Een hoop vragen over KLM/KLC

ik weet NIET ZEKER of coco's de functies F/O F70/100 of F/O B73 of Capt F50 mogen overslaan en gelijk door kunnen naar F/O B74, B77, MD11, Capt A330, Capt B73 of Capt F70/100

dat zijn namelijk alle 6 functies waar je als F/O B73, FO F70/100 en Capt F50 in ieder geval wel direct naar toe doorkan

Tuurlijk kan je van S/O ICA naar F/O ICA. Je hoeft geen 73 of fokker hebben gevlogen. Of het slim is, is iets anders. Je mist een heel stuk ervaring in het Europa vliegen die je best kan gebruiken als F/O ICA.
 
Ok interessant!
Maar hoe kan iemand nou voldoende uren schrijven als hij/zij coco is?
in 6 maanden zon 1300uur vliegen gaat niet helemaal werken lijkt me zo ;)

Dat zijn meestal coco's die eerst ergens anders gevlogen hebben zoals bv LH, of de KLu. Als je lang genoeg coco bent geweest, heb je gewoon de senioriteit om baas te worden. Eerst nog ff 6 maandjes co en hop.
 
He mensen eindelijk een startdatum!:yeehaa:

He mensen eindelijk een startdatum!:yeehaa:

Ik begin op 28 september bij KLC op de F50.:rt:
Ik heb er zin in!:)
Bedankt voor de info nog!:biertje:

Grz, Skywalker
 
cone, in normale gevallen is dat niet mogelijk, je moet namelijk een atpl hebben als je f/o ica wordt, en aangezien je als coco nooit voldoende pilot in command uren haalt gaat dat niet werken, tenzij je natuurlijk elders je pic uren al hebt weten te scoren.........
 
Last edited:
@fokkerkoning

waarom zou je voor S/O ica een atpl nodig hebben?
of for that matter voor F/O ica een atpl nodig hebben?
een frozen is genoeg.
edoch zal een maatschappij bij het inroosteren van één captain+2 f/o's er minimaal één van die twee met atpl moeten inroosteren voor het moment dat de captain z'n rust heeft.
btw:
to un-freeze
250 pic waarvan max 150 pic-us (dus dan heb je aan multipilot f/o niets want dan ben je per definitite pic-us als je dat wil sparen).
bij een gemiddelde geintegreerde opleiding haal je maar 30 uur solo o.i.d. dus nooit je 100 pure pic..
nog 70 uren pure pic ergens anders te halen dus..
 
Ja, 150 uur PICUS, hou je nog 100 uur over, deze heb je dus tijdens je opleiding gemaakt. Namelijk tijdens je solo vluchten en als SPIC (dit is niet hetzelfde als PICUS)
 
voor S/O ica hoef je geen atpl te hebben, dat was een nu hersteld typefoutje, voor F/O wel, is tegenwoordig een company requirement zodat beide F/O's met de coco voorop mogen zitten. Is wat makkelijker om te schedulen en ik denk dat ze het stiekem ook doen zodat je wel wat ervaring met sturen op europa hebt gehad als je co ica wordt.
 
Waar staat dat koning? Niet in de CAO dacht ik, en volgens mij wordt er volgens CAO toegewezen. Maar ik laat me graag overtuigen.
 
Voordat je naar ICA gaat ben je minstens een jaartje of 8 bezig.... Je hebt dus 8 jaar de tijd om je uren bij elkaar te krijgen. Moet wel heel gek lopen wanneer dit niet het geval is. Is dit verplicht, ik heb geen idee. Maar is het waarschijnlijk, ik denk het wel.
 
Ik heb het zelf 4 jaar en 3 maanden gedaan op maar liefst twee types. Het is toch echt wel werk en heel soms heb ik ook echt iets toe kunnen voegen aan de operatie. Maar het is zeker niet het meest enerverende baantje dat er binnen KLM Vliegdienst te vinden is, dat is wel waar. Maar om er nu continu grappen op het "schoonmoeder-mopjes" niveau op los te laten is weer het andere uiterste.
 
Even een korte vraag; Hoe lang duurt t tegenwoordig bij de KLM voordat je captain kan worden? (in het geval als je de carriere bij KLM als coco begonnen bent)
 
Back
Top