En daar gaan we weer !

Je komt niet zomaar bij de KLM en aan deze discussie te zien, zijn jullie volgens mij allemaal echt gefrustreerd dat jullie niet eens konden praten bij de KLM

Kijk, en dat laat meteen zien hoe kortzichtig de meeste KLM-ers zijn. Er automatisch vanuit gaan dat, als je niet bij de KLM vliegt, je gefrustreerd bent. "Wij zijn de beste, iedereen wil bij ons", "bla bla, bral bral, oh wat zijn we geweldig".

Nou, weet je wat, fijne vriend....? Ik trek de bank er nog even lekker bij... :biertje:
 
Ik vind het jammer dat de discussie gaat over of een 20 jarige p*kkie die de kls heeft gedaan beter is of wordt gezien dan iemand met airline ervaring.
Dit is geen discussie waard, wij weten allemaal hierop het antwoord.

Waar het topic over ging: piloten tekort klm.
Ik vind dit een geval van een nieuwe manier van reclame maken. Het "nieuwe"eraan vind ik dat het gratis gebeurd. Luister en kijk maar naar tv en radio: vroeger zag je nog veel reclame van de klm om vlieger te worden, nu nauwelijks. ze pakken het nu gewoon anders aan. Op zo'n manier komen ze toch weer in de publiciteit. De jongeren die gaan er onbewust over nadenken en de schoolbanken van de kls zijn straks weer goed gevuld zodat ze tegen die tijd nog steeds genoeg kunnen leveren aan de klm. Het mooie eraan is dat het voor de klm geen negatief effect heeft. De media werkt eraan mee. Een reporter die likt zijn vingers erbij af bij het schrijven van zo'n verhaal.
Ik vind dat ze beter over het aanname beleid iets kunnen schrijven, maar dat is niet interresant genoeg/haalt niet genoeg kijk en luister cijfers.

En aub voor de 1000x de klm heeft GEEN piloten tekort!!!!

In het leven werkt het zo dat als er ergens echt een personeels tekort is er alles aan wordt gedaan om mensen te werven. Misschien overdrijf ik door "alles" te zeggen maar er wordt tenminste iets ondernomen.
Is dit bij de klm het geval? Nee dus conclusie: klm krijgt gewoon gratis reclame en publiciteit.

Just my 2 cents.
 
Nou, weet je wat, fijne vriend....? Ik trek de bank er nog even lekker bij... :biertje:
"Wicked" zijn schrijfniveau is hopelijk niet recht evenredig met zijn vliegniveau.
Tijd voor een procedure die de brevetten en uren eens checked denk ik zo :D

Beer, wij gaan overéénkomen.
Biertje? :biertje:
Misschien ook wat hapjes halen, want dit gaat weer een mooie worden.
 
Nou, weet je wat, fijne vriend....? Ik trek de bank er nog even lekker bij... :biertje:

Ben ik nog welkom op de bank ? (heb wel een blauw overhemd aan)

Ontopic:

De KLM heeft piloten tekort, omdat ze niet genoeg piloten kunnen aannemen van de KLS. Het gevolg hiervan is dat de KLM buiten de KLS gaat kijken, en proefen houdt bij EPST bijvoorbeeld. Verder ken ik een paar goeie maten die zonder KLS bij KLM zijn gekomen, inclusief mezelf. Het probleem bij de KLM is gewoon, dat als ze genoeg afgestudeerden van de KLS aannemen, ze absoluut geen vrije markters willen aannemen met aanzienlijk veel meer ervaring. Dit doen ze a) omdat het financieel aantrekkelijker is en b) omdat de KLS een overeenkomst heeft met de KLM.

k vind het jammer dat de discussie gaat over of een 20 jarige p*kkie die de kls heeft gedaan beter is of wordt gezien dan iemand met airline ervaring.

Ik ben al 39 jaar hoor en heb al iets van 20 jaar ervaring in de luchtvaart, dus verwar me niet met een 20 jarig p*kkie :biertje:
 
En aub voor de 1000x de klm heeft GEEN piloten tekort!!!!

En toch moet de KLM dure andere kisten inhuren van andere maatschappijen om hun eigen productie op peil te houden vanwege het tekort aan crews.

Ik noem een Denim (vorig jaar) en HV...
 
Aandacht voor de KLem? Ik dacht dat de publiciteit voor de luchtvaartschool was?

Publiciteit is ook voor de kls bedoeld. Komt vanuit de klm omdat zij er baat bij hebben. Samenspel van die twee.

Maar dat is mijn mening je hoeft er niet mee eens te zijn...
Dat worden maar weinig mensen hier op het forum.
En gelukkig krijgt iedereen de ruimte om te zeggen wat hij of zij (of een klm/kls'er) vindt.

@wicked: ik bedoel dan ook jou niet maar een 20 jarige die net van de kls komt.
no hard feelings.
 
En toch moet de KLM dure andere kisten inhuren van andere maatschappijen om hun eigen productie op peil te houden vanwege het tekort aan crews.

Ik noem een Denim (vorig jaar) en HV...

En wanneer ze wel de crewcapaciteit hebben laten de vliegtuigen het afweten.....
 
Zijn jullie er op uit, om KLM zwart te maken ofzo ? Echt niemand heeft er ook maar een goed woordje over te zeggen !

Ik vlieg zelf A330 en de crew van toen zijn niet vertrokken door een bepaalde reden (welke ik niet ga noemen op een openbaar forum als deze). Als je iets niet weet, ga er dan ook niet cynisch over doen!

Maargoed, ik moet nu vliegen naar Tehran ;)
 
In het bedrijfsleven (zit nu bij een grote multinational) is het heel normaal dat een bepaald percentage 'professionals' via externe bedrijven wordt gedetacheerd bij de onderneming. In slechte tijden van de onderneming ben je namelijk niet aan ze gebonden met alle (financiele) voordelen van dien.
Vooral in tijden dat de economie opleeft, maar de groei nog niet standvastig is, wordt er 'tijdelijk' personeel aangetrokken.

Misschien een reden dat de KLM 'af en toe' mensen inhuurt? Er is maar één gek nodig die een kist te pletter vliegt tegen een wolkenkrabber, en dan kun je beter een tekort hebben met af en toe inleen, dan continue overbezet qua personeel.....
 
Veel plezier naar Tehran in de A330.

Als je een beetje goed leest is er veel kritiek op de manier waarop KLM haar vliegers werft en zichzelf voor doet in de media. Dat wordt af en toe iets breder getrokken en dat is ook niet helemaal gek.

Maar er mag toch best kritiek zijn? Of is de KLM zo goed dat dat niet mag of kan?
:-S
 
@PH -chucky; Het bedrijfsleven valt niet te vergelijken, al is het alleen al omdat daar niet met senioriteitslijsten wordt gewerkt.

Tuurlijk mag er kritiek zijn, dat is waarschijnlijk ook een reden dat er zo weinig KLM vliegers hier een poging doen om KLM te verdedigen.

Hoge bomen vangen veel wind, als ik de Duitse forums moet geloven dan wil 90% van de Duitsers niet bij Lufthansa werken.
 
Bank van Beer

Bank van Beer

André komt er aan lopen met een gekoeld treetje bier,een paar zakken pinda's en een doosje sigaren. Vraagt aan Beer of hij erbij mag zitten op die enorme bank en of ie de benen op het tafeltje mag leggen.

Nadat Beer toestemming heeft gegeven zegt André geen clou te hebben waar het over gaat maar dat ie altijd wel in is om lekker in het zonnetje te zitten op een comfortabele bank en vervolgens een biertje te drinken en een levendige discussie te aanschouwen :)

Vervolgens kijkt André om zich heen of FD er al aankomt, want meestal duurt het niet lang wanneer het over vliegen gaat, de zon schijnt en er koel bier te krijgen is! Wanneer er dan ook nog leuke dames voorbij lopen is het toch wel bijna onmogelijk dat het lang gaat duren eer dat er zich meer geintereseerden bij de discussie komen voegen.:yeehaa:
 
Smoke is zelf een VM'er... Beetje blauwe bril gekregen verder.

Smoke -

- Zit bij jullie een yank als captain op de 777 die nog nooit een JAA/B1/B3 examen heeft hoeven doen in zn leven. Was 1 van die 40 (yanks) die destijds overkwamen begin jaren 90. (aangezien jij het zo graag wil hebben over superduper 777 potentiele bazen binnen de KLM)

- Australiers, Canadezen idem

- Op de 73 bij jou zitten nederlanders (gebruik ff search) die op basis van hun FAA papieren zijn aangenomen en nooit ook maar 1 B1/B3 examen hebben hoeven maken.

Hey FD, allemaal vragen waar ik niets vanaf weet. 2538 vliegers hier, ken ze niet allemaal.

- Moet ik het aantal VM'ers in managment, COVA, trainings apparaat en in de OR voor je uitspellen of kun je ze zelf vinden op de lijst?

Zijn dat ook mindere vliegers??

Nee natuurlijk niet, heb ik dat ooit gezegd? Lees ff de posts na, ik probeer jullie uit te leggen waarom wie/wat wordt aangenomen. Er wordt hier op dit forum een hoop onzin over over de KLM geschreven, dus ik hoopte wat duidelijkheid te scheppen waarom het zo gaat. Maar daar wordt op gereageerd alsof ik dat zelf verzonnen heb en daar volledig achtersta. Don't shoot the messenger weetjewel.
Terug naar de KLS dan maar...

- 3 jaar geleden kreeg goeie maat van me (200% amerikaan) mailtje van de KLS of hij voor ze wilde werken als instructeur 6 jaar lang, voor goed geld en daarna mocht ie doorstromen naar de KLM. Gelijkstelling kreeg ie via die KLS/IVW, werkvergunning via de KLM......

Daar hij niet in NL wil wonen bedankte hij hiervoor. (lets see New York, NY of Eelde, Groningen... mmmm zie zn punt)

Wat wil je hier mee zeggen?

- Jullie Fokker 50 opleidingen worden deels gedaan door instructeurs die vervolgens niet zelf bij de KLM mogen solliciteren !!!!!

- Jullie productie word deels gevlogen door Transavia. Ook deze vliegende boerenlummels mogen niet bij jullie solliciteren.

Moet ik het voor je uitspellen of zie je mn punt?

Het feit dat je iemand uitstekend kan opleiden voor een ATPL of typerating 'watdanook' hoeft nog niet te betekenen dat je een voor de KLM geschikte vlieger bent. Zie de logica van je punt dan ook niet.

Transavia vliegers, MAC vliegers, een hoop zijn ooit aangenomen bij de KLM. Dat die mogelijkheid er nu niet is om te solliciteren is een beleidsbeslissing. Dat kan morgen veranderen.
VM'ers zijn geen mindere vliegers, die conclusie maken jullie er van.
Bij de KLM hebben ze gewoon betere ervaringen met instroom van vliegers van een school/luchtmacht/marine, dus zolang ze uit die bron kunnen putten doen ze dat ook liever. Dat er ooit weer VM zal worden aangenomen is gewoon een mogelijkheid hoor.

Verder sluit ik me bij IZ aan, weet niet waar hij het zegt, maar na een paar jaar Tprop/Jet ben je indd niet meer het produkt van een school, maar ben je gewoon beroepsvlieger. Na 5 sol gesprekken in de de afgelopen 5 jaar is me maar 1 keer gevraagd waar ik heb leren vliegen.

Cheers.
FD
Ja, op een gegeven moment gaat de ervaring meetellen. Mee eens.

Kijk ik gun hier iedereen de baan van z'n dromen. Maar soms in de luchtvaart moet je even mazzel hebben dat je in de juiste tijd wordt aangenomen, voor VM ligt dat bij de KLM even moeilijk. Geen reden lijkt mij om gefrusteerd te raken, er is meer dan de KLM.

Zou jij FD er morgen willen beginnen als je de kans kreeg?

Groeten
 
Koning lucht

Touché

AWOL

De spijker op z'n kop

@smoke

Auw auw dit doet zeer!! Mijn welgemeende excuses als ik op dit late tijdstip het niet allemaal goed meer zie, maar je zegt dat je KLM-er bent, VM-er en dat je een B737 rating hebt.
Als je het antwoord op deze vraag moet OPZOEKEN bewijst dat het gelijk van de KLM, dat mensen van de kls beter zijn dan VM-ers. Laten we eerlijk zijn een ieder met een B737 rating weet het antwoord toch op deze vraag en hoeft dit niet op te zoeken!!!.

Ik kom dus tot de conclusie dat deze VM-er:
Óf een selectie foutje is, en dús moet de selectie procedure binnen de klm (voor VM-ers) dringend herzien worden. Óf de KLM heeft helemaal gelijk en moeten we tot de conclusie komen dat VM-ers niet voldoen aan het "hoge" kwaliteits niveau van de kls.
Dit laatste waag ik te betwijfelen, maar dat was denk ik al wel duidelijk.

Ik denk dat je óf een "wannabee" óf een net begonnen student aan de opleiding tot verkeersvlieger bent, die graag zijn mening wil ventileren.
Prima, maar wat mij betreft ben je door de mand gevallen.

Ach maak je niet druk :) De ironie was je even ontgaan. Altijd moeilijk op zo'n forum natuurlijk.
Kortom, moet ik nou echt gaan bewijzen dat ik vlieg? Doe jij toch ook niet? Wat een BS.

Ciao
 
Smole, er zijn er plenty die zo met 1000 hrs maar wat graag bij de KLM willen beginnen, maar niet eens mogen solliciteren vanwege de vliegschool waar ze hun opleiding hebben gedaan. Beetje raar natuurlijk. Als er dan in de media verschijnt dat de arme KLM een tekort aan vliegers heeft, trap je natuurlijk wel een aardige hoeveelheid mensen in hun kruis.

Het is en blijft een raar verhaal..
 
Last edited:
Een ding wil ik wel even kwijt over de KLM hoor. Je komt niet zomaar bij de KLM en aan deze discussie te zien, zijn jullie volgens mij allemaal echt gefrustreerd dat jullie niet eens konden praten bij de KLM, ik heb ook niet op de KLS noch NLS gezeten, maar ik zit er toch.......het is een kwestie van je poot tegen de deur houden, stalken totdat ze eindelijk wat van je willen ! Dat maakt je een goede piloot als je wilskracht kunt tonen en niet dat je de KLS gedaan hebt !

Ik begin er steeds meer aan te twijfelen of jij wel echt bent wie je claimt te zijn. Beetje een infantiele reactie die je hier weergeeft. Blijkbaar vind je jezelf heel goed omdat je zonder KLS/NLS binnen bent gekomen, en wij tegenwoordig niet. Geeft dus al aan dat jij toendertijd wel die kans hebt gehad die VM'ers nu niet meer hebben. Je komt ook niet zomaar binnen bij een BA, Lufthansa, Cathay etc . Daar moet ook voor worden geknokt, maar daar mag je tenminste langskomen. Je hoeft de meeste van ons echt niks wijs te maken over solliciteren en aanhouden.
Anyway, Als 39 jarige sprekende KLM vlieger had ik wel wat uigebalanceerdere uitspraken verwacht. Het komt over alsof je behoorlijk met je hoofd op FL390 vast bent komen te zitten, helemaal als je ook claimt VM'er te zijn geweest. Des te meer dat ik denk hier met een fantast te maken te hebben.
20 jarig pikkie of 39 jarige Koorbal, Laten we er maar van uitgaan dat het een miscommunicatie is en dat je het vast allemaal goed bedoeld.
Veel plezier in Iran
 
Back
Top