PPL-IR

Thom.M

New member
PPL-IR

--------------------------------------------------------------------------------

Twee sportvliegers willen na een aantal jaren VFR te hebben gevlogen graag een IR gaan halen. Wij zijn lid bij de vliegclub Rotterdam en die hebben het hele theorie gedeelte uitbesteed naar skyjobs en andere commerciele instellingen. Zij bieden een distance learning prgramma, waar je dan het minimaal aantal uren aanwezig moet zijn op vaste tijden. Onze insteek was eigenlijk om dit op een meer schoolse manier te doen, bv iedere twee weken zaterdag ochtend. Omdat het een hobby is hebben we dus beperkt tijd. Ook denken we dat als amateurs een wat betere begeleiding noodzakelijk is.

Wie heeft hier ervaring mee en kan ons van advies dienen. Toch met Skyjobs en partners in in de distance learning zee duiken en het geheel in een jaar proberen te organiseren, of zijn er andere alternatieven die beter bij amateurs aansluiten?

Wij zijn ook benieuwd naar de ervaringen van sportvliegers die wel voor een distance learning cursus hebben gekozen. Hoeveel tijd had je nodig, liep het een beetje met de examens, kortom hoe is het bevallen?
 
Als PPL'er zou ik gewoon voor de FAA instrument rating gaan en een N-registered kist huren, op Rotterdam bijvoorbeeld.
 
Last edited:
Naar mijn bescheiden meening zul je met een FTO inzee moeten gaan. Of je het nu wil of niet. Distance Learning geeft je dan wat meer vrijheid dan bv. een avondschool oid. Ik doe nu zelf Dinstance Learning ATPL, en heb de standaard van 20mnd iets verkort naar 14 maanden. Valt me goed te doen (ook naast m'n werk), en daar komt bij dat IR wat minder vakken zijn.
Niet overwogen om CPL theorie te doen? is maar 2 of 3 vakken meer meen ik..

Ik doe het bij de NLS nu, maar er zijn legio DL cursussen meen ik.
 
Bedankt voor de informatie. FAA IR is geen optie, kost teveel tijd, alhoewel het ook zijn prettige kant heeft. Wij willen wel een aantal praktijkuren in de USA gaan maken, tellen die mee?( samen met een RG aantekening )

CPL is een goede tip, gaan we nog bekijken. We hebben wel ATPL overwogen maar dat is werkelijk teveel van het goede, bovendien loop ikzelf al tegen de 50 dus ben ik te laat om er wat zinnigs mee te doen.

Wat het ook wordt, in augustus gaat het beginnen, waarschijnlijk bij Airworks met de DL cursus. Praktijk zal bij de VCR gedaan worden.
 
Ik denk dat je meer tijd met een JAA-IR kwijt bent dan FAA,
of heb je het over het reizen naar de States?

Want FAA-IR theorie en praktijk kan evt. gewoon in Nederland.
moet je wel alvast je FAA-ppl / CPL hebben en de benodigde uren.

Greetz, VF
 
Ik denk dat je meer tijd met een JAA-IR kwijt bent dan FAA,
of heb je het over het reizen naar de States?

Want FAA-IR theorie en praktijk kan evt. gewoon in Nederland.
moet je wel alvast je FAA-ppl / CPL hebben en de benodigde uren.

Greetz, VF

Je kan op basis van je Nederlandse PPL een FAA equivalent aanvragen en daar je FAA IR in zetten. En je hoeft inderdaad niet naar de USA. En je hoeft geen lange theorie cursus doen. En het kost minder en ook minder tijd. En je kan het overal gebruiken. En FAA PPL verloopt niet. En je vliegt volgens dezelfde IFR regels.

In andere worden als je geen werk van wil maken zou ik gewoon je FAA IR gaan doen en de geld die je bespaart in extra uuren ervaring stoppen.
 
Ik dacht inderdaad dat een FAA IR in de US gehaald moet worden, in ieder geval zullen toch de examens daar gedaan moeten worden?

Ik ben in het bezit van een FAA PPL berevet, maat dit verwijst naar mijn JAA brevet. met de volgende aantekening:
Issued on basis of and valid only when accompanied by Netherlands pilot license Nr 30332. All limitations and restrictions on the Netherlands pilot license apply.

Als het helemaal in NL kan dan is het zeker een alternatief, maar kunnen we dan IR op PH geregistreerde kisten vliegen, of moeten we dan een kist met N registratie hebben?

En als het alemaal zo eenvoudig is, hebben we dan wel de basis om veilig door de IR lucht heen te vliegen, als amateurs natuurlijk ook niet onbelangrijk.
 
Hier de ervaring van een aantal Seppe vliegers. E-mail van augustus 2005.

Welnu, wij (7 man van Vliegclub Seppe) zijn absoluut content over Orbit.
Het kostte 2.900 Euro, maar het lesmateriaal is uitstekend en over de begeleiding niets dan lof. Nadelen: ze zitten in Arnhem en je hebt maar iets van een halve dag per vak 'grondschool', maar dat was voor de meesten van ons eigenlijk het grote voordeel: je kunt alles thuis doen.

Vergis je niet in de gigantische hoeveelheid stof. Er gaat HEEL VEEL tijd in zitten.
En nog een paar tips:
- Koop bij Peterssoftware.de Exam voor IR English.
Dan heb je alle vragen die men je op het examen kan stellen.
- Werk NIET volgens het schema van Orbit, maar werk vak voor vak af.
Dat heeft als voordeel dat je
1) op het vak geconcentreerd blijft,
2) de vragen van Exam kunt afwerken
(die beslaan de gehele stof van een vak),
3) examen kunt doen in dat vak.
- Probeer een clubje te vormen.
Wij hebben veel gemaild, gebeld en gepraat met elkaar.

Wij zijn in augustus begonnen en hadden in mei/juni alle 7 vakken gehad.
In november al deden we voor 3 vakken examen, dat mogen er gerust 2 zijn.
Of zelfs 1. Wij 'gokten' op 3 omdat je eventueel toch her-examen mag doen.

Dan de praktijk:
Ik meen dat je 50 uren IFR moet hebben, waarvan je (meen ik) 20 uren in een simulator mag doen. Die simulator is geweldig: je maakt in 1 uur wel 12 intercepties op NDB's en VOR's. Moet je in de lucht eens proberen. Afgezien van de kosten, je leert de procedures perfect in de sim.

Als je je de tijd en het geld (3.000 plus alle 9 examen-gelden plus reiskosten plus 50 IF-uren met instructeur!) kunt permitteren, doen!
 
Het is heel simpel:

Kosten JAA:

groundschool - = 2900,-
7 vakken a e90,- = 630,-
50 uuren a 250,- = 12500,-
exam = e300,-
approach & landigsgeld = ongeweer e1500,-

in totaal +/- 20k en minimaal half jaar tijd

Kosten FAA:
groundschool - gratis
1 FAA exam - e80,-
15 uuren dual = e3750,-
25 uuren met safety pilot = 5000,-
exam e250,-
approach & landingsgeld e1500,-

totaal 10580,- en zo snel als je het zelf wil.
 
OM, zie bij onderwerp Uitbreiding vliegvaardigheden, de opmerkingen betreffende FAA-IR
FAR 61.75

INSTRUMENT AIRPLANE U S TEST PASSED.
ISSUED ON BASIS OF AND VALID ONLY WHEN ACCOMPANIED BY NETHERLANDS PILOT LICENSE NUMBER(S) XXXXXX.
ALL LIMITATIONS AND RESTRICTIONS ON THE DUTCH PILOT LICENSE APPLY.

Kort door de bocht, zolang er op het basis (ISSUED ON BASIS) geen (geldige) Instrument Rating staat, heb je helemaal NIETS
 
Het is dus niet waar. Ik had een tijdje precies hetzelfde.

Je heb alle privileges van je Dutch PPL en US instrument rating daarboven.

Want je Dutch PPL limiteert je niet om IR te vliegen, je heb er geen IR op gewoon.
Maar die heb je wel op je FAA PPL.

OM, zie bij onderwerp Uitbreiding vliegvaardigheden, de opmerkingen betreffende FAA-IR
FAR 61.75

INSTRUMENT AIRPLANE U S TEST PASSED.
ISSUED ON BASIS OF AND VALID ONLY WHEN ACCOMPANIED BY NETHERLANDS PILOT LICENSE NUMBER(S) XXXXXX.
ALL LIMITATIONS AND RESTRICTIONS ON THE DUTCH PILOT LICENSE APPLY.

Kort door de bocht, zolang er op het basis (ISSUED ON BASIS) geen (geldige) Instrument Rating staat, heb je helemaal NIETS
 
En wil je het helemaal oplossen dan doe je zoals ik 15 jaar terug,

eerst de FAA gelijkstelling daarna CPL examen doen,
(origineel) en dan de IR daarop.

Deed destijds met Leo de Bruin (FAA-instructeur) al het nodige vliegwerk
in vooral Belgie EBOS EBAW EBKT
en zijn daarna 3 weken naar de States gegaan.

Maar tegenwoordig komt er ook een examiner naar Europe
om evt. FAA examens af te nemen.

Grtz VF

PS Op de vraag of je PH- vliegtuigen kan gebruiken, ja maar dan moet
je als instructeur ook de JAA bevoegdheden hebben om IR-instructie te geven
naast de FAA bevoegdheid om uiteindelijk de FAA-IR te krijgen.
 
PS Op de vraag of je PH- vliegtuigen kan gebruiken, ja maar dan moet
je als instructeur ook de JAA bevoegdheden hebben om IR-instructie te geven
naast de FAA bevoegdheid om uiteindelijk de FAA-IR te krijgen.

Aangezien je werkt towards een rating mag je (nagenoeg) alle training met een JAA instructeur op een JAA kist doen!

Voor je FAA IR examen moet je (formeel) nog wel 250nm on Federal Airways (= U.S) IFR hebben gevlogen en CFII (FAA) endorsed zijn (idem written exam).

Opm. ik heb alle IR training destijds hier gedaan (R.L.D. rules) en in de V.S. examen (FAA) :D

Opm. (FAA) examens buiten de V.S. zijn (formeel) voorbehouden aan U.S. citizens!!!
 
Voor je FAA IR examen moet je (formeel) nog wel 250nm on Federal Airways (= U.S) IFR hebben gevlogen

FAR 61.65 (4)

Opm. (FAA) examens buiten de V.S. zijn (formeel) voorbehouden aan U.S. citizens!!!

Dit staat in een of ander officeel U.S. government document.
Sterker nog, formeel moeten onderdanen/citizens hun (FAA) praktijk examen (buiten de V.S.) via de locale ambassade (V.S.) aanvragen!

Zie ook: FAR 61.2

Opm. ik ben er al een tijdje uit, m.a.w. de FAA PART 61 nummers kunnen (inmiddels) textueel gewijzigd zijn.
 
Heren, hartelijk dank voor de input. We hebben besloten voor de JAA IR te gaan, in augustus gaat het feest beginnen.
We gaan wel proberen of er wat meer PPLers bij de VCR mee willen doen. Dan wordt het wat minder vrijblijvend. Verder hebben wij alles wel bij de hand, zelfs een prachtige simulator die ik iederen aan kan raden.

Nogmaals dank voor de reacties!
 
Geïnteresseerd....

Geïnteresseerd....

Halloooo,

Ben ook lid van de VCR en loop met serieuze plannen rond om CPL of ATPL te gaan doen dmv distance learning. Echter, ben ook geïnteresseerd in jullie plannen. Dus wellicht, omdat je naar mede VCR-leden zocht, wil ik ook wel meedoen.

Groet!
 
Het is alweer even geleden dat hier voor het laatst iets gepost is, maar ik wil graag even aanhaken.

Ik heb inmiddels mijn ICAO PPL binnen (geen JAR/FCL en geen FAA). Nu ben ik bezig met instrument-uren, alleen hier wordt geen IR op een PPL afgegeven. Ze accepteren IR alleen op een CPL. Dat zou betekenen dat ik nog minimaal 200 uur extra moet gaan vliegen en daar heb ik niet zo'n trek in. Mijn vraag is: zou ik de nu gemaakte instrument uren later als zodanig in Nederland kunnen gebruiken op het moment dat ik mijn Nederlandse PPL ga aanvragen middels een conversie? Iemand enig idee? Of zijn deze uren alleen voor mij persoonlijk interessant, voor het geval ik eens met onverwachte omstandigheden te maken krijg?

Groeten vanuit Kenia!
 
wat kost het daaro? :)

Het is alweer even geleden dat hier voor het laatst iets gepost is, maar ik wil graag even aanhaken.

Ik heb inmiddels mijn ICAO PPL binnen (geen JAR/FCL en geen FAA). Nu ben ik bezig met instrument-uren, alleen hier wordt geen IR op een PPL afgegeven. Ze accepteren IR alleen op een CPL. Dat zou betekenen dat ik nog minimaal 200 uur extra moet gaan vliegen en daar heb ik niet zo'n trek in. Mijn vraag is: zou ik de nu gemaakte instrument uren later als zodanig in Nederland kunnen gebruiken op het moment dat ik mijn Nederlandse PPL ga aanvragen middels een conversie? Iemand enig idee? Of zijn deze uren alleen voor mij persoonlijk interessant, voor het geval ik eens met onverwachte omstandigheden te maken krijg?

Groeten vanuit Kenia!
 
Back
Top