Zeer kritische noot over Stella

Status
Not open for further replies.
Morning Glory,

Ik wil je bedanken voor de informatie die je hebt verschaft. Ik ben in de zomervakantie naar 2 verschillende opendagen geweest, bij EPST en bij KLS. Beide scholen vertellen eigenlijk hetzelfde..

Aangezien veel jonge mensen willen vliegen en graag willen geloven dat ze daar geschikt voor zijn krijg je in een vrije markt dit soort verschijnselen. Daarmee doel ik op: lage eisen + lage kwaliteit tegenover een hoge prijs.

Om toch een redelijk beeld te krijgen wil ik alle opmerkingen - tussen de topics door - over de kwaliteit van de scholen bundelen in 1 topic. Op welke manier dit dan zou moeten worden getoetst weet ik zelf ook niet precies, maar misschien heeft iemand hier een manier voor.
Misschien een aantal punten als: theorie, praktijk, organisatie, nazorg. Voor elk van deze punten kan men dan punten geven.

Het is maar een hersenspinsel.

David
 
Morning Glory,

Misschien een aantal punten als: theorie, praktijk, organisatie, nazorg. Voor elk van deze punten kan men dan punten geven.

Het is maar een hersenspinsel.

David

Dan komen de scholen met de meeste leerlingen als nog het hoogste eruit....
 
Bumpen/een topic een schop geven is hier not done. Een topic is simpelweg actief met berichten of niet.

Dat wist ik niet. Had ik dat ergens kunnen lezen, want in het verleden heb ik wel meerdere bumps gezien, zonder streng commentaar van de moderator. U had ze ook gewoon weg kunnen halen, net zoals we in goed overleg met een eerdere post hebben gedaan.

Nieuwe ontwikkelingen Neos? Niet van mijn kant, maar aangezien stella net met een advertentie....eh sorry kranteninterview is gekomen, waarin hun reclame voor jonge onwetenden uitgebreid aan bod kwam, vond ik het wel weer eens tijd worden om dit topic onder de aandacht te brengen om in ieder geval een andere kant van de medaille te belichten. Misschien had ik dat even toe moeten lichten om de klap op mijn billen van Diana te voorkomen:huilt: (Thank you mam, may I have another?)

David, misschien goed idee en de terechte kritiek van Honeywell is simpel op te lossen door een gemiddelde te nemen.
Zitten echter nog wat andere haken en ogen aan: het moet namelijk niet zo moeilijk zijn om 20 accounts te nemen op airwork en zo te stemmen op JOUW school of TEGEN een andere school.

Ook loopt het geen storm op Nordin's vraag of er stella studenten zijn aangenomen bij Nederlandse maatschappijen. Dat doet me geen plezier, want ik hoop echt dat iedereen die een ton neerlegt en 2 jaar hard studeert een baan krijgt, maar helaas is dat momenteel niet het geval.
Dat zal niet beter worden als de uibreidingsplannen van stella doorgaan. Het resultaat zal dan zijn dat er per jaar een paar honderd nieuwe vliegers over de markt worden uitgestort.

Het lijkt me toch dat als je net als Commander net een goeie baan bij bijvoorbeeld Transavia hebt gekregen, je dat van de daken of airwork af wilt schreeuwen?

Wat ik niet wist op het moment dat ik deze thread begon in september, is dat er meerdere (lees: veel) threads waren over stella en de meeste andere scholen in Nederland die dezelfde klachten onder de aandacht brachten:
Een tekort schietende nazorg en een arrogante behandeling van hun klanten.
Dat was en is mijn grote frustratie toen en nu en ik vind het erg jammer dat de vliegscholen in Nederland hier nog steeds mee weg komen.
Ik heb wat dat betreft boter op mijn hoofd, want ik heb daar zelf jaren geleden aan meegedaan, maar ik hoop dat door een klein stukje voorlichting mijn steentje bij te dragen aan de informatievoorziening.

Wat iedereen met die informatie doet is nogmaals zijn/haar zaak.

Ik probeer nooit afzeikerig te zijn met mijn comments, maar dat de inhoud van mijn commentaar soms negatief is, is inherent aan het onderwerp imho.

Diana, sorry, I plead ignorance, ik hoop dat mijn bump niet afzeikerig is opgevat, maar zie ook dat ik hem beter even had kunnen toelichten. Bij deze.

MG
 
Ik probeer nooit afzeikerig te zijn met mijn comments, maar dat de inhoud van mijn commentaar soms negatief is, is inherent aan het onderwerp imho.

MG

Mag ik mezelf quoten?

Anyway, voordat iemand me voor is: ik herinnerde me ineens een post van mezelf gericht aan ene Mr. Jones, die wel afzeikerig was (bedoeld).
What can I say? I'm only human, maar ik doe ZO mijn best om een prettig mens te zijn. Jammer dat er soms dingen wat lullig mijn strot/laptop uit komen.

MG
 
Dat was en is mijn grote frustratie toen en nu en ik vind het erg jammer dat de vliegscholen in Nederland hier nog steeds mee weg komen.

Dingen veranderen ook, Morning Glory. Mijn ervaring is dat pakweg 10-15 jaar geleden er een grote rommel was op de vliegopleidingenmarkt in Nederland. Toen had je nog opleidingen als IAC, NAV, ILS, IFTC en weet ik veel meer die uiteindelijk om wat voor reden dan ook de soep in draaiden en een spoor van vernieling achterlieten (= financiëel geruïneerde mensen).

Een jaar of 5-10 geleden bleven alleen gevestigde scholen als KLS, NLS, Rob v/d Sigtenhorst en nieuwkomer EPST over, allen met een solide reputatie en goede resultaten.

Maar tijden kunnen veranderen, en ik heb het idee dat het nu weer slechter is. Het aantal aanmeldingen voor vliegopleidingen loopt nog steeds terug, net als met alle sectoren in de techniek (men wil liever een kantoorbaan met een strak pak en een Audi van de zaak). Dat zorgt voor extra druk, verlaging van aannameeisen (die lagen 10 jaar geleden een stuk hoger!) en door de alsmaar toenemende kosten, een verlaging in kwaliteit van de opleiding.

Het is jammer om de negatieve berichten over de NLS te horen de laatste tijd en hoe ik over de gigantisch massale uitbreidingsplannen van Stella (was dus Rob v/d Sigtenhorst, onder geheel nieuw management) denk, lijkt me ook duidelijk. De DFA heeft nog niet echt een stempel kunnen drukken met een solide reputatie, maar het tè makkelijk doorverwijzen van studenten naar het lukraak aanschaffen van een type rating is geen goed teken. Afvalpercentages van KLS bij KLM is nu ook hoger dan voorheen.

Het is misschien een trend, en iets wat je bij iedere school in meer of mindere mate ziet. Maar juist in dergelijke gevallen: Kies een school waar je de minste negatieve of foute dingen over hoort. Ik zou bijna zeggen, wat je hier leest is belangrijker dan wat je op een infodag hoort (of "voelt", zoals veel mensen zeggen dat je moet kiezen voor de school die het beste "aanvoelt").
 
De zoektocht naar de juiste vliegschool is zo ongeloofelijk frustrerend. Iedere school heeft wel wat lijkt het, ook over de grenzen. Kijk maar op forums zoals Pprune etc, je word er moe van.

Tijd voor een onafhankelijk keurmerk o.i.d.
 
Als je persé in Nederland een vliegopleiding wil starten kan er toch weinig discussie zijn over waar je het doet...

EPST is de enige school waarvan alle leerlingen een baan hebben.
Baangarantie... waar kan je het nog vinden.
 
Als je persé in Nederland een vliegopleiding wil starten kan er toch weinig discussie zijn over waar je het doet...

EPST is de enige school waarvan alle leerlingen een baan hebben.
Baangarantie... waar kan je het nog vinden.

KLS zegt precies hetzelfde in haar voorlichting (circa 2 jaar geleden dat ik er was, ik weet niet of zet het nog steeds beweren). KLS bied geen baangarantie, maar zegt wel dat alle tot nu toe opgeleide piloten een baan als piloot in de luchtvaart heeft heeft. Maarja, "behaalde resultaten in het verleden, bieden geen (baan)garantie in de toekomst." Zeker niet als Stella 500 piloten per jaar gaat opleiden.

My 2 cents,

Immortal
 
Reden voor mij om niet naar stella te gaan was niet dit verhaal, wist er nog niet van... was ook niet de uitbreiding, was toen ook nog niet echt bekend, maar de vloot.... cessnatjes en MCC doen op de king air.... Neemt niet weg dat de gegeven training goed kan zijn maar je ziet wel waar het prijsverschil in zit....
 
No offense maar denk je dat je op die kleine gebakjes minder goed leert vliegen oid?

De training zelf is van goede kwaliteit, het type kist is naar mijn mening niet echt van invloed daarop. Natuurlijk zorgt snelle groei voor problemen, maar het is echt niet voor niks dat er zo veel mensen naar Stella gaan. :)

Heb dit draadje al een hele tijd zitten volgen en het valt me heel erg op dat er zo veel argumenten 'tegen' Stella worden gegeven die gewoon voor elke willekeurige school ook gegeven kunnen worden. Puur omdat het nergens perfect is voor iedereen.
 
Reden voor mij om niet naar stella te gaan was niet dit verhaal, wist er nog niet van... was ook niet de uitbreiding, was toen ook nog niet echt bekend, maar de vloot.... cessnatjes en MCC doen op de king air.... Neemt niet weg dat de gegeven training goed kan zijn maar je ziet wel waar het prijsverschil in zit....

Helemaal gelijk J.I.P.! Wie leert er nou tegenwoordig nog VFR vliegen op een Cessna! Das zo ontzettend passé... :rolleyes:
 
Helemaal gelijk J.I.P.! Wie leert er nou tegenwoordig nog VFR vliegen op een Cessna! Das zo ontzettend passé... :rolleyes:

Valt me op dat mensen verbaasd zijn, wanneer ik ze uitleg hoe de training verloopt, dat we niet lessen op een 737 ofzo...:D
 
No offense maar denk je dat je op die kleine gebakjes minder goed leert vliegen oid?

Voor het einddoel, ja inderdaad. Kan niet bepaald zeggen dat ik na het vliegen van zo een gebakje meteen een Boeing kan besturen:grijns:. Het is op die vliegtuigen een hele andere manieren van vliegen Anders zouden de vliegscholen zweefvliegtuigen met motor kunnen aanschaffen als het puur om het vliegen gaat (if you get my point).

De training zelf is van goede kwaliteit, het type kist is naar mijn mening niet echt van invloed daarop. Natuurlijk zorgt snelle groei voor problemen, maar het is echt niet voor niks dat er zo veel mensen naar Stella gaan. :).

Het eerste gedeelte van de quote heb je waarschijnlijk wel gelijk in, maar kwaliteit van de training hangt ook af van het trainingsmateriaal dat je gebruikt. Natuurlijk is het niets voor niets dat er zo veel mensen naar Stella gaan:
1. Ze maken veel reclame
2. Selecties zijn niet heel moeilijk
3. Ze maken veel (loze) hoopgevende beloftes
4. Er zitten zakenmensen achter de school


Heb dit draadje al een hele tijd zitten volgen en het valt me heel erg op dat er zo veel argumenten 'tegen' Stella worden gegeven die gewoon voor elke willekeurige school ook gegeven kunnen worden. Puur omdat het nergens perfect is voor iedereen.

Geen school is perfect, dit hoor je ook (bijna) niemand op dit forum zeggen.
Maar als ik de redenering van je vorige alinea mag gebruiken: Natuurlijk is het niets voor niets dat er zoveel argumenten tegen Stella zijn.
Maar ik denk, als je klaar bent met je opleiding en uiteindelijk een baan hebt gevonden dat je er ook wel anders over gaat denken.

Greetz P.
 
Valt me op dat mensen verbaasd zijn, wanneer ik ze uitleg hoe de training verloopt, dat we niet lessen op een 737 ofzo...:D


Hehe... inderdaad !
Ik krijg ook vaak de vraag of het een boeing of een airbus wordt...
 
volgens mij is het met bijna alles zo als je suc6 wilt hebben

Klein beginnen groot eindigen

Boeing is ook met "kleine" toestellen begonnen.... en kijk wat ze nu hebben.. (zelfde voor airbus)
 
Voor het einddoel, ja inderdaad. Kan niet bepaald zeggen dat ik na het vliegen van zo een gebakje meteen een Boeing kan besturen:grijns:. Het is op die vliegtuigen een hele andere manieren van vliegen Anders zouden de vliegscholen zweefvliegtuigen met motor kunnen aanschaffen als het puur om het vliegen gaat (if you get my point).
Haha ja tuurlijk ;) Maar ik vind het positief dat je op de echte basis begint.
De 150/152 gaat *ff tussendoor* in de komende tijd vervangen worden door 172's.
Het eerste gedeelte van de quote heb je waarschijnlijk wel gelijk in, maar kwaliteit van de training hangt ook af van het trainingsmateriaal dat je gebruikt. Natuurlijk is het niets voor niets dat er zo veel mensen naar Stella gaan:
1. Ze maken veel reclame
2. Selecties zijn niet heel moeilijk
3. Ze maken veel (loze) hoopgevende beloftes
4. Er zitten zakenmensen achter de school
Zeker mee eens dat hierdoor veel mensen de school vinden, maar dat is m.i. gewoon goede bedrijfsvoering.
1. Veel reclame, klopt.
2. Kun je concreet vertellen waarom deze makkelijker zouden zijn? Is mogelijk maar dan zie ik graag een vergelijking.
3. Zoals? (zijn er idd genoeg genoemd maar zou graag concrete voorbeelden van jou zien)
4. Jouw punt?

Geen school is perfect, dit hoor je ook (bijna) niemand op dit forum zeggen.
Maar als ik de redenering van je vorige alinea mag gebruiken: Natuurlijk is het niets voor niets dat er zoveel argumenten tegen Stella zijn.
Maar ik denk, als je klaar bent met je opleiding en uiteindelijk een baan hebt gevonden dat je er ook wel anders over gaat denken.
Kom ik op mijn beurt terug op het punt dat de meeste argumenten voor veel andere scholen te gebruiken zijn..
Waarom zou ik daar trouwens anders over gaan denken..? Ervaring? ;)
 
De argumenten:
- De target van 500 studenten is EXORBITANT hoog, en
- De nieuwe direkteur van SAA heeft voorheen met z'n vorige school vele mensen gedupeerd
zijn toch op geen enkele andere vliegschool van toepassing, ArjenLS?
 
De uitbereiding is een punt van aandacht. Je kunt wel 500 leerlingen aannemen, maar dan moet je ook zorgen dat je bijvoorbeeld voldoende instructeurs hebt. Voor zover ik het begrepen heb (heb vorige week met 1 van de instructeurs gesproken) is er een groot verloop onder de instructeurs, de vraag is waarom. Dit komt de groei en de kwaliteit op een gegeven moment niet ten goede.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top