advies?

Status
Not open for further replies.

eslouisa

New member
Hallo mensen,

Eerst maar eens even voorstellen.. Ik ben al een tijdje mee aant lezen op deze site en ik zou graag een persoonlijk advies van jullie krijgen. Ik ben op dit moment nog bezig met een universitaire opleiding maar heb voor mezelf besloten dat ik die niet af ga maken. Het is niet wat ik wil en al helemaal niet wat ik er later mee wil worden. Ik had me altijd af laten schrikken door wat er over gezegd werd, hoe zwaar de keuring wel niet was enzo. Vooral ook omdat ik een vrouw ben hoorde ik dat nogal eens. Maar wat ik nu wel heel zeker weet is dat ik al heel lang iets heel graag wil en dat is bij de luchtmacht en het allerliefste de opleiding officier vlieger. Ik wil graag de militaire wetenschappelijke opleiding gaan doen, het lange model dus. Hiervoor heb ik meer wiskunde nodig (A1+A2) dan wat ik op mn VWO had gehaald(A1) maar dit kan ik compenseren door nog wat statistiek bij mijn propedeuse bij te halen. Dit wil ik dan het eerste semester van volgend schooljaar gaan doen. Ik heb al een voorlichting bij de KMA bijgewoond en ook naar de specifiekere wervingsselectie van de luchtmacht geweest dus ik mag nu solliciteren. Alleen wanneer?? Moet ik wachten tot na het eerste semester volgend jaar en dan pas solliciteren of moet ik dat ondertussen al doen? en ook ivm mijn conditionele toestand.. hoe weet ik wanneer ik er klaar voor ben? ik ben wel al een tijdje een paar keer per week aant hardlopen maar wat kan ik nog meer doen? kortom: wanneer ben ik er klaar genoeg voor!?

AL JULLIE ADVIES IS WELKOM!!

vast bedankt!

grs,
eslouisa
 
Wanneer wil je precies beginnen? De selectieprocedure kan enige tijd in beslag nemen, dus nu beginnen kan denk ik geen kwaad. Positief advies is voor PO-1 (de eerste test) sowieso twee jaar geldig. Negatief advies is nu een half jaar geldig, wat dus inhoudt dat je het na een half jaar opnieuw kunt proberen. Vanuit dat oogpunt lijkt het me ook gunstig om nu al te beginnen.
Conditionele dingen komen pas later in het keuringstraject aan de orde (bij de FAM), dus je hebt nog voldoende tijd om dat op niveau te brengen. Over de conditionele eisen kun je volgens mij wel de nodige informatie terugvinden op het forum en de kennisbank.

Groet,
Leroy
 
hey bedankt Leroy!

Heb de info op de kennisbank al doorgenomen. Erg nuttig idd.
Maar is het niet zo dat je na de PO-1 gelijk ook weer wordt uitgenodigd voor de volgende selectiefase? en is het niet nodig om al gelijk aan de eisen te voldoen bij start van het selectietraject, want ik moet dus nog mijn wiskunde compenseren..?

grs,

eslouisa
 
Je bent er klaar voor wanneer jij denkt dat je dat bent. Zoals Leroy al zei, negatief advies is een half jaar geldig. Bij een paar onderdelen geldt dit niet, waaronder het GVSS. Je zou je dus nu kunnen aanmelden en beginnen aan de selectie. Voor het geval dat je dit niet haalt is het altijd handig om een back-up studie te hebben, daarom lijkt het mij handiger dat je je huidige studie blijft volgen, maar goed dat is slechts mijn mening.

Hoe dan ook, als je begint met de selectie wens ik je veel succes. :)
 
Ja dat heb ik idd al meer gehoord Marty.. maargoed, als ik nu weet dat ik dat toch niet wil de rest van mijn leven?? Wanneer ik er niet door zou komen dan wil ik graag luisteren naar het advies van hun.. misschien hebben zij een andere functie voor me die ook goed bij me past. Maar dat hoor ik dat wel. Voor nu wil ik maar één ding. En m'n propedeuse heb ik toch, dus qua studie verlies ik niet veel. Maar jij zegt dus ook van beter nu gelijk solliciteren? Dat is dan 2 voor...

Bedankt voor je reactie!!

grs,

eslouisa
 
EsLouisa welkom!

Je doet nu een universitaire opleiding, maar je hebt dus alleen wiskunde A1 gevolgd op het VWO als ik het goed begrijp..

Ik heb geen idee als je de sollicitatie formulieren nu op de post doet of de KLu het accepteert dat je alleen wiskunde A1 gevolgd hebt.. Of je moet even goed aangeven dat je wiskunde A2 gaat inhalen. Volgens mij moet dat helemaal goed komen.

En ik zou als ik jou was, dat sollicitatie formulier op de post doen!

Hartelijke groet,
 
Kun je niet gewoon je studie nog even vervolgen en ondertussen aan de selecties beginnen? Het gaat er alleen om of je al 'mag' solliciteren nu je niet aan de eisen voldoet vanwege je wiskunde A1. Neem aan dat je dit zelf wel weet aangezien je op de voorlichtingen bent geweest? En zo niet dan zou ik even een belletje doen! Alhoewel ik betwijfel of je het antwoord krijgt via 0800-0016, want dat nr was voor mij altijd een doodlopende lijn! Kreeg zelfs geen sollicitatie papieren. Ik heb altijd naar zo'n telefoon nummer van Volkel gebeld naar de afdeling selectie en werving. Maarja succes..

Groeten,

LALA
 
zou zeker eerst even kijken of het wel mogelijk is om nu al te solliciteren... en dan zo snel mogelijk doen, heb je ook alvast wat meer zekerheid. maar je gaat dit jaar nog wel afmaken met je opleiding?? of ben je al klaar??
enne over dat sporten, als je er zelf plezier in hebt zou ik er zeker mee door gaan/wat meer gaan doen..het is wel handig als je al een redelijke conditie hebt...
 
bedankt! ja ik heb mijn sollicitatiepapieren nog eens ff gechecked en ik kan hier aangeven welke opleiding in nog ga voltooien dus ik neem aan dat ik er dat extra statistiek ook wel ff bij kan zetten dan. dat zal dus niet het probleem zijn denk ik. Volgens mij zijn jullie wel allemaal voor nu gelijk solliciteren dan als ik het goed heb. Dan maar vast heel goed aan mn conditie gaan werken.. wel spannend allemaal.. zijn er hier trouwens nog meer girlz die dit willen gaan doen of iets soortgelijks? vind k altijd wel erg leuk om te peilen.. zou trouwens zowiezo wat meer inzicht willen krijgen in hoe er in deze bedrijfstak over vrouwen wordt gedacht.. en dan niet wat er alleen gezegd wordt maar hoe het er werkelijk op de werkvloer aan toe gaat (ik ga me zowiezo nergens van laten weerhouden hoor dus go ahead;) ) Laat t weten!! Meer tips&tricks ook altijd welkom!!

grs,

eslouisa
 
Welkom,

Als ik je advies mag geven vanuit mijn oogpunt. Ik zou als ik jou was binnekort solliciteren, dan krijg je een uitnodiging om een voorlichtingsdag bij te wonen waar verteld wat de opleiding inhoud etc.. Daarna kun je beginnen aan je selecties/keuringen. Het beste wat je kunt doen is gewoon de studie die je nu doet vervolgen tot nadere beslissing.

Functie eisen:
Je VWO opleiding moet met minimaal een 5 als eindcijfer voor Nederlands, Engels en Wiskunde A1+A2 of B1 zijn afgesloten.
Solliciteren met een Havo diploma, inclusief bovenstaande vakken en een WO/HBO Propedeuse is mogelijk. Voorwaarde is echter dat de propedeuseperiode minimaal 80 studielasturen wiskunde moet bevatten.

Het is niet verstandig om je studie meteen af te breken, het keuringstraject duurt gemiddeld een jaar en met geluk iets korter. Stel dat je afgekeurt word heb je niets om op terug te vallen.

Het belangrijkste van allemaal is dat je je door niemand laat ontmoedigen. Om mezelf als voorbeeld te nemen. Ik wilde al jachtvlieger worden toen ik klein was. Volgens de basisschool had ik echter een rekenprobleem en moest ik VMBO Gemengd gaan doen. Ik meldde me aan voor VMBO-T (talloze test ondergaan en uiteindelijk werd er geconstateerd dat er helemaal niets mis was met mijn rekenwerk). Genoeg mensen waren er die timmerman, tegelzetter of loodgieter wilde worden, maar ik wilde jachtvlieger worden. Natuurlijk werd dit met een flinke korrel zout genomen door je medeleerlingen. Na vier jaar slaagde ik met een VMBO-T diploma en meldde me aan voor HAVO. Afijn ik werd toegelaten, ook hier veel mensen met het flauwe commentaar "Ach jij met je jongensdroom" daar liet ik mij echter niet door uit het veld slaan en zodoende meldde ik mezelf aan bij de luchtmacht. PO1 kwam en 3 juni moet ik alweer voor mijn PVS komen.

Het is waar dat de selectie en de opleiding zwaar is, ze komen er toch wel achter of je wel of niet geschikt bent. Doe je best en geef alles wat je in je hebt. Je moet zo redeneren, niet geschoten is altijd mis.

"Every dream is within your reach" - WvdB

"Great pilots are made not born. . . . A man may possess good eyesight, sensitive hands, and perfect coordination, but the end result is only fashioned by steady coaching, much practice, and experience" - Air Vice-Marshal J. E. 'Johnnie' Johnson, RAF

Winds,

WvdB
 
zekers mooi... maar als we dat allemaal gaan zeggen raken we off-topic ;)

Ik zou ook aanraden om te solliciteren, maar eerst eens contact zoeken en kijken hoe het zit met dat wiskunde. Ga 15 of 16 juni eens naar volkel! ;) Kun je daar eens kijken voor informatie, ik heb namelijk op de open dag van leeuwarden met piloten en een keuringspersoon (hoe noem ik dat anders? :p) gesproken. Heel leerzaam en nog veel interessanter.

succes ermee!

ps. dit komt van de luchtmacht site ;)

Heb je altijd al willen werken bij de Koninklijke Luchtmacht of wil je meer weten over de opleidingingsmogelijkheden? Kom dan naar de Open Dagen. Op het tentoonstellingsterrein wordt in een wervingstent een “crewroom” ingericht waar een beroepenvoorlichter alles kan vertellen over jouw mogelijkheden voor een carrière binnen de luchtmacht. Bovendien hoor je van luchtmachtmilitairen hun ervaringen over het werk, maar bijvoorbeeld ook over uitzendingen. Tot slot zijn er mensen van het Centrum voor Mens en Luchtvaart aanwezig om vragen te beantwoorden over de vliegerkeuringen.
 
Last edited:
Welkom,



Het belangrijkste van allemaal is dat je je door niemand laat ontmoedigen. Om mezelf als voorbeeld te nemen. Ik wilde al jachtvlieger worden toen ik klein was. Volgens de basisschool had ik echter een rekenprobleem en moest ik VMBO Gemengd gaan doen. Ik meldde me aan voor VMBO-T (talloze test ondergaan en uiteindelijk werd er geconstateerd dat er helemaal niets mis was met mijn rekenwerk). Genoeg mensen waren er die timmerman, tegelzetter of loodgieter wilde worden, maar ik wilde jachtvlieger worden. Natuurlijk werd dit met een flinke korrel zout genomen door je medeleerlingen. Na vier jaar slaagde ik met een VMBO-T diploma en meldde me aan voor HAVO. Afijn ik werd toegelaten, ook hier veel mensen met het flauwe commentaar "Ach jij met je jongensdroom" daar liet ik mij echter niet door uit het veld slaan en zodoende meldde ik mezelf aan bij de luchtmacht. PO1 kwam en 3 juni moet ik alweer voor mijn PVS komen.

Het is waar dat de selectie en de opleiding zwaar is, ze komen er toch wel achter of je wel of niet geschikt bent. Doe je best en geef alles wat je in je hebt. Je moet zo redeneren, niet geschoten is altijd mis.

"Every dream is within your reach" - WvdB

"Great pilots are made not born. . . . A man may possess good eyesight, sensitive hands, and perfect coordination, but the end result is only fashioned by steady coaching, much practice, and experience" - Air Vice-Marshal J. E. 'Johnnie' Johnson, RAF


Winds,

WvdB

Wat een toeval, ik heb ook eerst VMBO gedaan en begon op het KBL daarna doorgestroomd naar TL en vanaf daar ben ik overgestapt naar de HAVO. Tegen mij ook talloze mensen die nog steeds beweren dat ik geen kans maak, maar ik laat mij niet uit het veld slaan!

Waar een wil is is een weg!!

Succes EsLouisa met wat je gaat doen!

Groet,
 
Last edited:
Heeel erg bedankt voor jullie reacties!! Ik was al van plan om naar de open dagen te gaan;) die wil ik echt niet missen. Erg mooie uitspraak WvdB! Leuk om jullie verhalen te horen! thnx!

,eslouisa
 
WvdB, nu zorgen dat je die PVS echt haalt en dan eens je ex-medeleerlingen opzoekt. Kijken wat ze te zeggen hebben ;)

Succes met je keuze Eslouisa!
 
heel fijn om te zien dat er toch nog genoeg vrouwen zijn die ook graag vlieger willen worden en er ook echt voor gaan :).
Als ik jou was zou ik ook zo snel mogelijk de sollicitatieformulieren opsturen en iig PO1 doen, die kun je ook gemakkelijk doen als je nog je studie blijft volgen.
heel veel succes :)
 
@ Onitsuka

Ghehe ik kom ook van de mavo. Wel gelijk 4 jaar tl. Daarna overgestapt naar de havo. Selectie KLu gedaan in havo 5. Afgevallen op po1. Vwo gaan doen. Nu definitief afgevallen op het gvss. En nu vwo examens. Het kan allemaal. Aleen het vliegen bij de KLu 'voor mij' dus niet! Maar ga dus weer het gvss doen. Dit maal bij de KLS!

Groeten,

LALA
 
LALA,

Mag ik vragen op welk aspect je bent afgevallen? Vind ik interessant om te weten. Hoe gaat zoiets? Wat was de reden?

grs,

eslouisa
 
lala nog een vraag ;),
je hebt natuurlijk de gvss-inktake wel gedaan en positief afgesloten.
Ik heb de intake 31mei en ik weet wel dat het goed te doen is als ik het boekje kan dromen :) en ja dat kan ik nu al wel, maar zijn er nog bepaalde dingen waar ik extra op moet letten of rekening mee moet houden? als je dat hier mag vertellen natuurlijk :)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top