Korte Vragen

Ik had die naam al 2 jaar geleden aangemaakt toen ik nog niet bij luchtmobiel zat, en ambities had voor de luchtmacht(vlieger). Sinds kort ben ik weer een beetje actief hier ivm toekomstperspectief op verkeersvlieger, en dus om info te verzamelen. Vond het niet nodig om andere naam te maken.
 
maak je je daar nu echt al druk om?
ehmm.. nee maar mag ik er niet naar vragen dan? :)

Hey. Je doet gewoon het normale KMA traject die iedere officier gaat volgen. Dus je doet gewoon het "algemene millitaire opleiding(AMO)" gedeelte. Nu heet dit op de kma wel anders geloof ik, maar zowiezo krijg je de algemene opleiding. Hierin zitten wel een aantal MZV lessen (millitaire zelf-verdediging). Ze zeggen dat dit krav maga is, maar het is meer boxen/kickboxen + technieken om met je wapen te vechten. Ik zit bij de luchtmobiele brigade bij de landmacht, en daar ligt de nadruk in de opleiding op incasseren en hardheid, en daar heb je dus tonnen aan MZV-lessen. meestal 2 of 3 per week. Alleen maar om te harden. Maar echt krav-maga heb ik nooit gehad. Meestal is het gewoon boxen/kickboxen, waarbij ze je de basis technieken van directe stoten, hoeken, low kicks, blocks etc etc leren, en het voor de rest gaat het er meer om datje elkaar zo hard mogelijk verrot trapt om te leren incasseren. Dus verwacht niet dat je krav maga stuff gaat leren, meestal zijn die lessen meer bedoelt voor het kader om te zien wie de motivatie/doorzettingsvermogen/incasseringsvermogen heeft om na een paar tikken op de bek halfwankelend voorwaarts te blijfen gaan.

Dus verwacht niet te veel van die lessen, want dan kom je van een koude kermis terug. Overigens is er wel op zowat iedere kazerne een millitair die vechtsportlessen geeft. Bijna altijd zit er wel iemand toevallig op een kazerne die goed kan kickboxen/freefight/thai boxen/karate enzenz. Dus meestal kan je je wel voor trainingen van bepaalde sporten opgeven, en dan is het vaak gewoon savonds op de kazerne.

Dankje! Goed om te horen dat er misschien de mogelijkheid is om door te gaan met Krav Maga (ja ik beoefen het al een tijdje, vandaar dat ik het me dus ook af vroeg). Het is inderdaad gewoon interesse, niets anders.
 
ehmm.. nee maar mag ik er niet naar vragen dan? :)



Dankje! Goed om te horen dat er misschien de mogelijkheid is om door te gaan met Krav Maga (ja ik beoefen het al een tijdje, vandaar dat ik het me dus ook af vroeg). Het is inderdaad gewoon interesse, niets anders.


Bij defensie kom je altijd wel aan je trekken wat vechtsporten betreft aangezien er veel vechtsportliefhebbers zitten. Bij mij in de opleiding zaten bijvoorbeeld 2 boxers aan nederlandse kampioenschappen meededen. 1 nederlands kampioen thai boxen. In de lichting na mij zat wereldkampioen featherweight boxen. Paraat zit een nederlands kampioen freefight. En zo zitten er overal wel veel liefhebbers. Dus aan je trekken kom je zowiezo wel wat betreft vechtsporten. Alleen vaak wel op eigen initiatief met andere liefhebbers.
 
even een hele korte vraag tussendoor wegens verschoven doelpalen: is er hier ook iemand die dit traject heeft doorlopen om naar de Marine luchtvaartdienst te gaan?

Yup, heb alleen nog niet het hele traject doorlopen. Had net een heel verhaal getypt, maar het beste kan je in het document wat WvdB heeft gepost kijken. Daar staat alles precies in conform de JAR-FCL.
 
Heb ff een korte vraag. Op het einde van je selectietraject wordt ook als het goed is de MIVD ingeschakeld. Deze bekijk of je geen banden hebt met twijfelachtige groeperingen of grote misdaden bent begaan. Je moet ook bij je sollicitatie enkele referenties invullen. Heeft iemand hier ervaring mee, of merkt de sollicitant hier helemaal niks van (tenzij er natuurlijk iets gevonden wordt dat niet kan)?
 
Je merkt er niets van. Die referenties worden nooit gebruikt. Het mivd onderzoek stelt niet zo heel veel voor. Als jij geen inbraken heb gep[leegt ofzo, is er niets aan het handje hoor. Alleen als je bij de KMar gaat dan komt er een wat uitgebreider onderzoek, en dan komen er lui van de mivd bij je op bezoek om te kijken naar je thuis situatie enzo. Volgensmij is dat bij een functie als vlieger niet zo. Maar ze lichten je alsnog wel helemaal door. Maar je merkt hier niets van.
 
Waarom bij de KMar wel een bezoek en de KLu niet? Als jij verkeerde intenties zou hebben kun je in je eentje met een F-16 meer schade doen dan alleen bij de marine... Dit in het geval van terrorisme.

En als je niet zulke grote plannen hebt, dan is er vrijwel geen verschil in wat je kunt doen.

En wie bepaalt wat voor onderzoek er wordt uitgevoerd? Geeft de luchtmacht een opdracht voor een bepaald onderzoek voor hun sollicitanten?
 
ja KMar is de marechaussee. Dit is gewoon omdat de KMar de millitaire politie is, en veel meer met gevoelige informatie in aanraking komt. Veel meer inzage heeft in bepaalde systemen etc etc. Het heeft niets te maken met hoeveel schade je kunt aanrichten. Ik kan ook met me minimi opeens de binnenstad in rennen, op vol automatisch zetten, en alles wat maar voor me komt neer te knallen. Of mensen bij de artillerie kunnen ook met 1 druk op de knop alles in een straal van een x aantal honder meters platleggen. Dus daar heeft het niet zo veel mee te maken. Ik snap je punt wel, maar het "gewone" antecedentenonderzoek van de mivd is al streng genoeg hoor. Alleen bij de kmar doen ze er nog net een schepje bovenop. Maar met dat het niet zo veel voorstelt, bedoel ik meer van dat je er niets van merkt. En niet op andere manieren in aanraking bent geweest met justitie dan simpele bonnetjes van door rijd rijden enzo, dat je je echt geen zorgen hoeft te maken. Tenzij je papa of mama lid is van de mafia ofzo.
 
Ik heb even een korte vraag, ik wou het eigenlijk morgen bij de GVSS intake vragen maar ik kan het net zo goed nu even vragen.

Bij een dalende bocht staat er dat je de RPM moet terug brengen naar +/- 1850 RPM,
maar bij een daling staat er dat je 400 RPM moet afnemen, dus dat betekent dat het bijna nooit op 1850 RPM uitkomt. Moet je dan in zo'n bocht gewoon altijd 1850 RPM slecteren of 400 RPM van je huidig RPM afhalen?

Alvast bedankt.
 
In het boekje staat enkel dat je +/- 1850 RPM moet selecteren. Dit wordt vervolgens niet opgevolgd door een toevoeging als bij 9. (Handelingsvolgorde voor inzetten van de daalvlucht: Zie punt 8) Dus dit is een indicatie waar je het toerental ongeveer moet hebben om een daalvlucht (-500ft/min) met ROT op 80 kts te vliegen.
Bij dalen gaat het om je IAS en de daalsnelheid. De daalsnelheid bepaal je met je toerental. Als je echter ook een bocht vliegt gaat er extra lift verloren en zul je harder zakken dan wanneer je rechtuit vliegt. In plaats van de 1650 RPM voor een daalvlucht (-500ft/min) bij 80 kts heb je meer toeren nodig om niet te hard te dalen, gevolg: toerental op ongeveer 1850 RPM.

Je kunt dus uitrekenen dat je theoretisch bij 1650 RPM in een dalende ROT bij 80 kts je daalsnelheid -750ft/min zal zijn (-500 - (2x 125) = -750 zie pagina 6)

Snap je hem? Zo niet, mag je het vragen of gewoon aannemen dat je ongeveer 1850 RPM selecteerd. ;)
 
Ik had een lang verhaaltje maar ik zie het al, ze willen altijd een dalende bocht met 80Kts hebben.
Dan snap ik em, bedankt.
 
Hallo iedereen!

Ik ben nieuw hier op dit forum en zal me dus eerst ff voorstellen: anouk, 17 jaar en gisteren is het sollicitatieformulier op de post gegaan. Nou vraag ik me af of je je po-1 makkelijker haalt als je (altijd) veel gamed, of helpt dat juist niet?

Verder vraag ik me ook af hoeveel meisjes t nu in werkelijkheid tot jachtvlieger schoppen, zijn hier mensen die mijn vraag daarop kunnen beantwoorden?
 
Hallo iedereen!

Ik ben nieuw hier op dit forum en zal me dus eerst ff voorstellen: anouk, 17 jaar en gisteren is het sollicitatieformulier op de post gegaan. Nou vraag ik me af of je je po-1 makkelijker haalt als je (altijd) veel gamed, of helpt dat juist niet?

Verder vraag ik me ook af hoeveel meisjes t nu in werkelijkheid tot jachtvlieger schoppen, zijn hier mensen die mijn vraag daarop kunnen beantwoorden?

Heey Anouk, Heel veel suc6 met de selectieprocuderes.
Op je vraag of het helpt dat je veel games hebt gespeeld is niet zo makkelijk
antwoord te geven. Er zijn mensen die nooit gevlogen hebben en nooit games
gespeeld hebben die gewoon de hele selectie goed doorlopen. Er is wel
onderzoek gedaan naar wat het effect van games op je hersenen zijn. Het blijkt
zo dat je sneller visuele informatie kan verwerken als je veel gamed.
Dit kan in je voordeel werken bij de PO1. Maar je moet veel meer kunnen dan
alleen snel informatie kunnen verwerken.

Op de vraag hoeveel meiden het halen: geen idee.

Gr Zeetsuh
 
@ zeetsuh,
dankjewel voor je antwoord, scheelt weer voor mijn gemoedsrust dat ook mensen door de selectie zijn gekomen zonder ooit te hebben gevlogen of veel te hebben gegamed, zoiemand ben ik dus op den top.

En zullen we het antwoord op mijn tweede vraag maar aan de meisjes overlaten;)
 
nja wij gaan het natuurlijk proberen zo ver te schoppen hé :) maar ik kreeg pas nog wat informatie via iemand die in de burgerluchtvaart vliegt, hij was nogal verbaast want hij wist eigenlijk niet of er wel vrouwelijke jachvliegers in Nederland waren, dus als ze er zijn zullen het er niet veel zijn...
 
hm 2? en hoeveel zijn er dan in totaal?

@ butterfly: tuurlijk, wij wel;)
 
Back
Top