Zeer kritische noot over Stella

Status
Not open for further replies.
.... een groot verloop onder de instructeurs, de vraag is waarom. ....

Er is bij heel veel scholen een groot verloop onder instructeurs meestal. Vele oorzaken zijn aan te wijzen. Er zijn instructeurs die er alleen maar zitten 'te wachten op een baan in grote luchtvaart', die zijn weg zodra die baan er is. De mensen die echt willen lesgeven zijn over het algemeen in de minderheid, heb ik het gevoel. Salaris is uiteraard een groot verschil. De meeste instructeurs salarissen zijn schrikbarend laag, zeker vergeleken met andere luchtvaart takken. En ik moet wel mijn schuld af betalen.

'Uitdaging' is ook een factor, in ieder geval als ik naar mijzelf kijk. Heb een uurtje of 1300 dual given en de uitdaging is nu wel redelijk weg, ondanks dat ik het wel nog steeds heel erg leuk vind om les te geven.

EDIT: Dit is trouwens niet specifiek voor Stella, maar meer een algemene opmerking.
 
Last edited:
Haha ja tuurlijk ;) Maar ik vind het positief dat je op de echte basis begint.
De 150/152 gaat *ff tussendoor* in de komende tijd vervangen worden door 172's.

Zeker mee eens dat hierdoor veel mensen de school vinden, maar dat is m.i. gewoon goede bedrijfsvoering.
1. Veel reclame, klopt.
2. Kun je concreet vertellen waarom deze makkelijker zouden zijn? Is mogelijk maar dan zie ik graag een vergelijking.
3. Zoals? (zijn er idd genoeg genoemd maar zou graag concrete voorbeelden van jou zien)
4. Jouw punt?


Kom ik op mijn beurt terug op het punt dat de meeste argumenten voor veel andere scholen te gebruiken zijn..
Waarom zou ik daar trouwens anders over gaan denken..? Ervaring? ;)



Op de vraag 1,2 en 4 is het antwoord heel mooi samengevat gegeven door IZ(need i say more:p:)
Op de vraag 3, moet je ze maar eens vragen over CLH. Wat ze daar allemaal niet rondlullen met contracten, preffered supplier, verkorte selecties etc. is gewoon pure bullshit en dat vind ik een verkeerde manier van marketing, net zoals die manier van marketing met die reclames bij de Randstad...
En ja ik heb er ervaring mee en ja, je hebt ook gelijk dat een gedeelte van die argumenten op meerdere vliegscholen van toepassing is, en nee heb niet de Stella gedaan;). Ik kan jou goed begrijpen dat je die mening hebt, want je kan niet een andere mening vormen zonder te hebben meegemaakt een tijd zonder werk te zitten met de bank die in je nek hijgt en geen werkelijke nazorg krijgt van je opleiding. Ik dacht precies hetzelfde als jij, en vind ook dat je op dit moment niet anders zou moeten denken en je volledig moet concentreren op je opleiding, de rest is van later belang. (mijn kleine bijdrage:kiss:)

Zo nu even lekker van mijn vrije dag genieten met een heel lekker koud :biertje:
 
Voor het einddoel, ja inderdaad. Kan niet bepaald zeggen dat ik na het vliegen van zo een gebakje meteen een Boeing kan besturen:grijns:. Het is op die vliegtuigen een hele andere manieren van vliegen Anders zouden de vliegscholen zweefvliegtuigen met motor kunnen aanschaffen als het puur om het vliegen gaat (if you get my point).

Hahahaha,

De helft van de wereld begint met vliegen op een cessna. En jij denkt dat je daarmee niet goed opgeleid word.

Denk je dat jij na het vliegen van een superdeluxe piper seneca 10 met full glasscockpit meteen een boeing kan sturen?

Eerst zul je toch de basis aan moeten leren, en dat doe je niet door meteen in het meest gecompliceerde toestel te stappen. De cessna is hier heel erg geschikt voor. Lekker makkelijk en vriendelijk toestel.
 
Type toestel maakt idd weinig uit. Al ben ik wel van mening dat je beter les kan krijgen op een laagdekker dan op een hoogdekker ( vanwege de vliegeigenschappen ).

Wat voor mij wel een groot verschil is tussen KLS/NLS/EPST en stella is dat je bij stella een MCC cursus doet op een fixed base kingair sim en bij de andere vliegopleiding op een FFS van een 737/A320/A310. Nu hoor ik hem al aankomen; "het gaat op het MCC aspect en niet om de sim". Niet helemaal, voor KLS/NLS/EPST is deze cursus niet alleen een MCC cursus maar ook een overbruggings cursus van kleine naar grote luchtvaart.
Ik en vele andere hebben hier een groot voordeel aan gehad tijdens de grading voor een maatschappij!:grijns: Die 9 van de 10 keer word afgenomen op een FFS.

Tuurlijk, iedere school komt met mooie praatjes. Maar het grote voordeel van bijvoorbeeld de KLS is dat ze preferred supplier van de KLM zijn. Het voordeel van CAE NLS is dat CAE opleidingscontracten heeft met tientallen maatschappijen. Iedereen van de wachtlijst kan na de opleiding direct selectie kan doen bij meerdere maatschappijen. ( NLS wachtlijst nu minder dan 20 man )
Nu het prijsverschil tussen STELLA en bijvoorbeels de NLS is weggevallen kan ik echt geen reden meer verzinnen dat mensen voor STELLA kiezen.
 
@ Flash, zo serieus was het eerlijk gezegt niet bedoeld. En dat je daardoor niet goed opgeleid wordt heb je mij ook nog nooit horen/zien zeggen/typen. Voor de basis en begin is zo een klein gebakje natuurlijk beter. Een beginnende piloot heeft de capaciteiten nog totaal niet om een snel gecompliceerd groot vliegtuig te vliegen, dat hoef je mij ook niet uit te leggen. Maar om een voorbeeld te noemen heeft de Lufthansa vliegschool heeft een Citation aangeschaft voor de studenten in het laatste opleidingstraject, dit heeft dus wel veel nut naar mijn mening(en ze zijn nog goedkoper ook!!). En gezien de achterlijk hoge prijzen in NL voor een vliegopleiding vind ik dat dat er ook best wel bij geintegreerd zou kunnen worden, door bijvoorbeeld iets minder sep te gaan vliegen.

@boyashaka:

hetgeen wat je over de sim verteld heb je inderdaad gelijk in , maar moet zeggen dat de opleidingskwaliteit over het algemeen genomen hoog is en hierdoor zonder een mcc op een ffs er vaak positieve uitslag is bij gradings. Maar wat je zei, het verschil tussen fixed en ffs is nog best wel groot en neemt zeker een stukje spanning weg als je er al ervaring mee hebt.
 
@ boyashaka:

Nu het prijsverschil tussen STELLA en bijvoorbeels de NLS is weggevallen kan ik echt geen reden meer verzinnen dat mensen voor STELLA kiezen.
Garantiefonds.... en ja dat is best handig als je geen papa en/of mama hebt die borg kunnen staan.
 
slightly off topic:

Ik zie persoonlijk het voordeel van een garantiefonds niet zo. Het is te hopen dat je er geen beroep op hoeft te doen en als je er een beroep op wilt doen moet je toch naar de rechtbank. Ergo: de vliegschool moet juridisch (=duur) personeel extra aannemen.

Misschien dat daar het prijsverschil vandaan komt.
 
Wat ik nog steeds "vreemd " vindt bij Stella....: Ze zeggen dat ze een samenwerkingsovereenkomst hebben met CLH (wat niet waar is). Als dat nou zo zou zijn.... is het nog niemand opgevallen dat je bij Stella een MCC moet doen als deel van je opleiding, maar dat CLH zegt dat je geen MCC hoeft te hebben omdat CLH die aanbiedt geintegreerd in je Type Rating....?

Tja Stella... Ik ruik "geld verdienen"... en het stinkt !

C
 
Wat ik nog steeds "vreemd " vindt bij Stella....: Ze zeggen dat ze een samenwerkingsovereenkomst hebben met CLH (wat niet waar is). Als dat nou zo zou zijn.... is het nog niemand opgevallen dat je bij Stella een MCC moet doen als deel van je opleiding, maar dat CLH zegt dat je geen MCC hoeft te hebben omdat CLH die aanbiedt geintegreerd in je Type Rating....?

Tja Stella... Ik ruik "geld verdienen"... en het stinkt !

C

Ik snap je punt. Alleen bij de meeste maatschappijen waar ze een overeenkomst mee hebben zit je MCC niet inbegrepen.. en je krijgt een soort van test om erachter te komen welke maatschappij er bij jouw het best past.
maar goed in sommige gevallen is het inderdaad geld verdienen.. maar ik denk in de meeste gevallen niet
 
denk inderdaad ook dat een een bedrijf is die echt wil dat ze goede piloten afleveren en geld verdienen hoeft niet persé... Beetje naief denk ik zo!!
Zo zit de commerciele wereld (jammer genoeg) nou eenmaal in elkaar. Hier gaat het niet om beloftes, vertrouwen en loyaliteit.. in ieder geval niet meer...

wel leuk zo´n test om te kijken waar je het best bij past, zou ik wel willen zien.. Wat een ONZIN!! Toch een vieze manier om mensen hoop te geven........
 
pff, dit hele draadje in een keer doorlezen is toch een behoorlijke pil, maar niet iets wat me onverstandig leek...

het is alweer even geleden dat hier is gereageerd, maar ik wil toch nog even dit onderwerp aansnijden....

Ik ben toekomstig leerling van Stella, en schrok best wel van de reacties/verhalen hier...

Wat ik me nu begin af te vragen is of ik er verstandig aan doe om nu met mijn MBO-4 in augustus te beginnen aan de opleiding of dat ik beter eerst mn Havo diploma kan gaan halen en kan gaan solliciteren bij een andere school...

Ik heb wel t idee dat die vraag hier stellen redelijk nutteloos is, gezien ik dan 20 reacties ga krijgen met: "niet doen" en "wees verstandig" maar verder geen concrete onderbouwingen hiervan, behalve dan t argument dat t een pilotenfabriek is...

ik heb vrijdag weer een vrije dag, en ik ga die dag even steken in verschillende maatschappijen bellen (VLM, LUFT, TRANS etc) om te vragen hoe zij mijn toekomstperspectief zien met Stella en een MBO diploma, en van daaruit maar eens een keuze maken...

Ik hoop van harte dat het allemaal niet zo erg is als hier word neergezet, ik ga ook maar eens contact opnemen met enkele studenten die nu in het einde van het traject zitten daar...

gr,
Pzyko
 
Ik zou gewoon aan die opleiding beginnen. De markt is nu goed en de verwachting is dat dit over twee jaar ook nog wel het geval is. Besef wel dat je zonder HAVO-diploma bijvoorbeeld niet bij Transavia/VLM/KLM kunt solliciteren. Besluit je na je vliegopleiding nog je diploma te halen, dan kost je dit minstens één jaar rente. Komt neer op zo'n €7.500,- bovenop de stapel.
 
idd

en het eerste verhaal (van deze reeks) bevat niks feitelijks. En een arbeidsconflict is altijd persoonlijk.
 
Last edited:
idd

en het eerste verhaal (van deze rfeeks) bevat niks feitelijks. En een arbeidsconflict is altijd presoonlijk.

Ja, en als het arbeidsconflict blijkbaar zo heftig ligt, dat een van de partijen het noodzakelijk vindt om dit te posten op het internet, zegt ook niks?

Wat heeft Morning Glory ermee te winnen door dit op het internet te posten? Juist, niets. Ergo: hij doet dit om ellende voor anderen te voorkomen. Hij is zelf TOCH wel goed terecht gekomen.
 
Precies,

Reken maar dat Morning Glory goed terecht is gekomen! En daar heeft hij Stella nooit voor nodig gehad.

Ik weet wat ie zo ongeveer gedaan heeft en ik kan alleen maar zeggen dat we BLIJ moeten zijn dat zo iemand nog even de moeite neemt om de Wannabees hier even te waarschuwen.

Dus doe er mee wat je wil, maar kom niet klagen dat je het niet wist.

Ben inmiddels klaar (nog geen vliegende baan overigens) en heb m'n opleiding niet bij Stella gedaan maar ik kan je wel zeggen dat dat gezwam of het wel gezellig is op school of niet, dat dat in iedergeval allemaal NIETS uit maakt!

Je moet gewoon je dingeteje doen, hard werken en niet janken, en als je dan onverstoorbaar door blijft gaan, gaat het lukken. (mits je jong genoeg bent en de poen en het doorzettingsvemogen hebt)

Groeten

:radar: André :radar:
 
Ja, en als het arbeidsconflict blijkbaar zo heftig ligt, dat een van de partijen het noodzakelijk vindt om dit te posten op het internet, zegt ook niks?

Dat zegt mij idd niets. Ik bedoel dit niet als waardeoordeel i.z. het verhaal van Morning Glory. Punt is dat we er op deze wijze niet komen om slechte partijen aan te pakken. Waar het om gaat (en dat is wat mij betreft de conclusie) is:

- Dat er geen goed systeem is om onderwijskwaliteit van vliegscholen te beoordelen.
- Er geen goede (onafhankelijke) vergelijkingen kunnen worden gemaakt door consumenten (Enige info: Wat advertorials in commerciële bladen)
- Er geen goed (objectief) klachten systeem is (en arbitrage systeem)

Het zou tijd worden dat een branche organisatie dit eens snel gaat regelen. Het is natuurlijk te gek voor woorden dat je duizenden euro’s kwijt bent en dat je dan als consument nog je mond moet houden als het mis gaat omdat je bang moet zijn voor de gevolgen.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top