Welke GPS

Weer verkeerd, de persoon die ik in gedachte had, heeft geen 496, maar een 495. Het verschil tussen die twee is dat de 496 ook kan autopilotten en de 495 niet. Aangezien hij dit apparaat in verschillende vliegtuigen wil gebruiken, had hij niet het idee dat hij waar dan ook kon gaan autopilotten, dus... 495 is genoeg.

Waarom dan een Garmin 495 ipv een 296 die voor Europa toch hetzelfde doet. Nu ja, want in de 495 zit een snellere processor en daarmee is de rendering van de kaarten wat beter en reageert hij nog net weer een stapje sneller op koerswijzigingen.

Na de ervaring gisteren (Van EDLS naar Dankern en weer terug, heen via Nederland, om de CTR van Enschede en terug via Duitsland, lekker over dezelfde CTR. Kruissnelheid ergens tussen de 70 en 80 knopen) kan ik me niet voorstellen dat die snellere processor en alle andere gizmo's (Die je inderdaad niet kan gebruiken in europa) van de 495, nu echt het geld waard zijn.

Dat vroeg de eigenaar van de 495 zich bij nader inzien overigens ook af....
 
Bedankt FotoJunky. Dit bevestigt mijn vermoeden al. Ik weet nu zeker dat ik voor een 296 ga met Europese maps. Even een goede aanbieding zien te vinden.
 
Er zijn een paar redenen waarom ik import uit de US of A minder handig vind.
(Het is bijvoorbeeld niet zo dat ik hem daar zelf op wil gaan halen en als ik dergelijke bedragen uit geef vind ik "zelf vasthouden" toch wel prettig. Ook al weet ik al lang hoe dat ding er uit ziet en meer van dat.)

Iets dichter bij vond ik deze ook nog: AFE voor ~680 pond. Met de huidige stand van de pond ook wel interesant.

Maar soms vraag ik me wel af of dit soort spul wel in NL wordt verkocht ?!? Ik heb een belgische winkel gevonden, maar in NL?
 
Dat is zo'n € 775,- (plus verzendkosten van ongeveer 15 euro) , de goedkoopste optie tot nu toe, bedankt voor de tip!

€ 975,- bij www.pilotshop.nl (EHLE)

Sportys: $ 995,- --> € 700,- plus verzendkosten en importheffingen, zal rond de € 800,- /850,- uitkomen. Tenzij je toevallig in de USA bent, dan is het gewoon € 700,- (bij de huidige wisselkoers)

ps. Wordt er eigenlijk bij bestellen in de UK importheffing gerekend? Of is dit alleen voor non-EU landen?
 
Last edited:
UK is EU, dus vrij verkeer van goederen en diensten, dus geen importheffing. Dat is er ook de reden voor dat er nog al wat mensen foto spullen daar bestellen. Net als in de US of A een stuk lagere prijzen. Echter meestal sneller geleverd, met een stuk minder heffing en vaak goedkoper verzenden.

(Er zijn van die foto winkels in de US of A: Verzending Gratis. Wat? over de grens? Dan verzending 50$ of meer zelfs...)
 
Iemand ervaring met deze garmin x95 series in een verkeersvliegtuig.
En ik vroeg me vooral af of de GPS signalen de cockpit inkomen. Dit in verband met verwarmde voorruiten en zo.
Ik weet nl. dat Garmin zijn eigen GPS receiver gebruikt voor deze serie en niet de Sirf 3 GPS.
Ik weet ook dat de Sirf 3 wel de GPS signalen ontvangt in de cockpit van het vliegtuig dat ik vlieg.
 
Sinds kort heeft Garmin een nieuwe serie GPS'en, de "Aera" serie. Deze full touch-screen GPS'en komen ter vervanging van de hele x96 reeks. De 296 en 396 worden inmiddels niet meer gemaakt.

Flying Magazine schrijft er in haar Flying eNewsletter van 5 november het volgende over:

Garmin Reaches out to Embrace Touch-screen Technology

Ever wonder what happened to the '500' series of Garmin portables? When the big dog on the GA avionics porch released its 695/696 units last year, some questioned why the leapfrog from the enormously successful 496. Now we know. Garmin announced its latest, the Aera (pronounced 'air-uh') series of portables at this week's AOPA Summit in Tampa, Florida. And the big news is not new capability, but rather all-new simplicity in the form of touch-screen technology. Many 396/496 users over the years have shaken the lapels of Garmin reps demanding a simpler alternative to the rocker switch data-entry system. Now they have it. The Aera's brighter, larger screen (4.3 inches diagonally compared with 3.8 inches for the 496) incorporates touch-screen technology that draws on the logic found in smart phones such as the Apple iPhone and iTouch devices. The rocker switch gives way to a menu page with icons. Alphanumeric data entry is now performed with a touch keypad rather than scrolling with the rocker switch. The driver behind the Aera design is ease of use, rather than new features. The Aera line includes four models that roughly correspond to the '95/96' predecessors. The 500 (296); 510 (396); 550 (495) and 560 (496). Garmin views the new Aera series the latest generation of entry- to mid-level navigators, with the large-screen 695/696 representing the high end of its portable product line; in part, because it can serve as an FAA-approved electronic flight bag, replacing paper charts. Still, Garmin expects that even large-jet pilots will buy Aeras, both as an emergency backup in the air and as a portable street navigator on the ground. The software and display symbology are derived from Garmin's nüvi series of street navigators. Garmin recently discontinued production of its 296 and 396 and will stop making 496s in about a year.


Toch blij dat ik die 296 nog niet heb aangeschaft . . .
 
Waarom niet? Ik zou het niks vinden, dat geprul met zo'n miniscuul touchscreen keypad. Zeker niet als het ook nog eens een beetje turbulent is, probeer dan maar eens met zo'n pennetje de juiste letter aan te tikken...:grijns:

En goedkoper dan de 296 zullen ze ook vast niet zijn...
 
Zowel de Garmin 296 als de Garmin Aera 500 staan ondertussen op de site van de pilotshop. Tja, wat je leuker vind... Ik denk dat dat ook wel een beetje persoonlijk is.

Voor de 296 wordt nu 779 euro gevraagd en voor de Aera 500 735. Je voorspelling is dus niet helemaal accuraat.

De 550 staat overigens voor 1299 in de boeken, terwijl de min of meer gelijkwaardige 496 1243 euro kost. Dus daar is de nieuwe versie inderdaad wel duurder.

Maar goed, voorlopig ben ik er nog niet uit wat ik wil. Gisteren weer met een flymap (flymap.net) gevlogen en dat beviel toch ook wel vrij goed. Hoewel ik het dan weer wat jammer vind dat die niet netjes moving map mee doet, maar aan de andere kant is dat soms juist ook wel heel erg handig.
Keuzes, keuzes, keuzes...
 
Ik ben mij nu ook aan het oriënteren voor een GPS. De oplossing van een Navigon in combinatie met Pocketfms lijkt mij wel interessant. Zijn er vliegers die hier (gebruiks) ervaringen mee hebben?
 
Ervaring? Nee, maar nadat ik gisteren wat rond heb zitten rommelen, heb ik het idee opgevat om hiermee te gaan experimenteren. Dus ik ben nu op zoek naar een 2e hands navigon (marktplaats is je vriend.) Heb ik die eenmaal, dan maar eens op basis van een trial versie kijken of het lukken wil om de software te installeren en hoe het dan live gaat werken.

Kortom binnenkort hoop ik je te kunnen vertellen hoe en wat en waar en of het een beetje lukt.

n.b. Ik heb al wel eens zitten kijken op het pocketfms forum. De installatie handleiding is duidelijk, maar als ik het zo zie is enig technisch inzicht/IT inzicht wel vereist om e.a. aan de praat te krijgen.
 
De vroegere (gratis) versies heb ik destijds weleens geïnstalleerd op een HP smartphone die ik had. Het scherm was hier alleen niet geschikt (te klein en niet afleesbaar in zonlicht) voor en de GPS was r*k.
Een Navigon 6310 voor 229e en pocketfms voor 270e geeft een leuker totaal (499e) dan een basic Garmin. De functionaliteit van Pocketfms lijkt mij zeker niet onder te doen voor de Garmin.
 
Voordeel van PocketFMS: Je kunt ook eerst beginnen met de trial versie.... Dat was eigenlijk mijn planning.
Mijn planning was verder om een goede Navigon aan te schaffen via het 2e hands circuit. Dat geeft me een mooie mogelijkheid om voor rond de 100 euro eens te kijken of het me wat lijkt.

Als het bevalt dan ga ik een keer nadenken of ik de subscription versie of de 270 euro versie wil.
 
Ik ben mij nu ook aan het oriënteren voor een GPS. De oplossing van een Navigon in combinatie met Pocketfms lijkt mij wel interessant. Zijn er vliegers die hier (gebruiks) ervaringen mee hebben?
Ik heb ervaring met de combinatie Navigon/PFMS, en was er op z'n zachtst gezegd niet blij mee: ik had grote problemen met de performance en de te lage update-frequentie van het GPS-signaal, waardoor het ding totaal onbruikbaar was (om de haverklap verloor ik GPS-fix, het ding hobbelde continu 5 minuten achter de feiten aan). Helaas weet ik het exacte type Navigon dat ik had niet meer, het was ruim een jaar geleden en zou dus best kunnen dat deze problemen met de nieuwste versies niet meer bestaan.

Omdat dit niet mijn eerste mislukte poging was een dergelijke combinatie te vinden, heb ik besloten over te stappen naar een mini-laptop met USB GPS-muis. Zo'n mini-latop is vanwege de afmeting wel wat minder handelbaar in de cockpit, maar ik heb nu tenminste een betrouwbare en goed-werkende combinatie. (ik denk er al tijd aan om een keer zo'n klein touch-screentje te installeren om handelbaarheid enorm te vergroten, wat me nog tegenhoudt zijn de kosten)

Update: naast PocketFMS heeft mijn kist een Skyforce IIIC aan boord. PFMS is backup hiervoor, en gebruik ik voor mijn vluchtvoorbereiding in de gevallen dat ik niet thuis ben.
Beide systemen zijn weer backup voor normaal navigeren met de kaart (wel zijn ze natuurlijk erg handig om erbij te hebben voor de vracht extra informatie die ze kunnen verschaffen)
 
Ik heb zeer veel gevlogen met Pocket FMS op mijn PDA en ben daarmee heel Europa doorgevlogen. Werkt prima en ben er zeer tevreden mee.
Moving Map GPS en volledige route planning mogelijkheden. Verder Ground Proximity warning wat erg fijn is als je in heuvelachtige gebieden vliegt met ook nog eens wolken in de buurt.

Al met al een geslaagd instrument dat ideaal is voor ondersteuning bij VFR vluchten.
 
Back
Top