gestegen is, EN een 4e locatie!!!! WAT EEN ONZIN!

Beetje vreemd is het wel; de brandstofkosten lagen in Amerika toch juist behoorlijk lager?
De examenkosten zijn maar een fractie gestegen, daar zal het ook niet aan liggen.
Blijft inderdaad de 4e locatie over die dus blijkbaar door alle leerlingen van Stella betaald gaat worden........... (zeker geen aandelen?)
What's next?
 
Holy shit, JS.
Waar was je toen ik je nodig had???
I hate to tell you, I told you so, maareh.....
Ik vind dit erg rot om te horen en ik hoop dat je je anonimiteit houdt, maar ik vrees het ergste.
Ik denk overigens niet dat de vliegschool het recht zou hebben om je van school te sturen als ze er achter komen. Vergeet niet, je bent nog steeds klant en volgens mij staat er niet in je contract dat je niet over de school mag praten/publiceren. Correct me if I'm wrong.
Wel zullen ze je misschien proberen een oor aan te naaien, maar zo te horen heb je al een extra paar oren.
Volgens mij hebben ze geen poot om op te staan. Zeker niet als je bijval zou krijgen van een hoeveelheid medestudenten.
Wel kunnen ze je natuurlijk proberen te dwarsbomen, maar zijn ze nog steeds gebonden aan hun deel van het contract.

Jammer genoeg hebben het management en de eigenaren dus niets gedaan met de kritiek die over ze uitgestort is vorig jaar. Sterker nog, als ik jou moet geloven, baalt 90%van de studenten van de gang van zaken. Helaas verbaast me dit niets.
Ik had gehoopt dat er een jaartje geleden iemand als jij was opgestaan, maar misschien kunnen jullie nu eindelijk eens een blok vormen tegen dit soort praktijken. Mijn mening ken je en mijn steun heb je ook, ook al zul je daar weinig voor kopen. Bedenk wel dat jullie samen sterker staan en dat ik jullie graag met raad en daad bij zal staan voor zo ver ik kan.

500 * 4000 euri's= 2.000.000 euri's. Da's een leuk bedrag extra per jaar om de financiele moeilijkheden van de directeuren te helpen oplossen. Zeker als ze de laatste tijd net als zovelen financieel "geleden" hebben.
Nu kan de heer H. misschien die nieuwe businessjet toch aanschaffen.
Jaloers? Een beetje wel op het vliegtuig, maar niet op de levenstijl en de aanpak van mensen/klanten.

Ben inmiddels ook een aantal oud-collega's tegengekomen waarmee ik vorig jaar les gaf voor deze toko. Ze werken geen van allen meer voor stella en dat is niet omdat ze naar de airlines zijn vertrokken!

Succes en hou ons op de hoogte.

MG

P.S. De emotie springt (begrijpelijkerwijs) uit je posts. Probeer het zakelijk en netjes te houden. En believe me: IK weet dat dat soms erg moeilijk is.
P.P.S. Wil er iemand reageren omtrent de reaktie en de vooruitzichten voor de studenten m.b.t. de huidige financiele crisis. (Wellicht iemand van stella zelf)?
P.P.P.S. Wil er iemand van het stella management reageren op de posts van JS en/of MG (Nee, wij zijn niet een gespleten persoonlijkheid)?
 
Heey,

Ik zit nu al 14 maanden op Stella bevalt goed maar er woorden doorgaands veranderingen in gevoerd. Maar wat je op deze school kan verwachten is dat je later waarschijnlijk voor trans ryanair vlm of luxair gaat werken. Daar horen wij het meest van.

En een leuk nieuwtje miss.. Stella gaat in sept haar eerste klas vfr naar Amerika sturen.. (test) just so you know..

Gr.

Is het in twee maanden tijd echt zoveel slechter geworden ?
 
@Just started:

Zoals Stella-leerlingen behandeld worden is natuurlijk te gek voor woorden.
Ook die extra kosten. Als daar niets over in het contract staat heeft Stella juridisch geen poot om op te staan.
Is daar helemaal niets tegen te doen? Ik geloof dat er een aantal juristen op dit forum zijn die misschien wat meer duidelijkheid daarover kunnen geven.
Het gaat namelijk niet om een paar tientjes.

Ik wens je in ieder geval veel sterkte.
 
Het verbaasd me niet!!

Dit zijn de praktijken waarvoor MG jullie voor heeft willen waarschuwen. :stapelge:

Helaas wisten vele van jullie het beter :rolleyes:
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top