Opleiding Aviation op HvA, 2007

Dit is in de LVNL opleiding, dan heb je de AAPRO-module...(voor uitleg zie het Air Traffic Controller-topic: http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=7351) daar wordt nog een keer geselecteerd, zodat je redelijk snel duidelijkheid hebt....en de kans dat je daarna afvalt verkleind wordt. (Ja, dat is een beetje afschrikwekkend dat je na alle selecties nog kunt afvallen, maar het is een hele eerlijke module....dus als je het in je hebt komt het er daar hoogstwaarschijnlijk uit!)
 
De kans dat je via Aviation bij LVNL kan komen zou ik niet te hoog schatten.

PS: weet iemand of het toegestaan is om alle vakken/competenties van de opleiding te publiceren hier? Is handig voor de toekomstige studenten...

Zo niet.. probeer een portfolio te vinden van een van ons (niet van mij), daar staat vaak vrij veel op.
 
Hornet,

Als je niet precies weet wat de inhoud van een vak is kun je moeilijk oordelen of het wel of niet "waardeloos" is. Maar dat terzijde. TNA-1 komt idd wet v. Bernouilli in voor. (Hydrodynamica?) En TNA-3 is zoals vermeld Thermodynamica.

Wat Voortstuwing betreft. Dat tentamen is gewoon het rekenen aan gasturbines. Wat vind je daar zo vaag aan dan? En welk boek bedoel je precies? Die van VTS? Die heeft R.S. geschreven volgens mij....

gr

Voor de niewe studenten; Het VTS onderwerp gaat vooral om de ultra moderne JT3D low bypass turbofan motor die men vindt bij "moderne"vliegtuigen als de Boeing 707, .

Ook al is het naar mijn mening een k*t opleiding. Er zijn momenteel wel enorm veel banen waar je met aviation kan werken. Meer specifiek omtrent functies omschrijving zie de hva website.
 
Last edited:
De kans dat je via Aviation bij LVNL kan komen zou ik niet te hoog schatten.

Gewoon even hoog als normaal, als het je ligt 'fiets' je er doorheen......(niet al te letterlijk nemen, maargoed)......voordeel is gewoon dat je iets hebt om op terug te vallen.
 
Mooie eerste post Hornet85!!
Niet elk vak zal even interessant zijn, dat lijkt mij ook. Maar alles heeft z'n nut lijkt mij, ik denk dat je van de meeste vakken wel iets opsteekt, ook al is het nut niet meteen duidelijk.

2 Februari geweest? ;) (Kans groot dat ik je gezien heb...)

Nee, 19 maart. Ik liep mee met Pien vd K. Zal je wel kennen. Door de meeloopdag heb ik een goed beeld kunnen vormen (denk ik) van de opleiding en de manier van lesgeven, ik vond het erg leuk om eens een kijkje te nemen.

Anyway, ik heb voor mezelf definitief besloten dat ik Aviation als backup plan hou. Gezien ik OV en Stufi zelf moet betalen als ik na het eerste jaar stop (alleen P haal dus) kan ik dus beter de opleiding helemaal afmaken, of helemaal niet doen. Zoals Surferboy terecht aanhaalt heb je waarschijnlijk vooral alleen een voorsprongetje bij het theoriegedeelte.

Aviation is voor mij dus niet zo interessant heb ik besloten, omdat ik al zeker weet dat ik piloot wil worden. Voor de mensen die liever management of engineering doen kan het denk ik een heel interessante opleiding zijn, maar ik wil absoluut niet het flight traject van de HvA volgen, dus heb ik dit de doorslag laten geven in mijn keuze.
 
maar ik wil absoluut niet het flight traject van de HvA volgen, dus heb ik dit de doorslag laten geven in mijn keuze.

Wat is daarvoor de reden als ik vragen mag?

@Hornet,
De motoren die bij VTS aan bod komen waren bij mij vrij verschillend en niet alleen de (oude) JT3D(dat was vooral tijdens project 5:AWACS) En vond het dictaat ook niet echt leesbaar eerlijk gezegd. Maar dat alleen de naam eronder is gezet verklaard een hoop. Maarja het dictaat..... Heb je het nou echt nodig voor die toetsen? Ik niet in ieder geval.

Wat VTS betreft, die boeken worden nog herschreven alleen de vraag is wanneer dat af zal zijn. Dat die boeken uit 1970 stammen boeit eerlijk gezegd niets aangezien je met de colleges ook gewoon een goed cijfer kunt halen. Die dictaten zijn slechts ondersteunend materiaal. Alleen voor diegenen die ze graag willen gebruiken is het idd jammer dat ze niet up to date zijn.

gr
 
Haha nou kon allemaal wat beter... projecttoets enzo wel gehaald, alleen wiskunde tot nu toe niet gehaald.. Dat word men eerste herkansing dus. En maar hopen dat mechanica voldoende is:angel:
 
Helaas wiskunde en Natuurkunde niet gehaald, dus die moeten herkanst worden.
Mechanica een goed gevoel bij dus dat zit wel goed!
 
Wat is daarvoor de reden als ik vragen mag?

Dat mag uiteraard. Omdat ik persoonlijk géén goede school in Stella zie. Ik ben er geweest en ik heb erg veel gelezen over de verschillende vliegscholen, en ik heb met verschillende (oud) studenten gepraat van zowel Stella als andere scholen. Ik heb er lang over nagedacht, maar ik krijg geen goed gevoel bij Stella, vooral over de toekomst na de opleiding. En aangezien ik wel even ±1,5 ton moet aftikken ga ik dan liever naar een school waar ik me persoonlijk thuisvoel en waar er iets meer zekerheid is over de toekomst. Uiteraard moet ieder dit voor zichzelf bepalen, en ik zeg niet dat Stella een slechte school is, maar ik besteed mijn zak geld liever aan een school waar ik achter sta.

@ Sapphire
Het kan nooit kwaad, óók als piloot, om nog een hts-diploma op zak te hebben. Ik weet niet hoe oud je bent?

Ik weet dat het geen kwaad kan, maar ik heb er niet nog 4 jaar extra voor over. Tenminste, niet bij voorbaat. Na die 4 jaar loop je alsnog (misschien een iets kleinere) kans om afgewezen te worden.

Ik wil al meer dan 10 jaar piloot worden, en nu moet het eindelijk gaan gebeuren. Ik heb op de middelbare school ook al een jaar vertraging opgelopen door omstandigheden (gezondheid). Ik ben bijna 20 en ik voel me er helemaal klaar voor, dus ik ga het gewoon proberen. Mocht het echt niet lukken dan zal ik het hoofd niet laten hangen en met enthousiasme aan de opleiding Aviation beginnen, het lijkt me echt een leuke opleiding.
 
Ik zit er ook aan te denken om aan de hva te beginnen maar ik denk dat ik het allemaal te moeilijk ga vinden.
Ik ben na de mavo de havo (NG) gehaald 5 voor natuurkunde 6 voor wiskunde.
Is het echt zo moeilijk of is het allemaal wel te doen?
 
Ik zit er ook aan te denken om aan de hva te beginnen maar ik denk dat ik het allemaal te moeilijk ga vinden.
Ik ben na de mavo de havo (NG) gehaald 5 voor natuurkunde 6 voor wiskunde.
Is het echt zo moeilijk of is het allemaal wel te doen?

Ik zit momenteel in het 1e jaar van de opleiding. Op de HAVO stond ik een 8 voor Natuurkunde en een 6 voor wiskunde. Ik denk dat dit per persoon redelijk kan verschillen, maar de theorie valt mij nog redelijk zwaar.
Het grote probleem bij de meeste op deze opleiding is denk ik dat de theorie niet extreem moeilijk is (wel wat pittiger dan HAVO stof), maar dat het een redelijk grote inspanning kost om zeer geregeld alles, van week tot week, bij te houden.
Op de HAVO viel het tentamen de laatste avond nog wel te leren, maar dat is (vind ik) bij deze opleiding niet meer het geval.
Je moet het 1e jaar minimaal 40 van de 60 studie punten halen EN minmaal 5 van de 9 theorie tentamens (wis/nat/mech) halen. Die studiepunten halen is goed te doen, maar door het laatste criteria valt 'denk ik' toch het grootste deel van de propedeuse studenten af.
 
Je moet het 1e jaar minimaal 40 van de 60 studie punten halen EN minmaal 5 van de 9 theorie tentamens (wis/nat/mech) halen. Die studiepunten halen is goed te doen, maar door het laatste criteria valt 'denk ik' toch het grootste deel van de propedeuse studenten af.

Het 2e jaar ingaan met 40 studiepunten..... Het kan, maar liever met wat meer:)
En het probleem zit hem bij de meeste studenten in het bijhouden van het huiswerk zoals al gezegd is. En er zijn veel studenten die dat niet lukt waardoor het afvalpercentage rond de 50% is voor het eerste jaar.

Om maar even aan te geven: vorig jaar +/- 220 eerste jaars(dit jaar 330). Nu nog ongeveer 95 over in het tweede jaar en dat zal, helaas voor sommigen, nog minder worden omdat ze niet hun propedeuse halen in jaar 2. En van die 220 had ongeveer 25 man de "P" in jaar 1 behaald. Er vallen veel mensen af, maar ik denk niet dat het komt doordat de studie moeilijk is, maar eerder doordat de instelling van de studenten niet altijd goed is:snore:. Zelf vind ik de studie niet moeilijk en het is allemaal prima te doen zolang je alles bijhoudt, ook als je een mbo achtergrond hebt. Motivatie is dus erg belangrijk.

Gr
 
Ik zit op dit moment ook in het eerste jaar. Middelbare school HAVO gedaan en stond daar meestal 6jes en 7tjes voor de beta vakken. Ik verwachtte dus ook dat ik het moeilijk zou gaan krijgen bij deze studie. Echter is me dat reuze meegevallen. Natuurlijk moet de 1 er meer voordoen dan de ander maar ik vind het echt goed te doen. Tot nu toe worden bij ieder tentamen eerst oude tentamens gepubliceerd. Als je die gewoon goed oefent, zodat je ieder type som wat er in komt kan maken, moet het goedkomen. Het echte tentamen is qua opbouw van sommen nagenoeg hetzelfde en mits goed geoefend, goed te doen. Ik weet niet hoe dat de komende tentamens gaat worden maar tot nu toe gaat het goed zo. Alleen bij TWI-3 viel het beetje tegen :grijns:
 
Ik zit er ook aan te denken om aan de hva te beginnen maar ik denk dat ik het allemaal te moeilijk ga vinden.
Ik ben na de mavo de havo (NG) gehaald 5 voor natuurkunde 6 voor wiskunde.
Is het echt zo moeilijk of is het allemaal wel te doen?

Ik had na 7 jaar VWO ook een 5 voor Natuurkunde en een 6 voor Wiskunde. Ik heb voor het vliegen eerst vliegtuigoperatie gedaan op de HvA. In de zomer voor de opleiding kreeg ik een cursus wiskunde en daarna gewoon in 4 jaar opleiding afgerond met goede cijfers. Zoals al eerder gezegd, tentamens zijn allemaal prima te doen, als je er maar wat energie in steekt. Maar is dat niet met alles zo.....
Succes!
FF
 
Eerste jaar?

Eerste jaar?

En hoe is het eerste jaar bevallen? De P gehaald?
Nu eerst maar vakantie vieren :biertje: en dan alweer jaar 3 in.
gr
 
Jaa hoor de P is binnen:cool:
Volgend jaar jaartje amerika en als ik terugkom of jaar 2 en 4 afmaken, of voor vliegopleiding gaan!
 
P niet gehaald maar dat komt door de moeizame start de 1e periode waar ik Natuurkunde en Wiskunde niet heb gehaald, maar de rest van het jaar wel alles met mooie cijfers dus ik ga vol vertrouwen richting het volgende jaar!

Maar nu eerst vakantie!!! :biertje:
 
Jaa hoor de P is binnen:cool:
Volgend jaar jaartje amerika en als ik terugkom of jaar 2 en 4 afmaken, of voor vliegopleiding gaan!

Gefeliciteerd! Jaar 2 tm 4 afmaken bedoel je denk ik ? Have fun in the States :)

@DMP.CC: Komt wel goed !! Fijne vakantie

gr
 
Back
Top