oefenen sensomotorische-aanlegtest

  • Thread starter Deleted member 3668
  • Start date
Oke bedankt mensen. Ik ben het er mee eens dat je het gewoon moet kunnen, maar het komt wel rauw op je dak als je daar zit en naar mijn mening beinvloed dat je handelen. De tweede keer zal het dan ook, denk ik, beter gaan bij de meeste mensen, aangezien je dan weet, uit praktijk, wat je te wachten staat. En naar mijn mening kan een beetje oefenen, en dus kansvergroten, geen kwaad.

ciao anouk
 
hallo hallo,
dat is alweer een tijdje geleden! Ik moet echter tot mijn schande bekennen dat ik vergeten ben hoe de pedalen werken bij de 3d-test! rechtervoet is naar voor en naar achter: geld dit vanuit mijn oogpunt gezien of gezien vanuit de kamer, dus vanuit het beeldscherm?? Het zelfde geldt voor de linkervoet-pedaal.
ps: ik heb bijna alles wat jullie me aangeraden hebben gedaan, behalve dan het rijden in de oude vw kever...
erg bedankt voor die tips
anouk
 
nou Anouk

In de kennisbank van Klu en dan PO1 staat het uitgelegd

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=6078#3D-test

Linkervoet: hiel drukken= naar links
tenen drukken= naar rechts

Rechtervoet: hiel= taartpunt naar je toe bewegen
tenen= dus van je AF!

mijn ervaring:
Ik heb dit net woensdag gedaan. Aan het begin had ik het idee dat het redelijk ging, maar op een gegeven moment dacht ik echt dat het slecht ging, maar je moet op dat moment juist goed geconcentreerd blijven. Probeer zo snel mogelijk de beweging van de taart te corrigeren, dus als de taart rechts van het midden is en ook nog eens naar rechts beweegt, moet je heel rustrig zorgen dat het weer naar links gaat. Druk vooral niet te hard, want dan schiet de taart helemaal naar links tegen de rand.
Mijn tip dus aan jou, maak die bewegingen heel rustig. Je zult zien dat je vaak genoeg juist de verkeerde kant drukt, geen ramp, corrigeer het gewoon.
Let ook op het vallen van de taartpunt, maar dat vond ik persoonlijk minder moeilijk.


Dus, concentratie, en RUSTIG corrigeren en als het even niet goed gaat, niet bij neerleggen maar verbeteren!
 
Last edited:
Ik heb PO-1 gehaald en ik vond de "taartpunt" test veruit het moeilijkst, dit kwam omdat je voor de andere tests kunt oefenen, en voor deze absoluut niet.

Wat mij heeft geholpen is (denk ik) dat ik al jaren drum en wat dat betreft een behoorlijke arm-voet-oog coördinatie heb. En online-shooters zoals Counterstrike of America's Army wil ook wel helpen. Want door het spelen van zulke spellen leer je snel te reageren.

Mijn ervaring met de "taartpunt" test:
Ik heb hem vorige maand gehaald. Ik had het gevoel dat ik er niks van bakte, het lukte mij absoluut niet om de taartpunt op het kruisje te houden. Meerdere keren kwam het voor dat ik zo gefocust was op de pedalen dat ik vergat om met het pookje de "valbeweging" te corrigeren, waardoor de taartpunt dus meerdere keren op zijn kant kwam te liggen. Maar blijkbaar was ik goed genoeg, want ik mag 29 nov. terugkomen voor de intake.

Later werd mij overigens verteld door een medewerker van het CML dat het niet zo zeer gaat om het op zijn plek houden van de taartpunt, maar meer om de snelheid waarmee je de bewegingen corrigeert ofzoiets.*

*= corrigeer me als het anders is.
 
Oke bedankt,
Exxec: sorry de laatste keer dat ik op de kennisbank keek werd nog niet vermeld dat naar voren naar van je af i! maar toch bedankt dat je het nog een keer uit hebt willen leggen.

DeBanjo: oke rustig corrigeren: toevallig dat is het enige wat ik nog weet van de vorige test: dat deed ik dus absoluut niet. Ga ik deze keer wél doen!
 
Hallo,

Ik post ook maar mijn eerste post, gezien het ook de PO1 die mij de kop heeft gekost (of bijna) ;) Ik heb alles keurig goed gedaan, behalve dus die Sensomotorische Test, en de Selectieve Luistertest was nét over het randje, dus ik lag eruit.

Het is inderdaad lastig, om dan met pedalen dat taartpuntje op de juiste plek te krijgen, terwijl je met het joystickje (of hendeltje voor mijn part) dat ding overeind houdt. Ik vind het overeind houden wel ok, maar het tegelijkertijd de voeten gebruiken was me iets teveel: ik vergat al gauw weer welk pedaal voor links/rechts was, en welk voor vooruit/achteruit. Plots ging het mis, hoewel ik een aantal keer had "gescoord" door iets rustiger met de pedalen te werken. Maar het mocht niet baten: voor de pedalen had ik een 3 (linkerpedaal) en een 1 (rechterpedaal). :(

Ik zelf heb ruim een jaar mijn rijbewijs. Autorijden vergt enige oog-hand/voetcoördinatie (hetzij niet in grote hoeveelheid).
Verder speel ik klassiek piano (in feite oog-handcoördinatie: de linker- en rechterhand moeten ritmisch onafhankelijk van elkaar kunnen spelen, met name 2 tegen 3, etc.).
Ook doe ik aan Shotokan Karate, dus van coördinatie, snelheid, oriëntatie en zeker concentratie is veel sprake.

Op zich vraag ik me af waar het fout is gegaan... :wegkwijt:


Als een goeie oefening dacht ik zelf aan hardlopen en tegelijkertijd een balletje van je ene hand naar je andere hand te gooien en terug. Soort van jongleren, terwijl je in een niet al te hoog tempo loopt. Je concentreert dus op het lopen, en op het balletje, en natuurlijk je orientatie.

Misschien een moeilijke opgave, maar ik zie er wel de nut van in. Jammer dat ik het nog moet uitproberen. Op zich moet het lukken, vlakbij mij is er een lange weipad om het te proberen ;)
 
By the way, moet ik me opnieuw solliciteren als ik opnieuw aan de selectieprocedure (of in mijn geval PO-1) wil deelnemen? Of moet ik gewoon 6 maanden wachten op een nieuwe uitnodiging?

De man die bij ons PO-1 heeft laten afleggen, had aan het begin van de dag gezegd dat we het hele papierenwinkel opnieuw moesten doen als we het niet zouden halen. Maar aan het eind van de dag zei hij juist dat onze sollicitatie "is gestopt voor een half jaar".

Ik vat het even niet. Explanation please! :)

(en ja, beetje dom idd, had het even moeten vragen ;) )
 
Haha geweldig, ik las de begin post, en mijn reactie was precies die van WvdB; DRUMMEN!!

Heb ik ook 6 jaar lang gedaan, en afgelopen woensdag ben ik voor PO1 geslaagd.
Ben nog wel van mening dat dit inderdaad de meest lastige van 4 tests was, maar door het drummen krijg je toch meer (afzonderlijke) controle over je ledematen.

(tip: gebruik wel oordopjes met het drummen dan, aangezien goed gehoor ook een vereiste is bij de luchtmacht :p )

Antwoord op laatste post; Denk je niet dat het het beste is om even te bellen naar soesterberg? Daar zullen ze het het beste weten.
 
Na 5 maanden moet je naar Amsterdam bellen. Dan krijg je volgens mij meteen een nieuwe uitnodiging. (werd ons verteld)
 
Als het goed is krijg je een brief thuis gestuurd van de KLu.
Hierin staat na welke tijd je weer opnieuw kan soliciteren.

Of je dan naar Amsterdam moet bellen of opnieuw een solicitatie formulier moet ophalen, weet ik niet zeker. Dat ligt denk ik aan je eigen situatie.

Groeten,
Stefan!
 
Ik weet het niet zeker hoor, maar motorische capaciteiten kun je niet verbeteren dacht ik. Die verbeteren alleen maar naar mate je oude wordt.
 
Ik weet het niet zeker hoor, maar motorische capaciteiten kun je niet verbeteren dacht ik. Die verbeteren alleen maar naar mate je oude wordt.
Nou ja, je kunt je motoriek wel wat verbeteren: als je maar vroeg aan begint, en als je de wilskracht hebt, en een sport of hobby beoefent waarbij veel 'onafhankelijke' ledemaatsbewegingen in voorkomen (drummen, karate, jongleren, noem maar op). Tenminste, dat is mijn mening. ;)

Ik denk dat vooral wilskracht een belangrijke rol speelt bij verbetering ;)
 
Motoriek (coordinatie, kracht, stabiliteit) is zeker te verbeteren.
Hier zijn vele oefeningen voor.
Dit weet ik omdat ik Fysiotherapie studeer.

Als je je oog/hand/voet coordinatie wilt verbeteren, moet je inderdaad iets zoeken waarbij je al je ledematen gebruikt, en het liefst onafhankelijk.
Drummen zou dus goed zijn, maar ook gewoon (fysiek) sporten. Heb je ook nog profijt van bij je FAM :)

Grt,
Stefan
 
zelf doe ik nu n jaartje of 8 karate, en naar mijn mening was daarom mijn oog hand voet coordinatie goed.
 
ik doe al zo'n 10 jaar aan volleybal op een vrij hoog niveau en ik zat net boven de marge terwijl er aan mijn oog hand voet coordinatie echt niks mis is :bwah:
 
Mountainbiken is ook heel goed voor je oog, hand en voet coordinatie. Zeker technische parcoursen en parcoursen met veel hoogte verschillen. Daarnaast heb ik het idee dat het niet alleen een kwestie is van in één ding goed zijn maar de combinatie van. Denk hierbij aan games, fysieke sporten, autorijden en overige activiteiten waarbij je hoofd, handen en voeten nodig hebt.

Morgen kom ik er wel achter of mountainbiken, autorijden, gamen en overige activiteiten voldoende zijn ontplooid om PO-1 te halen.
 
ik doe al zo'n 10 jaar aan volleybal op een vrij hoog niveau en ik zat net boven de marge terwijl er aan mijn oog hand voet coordinatie echt niks mis is :bwah:

Maarja 10 jaar volleybal is natuurlijk een betere maatstaaf dan een PO1 sensomotische aanleg test. Komop zeg (zie mijn post in luistertesten), Houdt het niveau een beetje hoog want het daalt met de seconde onderhand. Post toch niet van die onzin zoals, ik doe al tig jaar voetbal dus mijn oog hand voet coordinatie is goed, blijf realistisch! Je hebt het nu eenmaal of je hebt het niet, dus ga je niet helemaal te pletter oefenen.

Winds,

WvdB
 
Back
Top