Ideale privé kist

Gaat er bij mij een (alarm)belletje rinkelen

Zolang er GEEN sprake is van tube en(of) motor corrosie, het linnen (Dacron) niet gekrakt is, alle compressie waardes ruim boven de 70 psi zijn, hoef je je m.i. geen zorgen te maken.

Alle slangen en banden dienen m.i. (wel) jonger dan 7 jaar te zijn.

Short Wing Pipers zoals de Colt en Tri-Pacer zijn erg leuke "Keep It Stupid Simple" vliegtuigen :kiss:

De Tri-Pacer (of Colt) is GEEN ouwelullenbak zoals bijvoorbeeld de Cessna 172 :haha:

Onze Tri-Pacer was nog voorzien van een springveren aileron-rudder interconnect systeem :grijns:
 
Ik dacht dat die weg was of weg ging? Was toch van meneer F.W.? Die woont inderdaad bij mij op het dorp.

Kijk eens welgeteld 1 deurtje verder dan je eigen hangaar!

Staat een blinkende DA40, TDI nog wel.

PM even als je de eigenaar wilt weten.
 
Op wat voor dingen moet je letten bij een kist voordat je tot koop overgaat? Afgezien van sporen van corrosie etc?
Er is van ASA een boek te koop: Buying and Owning Your Own Airplane. Dit boek behandelt dit soort onderwerpen, maar ook onder andere wat de te verwachten kosten (in de VS...) zouden zijn. Zie bijvoorbeeld Amazon om het te kopen.
 
Bedankt voor alle info!

Het probleem met vliegen is dat het zooooo verslavend is...je bent (ik in ieder geval wel :grijns: ) continu bezig met het verzinnen van manieren om het maar zo vaak mogelijk te kunnen doen :D En met je eigen kist moet het helemaal geweldig zijn. Gaan wanneer JIJ wilt en niet afhankelijk zijn van beschikbaarheid.

Het boek Buying and Owning Your Own Airplane klinkt idd interessant, zal eens kijken of ze het ook bij de Pilotshop of de Luchtvaarhobbyshop hebben. Bedankt voor de tip.
 
Weet ik, en die staat er al een tijdje.

1460 hrs op motor en airframe since new. Gaat er bij mij een (alarm)belletje rinkelen.

-Kees

RUK Air heeft een erg slechte naam in Nederland, maar ook ver daarbuiten;zelf ook slechte ervaringen mee...

Dan kan je op betere adressen in Nederland terecht + eerlijke private sellers..
 
DIT ziet er als privé (rag)bak ook niet slecht uit :grijns:

Opm. Ik kan mij nog herinneren :kiss: dat de R(ijks) L(uchtvaart) S(chool) ze had :D



mama's_warning_trans.gif


..:: JET-A is My Perfume ::..
 
Last edited:
@N2024. Mooney zijn inderdaad (ook) fraaie snelle "Hot to Handle" bakken.

Mooney's zijn net SE210's, halve zwevers dus.
Mooney's hebben dunne vleugels, wat een snellere ijsopbouw (IMC) met zich meebrengt :eek!:

Met een BE36 kun je met gemak zo'n 160KIAS (of hoger) tot aan de OM raggen, met een Mooney (zonder speedbrakes) is dit uitgesloten :haha:

Ondanks dat ik aardig wat Mooney uurtjes heb, geef ik toch de voorkeur aan de BE36 of RC114/115 :kiss:

Sorry waarom precies zouden dunnere vleuges snellere ijsopbouw met zich meebrengen?
 
Ik ben geen expert, maar ik neem aan dat de temperatuur van de vleugels eerder daalt doordat het materiaal dunner is, hierdoor hecht het ijs zich sneller!
 
Ik ben geen expert, maar ik neem aan dat de temperatuur van de vleugels eerder daalt doordat het materiaal dunner is, hierdoor hecht het ijs zich sneller!

Dit lijkt me niet de reden.

Ijs ontstaat het eerst op het punt waar de druk het snelst daalt en/of het volume het snels toeneemt. Immers volgens de gaswetten:

(P*V)/T = constant

p*V = constant

p/T = constant

Het heet ijsafzetting. Daarbij moet worden beseft, dat het vrijwel altijd gaat om waterdamp in de lucht die in 1 keer wordt omgezet in ijs, dus niet eerst naar water.

Misschien dat statische electriciteit ook nog invloed heeft, maar dat moet een natuurkundige chemicus maar vertellen. Wat ik wel weet is dat statische electriciteit eerst ophoopt in dunne constructiedelen.


Dan weer on topic. Ik vind de Mooney een geweldige toestel.
 
Het is best duur, maar een Maule is daarom ook wel fantastisch hoor. Duur in aanschaf, maar prestaties/gebruik zijn wel goed. De onderstaande kist heeft echt alle leuke toeters en bellen...

IMG_0016.jpg

IMG_0033.jpg

Maule%20STOL.jpg

IMG_0036.jpg
 
Dit lijkt me niet de reden.

Ijs ontstaat het eerst op het punt waar de druk het snelst daalt en/of het volume het snels toeneemt. Immers volgens de gaswetten:

(P*V)/T = constant

p*V = constant

p/T = constant

Het heet ijsafzetting. Daarbij moet worden beseft, dat het vrijwel altijd gaat om waterdamp in de lucht die in 1 keer wordt omgezet in ijs, dus niet eerst naar water.

Sorry ff in het Engels, want dit is niet helemaal correct:

There are three types of ice: airframe, carburettor and jet intake. What Putty refers to is only correct for carburettor ice.

Airframe ice, (more dangerous than carburettor), can be: clear, rime, frost and is never dependant on either pressure drop or volume change, neither on temperature drop due to one of these.

Rime ice is when small undercooled water droplets come in contact with cold aircraft surface and freeze instantly. A wing profile with thicker camber (dikkere vleugel) would be more suspectable to rime ice.

When larger undercooled water droplets come in touch with aircraft surface they don't freeze immediately and form longer trails of ice spread from the leading edge across the aerodynamic surfaces, forming most dangerous, clear ice.

I believe that in case of clear ice, a thicker wing profile would "catch" more of it, because, again of its larger frontal area.

Maareeeh..

Ik wilde alleenmaar weten of Great Balls of Fire een goed reden wist waarom het anders zou zijn. Ben namelijk benieuwd of ik iets mis.

Cheers

OM (en sorry voor Off-Topic)

:radar:

PS For completeness: hoar frost is dus wat Putty zei, warm waterdamp komt in contact met koude airframe en bevriest meteen. Waardoor "frost" ontstaat.
 
Het is best duur, maar een Maule is daarom ook wel fantastisch hoor. Duur in aanschaf, maar prestaties/gebruik zijn wel goed. De onderstaande kist heeft echt alle leuke toeters en bellen...

Die zijn ook geweldige watervliegtuigen. En die ene met 260pk en carburettor kan je ook op MoGas runnen.
 
Ik wilde alleenmaar weten of Great Balls of Fire een goed reden wist waarom het anders zou zijn. Ben namelijk benieuwd of ik iets mis.

Alles heeft te maken met Ice (droplet) collection efficiency (theorie :kiss:).

Nadenkertje :grijns:
Op de Wing leading edge zit (inflight) 1cm rime ICE.
Zit er op de Tail leading edge nu meer of minder dan 1cm Rime Ice ?
 
Wat de icing betreft: een dikke vleugel verzamelt minder ijs dan een dunne vleugel omdat de drukgolf die een dikke leading edge veroorzaakt de waterdruppeltjes als het ware verspreid. Hoe dunner de vleugel en dus de leading edge hoe minder groot de drukgolf en hoe meer ijs er verzameld wordt.

Dan het raadseltje van GBoF: in principe is de leading edge van de tail dunner dan de leading edge van de vleugel. Bovenstaande theorie toegepast levert dat dus meer ijs op. Het hangt er echter van af waar de staartvleugel zich bevindt. Als het een gewone staartvleugel is zal hij waarschijnlijk meer warmte ondervinden van evt. wing mounted engines en helemaal geen ijs bevatten. Een t-tail zal dit minder hebben en zal dus meer ijs verzamelen.

Denk ik...
 
Sorry ff in het Engels, want dit is niet helemaal correct:

There are three types of ice: airframe, carburettor and jet intake. What Putty refers to is only correct for carburettor ice.

Airframe ice, (more dangerous than carburettor), can be: clear, rime, frost and is never dependant on either pressure drop or volume change, neither on temperature drop due to one of these.

Rime ice is when small undercooled water droplets come in contact with cold aircraft surface and freeze instantly. A wing profile with thicker camber (dikkere vleugel) would be more suspectable to rime ice.

When larger undercooled water droplets come in touch with aircraft surface they don't freeze immediately and form longer trails of ice spread from the leading edge across the aerodynamic surfaces, forming most dangerous, clear ice.

I believe that in case of clear ice, a thicker wing profile would "catch" more of it, because, again of its larger frontal area.

Maareeeh..

Ik wilde alleenmaar weten of Great Balls of Fire een goed reden wist waarom het anders zou zijn. Ben namelijk benieuwd of ik iets mis.

Cheers

OM (en sorry voor Off-Topic)

:radar:

PS For completeness: hoar frost is dus wat Putty zei, warm waterdamp komt in contact met koude airframe en bevriest meteen. Waardoor "frost" ontstaat.


I must admit, that I didn't think of the most dangerous type of ice caused by undercooled water.:eek:
However, I don't agree with the statement that the gasformula's only apply to carburettor icing. They're also valid for explaining ice caused by airflows containing water vapour. Water vapour, may change to water droplets, ice crystals and/or under cooled water droplets, caused by expanding gas (e.g. at leading edges, on top surface of wings etc.) and consecutive temperature drops.
And by the way, don't underestimate carburettor ice. Temperatures in carburettors may drop over 15degrees celsius in comparison to OAT.
 
Zolang er GEEN sprake is van tube en(of) motor corrosie, het linnen (Dacron) niet gekrakt is, alle compressie waardes ruim boven de 70 psi zijn, hoef je je m.i. geen zorgen te maken.

Alle slangen en banden dienen m.i. (wel) jonger dan 7 jaar te zijn.

Short Wing Pipers zoals de Colt en Tri-Pacer zijn erg leuke "Keep It Stupid Simple" vliegtuigen :kiss:

De Tri-Pacer (of Colt) is GEEN ouwelullenbak zoals bijvoorbeeld de Cessna 172 :haha:

Onze Tri-Pacer was nog voorzien van een springveren aileron-rudder interconnect systeem :grijns:


GBOF,

U heeft volkomen gelijk, dat (alarm)belletje van mij heeft inderdaad te maken met de ouderdom van bepaalde onderdelen en motorcorrosie. Met name de nokkenas.
Er hoeft inderdaad niets aan de hand te zijn, maar ik zou het wijs vinden om er een cilinder af te trekken en even binnenin te kijken.

Gr,
Kees.
 
prive kist

prive kist

Ik dacht zelf aan een Beechcraft F33A Bonanza
Waarom? Omdat ik er nu nog in vlieg. Ik wil het toestel verkopen omdat ik bezig ben met de aanschaf van een heli.
Alle foto's en specificaties vind je op www.ronairl.nl/f33a
Overigens vormen brandstofkosten maar een deel van de totale vliegkosten. Verzekering, stalling, onderhoud en updaten van avionics (mode-s-je b.v....)
maken een grote deel uit van de kosten voor het bezit van een eigen kist.
Het voordeel te kunnen gaan en staan waar je wil is het mij echter wel waard.
 
Back
Top