DFA

Dat is een grap, moet je wel zijn namelijk ;)
En over dat paspoort, wanneer je die vergeet moet je in uniform bij de AH boodschappen gaan doen volgens mij, of moet dat sowieso daar? hoort dat ook bij vorming?
 
verschil DFA en de KLS???

verschil DFA en de KLS???

Tijdens deze hele discussie is een aantal keren, terecht, aan de mensen met kritiek op de DFA gevraagd om hun kritiek inhoudelijk toe te lichten. Jammergenoeg is dat nauwelijks echt gebeurd. Ja, ik geloof direct dat de mensen met een diploma van de KLS of een andere grote school meer kans maken op de arbeidsmarkt; mijn vraag is of dit terecht is.
Daarom zou ik het waarderen als zowel (oud) DFA studenten als mensen die andere opleidingen hebben gevolgd/volgen inhoudelijk op de volgende twee punten in willen gaan.

1. De examens die je doet zijn identiek, de vragen die een DFA student moet beantwoorden zijn dezelfde als die van een KLS student. Maar hoe zit het met de resultaten. Zijn er statistieken die aangeven hoe hoog de gemiddelde DFA, KLS etc. student scoort? Hebben de grote vliegscholen beter gekwalificeerde of meer gerenomeerde docenten, of bieden ze meer persoonlijke begeleiding?

2. Naast de theorie leer je ook vliegen. Hier zit een groot verschil tussen de DFA en de KLS. DFA voert alle vluchten uit binnen Europa (vanaf Eelde) KLS leerlingen gaan voor een periode naar de VS. Dat is goedkoper en het weer is daar beter/stabieler, dus dan zou je (volgens mij) meer uren moeten kunnen maken... is dit waar? Hoeveel uur heeft een KLS student na afloop van zijn studie in z'n logboekje, en hoeveel heeft een DFA student mogen schrijven? Welk deel is ME/SE? En hoe verloopt de IR?
Daarnaast de vliegtuigen.. Wat is het verschil tussen de vliegtuigen waar DFA studenten en KLS studenten op vliegen? En de simulatoren, zit daar een groot verschil in?
Tenslotte de instructeurs. Zijn de KLS instructeurs anders, beter, meer gekwalificeerd of meer ervaren dan DFA instructeurs?

Bij voorbaat dank voor je reaktie!
 
Om heel eerlijk te zijn denk ik dat er zeer zeer weinig verschil is tussen de eindstandaard van de verschillende scholen. En het maakt echt niet uit of jij nou hebt gelest op een TB20 of een PA-28.
Als jij eenmaal je papiertje (examens) hebt gehaald voldoe je simpelweg aan bepaalde eisen en ben je klaar voor de selectie bij een airline.

Daar zit het probleem ook niet.

Het hele punt is alleen dat maatschappijen liever mensen uitnodigen die van bepaalde scholen af komen. Waarom?
Dat is in de loop van de jaren gegroeid en het is ontzettend moeilijk om daar even verandering in te brengen.
 
indd, alle scholen volgen een bepaalde 'standaard'. Echter heeft de ene school meer uren op dat ene type, en de andere school weer meer uren op dat andere type.

Daarnaast heeft de KLS als 'extra' een uitgebreide MCC (in crew functioneren) weliswaar op een ietwat verouderde sim, maar het zijn wel veel uren. Door sommige maatschappijen wordt de verouderde sim weer als nadeel gezien, en hebben NLS-ers weer het voordeel dat zij vaak via CAE op het nieuwste type Boeing of Airbus hebben geoefend in de sim.... Tis maar vanaf welke kant je het bekijkt.....

Tja, en wat betreft maatschappijen alleen mensen uitnodigingen van bepaalde scholen.... dat is indd gegroeid Maar belangrijkste hierbij is dat men wel vaak goede ervaringen heeft gehad om hier piloten vandaan te plukken. Voor nieuwe vliegscholen daardoor erg moeilijk om ertussen te komen......

Maar qua inhoud verschilt het allemaal niet zo erg, er zijn indd wel verschillen die door de ene maatschappij als voordeel worden gezien, en door anderen als nadeel.

Misschien ook wel verschil is het de sociale ontwikkeling tijdens de opleiding. Tijdens de KLS wordt er veel nadruk gelegd op gezelligheid en teamverband. Een 'studentenverenigng' CAVV is een voorbeeld van. Door dit soort dingetjes zijn KLS-ers en NLS-ers net iets meer 'groepsdieren' dan vaak de wat 'zelfstandigere' types die bijvoorbeeld modulair of een kleine vliegschool doen.

Je kunt het misschien wel vergelijken met het studentenleven. Hierbij kun je prima bij je ouders wonen en 'zelfstandig' je HBO/WO behalen met goede cijfers, maar een jaartje vertraging terwijl je jaren actief bent geweest bij een studentenvereniging wordt soms ook weer gezien als een 'must' bij sommige grote bedrijven.....

PS1, de opleiding van de DFA kost ongeveer een ton, hetzelfde als bij de NLS. In dat opzicht denk ik dat je bij de NLS meer krijgt voor datzelfde geld, en makkelijker bij een gerenomeerde maatschappij terecht komt. Als ik zou kiezen, zou ik toch eerst bij de NLS aankloppen.

PS2, in de kennisbank van Airwork staat een rapport over vliegscholen in Nederland. Hierin staat ook een opsomming van verschillen tussen praktisch gedeelte in Nederland en het buitenland. Komt erop neer het praktische gedeelte in Nederland behoorlijk wat belemmeringen kent, niet alleen het weer, maar ook beperkt aantal vliegvelden, resticties voor touch-and-go, beperkingen met instrument vliegen, hoge landingfee's en de autoriteiten die veel vliegverkeer niet kunnen waarderen...

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=6115
 
Last edited:
Verschil DFA en de KLS?

DFA maakt dure reclame in regionale weekbladen en op Airwork, de KLS doet het gratis via een persbericht.
 
Verschil DFA en de KLS?

DFA maakt dure reclame in regionale weekbladen en op Airwork, de KLS doet het gratis via een persbericht.


Wat bedoel je daarmee Avian? Dat zegt m.i. niets over de kwaliteit van de school, meer over de naamsbekendheid van de school.
 
indd, alle scholen volgen een bepaalde 'standaard'. Echter heeft de ene school meer uren op dat ene type, en de andere school weer meer uren op dat andere type.

Is het een voordeel om meer uren op een twin te hebben?

Daarnaast heeft de KLS als 'extra' een uitgebreide MCC (in crew functioneren) weliswaar op een ietwat verouderde sim, maar het zijn wel veel uren. Door sommige maatschappijen wordt de verouderde sim weer als nadeel gezien, en hebben NLS-ers weer het voordeel dat zij vaak via CAE op het nieuwste type Boeing of Airbus hebben geoefend in de sim.... Tis maar vanaf welke kant je het bekijkt.....

Tja, en wat betreft maatschappijen alleen mensen uitnodigingen van bepaalde scholen.... dat is indd gegroeid Maar belangrijkste hierbij is dat men wel vaak goede ervaringen heeft gehad om hier piloten vandaan te plukken. Voor nieuwe vliegscholen daardoor erg moeilijk om ertussen te komen......

Kan het zijn dat dat in de komende jaren verandert? Onder druk wordt tenslotte alles vloeibaar.

Maar qua inhoud verschilt het allemaal niet zo erg, er zijn indd wel verschillen die door de ene maatschappij als voordeel worden gezien, en door anderen als nadeel.

Misschien ook wel verschil is het de sociale ontwikkeling tijdens de opleiding. Tijdens de KLS wordt er veel nadruk gelegd op gezelligheid en teamverband. Een 'studentenverenigng' CAVV is een voorbeeld van. Door dit soort dingetjes zijn KLS-ers en NLS-ers net iets meer 'groepsdieren' dan vaak de wat 'zelfstandigere' types die bijvoorbeeld modulair of een kleine vliegschool doen.

Je kunt het misschien wel vergelijken met het studentenleven. Hierbij kun je prima bij je ouders wonen en 'zelfstandig' je HBO/WO behalen met goede cijfers, maar een jaartje vertraging terwijl je jaren actief bent geweest bij een studentenvereniging wordt soms ook weer gezien als een 'must' bij sommige grote bedrijven.....

Ja, goed punt... had ik nog niet echt bij stilgestaan..

PS1, de opleiding van de DFA kost ongeveer een ton, hetzelfde als bij de NLS. In dat opzicht denk ik dat je bij de NLS meer krijgt voor datzelfde geld, en makkelijker bij een gerenomeerde maatschappij terecht komt. Als ik zou kiezen, zou ik toch eerst bij de NLS aankloppen.


Dat is dus precies waar ik achter probeer te komen, krijg je bij de NLS/KLS inderdaad meer? Meer uren op een betere sim, of meer MCC training uren? Ik ben opzoek naar de beste school, niet naar de school met de beste contacten. Ik weet dat dit naief klinkt, maar ik heb al een baan en kan daar, na het afronden van een vliegopleiding, op terug vallen. Dus daardoor ben ik minder afhankelijk van een directe aanstelling bij een maatschappij.


PS2, in de kennisbank van Airwork staat een rapport over vliegscholen in Nederland. Hierin staat ook een opsomming van verschillen tussen praktisch gedeelte in Nederland en het buitenland. Komt erop neer het praktische gedeelte in Nederland behoorlijk wat belemmeringen kent, niet alleen het weer, maar ook beperkt aantal vliegvelden, resticties voor touch-and-go, beperkingen met instrument vliegen, hoge landingfee's en de autoriteiten die veel vliegverkeer niet kunnen waarderen...

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=6115

Bedankt voor de link! Erg nuttige info
 
Quote Mollemaster:

Dat is dus precies waar ik achter probeer te komen, krijg je bij de NLS/KLS inderdaad meer? Meer uren op een betere sim, of meer MCC training uren? Ik ben opzoek naar de beste school, niet naar de school met de beste contacten. Ik weet dat dit naief klinkt, maar ik heb al een baan en kan daar, na het afronden van een vliegopleiding, op terug vallen. Dus daardoor ben ik minder afhankelijk van een directe aanstelling bij een maatschappij.

Mollemaster, ik vind het op zich een goede keuze dat je voor de 'beste' school wil gaan. Toch adviseer ik je om de school met de beste baankansen te kiezen. Uit het feit dat je goede baankansen hebt kun je afleiden dat het met de kwaliteit van de opleiding wel snor zit.

Fijn dat je kunt terugvallen op je huidige baan, maar ik neem aan dat je een vliegopleiding doet om piloot te worden en zo snel mogelijk na de opleiding aan de slag wil gaan.
 
Back
Top