KLS Selectie PO1

Status
Not open for further replies.
Hoe ga je je daarop voorbereiden dan? Dat kán toch eigenlijk niet? (behalve dan oefentesten maken)

Oefentesten maken is toch voorbereiden :)
Hoe meer je oefent hoe sneller je alles door gaat hebben een aangezien het bij PO1 niet om de moeilijkheid gaat maar meer om de tijdsdruk is voorbereiden dus wel degelijk mogelijk :)

Op alle testen kan je u voorbereiden, dus ook PO2, dan wel niet door oefentesten maar meer door te bedenken wat er allemaal aan u gevraagd kan worden en een goed antwoord klaar te hebben.

Maja, eerst morgen Engels examen :cool:
 
Ik heb recentelijk een klein programma gevonden genaamd MindMath. Het is erg handig om simpel hoofdrekenen te oefenen, en dus leek het me een goed idee om dit programma te uploaden (paar mb), echter ik heb geen idee waar dat moet, iemand een goede URL?
 
Hoogstwaarschijnlijk heb je dat programmaatje gevonden op de site van Tjeerd Schouten. Er staan daar diverse tests, waaronder MindMath. Dit is de Link

C-CF
 
Als je nou eens niet van te voren gaat oefenen he, dan weet je hoe slim je echt bent!
 
Als je nou eens niet van te voren gaat oefenen he, dan weet je hoe slim je echt bent!

Helemaal mee eens! Vertrouw gewoon op je eigen kunnen, anders kom je jezelf alleen maar tegen in de opleiding zelf mocht het dan opeens niet lukken omdat je niet met een truucje door kan gaan...
 
Gaat het daar per se om? Ik denk het niet....
Ik heb heel erg geoefend met een soort van IQ-boek en kan wel zeggen dat ik het heel fijn vond. Je prestaties kunnen er een stuk op vooruit gaan, omdat je de stof weer naar boven gehaald hebt. Voor mij heeft het zeer waarschijnlijk goed geholpen!
Waarom zou je een kans om beter te presteren uberhaupt negeren?
 
Gaat het daar per se om? Ik denk het niet....
Ik heb heel erg geoefend met een soort van IQ-boek en kan wel zeggen dat ik het heel fijn vond. Je prestaties kunnen er een stuk op vooruit gaan, omdat je de stof weer naar boven gehaald hebt. Voor mij heeft het zeer waarschijnlijk goed geholpen!
Waarom zou je een kans om beter te presteren uberhaupt negeren?


Wat voor boek heb je gebruikt dan? Misschien heb ik (wij allemaal) er wat aan.
 
Verbeter uw IQ - Harald Havas
Vorig jaar voor 20 euro bij Bol.com besteld.

Ik vond het een heel erg goed boek. Er staan gewoon véél oefeningen in, zodat je in ieder geval genoeg te oefenen hebt. De oefeningen zijn telkens erg verschillend, op categorie gesorteerd (ruimtelijk inzicht, logisch inzicht, etc... net als bij het IAP) en in verschillende moeilijkheidsgraden. Daarnaast zitten er toetsen in en goed uitgelegde antwoorden.
Een mooi compleet (en leuk) boek voor die 20 euro, telt zo'n 400 pagina's.
 
Ik snap de opmerkingen over het vooral niet oefenen ook niet echt. In mijn geval was het oefenen nuttig om er voor te zorgen dat dat gedeelte van de hersenen weer als het ware werd geactiveerd, omdat ik een lange tijd niets heb gedaan op dat gebied (rekenen etc.etc.).

Alleen omdat je moet oefenen betekent niet persé dat je het van te voren niet kunt, misschien dat je lang uit de roulatie bent geweest?

Bovendien, die "Trucjes" uit Pirke's post; Iedereen gebruikt "trucjes" die ik liever "methodes" noem. De één pakt een rekensom op manier A aan, de ander doet het op manier B. Maar er is niemand die het zonder "methode" doet....

Maar goed, ik heb het boek van Harald Havas in de openingspost gezet, bedankt!
 
Als je ergens lange tijd niet mee bezig bent geweest dan kan ik het begrijpen dat je het even wilt opfrissen, maar een boek met de titel "Verbeter uw IQ" is in mijn ogen een trucje, want je IQ is niet te verhogen door een boek te lezen, wel de score die je haalt op een IQ test omdat je trucjes aanleert en zo een hogere score haalt. Zo'n IQ test is het meest nauwkeurig als je er onvoorbereid heen gaat.
 
Wat uw iq is kunde ook wel zien aan die testjes op het net al zijn die niet echt altijd even betrouwbaar natuurlijk.

Voorbereiden op PO1 heeft toch niks met trucjes te maken!? Is gewoon slim zijn en gelijk AIR al zei, als het ware dat deel te activeren.
Sommigen doen juist alsof dit spieken is.

Snap echt niet wat sommige mensen hier tegen hebben. Misschien vinden ze hun eigen opperslim ofzo?
 
Ik denk dat iedereen een beetje gelijk heeft op dit onderwerp. Zoals Pirke zegt is IQ moeilijk middels een boek te verhogen, maar zoals ik al zei kan je wel delen activeren en opfrissen. Punt is dat het eigen keuze blijft of je wilt oefenen of niet, en voor diegenen die dat wel willen bestaat dit oa dit topic.

Verder heb ik wel ergens gelezen dat het mogelijk is IQ te verhogen middels praktische oefeningen, zoals bijv. in totaal 6 uur onder water zwemmen in sessies van 1 minuut ofzo (iets dergelijks). De bloedvaatjes in je hersenen worden daardoor permanent wijder waardoor meer zuurstof getransporteerd kan worden. Weet zelf verder niet veel meer over dit onderwerp, en is ook niet zo relevant..
 
Naja, iemand die het uit wil proberen? :D

Ik denk gewoon dat het slim is om te oefenen met zo'n boek. Je IQ stijgt niet, je inzicht wel en dat is belangrijk. Als je zulke oefeningen maandelijks ofzo zou herhalen, zal het echt ook wel op lange termijn helpen.
Ik zou alleen niet snappen waarom je jezelf minder kans zou geven om níet te oefenen? Je houdt jezelf echt niet voor de gek. Later zal echt niet ineens blijken dat je veel 'dommer' bent dan wat uit die test kwam. Ben je niet geschikt, dan blijkt dat later in de selectie echt wel.

Je leert door herhaling. Als je twee maanden lang, elke week heel wat testjes maakt, zal het echt wel helpen. Je hersenen gaan later dan dingen herkennen. Ik zou de precieze definitie van IQ niet weten, maar valt dit er ook niet onder?
 
De definitie van IQ: de score die iemand haalt op een IQ test, waarvan de uitslag een normale verdeling is, waarbij het gemiddelde 100 en de standaard deviatie 15 is.

Oftewel: als iedereen de test maakt, dan zit 68% tussen de (100 - 15) en (100 + 15). Ook is het zo dat 95% tussen de (100 - 30) en (100 + 30) zit (twee keer standaarddeviatie).

Sommige testen hanteren een andere standaarddeviatie, dan hoort dat bij de test vermeld te staan.

Als je bij de beste 2% zit (IQ hoger dan 130) hoor je bij de hoogbegaafden, ook hier zijn weer verschillende standaarden voor, maar dit is de meest algemene. Overigens is het zo dat een IQ test het meest nauwkeurig is voor de 68% die binnen de 85 en 115 zit. Ga je naar de tweede standaarddeviatie kijken (27% van de gevallen) dan is hij al een stuk minder nauwkeurig. Voor de uiterste 5% is eigenlijk geen uitspraak te doen aangezien de test niet nauwkeurig genoeg is daarvoor.
 
Maar na fase 1 bij de kls krijg je toch niet te horen wat je IQ is, maar een score tussen de 0 en 45? Als je bv een score van 35 haalt, wil dat zeggen dat je een IQ van 135 hebt ofzo?
 
Lijkt me sterk dat ze je iq score minus 100 geven ;)

Als je een grote groep willekeurige nederlanders pakt, die test laat maken, alle scores bij elkaar legt, dan kan je aan de hand daarvan je iq gaan berekenen, maar daarvoor is de testgroep bij de kls niet representatief gok ik, vandaar dat ze puur een score geven, waarschijlijk gewoon op basis van aantal vragen goed beantwoord.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top