Welke GPS

Ondertussen staat PocketFMS dus op een tweedehands Navigon 7110.

Kosten plaatje tot nu toe:
100 euro voor de Navigon 7110.
20 euro voor houder
10 euro SD kaart
0 euro software (trial versie van 30 dagen)

SD kaart had ik nodig. Er zat wel een SD kaart bij de Navigon, maar daar staat het kaartmateriaal van de Navigon op. Volgens het Pocket FMS forum is het wellicht wel mogelijk om beide op dezelfde SD kaart te zetten, maar dan moet je eigenlijk de beta versie gaan gebruiken en tevens moet je dan nog wat anders gaan hacken, dus daar had ik niet zo een zin in.

De standaard houder van de Navigon is handig voor in de auto, maar die is niet flexibel, dus heb ik bij de Halfords een generieke houder gehaald, met een zwanehals ding geval, die dus wel flexibel is en gemakkelijker vast te zetten.
De standaard houder van de Navigon is in de auto van mijn vrouw al niet echt bruikbaar, omdat die auto een "te stijle" voorruit heeft.

---------------------------
PocketFMS in gebruik:

De installatie handleiding voor de Navigon staat gewoon op het forum van PocketFMS. Nu heb ik een redelijk snelle laptop om e.a. te draaien (dus de desktop versie, waar je niet zonder kunt om op een PDA of PND te installeren.)
Handleiding volgen was appeltje eitje... Tijd (vooral wachttijd) die er voor staat is ongeveer een uur. De praktijk was maximaal 10 minuten werk en 30 minuten wachten.

Prutsen in huiskamer leek in eerste instantie nogal traag. Geen idee wat er nu precies is gebeurt, maar ondertussen schiet het een stuk beter op.
De interface was voor mij niet helemaal intuïtief, maar goed, na wat oefenen en proberen gaat het ondertussen redelijk. (Als ik kijk naar mijn gebruikersdoel, zou ik graag functionaliteit uitzetten..)
Maar goed, de interface is wel lekker robuust. Selecteren van invoervelden vind ik niet altijd handig, maar de invoer zelf is dan wel weer geregeld met grote knoppen, zodat je niet snel zit met het punt: Shit verkeerde knopje, ook niet als je een beetje turbulentie hebt.

Helaas hadden we een stofwolk... eh, as wolk. Goed dat zal wel, maar vliegen lukte dus niet helemaal. Ik heb wel de Navigon in mijn auto gezet en daar mee rond gereden. De performance lijkt mij vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Garmin 295/296. Volgens mij kan ik er goed mee uit de voeten. Het was wel even zoeken, omdat PocketFMS voor mij eigenlijk veel te veel functionaliteit bezig. Je kunt daar min of meer een complete IFR planning doen.
Ik wil vooral gewoon rondvliegen en "de kaart" zien bewegen, zodat ik een back-up heb voor de combinatie van kaart en naar buiten kijken. De rode lijn naar mijn destination is dan mooi meegenomen.

Als ik een en ander zo inschat, heb ik hiermee een tool die voor mij dezelfde functionaliteit bied als een Garmin 296/295, maar dan wel een heel stuk draagbaarder is.

Prijskaartje:

Waar ik nog niet uit ben is de vraag hoe ik hier nu mee verder wil.
Ga ik straks PocketFMS aanschaffen volgens het abbo model (150 euro per jaar, inclusief programma, kaart, weer, notam en zo verder updates) of kies ik voor het aanschaf model (270 euro, maar geen updates, wel de mogelijkheid om voor 60 euro een maand lang de genoemde updates te downloaden.)?

Het abbonement klinkt wellicht wat duur, maar aan de andere kant, de Garmin updates zijn ook niet gratis. Daarbij wil je dan ook eigenlijk nog de platzrund's aanschaffen... Overwegingen, overwegingen....
Maar goed, een Garmin 295/296 kost rond de 700 euro op dit moment, dus tja, dan is PocketFMS eigenlijk een koopje.

Eigenlijk ben ik niet zo van de abbonementen... Oh, ja en ik heb nog een probleem met het downloaden van extra FIR's, maar dat is waarschijnlijk te wijten aan mijn computer. (Vista 64 bit, waarschijnlijk lost een upgrade naar Win 7 64 bit het probleem wel op, of een downgrade naar Vista 32 bit...)
Maar goed, dat probleem zal ik nog wel een keer voorleggen aan de PocketFMS jongens.
 
Jeetje... De laatste update in april van dit jaar. Toen heb ik min of meer beloofd om mijn ervaringen eens aan dit forum toe te vertrouwen... Nu ja, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

Samenvatting:
Ik gebruik nu een Navigon 8110 met PocketFMS en dat bevalt ontzettend goed.

Uitgebreide versie:

Alle begin is moeilijk: (Wat was het plan)
De eerste planning was om een tweedehands Navigon 7110 (Een autonavigatiesysteem) te kopen en daar PocketFMS op te installeren. Voor ongeveer 100 euro dus een Navigon 7110 gescoord. De installatie van PocketFMS (trial versie) verliep op zich vrij soepel.
Het grootste probleem daarbij was ik zelf. Te lui om de instructies te lezen en dus maar een beetje proberen en zelfs op die manier kreeg ik e.a. min of meer aan de praat.

Stap twee was natuurlijk testen of het dan ook allemaal werkt. Nou, dat ging op zich op de grond best goed, maar de eerste de beste keer dat ik er mee in een vliegtuig stapte... Valt het kreng uit en ik had te veel dingen aan mijn hoofd om het weer in orde te krijgen.

Direct na terugkomst hulp gezocht op het forum van PocketFMS en na wat klooien en doen, alle software gedeïnstalleerd en opnieuw geïnstalleerd. Deze keer maar wel de handleiding gevolgd, dus was ik klaar in de helft van de tijd.

Opnieuw testen, maar wederom geen succes. Nu werkte alles wel, maar op volledig random tijden crashte het geheel. Weer het forum op en ik kreeg het aanbod om even in Lelystad langs te komen met mijn apparaat. Testen en doen... 10 minuten later het antwoord. Verdorie, er blijken twee series van de 7110 te zijn. Bijna allemaal hebben ze 64 mb intern geheugen, maar die van mij natuurlijk niet, die is uit de eerste serie met 32 mb. Dat is dus niet genoeg.

Poging twee:
Ondertussen had ik genoeg van de planningsoftware op de PC gezien en als die 7110 werkte, werkte dat ook erg prettig, dus uiteindelijk de knoop doorgehakt en toch maar een andere (nieuw uit de winkel) navigon gehaald. PocketFMS werkt overigens ook gewoon op andere CarNav's, maar het voordeel van de Navigon's is dat ze een erg helder/contrastrijk scherm hebben dat ook in direct zonlicht nog goed afleesbaar is.
De installatie op de PC stond er nog netjes, dus even een SD kaartje maken voor de Navigon 8110 was zo gedaan.

Daarmee de lucht in en geen storing meer gehad. Enige incidentje dat ik nu na een uur of acht vliegen heb gehad, is dat ik mijn GPS fix een paar keer ben kwijt geweest. Maakt dat uit? Nee, niet echt. Het is me tijdens het vliegen ook niet opgevallen, maar toen ik thuis de breadcrum files overnam naar de PC en de vlucht plotte op de kaart, viel me op dat ik hier en daar een stukje miste. Let op, dat zijn geen grote stukken, maar denk aan een minuut of zo.

Zelf gebruik ik maar een heel beperkt deel van de mogelijkheden. Maar de functionaliteit is ontzettend uitgebreid. Dat heeft als voordeel dat je ook en-route heel gemakkelijk dingen kan herplannen en PocketFMS helpt je gelijk uit de droom als e.a. niet zo een goed idee is.
Zo berekend hij keurig netjes hoeveel brandstof je nodig hebt voor je vluchtplan (Uiteraard onder voorwaarde dat je het juiste type vliegtuig hebt geselecteerd.) en kan hij ook even je W&B berekening voor je uitvoeren en daarmee controleren of je wel netjes binnen de envelop blijft.

Het kaartenmateriaal dat wordt meegeleverd wordt zeer regelmatig geupdate en is ook nog eens heel erg compleet. Tenminste ik vind het zeer compleet. Eigenlijk alle reguliere velden zijn gewoon in PocketFMS opgenomen, inclusief de bij de organisatie bekende gegevens van vliegvelden. Dit zijn in ieder geval de radio frequenties, gegevens van start/landingsbanen. Lang niet overal zijn ook gegevens opgenomen over de circuits en dergelijke.

Je kunt instellen welke luchtruimen en luchtruimgrenzen weergegeven moeten worden. Zo heb ik ingesteld dat ik luchtruimen die boven FL100 beginnen, nooit getoond hoeven worden. Luchtruimgrenzen die meer dan 1500 voet onder me liggen, hoef ik ook niet te zien en luchtruimgrenzen die meer dan 2500 voet boven me liggen, daar wil ik ook niet voor gestoord worden.

Andere opties die ik niet gebruik, maar die wel heel handig zijn:
Je kunt weerinformatie downloaden en weergeven tijdens het vliegen en/of plannen.

De investering:
Voor mij bedroeg de eenmalige investering voor de aanschaf van de Navigon 8110 iets meer dan 200 euro.
PocketFMS is te krijgen in twee variaties. Een abbonementsvorm of een eenmalige aanschaf. Ik heb gekozen voor het abbonement en dat kost 150 euro per jaar. Dat betekent dus dat ik nu voor 350 euro een navigatieapparaat heb dat naar mijn mening erg goed vergelijkbaar is met een Garmin 295/296 of iets dergelijks.

De andere optie is een eenmalige aanschaf optie voor PocketFMS. Die kost 270 euro. Naar mijn mening nog steeds een koopje als je dit vergelijkt met diezelfde Garmin. Nadeel van die optie is echter dat je geen aerodata update's kan doen. Nu ja, dat kan wel, maar die moet je dan telkens los bij gaan kopen.
Dat betekent feitelijk dat pas in jaar drie (ik ga er even vanuit dat je toch minimaal 1 keer per jaar een aerodata update wilt doen) voordeliger uit bent. Echter je hebt dan geen recht op programma updates.
Alles afwegend, vond ik dus het abbonementsmodel toch een stuk voordeliger.

Afsluitende conclusies:
Let op: PocketFMS is bedoeld als ondersteuning bij VFR vluchten. Allerlei zaken die je voor IFR vluchten zou willen hebben, ontbreken. (Maar die zaken mis je ook op een Garmin 295/296 of de nieuwe aereo's)

Eh, ja, als ik dit vergelijk met een Garmin, is er voor het gebruik van PocketFMS wel wat meer basis computerkennis nodig.

Als ik dit product vergelijk met een Garmin, heb ik nu wel een gratis prog op mijn computer erbij, waarbij ik mijn vlucht kan plannen en weet ik wat allemaal meer. Onderweg heb ik ook nog eens veel meer controle en planningsmogelijkheden. (Denk aan een W&B berekening en brandstof consumptie en... en... en...) Een verder voordeel is dat je op de PC versie, maar ook op de mobiele versie als je internet toegang hebt (en eventueel kan je ook een sync doen vanaf de PC), dan kun je weergegevens downloaden. Die weergegevens rekent PocketFMS vervolgens mee bij het maken/herberekenen van je vluchtplan.
(verwacht) slecht weer kan in symbooltjes op je kaart worden geprojecteerd. Kom daar maar eens om bij een Garmin...

Samengevat heb ik gewoon veel meer functionaliteit voor een lagere prijs en een enorm behulpzame community (en ontwikkelaars), die bij problemen gelijk klaar staan om te helpen het probleem op te lossen.

n.b. PocketFMS is te installeren op CarNav systemen die Windows mobile draaien, maar ook op bijvoorbeeld een mobile telefoon die dit OS draait. Bijvoorbeeld de HTC HD2 is hiervoor erg populair. Ik heb zelf niet zo een smartphone en ik vind het persoonlijk minder handig, omdat het display gewoon niet zo goed te lezen is in direct zonlicht, als de meeste carnav display's.

Nog een paar plaatjes, om het af te maken
Navigon 8110
8310.jpg


En een carnav met PocketFMS (in dit geval een HP geval)
CarNav_01.gif
 
PFMS hardware ???

PFMS hardware ???

Hey FotoJunkey, goed verhaal. Ben zelf ook al weer enkele jaren aan het tobben over Garmin vs PFMS als backup device. Ook natuurlijk links en rechts af en toe ervaringen gelezen, maar nooit overtuigend kunnen kiezen. Tot op heden dus afhankelijk van de onboard Garmin.

Een belangrijk punt bij PFMS is de keuze van de hardware waar je PFMS op gaat gebruiken. Alles waar Windows op draait is goed ... maar in praktijk valt toch heel veel af ivm performance issues (snelheid, contrast, schermafmeting, etc.)

Jou keuze voor Navigon klinkt heel overtuigend tav contrast en helderheid. Snelheid van hardware maakt ook veel uit, processor en geheugen dus.
Helaas merk je pas in praktijk of een gekozen apparaat voldoende performance biedt. Ik heb zelf nooit ergens een vergelijk, advies of iets dergelijks kunnen ontdekken van mogelijk toe te passen hardware, met daaraan gekoppeld dan de voors en tegens.

Beste Keus is dus een moderne Navigon: goed afleesbaar en snel.

Hoe ben jij tot de keuze Navigon gekomen?
Waarom bv. geen Medion, MIO, NavMan, Garmin Nuvi (ken niet de OS'en van deze trouwens)
 
De performance van de Navigon zal voor sommige (veeleisende) mensen wellicht niet optimaal zijn. Als ik die vergelijk met een Garmin 295/296 dan zou ik de performance als vergelijkbaar aanmerken. Daarbij moet ik dan wel opmerken dat je bij PFMS veel meer instelmogelijkheden hebt en er dus ook voor kan kiezen om veel meer zooi op je beeld te zien. Je kunt je waarschijnlijk voorstellen dat als je meer zaken op het beeldscherm laat zien, je dat ook echt wel terug gaat zien in de refresh rate van je scherm.
Zelf heb ik bijvoorbeeld de frequentie van de toren aanstaan. Als je dan een paar velden op je scherm hebt, zie je dat zoomen of meedraaien met een bocht langer gaat duren.

Een echte voor/tegen lijst met welke CarNav's nu echt goed zijn en welke een stuk minder is er inderdaad niet beschikbaar. De reden daarvoor staat trouwens ook wel op de PFMS website. Ten eerste kunnen zij niet echt een afweging maken op basis van jouw functionele/technische eisen. Maar ook is het gewoon een punt dat de ontwikkelingen zich op dit gebied heel snel voordoen. Een dergelijke lijst is dan ook heel moeilijk bij te houden.

Als ik even naar jouw lijst kijk, dan zijn de NavMan's en Garmin's niet bruikbaar, omdat die geen windows draaien. De Medion GoPal's draaien wel windows en zijn dus bruikbaar, evenanls de Mio's. Echter Mio is overgenomen door Garmin (of was het nu NavMan). De oudere Mio Moov's draaien netjes Windows en die kan je dus uitstekend gebruiken. (Ze worden gezien als het prijsbewuste alternatief voor de Navigon's)

Let wel: Installatie op de Mio's is vaak net een stapje meer werk dan de installatie op de Navigon's.

Mijn ervaring met Medion computers is van dien aard, dat ik de GoPal's links heb laten liggen. Als ik dan toch voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, dan haal ik wel een 4,8 inch of 5 inch nav systeempje van dealextreme.com.

n.b. Ik heb bewust voor de 8110 gekozen, omdat die een groot beeldscherm heeft. De meeste mensen die voor een Mio kiezen, kiezen ook gelijk voor een instap model, waarbij je dus een veel kleiner beeldscherm hebt.

Wil je een keer een demotje, mag je me gerust een PM sturen.
 
Ik heb zelf al een tijdje een Garmin 495, waar ik heel tevreden over ben. Goeie performance, prima afleesbaar met zonlicht, erg goeie battery life, en echt gemaakt voor de luchtvaart. Maar prijzig, dat is zeker.

Ik mistte wel een planning tool, dus heb ik naar verschillende opties gekeken, o.a. Navbox, Jeppesen flite star VFR, Skydemon en Pocket FMS.
Uiteindelijk is het PFMS geworden. Ik gebruik deze tool nu om digitaal te kunnen plannen, en exporteer de routes en eventueel extra waypoints naar de Garmin.

Ik heb pas geleden met iemand gevlogen die ook PFMS en Navigon gebruikt, maar ik zou toch echt niet willen ruilen hoor. Het ding hing regelmatig, en plotseling was het afgelopen, accu leeg.
Ik heb geen idee welk type dat was, maar hij zag er modern uit, dat wel. :)
 
Houd er rekening mee dat een Garmin 495 (of 496) een stuk sneller is dan een Garmin 295. Er zit een andere processor in en ik geloof ook meer intern geheugen.
Als je de 295 vandaag gebruikt en over drie dagen de 495, dan zie je niet veel verschil, maar leg je ze echt naast elkaar, dan zie je het verschil echt wel.

Wat bedoel je trouwens met "hangen"? Wat ik wel eens zie gebeuren (bijvoorbeeld met in of uit zoomen) is dat mijn Navigon daar even over na moet denken. Dan zie je even het scherm wit worden en daarna bouwt hij het geheel weer opnieuw op. Dat duurt naar mijn mening niet al te lang. Binnenkort heb ik de optie om hem naast een 295 te leggen en het eens echt direct te vergelijken. Dat ga ik dan ook zeker doen.

Accu ineens leeg? Tja, ik weet niet, maar die van mij geeft netjes een waarschuwing...

Even voor de volledigheid: Voor mij is de enigste overweging om niet voor een Garmin te kiezen, het prijskaartje geweest.
Mijn belangrijkste eisen waren: Kleurenscherm, afmeting beeldscherm en prijs.

Voor mij was de eerste keus gewoon Garmin.
Ik had al ervaring met diverse Garmin apparaten. Daarvan wil ik de 96 en de 295/495 even expliciet noemen. De 96 heeft een vrij klein scherm (naar mijn smaak te klein) en is zwart wit.
Zwart/wit vind ik niet duidelijk genoeg overkomen, dus die viel af. De 295 kost rond de 1000 euro. Vanuit kostenoogpunt viel die ook af. Dan blijft dus over de 196 (zelfde maat als 295) maar zwart wit... Geen optie dus.
De laatste Garmin optie was de 96C. Kleurenscherm, maar erg klein. Totale kostenplaatje daarvoor zou in eerste instantie ruim boven de optie Navigon + PFMS uitkomen. (Toen ik keek zou de 96C tussen de 400~500 euro uitkomen.)

De uiteindelijke afweging was dan ook een beetje een voor en tegen lijstje...
Voor de Garmin:
- Betrouwbaar
- Speciaal voor de luchtvaart ontwikkeld

Tegen de Garmin:
- Prijs
- Klein scherm
- Geen "Gratis" Planningsoftware

In alle gevallen is het een ondersteuning, waarop je volgens de regels en naar mijn inzicht, niet moet vertrouwen, daardoor wordt het argument van speciaal voor de luchtvaart ontwikkeld (voor mij althans) een stuk minder belangrijk.
 
Het kan ook anders! Ik vlieg inmiddels al enkele maanden met een tablet pc op mijn schoot (motion LE1600) waar ik 2 (of meer) moving maps tegelijk op kan laten lopen. Het ding weegt nauwelijks 2,5 kilo en vervangt al het lastige papierwerk. Ik heb mijn checklists, frequentietabellen, vfg-gids, navbox proplan, oziexplorer, notitieblok, etc.. allemaal beschikbaar tijdens de vlucht en de voorbereidingen c.q. afronding ervan.
De GPS die ik gebruik is een TomTom bluetooth module die ik op het dashboard leg. De batterijen zijn goed voor bijna 5 uur continu gebruik, dus ruim voldoende voor een flink dagje er op uit. Ik maak notities middels een speciale pen die tevens als muis dient. Het scherm is prima geschikt voor zelfs het felste zonlicht.
Het bevalt mij prima, het is alleen wat aan de kostbare kant (alles bij elkaar bijna 3K euro). Uiteraard heb ik alle papierwerk wel bij de hand voor het geval de boel uitvalt (is nog nooit gebeurd overigens) en het toestel waarmee ik vlieg heeft ook een onboard gps (maar dat vind ik een onding).

Een post uit 2007, maar zijn er ondertussen al ervaringen met hedendaagse tablets? Iemand die dat doet? Zit er zelf ook aan te denken namelijk. Als backup de papierhandel mee, maar op je knie de tablet waar ALLES op te raadplegen is.. Denk dat we sowieso die kant op gaan in de toekomst.

Ben benieuwd of er al ervaringen mee zijn anno 2010..
 
Een iPad!

Ik heb het 1 keer gezien (Nosig is de trotse bezitter ervan) en ik denk dat er niets vergelijkbaars op de markt is die je zoveel informatie geeft tijdens het vliegen in dat prijssegment. Echt geniaal, verboden gebieden, CTR's, hoe hoog mag je, vlucht tracken, direct to, etc etc.

iPhone gebruik je als GPS, die leg je ergens neer en je iPad connect je met bluetooth.

Als ik geld zou hebben zou ik dat nu aanschaffen als navigatiehulpmiddel en mijn ICAO kaart als backup erbij.
 
Klopt, de duurdere iPad (3G) versie heeft GPS, de WiFi versie niet.
In de piloot en vliegtuig van deze maand wordt de iPad met software besproken.

PFMS draait er niet op. De iPad draait in principe hetzelfde OS als de iPhone.
 
Tijdschrift wordt hier dan ook gekocht :) Bedankt voor de tip!

iPad zat ikzelf ook aan te denken, maar vind het een schreeuwend duur ding. Tablets met Android zijn stukken goedkoper, alleen een degelijk logbook heb ik er nog niet voor gevonden. Logten Pro zal op de iPad wel weer werken.

En wat te denken van je checklisten digitaal, emergencies, technical, charts, muziek (heerlijke kwaliteit op een Lightspeed Zulu), echt ALLES compleet en snel te raadplegen.

Ben benieuwd of daar ook al goeie kneeboards voor zijn. Even speuren.

GPS tracking in de heli werkt i.i.g. goed met m'n iPhone. Ideaal voor de instructeur om je solo navigatie te beoordelen :) Everytrail, mooi programma.

En Nosig, ik ben ook erg benieuwd!
 
Ik ben helemaal niet thuis in de Apple-wereld, maar ben toch ook heel erg benieuwd welke software er dan voor navigatie gebruikt wordt. Volgens Immortal werk het perfect en heb je alles wat je nodig hebt, maar ik kan me niet indenken dat navigatie voor de luchtvaart standaard in het pakket zit bij de aanschaf van een iPad, toch? Dus wat hebben jullie daarvoor aangeschaft?
 
Back to basics......... nee niet de vliegkaart......., maar heeft er nog iemand een Garmin GPS III Pilot te koop toevallig ?

Ger

GSM 0623430338:
 
Ikzelf heb deze nu op m'n iPhone staan:

http://www.i-flyte.com/?page_id=1297

Ik heb er nog niet mee gevlogen maar op het eerste gezicht een aantal leuke functies: gebruik van openstreetmap met airspace overlay, mogelijkheid om ICAO kaarten te kopen (€30 voor NL), zelf waypoints invoeren, ingebouwde vluchtplanner, wat instrumentenspul en te koppelen met een iPad.

De iPhone is qua scherm natuurlijk nogal klein maar het is zeker bruikbaar. De iPad maakt het allemaal wat leesbaarder en groter maar de prijs van een iPad is veel te hoog.

// edit: die Sky-Map heeft een leuke prijs zeg (€199,99 :1855:) - dan is de prijs van Air Navigation Pro wat vriendelijker (€29,99).
 
Last edited:
Ikzelf heb deze nu op m'n iPhone staan:

http://www.i-flyte.com/?page_id=1297

Ik heb er nog niet mee gevlogen maar op het eerste gezicht een aantal leuke functies: gebruik van openstreetmap met airspace overlay, mogelijkheid om ICAO kaarten te kopen (€30 voor NL), zelf waypoints invoeren, ingebouwde vluchtplanner, wat instrumentenspul en te koppelen met een iPad.

De iPhone is qua scherm natuurlijk nogal klein maar het is zeker bruikbaar. De iPad maakt het allemaal wat leesbaarder en groter maar de prijs van een iPad is veel te hoog.

// edit: die Sky-Map heeft een leuke prijs zeg (€199,99 :1855:) - dan is de prijs van Air Navigation Pro wat vriendelijker (€29,99).


praktijk

airnavpro is niet stabiel genoeg
skymap is echt veul beter
ipad tikkie te groot voor cockpit

jepptc is top

wingx is nog us only maar seattle avionics heeft nu de eu software klaar en wingx komt daar zeker mee.

dan heb je alles en georeferenced. dus met vliegtuig op je approachplate of airportdiagram

nu nog een ipad die een tikkie kleiner is
 
Kun je deze software ook op de nieuwste mobiele devices draaien zoals de Samsung Galaxy (draait op Andriod)? De Samsung zit qua formaat volgens mij tussen een Iphone en een Ipad in?
 
Back
Top