Korte Vragen

Is appels en peren vergelijken. Waarom er vanuit gaan dat iedereen automatisch naar de KLM wil? Niet iedereen heeft een plaat voor z'n kop en denkt alleen maar in de kleur blauw.
Ik ken genoeg mensen die niet die ambitie hebben en nee, dit zijn niet mensen die afgewezen zijn.

Denken dat iedereen alleen maar naar de KLM wil, da's pas leven in een beperkt wereldje...
Sjongen jonge, was zul jij straks depressief zijn als je de selectie niet haalt...

Die jongen heeft de ambitie om bij klm te werken omdat die maatschappij toch de bekendste Nederlandse maatschappij is en ook buiten de landsgrenzen bekendheid geniet.
En nu heb ik niets tegen een Arkefly of Transavia of weet ik veel wat.. Maar jij weet net zo goed als ik dat er maatschappijen zijn die minder toonaangevend zijn dan een Klm. Bovendien heb ik niet gezegd dat iedereen naar de klm wil. voor hem gaat die vlieger in ieder geval wel op.

En ventje.. ik zal geen moment depressief zijn wanneer ik de selectie niet haal. En weetje waarom? omdat ik er voor de volle 100% voor zal gaan en als ik het dan niet haal is het simpelweg niet voor mij weggelegd. Ik heb mij niet blindgestaard op alleen officier vlieger worden maar ben ook vastgoed en makelaardij aan het studeren voor het geval dat het niet is weggelegd voor mij. En ik weet nu al wel welke opleiding ik zou voortzetten mocht ik het puur voor de dollars/werkzekerheid/toekomst doen.
 
Last edited:
Omdat deze vraag het beste past in dit topic heb ik het maar weer even opgeduikelt.

Is iemand ervan op de hoogte welke brevetten je allemaal krijgt als je militair vlieger bent? Ik bedoel dit in de zin van brevetten als ATPL, CPL, PPL, etc.

ME (Multi Engine) zul je zeker wel niet krijgen. Ook lijkt MCC (Multi Crew) me niet aannemelijk. IR (Instrument Rating) ben ik niet zeker van, het ligt voor de hand van wel natuurlijk, maar ik ben dus niet op de hoogte van hoe het in de militaire vliegers wereld hiermee gesteld is!
 
Je krijgt in ieder geval het GMB (Groot militair brevet) en sinds kort (als iedereen binnen de luchtmacht het met elkaar eens is) je ATPL die je voor je EMVO doet. ATPL is toegevoegd om degenen die kunnen afvallen op de EMVO een betere kans in de commerciele sector te bieden, en natuurlijk ook om het alom wat interessanter te maken.

Winds,

WvdB
 
Ik had begrepen dat het alleen de theorie van de ATPL was, maar zeker weten doe ik niet omdat er over de nieuwe opleiding nog het een en ander onduidelijk is.
 
Mooi Document. Er is van alles helder geworden. Wist niet dat het allemaal zo werkte.

Nog een ding:
Behoudens voor degene die ook tijdens een militair dienstverband al gebruik wil maken van een civiel Nederlands geregistreerd luchtvaartuig, bestaat er geen reden (zie noot 4) om eerder van deze regeling gebruik te maken. Dit kan zelfs nadelig zijn, aangezien na afgifte van een civiel bewijs van bevoegdheid, de daarin geplaatste bevoegdverklaringen geregeld op basis van de civiele - op JAR-FCL gebaseerde - voorwaarden verlengd dienen te worden.

Betekent dit nou dat het niet slim is om bv je PPL aan te vragen tijdens je militaire dienst als vlieger vanwege dat je dan ook aan de jaarlijkse/maandelijkse eisen van de PPL moet voldoen?
 
even een hele korte vraag tussendoor wegens verschoven doelpalen: is er hier ook iemand die dit traject heeft doorlopen om naar de Marine luchtvaartdienst te gaan?
 
Ik zit op het moment in 4 havo en wil erg graag vlieger worden via het KMA .
Mijn vragen :
1. ik heb oog afwijking van -2.00 en -1.75 wat ik gelezen heb ik dat
-2.00 niet overschreden mag worden klopt dat? (draag lensen)
2.Is het verstandig om van havo meteen door naar KMA te gaan?
3.Mijn profiel is E&M met WI a1 en a2 maar op sommige sites staat erbij dat het vereist is dat je ook natuurkunde en WI b1 in je profiel nodig hebt klopt dat?


Warko
 
even een hele korte vraag tussendoor wegens verschoven doelpalen: is er hier ook iemand die dit traject heeft doorlopen om naar de Marine luchtvaartdienst te gaan?


Ja ik geloof dat Wepz naar de MLD is gegaan :)

Warko: www.werkenbijdeluchtmacht.nl

Daar staat alles op wat betreft je vragen, uitgezonderd van vraag 2 natuurlijk. Dat is voor iedereen anders. De KMA is een opleiding net zoals elke andere, alleen dan veel specifieker en je wordt er opgeleidt voor militair. Of dit voor jóu verstandig is om gelijk na de HAVO te doen kan alleen jij bepalen.

Om je even op weg te helpen wat betreft je profiel; je hebt wel natuurkunde 1 en wiskunde A nodig om vlieger te worden, voor zover ik weet. De luchtmacht heeft de laatste tijd nogal wat aangepast wat betreft de vooropleiding die nodig is om vlieger te worden.

EDIT: Ik heb even voor je gekeken op de website van de KLu, en als je daar aanvinkt dat je HAVO E&M doet, staat de vacature vlieger er gewoon bij. Misschien kun je de Luchtmacht infolijn bellen om het zekere voor het onzekere te nemen; 0800-0016

Succes!
 
In de grondopleiding aan de kma komt er neem ik aan ook een stuk zelfverdediging/grondgevechten aan bod? Vroeg me af welk systeem er dan geleerd moet worden, iemand hier een idee over?
 
Hmm dat gaat er niet echt inhoudelijk op in, ik doelde meer op bijvoorbeeld Krav Maga, Systema (Ryabko) of iets in die richting. Iemand die bij de zandhazen zit (verkenning) had het er over dat ze in ieder geval een aantal lessen Krav Maga kregen, daarom vroeg ik het me af.
 
Ik denk dat hij het eerder uit nieuwgierigheid vraagt dan uit "drukmakerij".
Ik ben ook wel beniewd naar wat er precies gedaan wordt, maar zijn die details niet geheim? Of zeg ik nou wat raars?

Istria (ja ik leef nog :p: )
 
Hmm dat gaat er niet echt inhoudelijk op in, ik doelde meer op bijvoorbeeld Krav Maga, Systema (Ryabko) of iets in die richting. Iemand die bij de zandhazen zit (verkenning) had het er over dat ze in ieder geval een aantal lessen Krav Maga kregen, daarom vroeg ik het me af.


Hey. Je doet gewoon het normale KMA traject die iedere officier gaat volgen. Dus je doet gewoon het "algemene millitaire opleiding(AMO)" gedeelte. Nu heet dit op de kma wel anders geloof ik, maar zowiezo krijg je de algemene opleiding. Hierin zitten wel een aantal MZV lessen (millitaire zelf-verdediging). Ze zeggen dat dit krav maga is, maar het is meer boxen/kickboxen + technieken om met je wapen te vechten. Ik zit bij de luchtmobiele brigade bij de landmacht, en daar ligt de nadruk in de opleiding op incasseren en hardheid, en daar heb je dus tonnen aan MZV-lessen. meestal 2 of 3 per week. Alleen maar om te harden. Maar echt krav-maga heb ik nooit gehad. Meestal is het gewoon boxen/kickboxen, waarbij ze je de basis technieken van directe stoten, hoeken, low kicks, blocks etc etc leren, en het voor de rest gaat het er meer om datje elkaar zo hard mogelijk verrot trapt om te leren incasseren. Dus verwacht niet dat je krav maga stuff gaat leren, meestal zijn die lessen meer bedoelt voor het kader om te zien wie de motivatie/doorzettingsvermogen/incasseringsvermogen heeft om na een paar tikken op de bek halfwankelend voorwaarts te blijfen gaan.

Dus verwacht niet te veel van die lessen, want dan kom je van een koude kermis terug. Overigens is er wel op zowat iedere kazerne een millitair die vechtsportlessen geeft. Bijna altijd zit er wel iemand toevallig op een kazerne die goed kan kickboxen/freefight/thai boxen/karate enzenz. Dus meestal kan je je wel voor trainingen van bepaalde sporten opgeven, en dan is het vaak gewoon savonds op de kazerne.
 
@ Airforce naast het gewone MZV programma op de KMA is het sinds kort mogelijk om ook Krav Maga te volgen van een instructeur. Voor de rest klopt je stuk zeker met de realiteit.

Oh kleine detail wel apart dat een lm'er zich airforce noemt... succes met de opleiding!

Grt MHC
 
Back
Top