En daar gaan we weer !

Smole, er zijn er plenty die zo met 1000 hrs maar wat graag bij de KLM willen beginnen, maar niet eens mogen solliciteren vanwege de vliegschool waar ze hun opleiding hebben gedaan. Beetje raar natuurlijk. Als er dan in de media verschijnt dat de arme KLM een tekort aan vliegers heeft, trap je natuurlijk wel een aardige hoeveelheid mensen in hun kruis.

Het is en blijft een raar verhaal..

Hoi superpilot, snap ik ook wel dat het een raar verhaal is. Daarom poste ik ook in m'n eerste reaktie dat het puur gaat om meer aanmeldingen te krijgen op de KLS, dan kan je als school een betere keuze maken. Ze maken zich terecht druk over het kleine aantal mensen waar ze nu uit moeten kiezen. De filosofie achter dat media-offensiefje moet je dus even doorheen prikken en niet denken als VM vlieger van 'slaat nergens op want ik wil wel voor jullie werken en heb een brevet en 1000+hrs en jullie nemen me niet eens in behandeling'. Begrijpelijk is die reaktie natuurlijk wel.

Ciao
 
Last edited:
Smoke, was jij ook niet actief op het (helaas) ter ziele gegane VNV-Forum? Volgens mij herken ik je avatar.
 
Smoke, was jij ook niet actief op het (helaas) ter ziele gegane VNV-Forum? Volgens mij herken ik je avatar.

Daar schreef ik zeer sporadisch op, niet met een avatar trouwens. Dat is dus iemand anders. Avatar is gewoon even snel gegoogled toen ik dit account aanmaakte.

Erg jammer van dat VNV forum ja, was altijd wel weer leuk leesvoer hoewel de discussies vaak tussen dezelfde personen ging. Hoop dat 't snel weer open gaat.

Groeten
 
Red Baron, toevallig sprak ik laatst nog paar van je collega's (er zijn ook een aantal van m'n oud-collega's met wèl de goede opleiding 10 jaar geleden naar KLC gegaan), en die vonden het wel een beetje bizar dat er blijkbaar binnen KLM door sommige "echte" KLM'ers wordt neergekeken op de KLC'ers.
Tijdens mijn coco vluchten sprak ik met collega's over mijn plannen om over te stappen naar de fuctie F/O op de fokker jet bij KLC. Hierop werd bijna altijd positief gereageerd, en ik had helemaal niet idee dat er werd neer gekeken op KLC.
Toen ik daarna bij KLC begon viel me op dat bij sommige mensen (met name de native cityhoppers) wel een soort van minderwaardigheids complex aanwezig was ten opzichte van de "grote KLM".
Tja, dat zal wel historisch zo gegroeid zijn. Maar nu bijna alle "native cityhoppers" bij KLM vliegen, en de meeste fokkers bevolkt worden door KLM'ers zal die ongelijkheid wel snel voorbij zijn.
 
Tijdens mijn coco vluchten sprak ik met collega's over mijn plannen om over te stappen naar de fuctie F/O op de fokker jet bij KLC. Hierop werd bijna altijd positief gereageerd, en ik had helemaal niet idee dat er werd neer gekeken op KLC.
Toen ik daarna bij KLC begon viel me op dat bij sommige mensen (met name de native cityhoppers) wel een soort van minderwaardigheids complex aanwezig was ten opzichte van de "grote KLM".
Tja, dat zal wel historisch zo gegroeid zijn. Maar nu bijna alle "native cityhoppers" bij KLM vliegen, en de meeste fokkers bevolkt worden door KLM'ers zal die ongelijkheid wel snel voorbij zijn.

Dit klopt niet meer. Er zijn nog wel een paar fossielen die dit doen, maarja, wat wil je als je als maatschappij je gradings laat doen door mensen die al meer dan 10 jaar uit dienst zijn? Het zijn een paar rotte appels die dat doen, voor de rest ben je gewoon een volwaardige collega.
 
Transavia vliegers, MAC vliegers, een hoop zijn ooit aangenomen bij de KLM. Dat die mogelijkheid er nu niet is om te solliciteren is een beleidsbeslissing.

Dat is dus GEEN beleidsbeslissing. De enige beleidsbeslissing is de KLS/NLS/Militair eis. Want mensen van HV en MP mogen gewoon solliciteren, zolang ze maar KLS/NLS hebben. Sommigen hebben 12 jaar geleden NLS gedaan en mogen solliciteren, anderen hebben 12 jaar geleden ILS gedaan (ik noem maar wat) en mogen dat niet. Beide met 6000 uur Boeing. En dat is de crux van deze hele discussie. Niet per se omdat HV/MP vliegers zielig zijn (want dat zijn ze/we niet), maar omdat dit wel het extreemste voorbeeld is (naast de Denim F50 vliegers) van wel/niet mogen solliciteren.

Stuk vandaag in in het Financieele Dagblad: http://www.fd.nl/ShowRedactieNieuws.asp?Context=N|1&DocumentId=34824

Hierin wordt beschreven dat de eerste tekenen van de hardhandige uitbreiding van de Franse macht binnen KLM op handen is (deze zomer al). De Telegraaf neemt het woord "coup" in de mond.

Dit post ik niet om lekker iets negatiefs over KLM te melden (de structurele veranderingen hebben ook invloed op mijn werkgever, 100% KLM), maar wel dat een "preferred supplier" regeling van KLS over een paar jaar misschien compleet afgeschaft is. Moraal van het verhaal: Jaren geleden kon iedereen gewoon bij KLM solliciteren. Nu "moet" je eigenlijk een bepaalde school hebben gedaan. Maar over een paar jaar kan dit weer HEEL anders zijn. Niets is zo veranderlijk als de luchtvaart.

P.S. Thanks for the info Red Baron
 
Het feit dat je iemand uitstekend kan opleiden voor een ATPL of typerating 'watdanook' hoeft nog niet te betekenen dat je een voor de KLM geschikte vlieger bent. Zie de logica van je punt dan ook niet.

Heel simpel goede instructeur/leraar zorgt over het algemeen voor goede leerling. De wet van de communicerende vaten.

Als de KLM ECHT de beste vliegers wilt hebben, dan stellen ze de selectie open voor iedereen. Dan heb je het grootste aanbod en kun je de beste selecteren. Als de KLS “de beste” kan selecteren van alle aanmeldingen. Waarom kan de KLM dat dan niet?
De KLS heeft toch ook geen eis van welke school je moet komen om deel te mogen nemen aan de selectie. Iedereen kan er deelnemen!

Grtz Mike5
 
Dat is dus GEEN beleidsbeslissing. De enige beleidsbeslissing is de KLS/NLS/Militair eis. Want mensen van HV en MP mogen gewoon solliciteren, zolang ze maar KLS/NLS hebben. Sommigen hebben 12 jaar geleden NLS gedaan en mogen solliciteren, anderen hebben 12 jaar geleden ILS gedaan (ik noem maar wat) en mogen dat niet. Beide met 6000 uur Boeing. En dat is de crux van deze hele discussie. Niet per se omdat HV/MP vliegers zielig zijn (want dat zijn ze/we niet), maar omdat dit wel het extreemste voorbeeld is (naast de Denim F50 vliegers) van wel/niet mogen solliciteren.

Ja, had ik duidelijker moeten stellen: Vrije Markt -Trans/MAC etc. Maar dat is het beleid momenteel. Dat kan morgen anders zijn en dat was nog niet zo lang geleden ook anders. Wat ik er mee wil aangeven met de uitdrukking 'beleidsbeslissing' is dat het zomaar kan veranderen. Het staat niet vast voor eeuwig dat de KLM nooit meer VM gaat aannemen.
Jaren geleden kon iedereen gewoon bij KLM solliciteren. Nu "moet" je eigenlijk een bepaalde school hebben gedaan. Maar over een paar jaar kan dit weer HEEL anders zijn. Niets is zo veranderlijk als de luchtvaart.
Precies, dat bedoel ik dus ook.

Groeten
 
Ype wil natuurlijk niet als laatste grote daad, 'de Legacy van Ype', het aanname beleid van KLM veranderen. Om voor altijd herinnerd te worden als de man die de poorten wagenwijd open zette voor het gepeupel van de vrije markt is een nachtmerrie voor menig KLM manager, in het bijzonder Ype. Maar, ik denk dat zijn opvolger als eerste grote daad juist datgene gaat doen; het aanname beleid veranderen.

Niet omdat ze het willen. Maar omdat ze wel moeten. 140 man dit jaar? Dat is er vanaf nu iedere werkdag één. Ik denk dat KLS + NLS + KLu + MLD dat nauwelijks SAMEN kunnen leveren.

Gr.

Q-Nimbus (Die het laatst opviel dat YdeH LETTERLIJK in een Ivoren Toren zit)
 
Last edited:
......
Maar nu bijna alle "native cityhoppers" bij KLM vliegen, en de meeste fokkers bevolkt worden door KLM'ers zal die ongelijkheid wel snel voorbij zijn.

Toch zijn 'jullie' anders want jullie dragen nog steeds je pet niet :grijns:
 
Had vroeg bij Exel ook nog zo'n mooie KLM pet. Vond hem alleen een heel stuk mooier toen ik er met een ATR overheen gereden was ;) :grijns:

Grtz Mike5
 
mag ik er op wijzen dat air france ook een soort preferred supplier regeling heeft?
nog erger: daar krijg je als student bij Epag in merville gewoon betaald tijdens je opleiding.

en ik kan me niet anders voorstellen dat de enige wijziging na ydh z'n vertrek in t aannamebeleid eventueel een vergroting van de scholen zal zijn.
tenslotte zijn ze al bij MVVL en epst op bezoek geweest.

verder heeft in de huidige vliegers loopbaan helemaal geen nut om met 1000-en uren bij de klm in dienst te komen.. je begint nou eenmaal als tweedetweede of co-klc tot dat je aan promotie toe bent op senioriteit.
 
Back
Top